Goedeavond Vistu!
Een bericht uit eigen ervaring, hopelijk kun je er iets mee.
Heb zelf sinds een week de Dell Ultrasharp U3415W (34", 21:9, 3440*1440) staan. Ik heb hem voor gaming gekocht en moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Het is een inmens ding als je hem uitpakt maar tijdens de game heb je een heel fijne beleving er echt in op te gaan. Het feit dat hij curved is valt op zich niet op maar eigenlijk in positieve zin: het maakt dat de hoeken dichterbij zijn en je ogen minder ver weg hoeven te draaien.
Voor ontwikkelwerk vraag ik mij af of deze monitor (en de diameter, verhouding en resolutie in z'n algemeenheid) niet te veel van het goede is. Het is en blijft een erg groot scherm en in de tijd die ik op mijn desktop doorbreng bemerk ik dit wel - en nu niet in positieve zin. Ik gebruik Windows 10 met de standaardresolutie en de DPI op 125%.
Hoewel alles leesbaar is is merkbaar dat reguliere applicaties er niet op gebouwd zijn. Er is in de praktijk erg veel (wit) ruimte over. Internetten is een zee van licht (Tweakers), of erg opgeblazen (HTML5 video's). Word kan bijvoorbeeld wel 5 A4's naast elkaar weergeven maar hier heb ik zelf nog geen praktische toepassing voor ontdekt.
Applicaties naast elkaar openen is ook niet ideaal. De enorme hoeveelheid ruimte verleidt je om drie applicaties naast elkaar te zetten maar dit zul je zelf moeten doen - applicaties zijn gewend om full screen te draaien óf links óf rechts. Wanneer je bv. twee applicaties links en rechts openzet heb je wel een mooie verdeling omdat je per applicatie nu 1720 pixels hebt. De applicaties worden daarmee weer wat vierkant. Ik zeg absoluut niet dat het onwerkbaar is maar het vergt enige gewenning. Ik twijfel namelijk of dat ik zelf dit scherm zou behouden voor reguliere werkzaamheden.
Ik ben gelukkig in het bezit van wat vergelijkingsmateriaal. Naast mijn gamewerkplek heb ik twee andere werkplekken, één werkplek met 2 x Dell P2414H (21,5", 16:9, 1920x1080) en één werkplek met 1x Dell U2913WM (29", 21:9, 2560*1080).
De eerste opstelling vind ik fijn omdat je met twee schermen een duidelijk onderscheid kunt maken tussen applicaties "links" en "rechts". Met name met bv. remote desktop en local desktop, mail en browser en andere zaken is dit ideaal. Full HD is nog steeds een heel degelijke onbeschaamde resolutie en twee schermen van 21,5" nemen niet overdreven veel ruimte in op het bureau. Ga je naar grotere schermen op dezelfde beeldverhouding ben je naar mijn mening al snel te veel bureauruimte kwijt. Daarnaast wordt de eye travel van geheel links naar rechts vermoeiend is mijn ervaring. Ik ben ooit rond 2007 begonnen met een dual monitor set-up (destijds 4:3, 1280*1024) en moet zeggen dat ik er toch wel aan verknocht bent. Met name het heen en weer kunnen "gooien" van applicaties en de mogelijkheid ze een eigen scherm te geven heeft voor mij een hoge charme.
Tot slot mijn laatste set-up (de 2913WM). Deze vind ik eveneens relaxed werken omdat je bijvoorbeeld twee applicaties naast elkaar kunt zetten. Je hebt minder het links/rechts effect dan met twee schermen omdat applicaties in eerste instantie altijd full screen zullen openen. Met winkey + <- en winkey + -> kun je echter wel applicaties naast elkaar openzetten en dat is bv erg handig bij het reviewen van documenten, coden etc.
Persoonlijk vind ik het iets minder prettig werken dan de dual monitor set-up. Er staat echter tegenover dat het scherm minder bureauruimte inneemt en, wanneer je de applicaties kleiner maakt, er met gemak twee naast elkaar kunnen staan - ook bv RDP sessies.
--------
Terugkomend op jouw vraag inzake de grote monitor. Het scherm (de Dell dus) zelf stemt mij erg tevreden. Hoewel enige backlightbleeding zijn de kleuren grandioos er zeer veel aansluitmogelijkheden en degelijke bouwkwaliteit.
Om de hoeveelheid licht aan te passen kun je gebruikmaken van F.lux - deze gebruik ik zelf ook. Daarnaast is de Dell in staat de hoeveelheid licht automatisch aan te passen afhankelijk van wat er op het scherm staat. Deze functie heb ik zelf uitgeschakeld.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~