Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows server 2016 licentie vraag

Pagina: 1
Acties:

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-11 19:01

itlee

Gas erop!

Topicstarter
Gents ik heb een korte vraag;

Hoe werkt de server 2016 licentie gebeuren tegenwoordig?
je moet minimaal 16 cores afnemen, (kost bij centralpoint 920 euro.)

mag ik dan gevirtualiseerd op een andere hypervisor dan microsoft bijv. 8 servers van 2 cores installeren?

of moet ik 920 eur uitgeven per virtuele server?

ik snap er helemaal niks van...

thnx.! :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee.

Standard Edition mag je gratis 2 Windows OS'en virtualiseren en die vallen onder je licentie (die jij op 920 Euro zet). Je kan dus 1 VM met 14 vCPU's installeren en de andere met 10 vCPU's (als je een 16 core CPU hebt met HT). Bij Datacenter mag je oneindig virtualiseren maar geen "hoster" spelen; als je bijvoorbeeld virtual desktops wil uitrollen voor produktie op Hyper-V, zit je daar met extra licenties.

Maar elke reseller kan je dit haarfijn vertellen; mogelijk dat jouw functie/bedrijf in aanmerking komt voor kortingen onder Education / Charity / Government of andere zaken.

En dan nog; licensing wil je niet inkopen op basis van OS maar op basis van technische functionaliteit vs. technische vereisten (en die zie ik niet in je startpost).

/edit: misschien dat ik het verkeerd lees maar onder SA kan je in aanmerking komen voor minder kosten bij dezelfde core license voor 2016. Triple-check dit met je reseller!

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2017 15:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• itlee

itlee

Gas erop!

Topicstarter
thnx @max3400.

maar ik wil 2 domain controllers op 2016 zetten en 1 file server op een vsphere host.

domain controller gebruiker maar 1vcpu core en de file server 2vcpu.
dus effectief gebruik ik maar 4vcpu's op mijn fysieke HP server host die 2 processors van elke 10 cores heeft. (v2630v4 intel xeon).

(er draait op die server ook nog ander spul, oude windows servers....)

[ Voor 10% gewijzigd door itlee op 13-01-2017 15:32 ]

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 12:57

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

De prijs voor een 16 core server is ongeveer dat van een Standard Server 2012r2. Het grote verschil is dus dat je nu niet meer onbeperkt cores mag hebben in je server. Oftewel, met je oude 2-cpu standard server 2012r2 kon je gewoon 2 x een 12-core cpu gebruiken, zonder meer te hoeven betalen. Met Server 2016 mag je 2 cpu's met 8 cores per cpu hebben. Dat is gelijk de minimale afname. Heb je echter meer cores in je cpu's, dan moet je bijbetalen.

[ Voor 4% gewijzigd door musiman op 13-01-2017 15:49 ]

Make music, not war

• itlee

itlee

Gas erop!

Topicstarter
Maar dan heb ik geen antwoord op mijn vraag, ik heb 10 cores per cpu...dus ik moet een 10 core pack kopen.

hoeveel virtuele windows VM's mag ik dan installeren 10x windows met 1 vcpu?

vroeger was t, 1 windows 2012r2 server, 1x virtueel installeren,..wil je er 10, met 1 vcpu moest je 10 licenties kopen en dus 800,- *10 betalen.... 8k.
Als ik dus cores tel, mag ik dus 10 virtuele windows 2016 server draaien voor grofweg 1000 euro...

ik snap er echt geen bal van...sorry...zo onduidelijk?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Noot: VM is hier dezelfde licentie.

Het aantal virtuele cores in je VM's maakt niet uit. Het gaat om het aantal fysieke cores op de host.
Voor datacenter: je mag ongelimiteerd VM's draaien, mits alle fysieke cores zijn gelicenceerd.
Voor standaard: je mag 2 VM's draaien per licentie. Wil je meer nog meer VM's draaien moet je de fysieke cores nogmaals licenceren.

Noot dat je per cpu minimaal 8 cores moet kopen, en 16 cores totaal minimum. Voor een dual-processor quad-core server moet je dus 16 corelicenties kopen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het aantal cores zegt niks over VM's. het is heel erg simpel.

Per Fysieke host moet je ten minste 1 standaard licentie kopen. Ook al draai je ESX er onder. Wanneer je fysieke host meer dan 16 fysieke cores heeft dan moet je een tweede licentie aanschaffen. let op, Hyperthreading cores zijn geen cores voor de licentie.

Op een fysieke server mag je met 1 Standaard licentie 2 Virtuele machines aanmaken. Beide VM's mogen best 16 cores hebben, geen enkel probleem. Dus stel:

Fysieke server heeft 2 x een E5-2690 (8 cores 16 threads) dan heb je maar 1 Standaard editie nodig. En mag je op deze host ook nog eens 2 VM's draaien. Zelfs al hebben beide VM's 32 cores per VM.

Fysieke server heeft 1 x een i5 (2 cores 4 threads). Dan heb je maar 1 standaard editie nodig en mag je 2 VM's draaien op de host. Je mag deze zelfde licentie echter niet gebruiken op een andere i5 ook al heb je cores "over".

Stel je hebt 2 fysieke servers met ESX in een cluster draaien. Je hebt 1 Standaard Editie. Dan mag je 2 VM's draaien met zo veel cores als je maar wilt, maar deze twee VM's mag je tesamen 1-mallg verplaatsen naar andere host, maar niet terug verplaatsen of splitsen.

Daarom heb je dan ook datacenter Edities. Waarbij je VM's wel mag verplaatsen en er geen limieten zijn op aantal VM's per host.

Dus om het kort te houden:
Wanneer een fysieke server tot en met 16 fysieke cores heeft (HT niet als core meerekenen) heb je aan 1 licentie per fysieke host genoeg. Heb je twee fysieke hosts dan moet je twee licenties aanschaffen.

Wil je meer dan 2 VM's per host, dan moet je ook meerdere licenties per host aanschaffen.

Stel ESX cluster met 3 hosts (16 cores per host):
- 3 x Windows Standaard Editie
- 6 x VM maximaal
- VMotion en DRS moeten uit staan

Stel je wilt 12 VM's hebben dan moet je dus 3 extra standaard licenties aanschaffen.Wat dus neer komt op een totaal van rond de 6.000 euro.

Daarom, wanneer je ESX gebruikt of Hyper-V dan wordt het zinnig om naar Datacenter editie te kijken.

Datacenter kost ongeveer tussen de 4.000-6.000 euro per 16 cores. Bij 3 ESX hosts is dit dus ongeveer 12.000 euro. Dus bij 13 VM's ben je met Datacenter al goedkoper uit en mag je HA en DRS aanzetten :)

O ja, vergeet ook niet dat je ook user CAL's nodig hebt voor ieder werkstation in je domein :D En voor ieder systeem welke verbindig maakt naar een share op een Windows Server.

[ Voor 9% gewijzigd door Wim-Bart op 13-01-2017 17:27 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• itlee

itlee

Gas erop!

Topicstarter
Ok thnx voor de uitleg, nu snap ik m! wordt zeer gewaardeerd, ik ga de licentieboer is ff bellen een aantal van die dingen bestellen. thnx nogmaals. :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
Wim-Bart schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:06:

Stel je hebt 2 fysieke servers met ESX in een cluster draaien. Je hebt 1 Standaard Editie. Dan mag je 2 VM's draaien met zo veel cores als je maar wilt, maar deze twee VM's mag je tesamen 1-mallg verplaatsen naar andere host, maar niet terug verplaatsen of splitsen.
Kleine toevoeging dat je deze verplaatsing iedere 90 dagen mag doen. Blijft onhandig en zal in de regel altijd vragen oproepen bij auditing. Ook overzicht houden of je nog legitiem bezig bent is lastig in bijv. een situatie met meerdere IT collega's of wanneer er een 3de partij in het spel is.
Stel ESX cluster met 3 hosts (16 cores per host):
- 3 x Windows Standaard Editie
- 6 x VM maximaal
- VMotion en DRS moeten uit staan
Dit mag inderdaad, maar is om o.a. bovenstaande redenen niet aan te raden, handmatig verplaatsen van VM's kan namelijk nog steeds en zal zeer verleidelijk zijn op het moment van een calamiteit of bijv. (gepland) onderhoud, ook is het zeer makkelijk om door human error non compliant te zaken, bijv. collega verhuisd wat VMs omdat hij de licentie constraints niet op zijn netvlies heeft. Best Practise is altijd alle hosts in het cluster van voldoende licenties voorzien dat de cluster capaciteit qua VM's op iedere host afgedekt is (voldoende licenties op iedere host dat iedere host op enig moment alle VMs in het cluster kan draaien). In de regel kijk je dan inderdaad al snel naar Datacenter licenties, wat ook als voordeel heeft dat je bijv. best practises van bijv. Rol splitsing veel makkelijker kan inregelen, omdat je toch geen limiet hebt qua VMs (behoudens wat de hardware aan kan aan Cpu capaciteit, geheugen gebruik en iops).

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dennism schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Kleine toevoeging dat je deze verplaatsing iedere 90 dagen mag doen. Blijft onhandig en zal in de regel altijd vragen oproepen bij auditing. Ook overzicht houden of je nog legitiem bezig bent is lastig in bijv. een situatie met meerdere IT collega's of wanneer er een 3de partij in het spel is.

[...]

Dit mag inderdaad, maar is om o.a. bovenstaande redenen niet aan te raden, handmatig verplaatsen van VM's kan namelijk nog steeds en zal zeer verleidelijk zijn op het moment van een calamiteit of bijv. (gepland) onderhoud, ook is het zeer makkelijk om door human error non compliant te zaken, bijv. collega verhuisd wat VMs omdat hij de licentie constraints niet op zijn netvlies heeft. Best Practise is altijd alle hosts in het cluster van voldoende licenties voorzien dat de cluster capaciteit qua VM's op iedere host afgedekt is (voldoende licenties op iedere host dat iedere host op enig moment alle VMs in het cluster kan draaien). In de regel kijk je dan inderdaad al snel naar Datacenter licenties, wat ook als voordeel heeft dat je bijv. best practises van bijv. Rol splitsing veel makkelijker kan inregelen, omdat je toch geen limiet hebt qua VMs (behoudens wat de hardware aan kan aan Cpu capaciteit, geheugen gebruik en iops).
Daarom HA en DRS uit. Dan kan je die fout niet maken. Maar voor deftige omgevingen met meer dan 1 host raad ik zelf Datacenter aan, want dan heb je die issues allemaal niet. Gewoon per host een datacenter editie (ook hier geldt 16 cores per licentie) en dan virtualiseren maar :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
Wim-Bart schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Daarom HA en DRS uit. Dan kan je die fout niet maken. Maar voor deftige omgevingen met meer dan 1 host raad ik zelf Datacenter aan, want dan heb je die issues allemaal niet. Gewoon per host een datacenter editie (ook hier geldt 16 cores per licentie) en dan virtualiseren maar :)
Voor zover ik weet kun je met HA en DRS uit nog steeds handmatig VM's van Host wisselen toch? Ik weet dat je het kan disablen door het vMotion netwerk uit te zetten op je vSwitch(es) of rollen aanmaken die geen vMotion mogen uitvoeren, maar in kleine omgevingen zal dat niet snel gebeuren of toch weer aangezet worden wanneer iets misgaat.

Verder inderdaad, het liefst zou ik overal Datacenter uitrollen bij meerdere hosts, stuk minder gedoe met licenties en in de regel kan je vaak een stuk mooiere omgeving opzetten in plaats van situaties waar de DC ook Fileserver, webserver, applicatie server of noem maar op is, omdat er geen Windows licenties voorhanden waren :)

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dennism schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Voor zover ik weet kun je met HA en DRS uit nog steeds handmatig VM's van Host wisselen toch? Ik weet dat je het kan disablen door het vMotion netwerk uit te zetten op je vSwitch(es) of rollen aanmaken die geen vMotion mogen uitvoeren, maar in kleine omgevingen zal dat niet snel gebeuren of toch weer aangezet worden wanneer iets misgaat.

Verder inderdaad, het liefst zou ik overal Datacenter uitrollen bij meerdere hosts, stuk minder gedoe met licenties en in de regel kan je vaak een stuk mooiere omgeving opzetten in plaats van situaties waar de DC ook Fileserver, webserver, applicatie server of noem maar op is, omdat er geen Windows licenties voorhanden waren :)
HA en DRS kan je inderdaad uitzetten op cluster om te voorkomen dat het automatisch gaat. Vmotion zelf alleen via rollen en/of interface config zoals jij zegt.

Overigens zit je al snel op 2 VMs met een ESX cluster. 1 voor AD en 1 voor virtual center. Eigenlijk is meer dan 1 host met alleen Standaard edities gewoonweg niet te doen. Niet met Hyper-v en niet met ESX.

Pagina: 1