Vervanging netwerkschijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het backupsysteem van mijn ouders. Het gaat niet direct om een aankoopadvies, maar meer om een systeemadvies, zogezegd. Ik heb van netwerkopslag weinig kaas gegeten en ben daarom benieuwd naar jullie mening.

Alle computers in het netwerk maken wekelijks een backup naar een externe hardeschijf die via FTP te benaderen is en via USB aan de FritzBox router hangt. Er staat ook een thuisservertje 24/7 aan, die ook een externe hardeschijf heeft, en wekelijks de inhoud van de netwerkschijf kopieert naar zijn eigen externe hardeschijf. Op die manier is de data in een soort van RAID 1 configuratie opgeslagen. Nu zijn beide externe hardeschijven oud (zeker ouder dan 7 jaar, maar precies weten we het niet meer), en is vooral leestoegang via de FritzBox erg traag.
De eerste vraag is, zouden jullie het aanraden om de schijven te vervangen wegens ouderdom? De vervolgvraag is dan, als ze vervangen worden, waardoor? Ik had de volgende opties in gedachten:
1. Hou het systeem zoals het is en koop één, (of twee?), nieuwe externe harde schijven.
2. Vervang de twee schijven door een NAS in RAID1. Dit heeft denk ik als nadeel dat de data dan op één plaats staat terwijl ze nu verspreid door het huis staan. Bovendien hebben we alleen opslag nodig, dingen als een mediacenter ed worden nu (ook) al door de thuisserver gedaan.
3. Een andere optie?

Alle PC's (inclusief het servertje) draaien Windows 7, en opslag in de cloud ben ik om privacyredenen geen fan van.

Ik hoor graag wat jullie aanraden :)

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

en opslag in de cloud ben ik om privacyredenen geen fan van.
Mag ik hier tussen de regels doorlezen dat er belangrijke en onvervangbare data staat opgeslagen? Zo te lezen heb je de huidige setup behoorlijk uitgedoktert dus lijkt mij van wel?
Waarom dan beide backups in hetzelfde pand bewaren? Het lijkt wellicht veilig maar bij een deftige blikseminslag of brand zijn alsnog beide backups verloren.

Begrijp de aversie tegen cloud opslag maar is het wellicht een idee om eenmaal per week een encrypted zipje extern te uploaden? Voorkom je eerder genoemde en daarnaast redelijk "safe" wat betreft privacy

PS. Privacy is natuurlijk relatief. Als jouw ouders een smartphone met Facebook gebruiken weten Google en Facebook waarschijnlijk al meer dan je ooit aan data weg kunt schrijven. Als privacy echt belangrijk is, is een online oplossing überhaupt niet slim. De eerste de beste die een exploit vind maakt met gemak een kopietje van je complete netwerk opslag of gooit er een cryptolockertje op.

[ Voor 24% gewijzigd door Switchie op 14-01-2017 02:36 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Mindstorms
[b][message=49856853,noline]Mag ik hier tussen de regels doorlezen dat er belangrijke en onvervangbare data staat opgeslagen? Zo te lezen heb je de huidige setup behoorlijk uitgedoktert dus lijkt mij van wel?
Het gaat vooral om foto's, maar toch ;) . Een zipje van een paar honderd GB maken is ook niet echt handig.
De huidige setup is min of meer toevallig zo opgebouwd, vandaar ook dat ik benieuwd ben of er misschien een betere manier is om hetzelfde te doen. Er is ook (relatief traag) internet beschikbaar in de garage naast huis, allicht zou dat een optie kunnen zijn qua spreiding, maar dan zit je weer met temperatuur/vocht ed.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mindstorms schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 02:42:
[...]

Het gaat vooral om foto's, maar toch ;) . Een zipje van een paar honderd GB maken is ook niet echt handig.
De huidige setup is min of meer toevallig zo opgebouwd, vandaar ook dat ik benieuwd ben of er misschien een betere manier is om hetzelfde te doen. Er is ook (relatief traag) internet beschikbaar in de garage naast huis, allicht zou dat een optie kunnen zijn qua spreiding, maar dan zit je weer met temperatuur/vocht ed.
Als ik voor mijzelf zou kijken zijn bepaalde foto's juist mijn waardevolste bezit. De notaris heeft wel een kopietje van mijn hypotheekakte, maar wie vervangt de foto's van de geboorte van mijn zoon?

Zipje van paar 100 gig is wellicht niet handig maar waarom zou je gemak boven veiligheid kiezen in dit geval? Deur niet op slot doen is ook makkelijker maar niet echt goed voor de veiligheid. Op het internet gaan gemak en veiligheid nooit en te nimmer hand en hand.

Daarentegen is het natuurlijk een kwestie van eenmalig uploaden. Pc nachtje laten draaien en je bent er semi van verzekerd dat de foto's veilig zijn gezien de tienvoudige backups van b.v. Google of Microsoft

[ Voor 3% gewijzigd door Switchie op 14-01-2017 03:04 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Mindstorms
Je zou dus voorstellen om de schijven volledig te vervangen door een cloud-kopie?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik zou adviseren om een nieuwe NAS met een echt RAID-systeem te kopen met nieuwe schijven. Liefst met Netwerkondersteuning. Door er 4 schijven in te zetten kun je RAID 10 gaan draaien, ook goed voor de snelheid.

Of je dan ook nog eens een kopie online gaat zetten is aan jou, maar ik zou zeker ook een backup bij jou thuis leggen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Mindstorms
bregweb schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:28:Of je dan ook nog eens een kopie online gaat zetten is aan jou, maar ik zou zeker ook een backup bij jou thuis leggen.
Je bedoelt dan nog een kopie naast de NAS zelf?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:39
Ja, een goede backup strategie is om
1) de backup maken
2) Een offline kopie op een 2 locatie te bewaren

Bij brand op locatie A, zou je nog steeds alles kwijt zijn.
Bij een virus (cryptolocker) op locatie A, zou het zo kunnen zijn dat ook je backup aangevallen wordt.

Hattrick: Thorgal Eagles

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:46
Heb jij zelf een NAS? Dan zou je gemakkelijk van de ene NAS naar de andere NAS een backup kunnen maken. Alles onder een dak is niet verstandig.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

Pagina: 1