Internetkabel splitten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Mijn vraag:
Mijn slaapkamer is op zolder, vanaf de meterkast beneden loopt een internetkabel naar zolder die naar een router gaat. Omdat ik op zolder veel gebruik maak van internet (ps4, laptop, computer, smart tv, telefoon), is de wifi te langzaam om daar normaal op te kunnen gamen. Kan ik in de kabel die van beneden naar de router loopt een splitter of switch installeren die rechtstreeks naar mijn ps4 gaat zodat ik sneller internet krijg? Het is geen optie om een internetkabel vanaf de router naar de ps4 te leggen, die staat te ver uit elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Daarvoor moet je inderdaad een switch gebruiken, de kabel die op zolder uitkomt gaat in je switch en de andere apparaten kan je ook in de switch doen.

Wifi voor je telefoon is een ander verhaal, daarvoor jou je een accesspoint kunnen gebruiken (welke ook weer in je switch kan)
Met een klein beetje extra moeite kan je ook een router kopen en instellen als accesspoint, dan werken de overige router poorten (op de wan na) als switch, dan heb je alles in 1 :)

categorie: Netwerk switches

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, aangezien je router blijkbaar boven staat (je beschrijving is nogal vaag). Je zal dus een kabel tussen je PS4 en router moeten leggen. In de meeste wifi-routers zit een 4-poorts switch, prik daar de kabel in, klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 13-01-2017 16:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:24
Switch ertussen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gokje je hebt boven een router als AP staan (hopelijk zo geconfigureerd) maar je hebt niet genoeg poorten voor al je devices. Een switch kan dit probleem oplossen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Microkid schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:29:
Nee, aangezien je router blijkbaar boven staat (je beschrijving is nogal vaag). Je zal dus een kabel tussen je PS4 en router moeten leggen. In de meeste wifi-routers zit een 4-poorts switch, prik daar de kabel in, klaar.
Beneden komt internet via glasvezel binnen, vanaf daar gaat het met 1 lange aan elkaar gekoppelde internet kabel naar boven. Bijna naast mijn ps4 zit weer een koppelstuk (hier zou ik dus de switch neer kunnen zetten), maar vanaf daar gaat de kabel verder door de muur naar een andere kamer op zolder waar de router staat. Ik kan niet een kabel in de router doen en naar de ps4 laten gaan, zo veel internetkabel heb ik niet meer. Van mijn ouders mag ik ook de router niet verplaatsen naar mij kamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Axewi schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:29:
Daarvoor moet je inderdaad een switch gebruiken, de kabel die op zolder uitkomt gaat in je switch en de andere apparaten kan je ook in de switch doen.

Wifi voor je telefoon is een ander verhaal, daarvoor jou je een accesspoint kunnen gebruiken (welke ook weer in je switch kan)
Met een klein beetje extra moeite kan je ook een router kopen en instellen als accesspoint, dan werken de overige router poorten (op de wan na) als switch, dan heb je alles in 1 :)

categorie: Netwerk switches
Kun je misschien uitleggen wat een accesspoint is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Frogmen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:43:
Gokje je hebt boven een router als AP staan (hopelijk zo geconfigureerd) maar je hebt niet genoeg poorten voor al je devices. Een switch kan dit probleem oplossen.
Top, nog aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Ik heb nog een oude router gevonden, kan ik deze ook gebruiken als splitter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11
Ja, door de routerfuncties niet te gebruiken en 'm dus als AP in te stellen :

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Nielson schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:15:
Ja, door de routerfuncties niet te gebruiken en 'm dus als AP in te stellen :

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
AP? Ik ben niet zo technisch 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54
Michael1711 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:12:
Ik heb nog een oude router gevonden, kan ik deze ook gebruiken als splitter?
Als het een oude router is, niet gek opkijken dat de internet verbinding daarna vreemd en daar kan doen. Het is natuurlijk een oude met hoogstwaarschijnlijk oude hardware die een glasvezel verbinding met alle snelheid niet echt fijn vind. Daarnaast kan na alle jaren de adapter wel van dusdanige kwaliteit zijn dat die zorgt voor rare routerproblemen:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11
Michael1711 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:26:
[...]

AP? Ik ben niet zo technisch 8)7
Access Point, met de genoemde instellingen en manier van aansluiten bypass je de router functie waardoor je eigenlijk allleen de vier netwerkpoorten als switch gebruikt. Als je het echter niet ziet zitten zou ik gewoon een simpel switchje vsn 1 à 2 tientjes aanraden, hoef je enkel de kabels erin te prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Michael1711 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:49:
[...]
Ik kan niet een kabel in de router doen en naar de ps4 laten gaan, zo veel internetkabel heb ik niet meer.
Dan koop je er toch een? En het is geen internetkabel, het is een netwerkkabel (beter nog: UTP kabel) ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Nielson schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:37:
[...]
Access Point, met de genoemde instellingen en manier van aansluiten bypass je de router functie waardoor je eigenlijk allleen de vier netwerkpoorten als switch gebruikt. Als je het echter niet ziet zitten zou ik gewoon een simpel switchje vsn 1 à 2 tientjes aanraden, hoef je enkel de kabels erin te prikken.
Ah dankje, nee dat moet wel lukken dan. Ik ga het in ieder geval proberen, dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het zou helpen als de TS (Topic starter,Michael1711) wat meer details geeft, bijvoorbeeld merknaam en type van de router (als het al een router is) die boven staat en de gevonden oude router. Duidelijke foto's doen het ook altijd goed

Als snelheids verbetering wilt, gebruik dan goede spullen. Ik begrijp best dat je budget beperkt is en het liefst spullen hergebruikt, echter als deze niet goed zijn, dan zie ik de bui al weer hangen.Ik heb in de kast ook nog een SMC7004VBR liggen van 15 jaar oud, echter geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem (serieus) te gebruiken.

Je hebt er duidelijk zelf geen kaas van gegeten, ons advies is zo goed als jij informatie aanlevert

Even een paar opmerkingen
- 1 lange kabel naar zolder, maar met verbinding stukken er tussen. Dus niet 1 lange kabel, maar meerder kleine kabels. Dat kan je snelheids verlies opleveren, door de koppelstukken en door kabels van verschillende kwaliteit
- het er tussen plaatsen van een switch kan snelheids verlies opleveren richten het bestaande acces point, als de switch niet snel genoeg is
- het verkeerd plaatsen van de router kan voor verstoring zorgen naar de andere router, en zou zelfs beveiligingsissue met zich mee kunnen brengen

Ik raad je aan met de eigenaar van de verbinding, af te stemmen dat je er wat tussen zet en wat en hoe.....

[ Voor 31% gewijzigd door jeanj op 13-01-2017 18:42 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

Michael1711 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:49:
[...]

Beneden komt internet via glasvezel binnen, vanaf daar gaat het met 1 lange aan elkaar gekoppelde internet kabel naar boven. Bijna naast mijn ps4 zit weer een koppelstuk (hier zou ik dus de switch neer kunnen zetten), maar vanaf daar gaat de kabel verder door de muur naar een andere kamer op zolder waar de router staat. Ik kan niet een kabel in de router doen en naar de ps4 laten gaan, zo veel internetkabel heb ik niet meer. Van mijn ouders mag ik ook de router niet verplaatsen naar mij kamer ;)
Hoop niet dat die laatste router de hoofdrouter is want dan kun je dus NIET (zoals anderen hier zeggen) met een switch uit. Je moet namelijk je eigen infra NA de router doen. Router hoort ook eigenlijk in de meterkast... dus sowieso verbaast het me dat er een router boven staat. Doe es footootjes... Of een schematische weergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dat is dus ook waar ik aandacht op basis van de eerste post. Maar toen ie over koppelstukken en dat ie niet veel internet kabels over had, gok ik toch dat het een ethernet kabel is.... en hij heeft ze aan elkaar gezet met koppelstukjes

Maar misschien staat de router boven wel in de DMZ of de modem in bridge, je weet het niet

Ik denk dat de router boven een draadloos acces point is, en die kan best ook router zijn, en switch en firewall etc.

Niemand heeft het genoemd maar er zijn overigens ook internetkabel (ethernet) spliters, ik (iedereen) raad ze af omdat ze niet goed zijn voor de snelheid. Een switch is waarschijnlijk de beset oplossing, in en wifi accespoint zit meestal ook een switch

[ Voor 44% gewijzigd door jeanj op 13-01-2017 18:48 ]

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1