Platenspeler aansluiten via DIN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
Beste Tweakers,

Recent heb ik een platenspeler gekregen met een voor platenspelers gangbare phono aansluiting (male RCA en een ground kabel). Nu zou ik deze aan willen sluiten op een oude radiokast (een gigantische kast met radio en boxen erin) alleen deze kast heeft alleen din aansluitingen.

Is er een manier om dit aan te kunnen sluiten? Ik zag online al wel verloopstekkers van Phono female naar DIN male alleen ik vroeg me af of dit überhaupt gaat werken. Ik ben niet bekend met DIN en hoe deze aansluiting in elkaar steekt.

Alle advies is welkom :)

Zie onderstaande link voor een afbeelding van de aansluiting op de radiokast:

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/3w3kymx4j/IMG_20170113_WA0010.jpgpicture uploader

Beste antwoord (via Chrizzel op 17-01-2017 21:33)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ha, die Grundig heb ik ook gehad, alleen dan zonder de kast met speakers er omheen. En ik had er ook een platenspeler op die ik laten tweee tulpen heb gegeven. Kan me nog herinneren dat dat de standaard DIN plug pinout was toen ik hem aanpastte. Dus een simpele xonverter van tulp naar DIN zou moeten werken. Als je geen tulp female naar din kunt krijgen, werk dan met een din naar tulp male en een female female converter, is dikke kans goedkoper :)

Kan verder melden dat die Grundig een onversterkte platenspeler verwacht op zijn phono ingang. Op zijn vassette ingang (zelfde pinput) moet je volgens mij wel een platenspeler met ingebouwde voorversterker kunnen hangen, die verwacht een lijnsignaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Chrizzel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:56:
Beste Tweakers,

Recent heb ik een platenspeler gekregen met een voor platenspelers gangbare phono aansluiting (male RCA en een ground kabel). Nu zou ik deze aan willen sluiten op een oude radiokast (een gigantische kast met radio en boxen erin) alleen deze kast heeft alleen din aansluitingen.

Is er een manier om dit aan te kunnen sluiten? Ik zag online al wel verloopstekkers van Phono female naar DIN male alleen ik vroeg me af of dit überhaupt gaat werken. Ik ben niet bekend met DIN en hoe deze aansluiting in elkaar steekt.

Alle advies is welkom :)

Zie onderstaande link voor een afbeelding van de aansluiting op de radiokast:

[afbeelding]picture uploader
Lijkt me in eerste instantie goed om te weten of de getoonde aansluitingen inputs of outputs zijn. Maw, zijn ze om signaal te ontvangen of juist uit te zenden.
Jouw platenspeler wil graag signaal uitsturen. Als je deze aansluit op een medium dat ook wil uitsturen ipv ontvangen dan schiet je niet veel op.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Over het algemeen werken die verloop kabeltjes gewoon. Alleen zonder de type specificaties van de apparaten, kunnen wij daarover natuurlijk niks zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
pacificocean schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:05:
Over het algemeen werken die verloop kabeltjes gewoon. Alleen zonder de type specificaties van de apparaten, kunnen wij daarover natuurlijk niks zeggen.
Din is echter wel specifiek dat het asymetrisch kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.sl113.org/wiki/uploads/Electrical/DIN-7_end_views.jpg

een verloopkabel met 4 RCA pluggen geeft de beste kans op een juiste verbinding.
Afbeeldingslocatie: http://www.jlelectroniq.com/mag/imgN/aca151.jpg
DIN-5 Male <---> 4x RCA (tulp) Female

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 16:28

Bestla

M/M -> V/F

Ik denk niet dat het gaat werken. Voor de aansluiting heb je een phono pre versterker nodig die dan aansluit op die DIN mits dat een Line-in is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Bestla schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:16:
Ik denk niet dat het gaat werken. Voor de aansluiting heb je een phono pre versterker nodig die dan aansluit op die DIN mits dat een Line-in is.
Dat is een aanname. Zolang TS niet vermeld over welke apparatuur het gaat kunnen we hierover niks zinnigs zeggen. Hoewel, in het verleden was het veel normaler dat dergelijke apparatuur standaard een riaa versterker ingebouwd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:40
pacificocean schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Dat is een aanname. Zolang TS niet vermeld over welke apparatuur het gaat kunnen we hierover niks zinnigs zeggen. Hoewel, in het verleden was het veel normaler dat dergelijke apparatuur standaard een riaa versterker ingebouwd had.
Bovendien is er niet zoveel aan de hand wanneer er geen voorversterker aanwezig blijkt. Dan zal er slechts zeer zachtjes geluid uit komen, en kan TS altijd nog een voorversterkertje ertussen zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-01-2017 21:42 . Reden: lijkt, moest blijkt zijn ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:38

Xanax959

relax...

Of de kast in kwestie is alleen maar geschikt voor die ouwe kristal keramische elementen, hoger uitgangs signaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanax959 op 15-01-2017 17:33 ]

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzel
Ontzettend bedankt voor alle reacties tot nu toe! Bij de aansluitingen staat niet duidelijk input of output vermeld. Het type radio is overigens een Grundig Mandello 5 en de platenspeler is een Dual 435-1.

Bijgevoegd nog duidelijkere foto's van de radio. Is er iemand die aan de hand van deze foto's met zekerheid zou kunnen zeggen dat het wel of niet gaat werken?

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/q3hnqi1zl/IMG_20170114_WA0001.jpgimage uploader

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/5y7k7f56v/IMG_20170114_WA0002.jpgpost images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Ik neem aan dat de TA aansluiting voor een oorspronkelijk in de kast ingebouwde platenspeler is geweest. Vandaar dat deze aansluiting niet verkleurd is..

Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/grundig/mandello_5_ch_rc400ms_441101.jpg

http://www.grammofoon.com...lodeLuxe.htm&ContentFrame

Echte specificaties kan ik verder niet zo snel vinden.

Heb je ook een foto van de hele kast? (ook voorkant?)

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 15-01-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De onderste pin is ground
De pinnen daarboven: links en rechts -
De pinnen daarboven links en rechts +

Gewoon proberen :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

teacher schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:15:
De onderste pin is ground
De pinnen daarboven: links en rechts -
De pinnen daarboven links en rechts +

Gewoon proberen :Y
Daarmee ga je er vanuit dat hij gebalanceerd is.
De meeste schema's die ik vind (en mijn eigen herinnering) duiden er echter op dat er 2 pennen ongebruikt blijven.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ha, die Grundig heb ik ook gehad, alleen dan zonder de kast met speakers er omheen. En ik had er ook een platenspeler op die ik laten tweee tulpen heb gegeven. Kan me nog herinneren dat dat de standaard DIN plug pinout was toen ik hem aanpastte. Dus een simpele xonverter van tulp naar DIN zou moeten werken. Als je geen tulp female naar din kunt krijgen, werk dan met een din naar tulp male en een female female converter, is dikke kans goedkoper :)

Kan verder melden dat die Grundig een onversterkte platenspeler verwacht op zijn phono ingang. Op zijn vassette ingang (zelfde pinput) moet je volgens mij wel een platenspeler met ingebouwde voorversterker kunnen hangen, die verwacht een lijnsignaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzel
Bedankt voor de overweldigende hoeveelheid reacties :) Online uiteindelijk een kabeltje gevonden voor slechts €3. Zodra deze binnen is laat ik weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzel
Kabeltje is binnen gekomen en het werkt, alleen het volume is erg laag. Ik zal dus nog een phono voorversterker ervoor moeten zetten om het geheel op een normaal volume te krijgen. Aangezien de Grundig kast niet bepaald high end spul is zal een phono voorversterker van een paar tientjes allicht toereikend zijn. Ik had al wat van Behringer voorbij zien komen voor krap €30.

Het komt dus wel goed en gaat naar alle waarschijnlijkheid prima werken. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Chrizzel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:32:
Kabeltje is binnen gekomen en het werkt, alleen het volume is erg laag. Ik zal dus nog een phono voorversterker ervoor moeten zetten om het geheel op een normaal volume te krijgen. Aangezien de Grundig kast niet bepaald high end spul is zal een phono voorversterker van een paar tientjes allicht toereikend zijn. Ik had al wat van Behringer voorbij zien komen voor krap €30.

Het komt dus wel goed en gaat naar alle waarschijnlijkheid prima werken. Bedankt voor alle hulp!
Waar heb je hem nu op aangesloten dan TA of TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even een quote van een Duits gorum:
Die TB-Buchse ist zum Anschluß eines Tonbands oder eines Cassettendecks gedacht.
Und vorne kann man dann zwischen TB (Tonband), TA (Tonabnehmer = Plattenspieler) und Radioempfang wählen.
Ergo :TB is toonband oftewel casettedeck, danwel reel2reel, en TA is een toonafnemer oftewel platenspeler. Die TA is meestal voor apparatuur die een voorvrsterker nodig heeft. TB kan als in en uitgang tegelijk gebruikt worden vziw.

En voor de volledigheid ook nog een lading pinouts (ook weer Duits):

Afbeeldingslocatie: http://saba-forum.dl2jas.com/bildupload/pinbelegung-der-din-stecker-bei-av-geraeten-und-komponenten.png

Pagina: 1