Water- of Luchtkoeling 7700K + SLI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-07 11:11
Ha mede tweakers.

Ik ben recent over gestapt van een eenvoudig i5 systeem naar een wat modernere i7.

Mijn rig is als volgt:

NZXT H440 behuizing
Gigabyte Z270x Gaming 5
Core i7 7700K @ stock
2x MSI GTX 970 SLI
16GB Corsair 3000mhz @ 2400
Coolermaster 750watt psu
3x 120mm front casefans, 1x 140mm back
1x Samsung Evo SSD
2x 1TB Samsung 7200 HD's

De vraag nu is wat voor koeling aan te raden valt. Ik kom van een i5 waar ik een Hyper Evo 212 op had zitten. Deze zit dus nu voor de time being op de i7, maar dat gaat dus niet echt goed. Paar minuutjes prime en de temp loopt al op naar richting de 80, dus maar af gezet. Ik heb nu het voltage verlaagd naar de minimale waarde waarop hij stabiel loopt, te weten 1,24v. en de temps lopen niet meer over de 70~75 graden heen. Maar nu zijn de videokaarten nog niet belast. Idle hangt de CPU op 40 graden
Laatst had ik tijdelijk een 6700K, deze liep full load ook 75 graden maar dan zonder voltage verlaging, wat dus nog ruim binnen de veilige marges ligt. En 7700K is natuurlijk eigenlijk een overclockte 6700K.

Ga ik nu echter een pot BF1 spelen dan haalt de i7 al heel gauw de 75~80 graden en loopt nog verder op. Dit heeft denk ik te maken met de enorme hitte die de 2 videokaarten genereren. Want als ik de BF1 dan uitzet dan duurt het nog vrij lang voor de idle temperatuur zakt (warmte in de case)

Welnu, is het raadzaam om een closed loop waterkoeler te nemen die de hitte meteen aan de bovenkant wegblaast. Of is een (grote) luchtkoeler voldoende en wellicht een extra casefan boven. Hierbij rekening houdende met de hitte van de 2 videokaarten. Ik gebruik het systeem ook om op te werken dus stilte is wel een pré. Mijn fans schakelen idle deels uit.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
De warmte van die gpu's zal wel e.e.a. ook vooral negatief beïnvloeden. Ik zou in zo'n situatie, als geld geen rol speelt, een waterkoelingssetje op de ingaande lucht te zetten. Zo garandeer ik tenminste een goede koeltemperatuur voor de processor vooraan in de case. Eventueel zou ik de achterste casefan omdraaien en er een filtertje voorzetten (zo wordt die ook intake) bij een 240mm koeler en dan bovenin af te zuigen met de 2 fans die je al had. Zo blijft de case waarschijnlijk eerder op overdruk en heb je iets minder last van stof en meer luchttoevoer=meer koeling voor je gpu's.

Edit: Bij een 360mm koeler aan de voorzijde (mits deze past) zou ik de achterste fan als outtakefan laten zitten. Nadeel lijkt me wel dat deze variant minder airflow=koelvermogen heeft voor de gpu's dan de eerste alinea.

[ Voor 19% gewijzigd door govie op 13-01-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een goede luchtkoeler presteert vaak beter dan een 'net niet' WC-systeempje.
Overigens zou ik zelf jouw prime-casus niet direct als noodzaak voor nieuwe koeler ervaren.
1. Prime ramt de cpu kunstmatig naar zijn max. Leuk om te testen maar geenzins representatief voor 'normaal' gebruik. 2. 80c is wat hoog en geeft zeker te kennen dat er weinig ruimte is voor een luxe overclock, maar is daarentegen ook niet direct levensbedreigend. Een uitstapje richting 100c kunnen ze vaak ook wel aan. In het ergste geval gaat hij licht trothlen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baet
In BF1 (70% load) bereik ik op de cpu nog hogere temperaturen dan in Prime, een uitstapje richting de 90 is zo gemaakt, heb het maar uitgezet toen hij er naartoe klom. Wat is een 'net niet' systeempje voor waterkoeling, vallen Corsair H110 en NZXT Kraken X61 hieronder, of zijn deze al heel aardig?

[ Voor 5% gewijzigd door Baet op 13-01-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Baet schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:02:
In BF1 (70% load) bereik ik op de cpu nog hogere temperaturen dan in Prime, een uitstapje richting de 90 is zo gemaakt, heb het maar uitgezet toen hij er naartoe klom. Wat is een 'net niet' systeempje voor waterkoeling, vallen Corsair H110 en NZXT Kraken X61 hieronder, of zijn deze al heel aardig?
Als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat een luxe Noctua luchtkoeler gehakt maakt van de h110

http://www.overclock.net/...ua-nh-d15-vs-corsair-h110

Natuurlijk is niet elk systeem hetzelfde en kunnen de verschillen bij jou kleiner of zelfs groter zijn, maar geeft minstens te kennen dat de kant-en-klare wc-setjes niet (altijd) beter presteren dan de betere luchtkoelers.

Eigenlijk kunnen wat mij betreft alle kant-en-klare wc-setjes onder de categorie 'net niet' geschaart worden. Niet dat het perse slechte producten zijn, maar prijs/kwaliteit haalt het niet bij top-segment luchtkoelers. Wat dat betreft zijn deze meer voor de patsfactor dan daadwerkelijk beste prestaties.

Ps. En uiteraard ideaal voor de systemen met beperkte ruimte waardoor grotere koelers niet passen. (Laat ik niet direct de wc-setjes helemaal de grond inboren ;))

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 13-01-2017 20:16 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Switchie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:11:
[...]

Als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat een luxe Noctua luchtkoeler gehakt maakt van de h110

http://www.overclock.net/...ua-nh-d15-vs-corsair-h110

Natuurlijk is niet elk systeem hetzelfde en kunnen de verschillen bij jou kleiner of zelfs groter zijn, maar geeft minstens te kennen dat de kant-en-klare wc-setjes niet (altijd) beter presteren dan de betere luchtkoelers.

Eigenlijk kunnen wat mij betreft alle kant-en-klare wc-setjes onder de categorie 'net niet' geschaart worden. Niet dat het perse slechte producten zijn, maar prijs/kwaliteit haalt het niet bij top-segment luchtkoelers. Wat dat betreft zijn deze meer voor de patsfactor dan daadwerkelijk beste prestaties.

Ps. En uiteraard ideaal voor de systemen met beperkte ruimte waardoor grotere koelers niet passen. (Laat ik niet direct de wc-setjes helemaal de grond inboren ;))
Arbitrair. Voor systemen met veel interne warmteontwikkeling zoals bij de OP-er, heeft een waterkoelingsetje m.i. nut als je de temperatuur van de cpu wil verlagen. Dit omdat je tegenstelling tot een luchtkoeler, altijd 20 graden luchtaanvoertemperatuur tot je beschikking hebt over je radiator ten bate van je cpu. Bij een joekelkoeler zoals een noctua zal de eventueel hoge interne casetemperatuur (=meetbaar) altijd de prestaties van de koeler negatief beïnvloeden (te klein temperatuurverschil om veel warmte af te kunnen geven). In zijn geval vind ik daarom een waterkoeler een beter alternatief dan een luchtkoeler (mits de cpu-fan niet stuk is natuurlijk :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baet
Dank voor de reacties tot zover. Ik heb nog geen ervaring met (closed loop) waterkoeling. Ik ben erg gesteld op stilte van de kast, hij is nu nauwelijks hoorbaar (in idle natuurlijk :P). Op het net lees ik toch best veel reviews waarin mensen aangeven dat de setjes aardig wat geluid produceren? Kan iemand met ervaring hier iets zinnigs over melden?

Dank alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 09:54

MeneerHart

Mess with the bull..

Mijn ervaring met de H440 is dat hij niet super is voor luchtkoeling van wat dan ook.
Ik ben dus overgestapt op de Kraken X61. Mijn gtx 960(OC) koelt helaas nog op lucht omdat ik geen geschikt bracket kan vinden (NZXT Kraken G10 past niet).
Ik heb er wel 1 van de H440 front fans met een stevige koelcurve op staan.
Ik heb mijn Kraken gewoon op silent mode lopen, dan is hij heerlijk stil en doet prima zijn werk.

[ Voor 0% gewijzigd door MeneerHart op 15-01-2017 16:55 . Reden: typvout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:17

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

govie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Arbitrair. Voor systemen met veel interne warmteontwikkeling zoals bij de OP-er, heeft een waterkoelingsetje m.i. nut als je de temperatuur van de cpu wil verlagen. Dit omdat je tegenstelling tot een luchtkoeler, altijd 20 graden luchtaanvoertemperatuur tot je beschikking hebt over je radiator ten bate van je cpu. Bij een joekelkoeler zoals een noctua zal de eventueel hoge interne casetemperatuur (=meetbaar) altijd de prestaties van de koeler negatief beïnvloeden (te klein temperatuurverschil om veel warmte af te kunnen geven). In zijn geval vind ik daarom een waterkoeler een beter alternatief dan een luchtkoeler (mits de cpu-fan niet stuk is natuurlijk :+ ).
Ik sluit me hierbij aan. WC is niet per se beter maar je verplaatst de warmtebron naar een andere plek in je case. Ik denk dat bij jouw build een WC setje aan de voorkant de temperatuur behoorlijk kan drukken. De fans van de GPU's zullen misschien iets harder draaien maar aangezien je MSI's hebt zal dat niet echt veel schelen.

Ik heb sinds kort een Kraken X62 aan de voorkant van mijn case geplaatst en hierdoor is mijn CPU 10-15 gradenkoeler en mijn OC kon nog net iets omhoog (waardoor die temperatuurwinst teniet werd gedaan :p). Mijn MSI GTX980 wordt niet warmer dan voorheen en de fans draaien op max 55% om hem op temp te houden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Pagina: 1