Waard om een Ultrawide Monitor te kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Jappiiee
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-01 09:25
Voor mijn game-pc twijfel ik of ik een Ultrawide monitor moet aanschaffen. Ik ga de monitor voornamelijk gebruiken voor gamen. Vooral GTA V, Overwatch & Rocket League. Nu heb ik deze monitor gevonden in de pricewatch:

#ProductPrijsSubtotaal
1LG 25UM58-P Zwart€ 177,20€ 177,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,20

Mijn vraag vooral: is het het waard om een ultrawide aan te schaffen? Of kan ik beter er voor kiezen om 2 losse monitors te kopen?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt! _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het het waard is kun je alleen zelf bepalen.
Persoonlijk zou ik echt geen monitor halen met slechts 1080 pixels in de hoogte. Ik zou dan echt continu ruimte tekort komen. 3440x1440 zou me dan een stuk beter bevallen dan 2560x1080.

Maar als je er enkel op gaat gamen zou het prima kunnen. Maar wie gaat er nu enkel gamen op z'n monitor en nooit wat anders doen?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mijn vraag vooral: is het het waard om een ultrawide aan te schaffen? Of kan ik beter er voor kiezen om 2 losse monitors te kopen?
2 losse schermen geven meer ruimte in de breedte dan een ultrawide. Laatstgenoemde zou je kunnen zien als 1.5 scherm.

Belangrijkste vraag is. Wat mis je in je huidige setup en wat heb je nodig om in jou behoefte te voorzien?

Wat je nu feitelijk vraagt is: "ik heb een volkswagen golf voor woon/werk verkeer. Kan ik nu beter 2 Fiat Panda's kopen of een BMW 5 station wagon"

Valt voor ons dus absoluut geen zinnig antwoord op te geven.

PS. Bedenk je ook dat een zwaar spel als GTA 5 behoorlijk wat rekenkracht vergt om lekker te draaien. Extra schermruimte lijkt misschien leuk maar een 2e scherm betekent, even zwart/wit, dat je twee keer zoveel resources nodig hebt om alle pixels aan te sturen.
Nu rep je geen enkel woord over de rest van je systeem maar als ik mag gokken, denk ik niet dat deze in staat is om GTA 5 met leuke settings op 2*1080p aan te sturen. Althans niet met speelbare fps.

Resultaat zal zijn dat je in moet boeten op de grafische pracht en praal. Dus.... Wil je veel pixels met weinig detail of wat minder pixels met behoorlijk detail? Up to you :)

[ Voor 35% gewijzigd door Switchie op 14-01-2017 02:04 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
Twee losse monitors kopen is zinloos voor gamen omdat de actie zich meestal centraal in beeld afspeelt, met twee monitors zitten daar je bezels (je crosshair zou in twee gesplitst worden bv). Daarom zou je minimaal drie monitors moeten hebben. Prijstechnisch is een ultrawide monitor dus interessanter. De voornaamste reden om twee monitors te kopen zou multitasking zijn, meer op je bureaublad krijgen of een website permanent naast je game open kunnen hebben, maar gamen op twee schermen gaat zo goed als nooit.

Qua scherpte valt het scherm dat je gekozen hebt ook best mee, 21:9 1080p op een 25" scherm is scherper dan 16:9 1080p op een 24". Het scherm heeft ook een IPS paneel dus goede kijkhoeken en kleuren en de refresh rate en reactietijd zijn meer dan acceptabel voor niet-competitief gaming. Als je twee tekst documenten of websites naast elkaar wilt kunnen openen, zou je wel beter 1440 verticale pixels hebben, maar voor gaming maakt het, behalve voor de scherpte, niet zo uit (en je videokaart moet er ook snel genoeg voor zijn).

De voet van het scherm ziet er wel heel slecht verstelbaar uit, in mijn ervaring staan schermen met dit soort voet altijd te laag om ergonomisch te zijn (en dan moet ik er een boek onder leggen ofzo, mooi is anders). De voet van deze pricewatch: LG 25UB55-B Zwart is veel beter, maar daar betaal je dan ook extra voor.

Besef ook wel dat niet alle games 21:9 ondersteunen, zeker als je wat oudere games wilt spelen, games van 10+ jaar oud ondersteunen zelfs geen 16:9, met een 21:9 scherm gebruik je dan nog maar de helft van de beschikbare ruimte (of je zet vensters naast elkaar). Maar de door jou genoemde games ondersteunen wel diverse resoluties.

Verwijderd

Als je een ultrawide wilt dan raad ik de 25" LG af. Het paneel heeft een erg beperkte hoogte, vergelijkbaar met een 21" breedbeeld. Neem dan tenmiste de 29" versie pricewatch: LG 29UM58-P Zwart die in de hoogte een 24" breedbeeld benadert. De beeldkwaliteit is uitstekend voor die prijs.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32
Switchie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:50:
[...]
PS. Bedenk je ook dat een zwaar spel als GTA 5 behoorlijk wat rekenkracht vergt om lekker te draaien. Extra schermruimte lijkt misschien leuk maar een 2e scherm betekent, even zwart/wit, dat je twee keer zoveel resources nodig hebt om alle pixels aan te sturen.
Nu rep je geen enkel woord over de rest van je systeem maar als ik mag gokken, denk ik niet dat deze in staat is om GTA 5 met leuke settings op 2*1080p aan te sturen. Althans niet met speelbare fps.
Dit staat in zijn inventaris. Dus lijkt me dat dit zijn huidige pc is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 205,-€ 205,-
1Asus H110M-K€ 56,-€ 56,-
1Powercolor Radeon RX 480 4GB Red Dragon€ 234,50€ 234,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1BitFenix Comrade Window Zwart€ 37,99€ 37,99
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 157,51€ 157,51
1Crucial CT8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,42€ 86,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,27

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51
Ultrawide monitoren zijn erg leuk voor gaming, echter zou ik 25" modellen afraden. Een 25" ultrawide heeft ongeveer dezelfde hoogte als een 21.5" 1080p monitor en dat is gewoon klein. Een 29" ultrawide is in hoogte gelijk aan een 23" 1080p scherm, dat is prima te doen. 34" ultrawides zijn natuurlijk het mooiste, maar op die afmetingen moet je toch echt een nemen met 3440x1440 resolutie, want 2560x1080 ziet daarop niet uit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
YouTube: Overwatch Update #1 21:9 Review (3440x1440) (60fps) (Ultrawide)

Aangezien je overwatch in je lijst heb staan..
niet doen. Koop lekker een 24 Inc 1080p 144hzl Freesync monitor. Of ga voor een 1440p 60 hz scherm. Ultrawide is niet leuk in overwatch.

• Jappiiee
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-01 09:25
Bedankt voor alle snelle en duidelijke reacties!

Nog een korte vraag: een moniter met of zonder Freesync, ga je dat heel erg merken?
Pagina: 1