Probleem aansluiting platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een oude platenspeler van onder het stof gehaald. Het gaat om een Technics sl b202. Nu wil ik deze aansluiten aan mijn versterker via de phono ingang zoals het hoort. De versterker een Technics su 7100 heeft deze ingang dus normaal kan ik zo het signaal versterken.

Helaas moet ik het volume van de versterker op maximaal zetten om toch een beetje muziek uit de boxen te krijgen. Weet er iemand waar de fout in mijn aansluitingen zit?

Zou ik toch nog een voorversterker nodig hebben?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-01-2017 12:36)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:49:
Aaaah super. Dan is dat het probleem. Morgen ga ik op zoek naar zo een verloop stekkertjd. Enorm bedankt. Ik laat iets weten of het gelukt is 😉
let dan wel op de juiste aansluitrichting van het verloop stekkertje:
DIN-5 is asymetrisch.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/m6uWm5R431UzpA-3uyq4eVQ.jpg

het verloopje moet echt van DIN naar RCA aangesloten zijn niet van RCA naar DIN

onderstaand verloopje heeft zowel 2 aansluitingen voor in als voor uit.. (helaas zonder extra aarde draad.)
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/361338851936-0-1/s-l1000.jpg

Zoiets geeft de meeste aansluitzekerheid, mits je een verloop kunt vinden met aarde draad. (je kunt ook 2 rca pluggen aan de platenspeler (laten) solderen.)

* nachtnet is trouwens hoogst verbaasd dat de technics Technics sl-b202 een DIN aansluiting zou hebben.. Mogelijk is in het verleden de oorspronkelijke RCA aansluiting vervangen door een DIN stekker. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 01:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wellicht kan deze site je op weg helpen;
https://www.platendraaier...p-een-versterkerreceiver/

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Platenspeler en Versterker zouden normaal gesproken goed moeten kunnen samenwerken.

Wat ik zo snel aan problemen kan bedenken:
- is de naald (nog) goed?
-staat de naalddruk goed? (niet te laag?)
- Sluit de kabels Incl Aarde eens opnieuw aan.
-aangezien beide apparaten behoorlijk op leeftijd zijn: Werkt de versterker verder wel goed?

Tenslotte: als je een lp afspeelt (met de versterker uit.), hoor je dan dichtbij het element wat muziek spelen? of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die site al eens bekeken. Het ligt zeker niet aan de aansluitingen. Misschien kan iemand me uitsljitsel geven of mij versterker een geïntegreerde voorversterker heeft of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Ja versterker heeft voorversterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De naald is een stanton 500 die wel al wat leeftijd heeft.

De versterker werkt op een tuner perfect. Blaast de voordeur uit onze woning 😉

De aarding is normaal enkel toch als er ruis of gebrom optreedt?

En ik hoor inderdaad de plaat zachtjes spelen als ik er dichtbij luister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naalddruk trouwens op 3gr. Ze raden voor een stanton 500 tussen de 3 en 5 gr qan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Dat lijkt prima. Kun je eventueel de platenspeler aan een andere ingang aansluiten? gezien de leeftijd zou een deel van het circuit achter de phono ingang defect kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://img03.olx.co.za/images_olxza/1005268925_1_644x461_technics-sl-b202-somerset-west.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.aixsellent.de/EtopeBilder4/1_TechnicsSU7100K21122015SS--3-.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.aixsellent.de/EtopeBilder4/TechnicsSU7100K21122015SS--1-.JPG toch?

Niet geschoten is altijd mis.. komt er bij phono ingang gebruik wel goed geluid uit de hoofdtelefoon aansluiting?

Dat stanton element op 3 gram lijkt mij een behoorlijke aanslag op jouw vinyl.. Maar dat is meer off-topic.

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad de juiste versterker en praktisch de juiste platenspeler gevonden. De platenspeler kan ik niet anders aansluiten. Heb namelijk geen omvorm kablete van rca naar een andere soort.

De phono van de versteker kan ik ook nog ket testen want mijn audio jack omvormer van 6,3 aar 3,5mm is in de verhuis ergens verdwenen. Dat kan ik wel testen. Als de hoofdtelefoon dan wel goed geluid geeft waar zou het dan aan lunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel omvormen van mij platenspeler kabel naar een andere bv rca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:46:
Dag allemaal,

Ik heb een oude platenspeler van onder het stof gehaald. Het gaat om een Technics sl b202. Nu wil ik deze aansluiten aan mijn versterker via de phono ingang zoals het hoort. De versterker een Technics su 7100 heeft deze ingang dus normaal kan ik zo het signaal versterken.

Helaas moet ik het volume van de versterker op maximaal zetten om toch een beetje muziek uit de boxen te krijgen. Weet er iemand waar de fout in mijn aansluitingen zit?

Zou ik toch nog een voorversterker nodig hebben?

Alvast bedankt
Wat voor platenspeler is het? MM of MC?

MM (moving magnet) is normaal voor een hifi pickup, en werkt op de phono ingang, die dus al een voorversterker heeft vergeleken met tuner, tape, cd en aux.

MC (moving coil) levert een nog lagere spanning dan MM, en heeft een voor-voorversterker nodig.

Pickup aangesloten met tulpstekkers en aarde? Geen Tape Monitor knoppen ingedrukt? Dan zou het moeten werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:19:
Je hebt inderdaad de juiste versterker en praktisch de juiste platenspeler gevonden. De platenspeler kan ik niet anders aansluiten. Heb namelijk geen omvorm kablete van rca naar een andere soort.

De phono van de versteker kan ik ook nog ket testen want mijn audio jack omvormer van 6,3 aar 3,5mm is in de verhuis ergens verdwenen. Dat kan ik wel testen. Als de hoofdtelefoon dan wel goed geluid geeft waar zou het dan aan lunnen liggen?
De platenspeler heeft toch RCA (Tulp ) aansluitingen.. Wat als je die niet op de phono ingang aansluit maar op bv de TAPE 2 IN?

even via google een plaatje opgezocht van de binnenkant van een su7100

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/7yslnm4qf/P1010048.jpg
100-en-1 mogelijkheden voor defecten.. Denk aan draadbreuk, condensatoren etc..
ikweethetbeter schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:24:
[...]

Wat voor platenspeler is het? MM of MC?

MM (moving magnet) is normaal voor een hifi pickup, en werkt op de phono ingang, die dus al een voorversterker heeft vergeleken met tuner, tape, cd en aux.

MC (moving coil) levert een nog lagere spanning dan MM, en heeft een voor-voorversterker nodig.

Pickup aangesloten met tulpstekkers en aarde? Geen Tape Monitor knoppen ingedrukt? Dan zou het moeten werken!
Een stanton 500 is een MM element. Zou geen probleem moeten zijn. uitgangsspanning afhankelijk van het type 3.1mV~4.6mV versus Input sensitivity: 2.5mV (MM), 150mV (line) (van de SU7100)

[ Voor 26% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dus echt niet of het mm of mc is. Maar ik sluit hem via phon aan op versterker dus zou mc moeten zijn.

Ik heb al aan de volgende optie gedacht. Als ik nu een DIN audio female koop die overgaat in tulpsteker rod-zwart met aarding. Dan kan ik toch mijn platenspeler aansluiten op die DIN dan die tulp stekkers in mijn versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Een MM pick-up zou moeten werken. Een pick-up met MC element levert een te zwak signaal, en maakt een voor-voorversterker noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:28:
Ik weet dus echt niet of het mm of mc is. Maar ik sluit hem via phon aan op versterker dus zou mc moeten zijn.

Ik heb al aan de volgende optie gedacht. Als ik nu een DIN audio female koop die overgaat in tulpsteker rod-zwart met aarding. Dan kan ik toch mijn platenspeler aansluiten op die DIN dan die tulp stekkers in mijn versterker?
Ik geloof dat ik dit niet helemaal goed begrijp:

Heeft de platenspeler nu een DIN 5 aansluiting? of heeft deze 2 RCA aansluitingen?

ALs het inderdaad om din5 gaat en je nu de platenspeler via din5 hebt aangesloten snap ik dat er geen geluid uitkomt. De din-5 aansluiting op de su7100 is voor line-in en uitgangen. Dat je dan bij vol volume nog iets hoort is een intern foutje..

Mocht het toch via de rca (tulp) phono ingang aangesloten zijn dan weet ik niet zo snel een/de oplossing, anders dan dat je de platenspeler bij een andere versterker probeert of een andere platenspeler aan deze versterker aan te sluiten.

Alle aansluitingen en voorwaarden lijken gewoon aanwezig voor een goed geluid.

[ Voor 21% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Een pick-up heeft 2 tulpstekkers (RCA) en een aard-draadje, en die sluit je aan op de PHONO en GND aansluitingen op je versterker. Niet op de DIN bus, deze is bedoeld voor TAPE 1 als je een "oud" cassettedeck hebt (alle cassettedecks zijn overigens oud...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pickup heeft een din 5 stekker male. Die sluit ik aan op de phono ingang van mij versterker. Dit zorgt bij versterker op maximum voor een aardige volume, maar lang nieg wat het zou moeten zijn.

Ik dacht van de din5 van mijn platenspeler in een din 5 female te steken die dan omvormt naar rca met aarding. Deze dan via de tuner of de andere phono (rca) aansluiten op versterker.

Zou dit lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om correct te zijn mijn din 5 van oude platenspeler in een din contra naar rca let aarding steken en dan in phono van versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:45:
Mijn pickup heeft een din 5 stekker male. Die sluit ik aan op de phono ingang van mij versterker. Dit zorgt bij versterker op maximum voor een aardige volume, maar lang nieg wat het zou moeten zijn.

Ik dacht van de din5 van mijn platenspeler in een din 5 female te steken die dan omvormt naar rca met aarding. Deze dan via de tuner of de andere phono (rca) aansluiten op versterker.

Zou dit lukken ?
Afbeeldingslocatie: https://www.sl113.org/wiki/uploads/Electrical/DIN-7_end_views.jpg
je hebt dus deze aansluiting aangesloten op de DIN aansluiting achterop jouw versterker?

Dan is het probleem en de oplossing simpel. met een verloop van female din-5 naar rca (tulp) zou je er moeten zijn..

De DIN-5 aansluiting van jouw versterker is geen phono ingang maar een Line ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aaaah super. Dan is dat het probleem. Morgen ga ik op zoek naar zo een verloop stekkertjd. Enorm bedankt. Ik laat iets weten of het gelukt is 😉

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:49:
let dan wel op de juiste aansluitrichting van het verloop stekkertje:
DIN-5 is asymetrisch.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/m6uWm5R431UzpA-3uyq4eVQ.jpg

het verloopje moet echt van DIN naar RCA aangesloten zijn niet van RCA naar DIN

onderstaand verloopje heeft zowel 2 aansluitingen voor in als voor uit.. (helaas zonder extra aarde draad.)
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/361338851936-0-1/s-l1000.jpg

Zoiets geeft de meeste aansluitzekerheid, mits je een verloop kunt vinden met aarde draad. (je kunt ook 2 rca pluggen aan de platenspeler (laten) solderen.)

* nachtnet is trouwens hoogst verbaasd dat de technics Technics sl-b202 een DIN aansluiting zou hebben.. Mogelijk is in het verleden de oorspronkelijke RCA aansluiting vervangen door een DIN stekker. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 14-01-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Probleem gevonden inderdaad!

De pick-up ging het eerst over van DIN op RCA. Mijn vader had een pick-up met DIN, en ik kocht later een pick-up met RCA, terwijl mijn cassettedeck nog wel DIN had (en mijn versterker daar ook nog een aansluiting voor had, net als jouw versterker).

@nachtnet: mijn versterker (Philips AH304 als ik me niet vergis) had een DIN aansluiting voor TAPE 1 en 4 RCA aansluitingen voor TAPE 2. Dubbele aansluitingen voor TAPE 1 lijken mij ook heel erg raar. Er zit een TAPE MONITOR schakelaar op de versterker voor zowel TAPE 1 als TAPE 2. TAPE MONITOR is alleen mogelijk bij (werd pas gebruikelijk bij) RCA aansluitingen, niet bij de DIN aansluiting. Het is er mogelijk achteraf opgezet / later in het ontwerp erbij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Succes!!!

Bedankt aan al diegene die me hier raad gegeven hebben.

Heb mijn DIN 5 male van de platenspeler omgezet in een RCA met aarding. Deze vervolgens aangesloten op mij phono RCA van de stereo. Geluid is nu perfect.

Klachten van de buren dat BB king hun ramen doet springen stuur ik wel door naar het forum 😉

Nog eens ontzettend bedankt voor de tips.

Groeten Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:35:
Klachten van de buren dat BB king hun ramen doet springen stuur ik wel door naar het forum 😉
Groeten Thomas
Dan zou ik iets anders nemen dan BB King (is wel leuk) maar knetterhard volgens mij niet :P

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pagina: 1