Toon posts:

Gtx 970 Fps loss/drop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Elke x als ik mijn pc opstart en wil ga gamen crasht mijn driver na 10 min spelen (elke game)
Ik krijg geen blue screen of melding, het enige wat er gebeurt is een fps drop/loss zo erg dat ik niet meer normaal kan gamen. Wat ik dan doe is een oudere nvidia driver installeren, en dan kan ik verder gamen.
Maar als ik de volgende dag weer wil gamen, gebeurt precies het zelfde.
Het is best irritant om elke x na opstarten mijn driver opnieuw te moeten installeren.
Nou hoop ik dat iemand mij kan helpen en een oplossing weet.

Ik heb alle drivers van nvidia er afgehaald en gereinstalled wat niet helpt
Heb verschillende forums bezocht maar dat heeft niet geholpen (niet pcies het zelfde probleem)
Ik heb dit probleem al aantal maanden, heb daarvoor nooit problemen gehad

Processor: AMD fx8320 Eight-Core Processor 3.50 GHz
Windows 10 pro
8.00 gb geheugen
Nvidia GTX 970 gaming 4g

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Welk moederbord heb je?
AMD fx8320 Eight-Core Processor 3.50 GHz
Heel vaak dat bij die CPU thermal throttle optreed icm een moederbord die er eigenlijk niet geschikt voor is (de VRM's, of spanningsregelaars die de spanning leveren voor je CPU worden te heet, om doorbranden te voorkomen word de processor underclocked en kakken prestaties finaal in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Nemesizz

Mijn moederbord is:ASUS M5A97 EVO R2.0.

Ik heb toen ik mijn pc gekocht heb Maanden goed kunnen spelen en nergens last van gehad.
En moet zeggen mijn pc word niet heel goed gecoolt zeg maar, weet niet of dat mee speelt.
En mijn pc word echt heel erg heet. ik gebruik dan msi afterburner om mijn fan's op full speed te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16
Post anders even een lijstje van je onderdelen van je PC? En de temperaturen?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:27:
Post anders even een lijstje van je onderdelen van je PC? En de temperaturen?
Ja zal ik vanavond ff doen

Maar hoe kan het dat het probleem pas later gebeurde en niet gelijk na dat ik mijn pc had samengesteld?

Ik heb er een half jaar lang normaal op kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Ja zal ik vanavond ff doen

Maar hoe kan het dat het probleem pas later gebeurde en niet gelijk na dat ik mijn pc had samengesteld?

Ik heb er een half jaar lang normaal op kunnen gamen.
Vrms die steeds brakker worden door de hoeveelheid power die ze steeds moeten doorpompen.

Zelf had ik dit probleem uiteindelijk ook. Tijdje normaal kunnen gamen, en dan opeens framedrops naar de 20-30... fan opgehangen richting mijn vrms en alles liep weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het bord heeft opzich redelijke kwaliteit VRM (6+2+2), en Asus heeft vaak wel redelijk tot goede kwaliteit onderdelen voor de VRM's (maar niet altijd! ook zat borden met matige kwaliteit), echter, ook die moeten gekoeld worden, helemaal bij een CPU zoals een octacore FX.

Een volledige lijst met onderdelen zou inderdaad handig zijn.
Want als je bijvoorbeeld een AIO (all in one) watercooler gebruikt, kan het zo zijn dat de VRM's alsnog oververhit raken.
Zo'n koeler houd de processor mooi koel, maar omdat er totaal geen luchtstroom meer vanaf komt, kunnen dingen zoals de VRM's en chipset gaan oververhitten. Die worden normaal gekoeld door de luchtstroom van de processorkoeler (of je moet een goede luchtstroom in je behuizing hebben, intake en outtake fans in je kast).

Ook dingen zoals automatische overklokfuncties van het moederbord kunnen er voor zorgen dat bijvoorbeeld de voltage te hoog is, waardoor er iets oververhit raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CPU: AMD fx-8320 Vishera 32nm Technology 54℃
RAM: 8.00GB Dual-Channel DDR3 @866mHz
Geforce gtx 970 59℃
Sortage: 119GB ADATA SP900(ssd) 35℃
465GB SAMSUNG HD502IJ(sata) 27℃
Windows 10 pro 64-bit
Ultra quiet cpu cooler CNPS8900 QUIET Zalman(dth base, super slim, 3D bending,Lightweight)
Moederbord is 35℃
Sata hardisk is best crappy en oud

Hoop dat dit genoeg info is.
ik heb geen goede luchtstroom in mijn behuizing, moet 1 fan nog aansluiten maar kan niet vinden waar :P

En verder nog 1 ding wat ik mij afvraag, hoe kan het dat als ik mijn driver weer install na opstart ik geen problemen meer heb. Pas als ik mijn pc weer herstart krijg ik het probleem.

Thx voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:18:
CPU: AMD fx-8320 Vishera 32nm Technology 54℃
RAM: 8.00GB Dual-Channel DDR3 @866mHz
Geforce gtx 970 59℃
Sortage: 119GB ADATA SP900(ssd) 35℃
465GB SAMSUNG HD502IJ(sata) 27℃
Windows 10 pro 64-bit
Ultra quiet cpu cooler CNPS8900 QUIET Zalman(dth base, super slim, 3D bending,Lightweight)
Moederbord is 35℃
Sata hardisk is best crappy en oud

Hoop dat dit genoeg info is.
ik heb geen goede luchtstroom in mijn behuizing, moet 1 fan nog aansluiten maar kan niet vinden waar :P

En verder nog 1 ding wat ik mij afvraag, hoe kan het dat als ik mijn driver weer install na opstart ik geen problemen meer heb. Pas als ik mijn pc weer herstart krijg ik het probleem.

Thx voor de hulp :)
Pfoe.
Dit klinkt als een prebuilt.
Welke kast zit alles in, als ik het vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:28:
[...]

Pfoe.
Dit klinkt als een prebuilt.
Welke kast zit alles in, als ik het vragen mag?
Erg slecht, een heel oude kast, via via gekregen zeg maar. zit 1 fan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Hoe zijn je temperaturen van je cpu / gpu tijdens idle / load?

EDIT: Ik gok dat de temps die je nu bij je lijstje hebt gezet tijdens idle is?

[ Voor 39% gewijzigd door Nat-Water op 13-01-2017 22:39 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:38:
Hoe zijn je temperaturen van je cpu / gpu tijdens idle / load?
Ik snap niet pcies wat je bedoelt maar zal antwoord geven :P

Het is voornamelijk als ik game (Overwatch, Diablo 3, Doom) dat de temperaturen snel omhoog gaan.
Ik gebruik MSI Afterburner om m'n GPU fan voluit te zetten anders valt m'n pc uit.
De bovenkant van mijn kast word echt heel heet en de pipes van mijn videokaart kan ik niet aanraken zo warm. Als ik gewoon wat surf op internet of muziek/video's luister is het normaal
ATM zit alles rond de 30℃ en heb MSI afterburner niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Erg slecht, een heel oude kast, via via gekregen zeg maar. zit 1 fan in.
Je zij toch dat je n tweede fan had?
Sluit m ff aan, haal het zijpaneel eraf, en richt m met je hand op het gebied van de videokaart of VRM's (naast cpu)
Fixt dit je probleem dan heb je een andere kast met airflow nodig.
Trouwens, heb je ooit je onderdelen stofvrij gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Dit lijkt mij gewoon een kwestie van geen airflow waardoor de vrms het pittig warm krijgen.
De fan moet je aansluiten op een sys-fan poort. Hopelijk helpt dat al iets. Want je hebt volgens mij nu alleen een intake fan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fan heb ik inmiddels aangesloten :)
Stofvrij maken, hoe kan je dat het beste doen?

Nee het is geen intake fan, als ik mijn hand ervoor houd voel ik dat er lucht uit komt.

Maar nu zit ik nog steeds met dat als ik nu driver reinstall is het probleem opgelost. Maar als ik dan weer restart, is het probleem weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Wat hierboven gezegd wordt. Welke van de 2 het is weet ik niet - of je GTX 970, of je AMD processor die ook wel lekker wat warmte genereert, maar als ik het zo hoor klokken ze flink terug om oververhitting te voorkomen = drop in FPS.

De CPU fan ziet er niet als de meest fantastische, zeker voor deze processor. De kast lijkt me ook niet te helpen, maar dat durf ik niet zo te zeggen. Kijk even hoe dat gaat met de 2e fan. Welk merk GTX970 / kast heb je precies?

Als je een nieuwe driver installeert doet je GPU eventjes niks (en je CPU waarschijnlijk ook minder) omdat je niet in game zit. Als je daarna weer gaat gamen belast je ze weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 13-01-2017 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het idee van die Zalman koeler (top-down) is opzich wel een goed idee bij een AMD AM3+ processor, echter, ondanks dat Zalman beweerd dat die alle TDP's van alle CPU's aankan, zie ik regelmatig berichten dat je eigenlijk niet boven de 95W moet gaan met een processor in combinatie met die koeler.

De koeler is eigenlijk te klein om alle hitte weg te werken van een CPU met teveel vermogen.
Een octa-core FX (de niet-E versies) hebben een TDP van 125W, maar onder belasting kunnen ze 'vrolijk' voorbij de 140W gaan.

Die temperatuur die je aangaf is denk ik idle? (idle is rust stand, gewoon niks doen op je bureaublad zeg maar). Dat is namelijk al vrij hoog, dan kan ik me indenken dat onder belasting de temperatuur dusdanig hoog word dat de processor zichzelf beschermt en underclocked (thermal throttle).

Aanbevolen maximum van een AMD FX is iets van 64ºC , thermal throttle treed iets later op (rond de 80 of 90ºC? kan verschillen per moederbord afhankelijk wat de instellingen van de BIOS soms zijn).
Maar die temperaturen zit je zo aan, helemaal als je slechte airflow in de kast hebt (al had je dat nu opgelost als het goed is met die extra fan aangesloten).

PC stof vrij maken, moet je met perslucht doen, wel je ventilators vast zetten dat ze niet dol draaien (gaan ze kapot van, en ze kunnen als dynamo fungeren en stroom opwekken die je componenten kan slopen).
Vooral GEEN stofzuiger gebruiken in je PC, er kan een enorme hoeveel statische lading opbouwen en als dat een van de componenten raakt (ontlading) kun je wel je hardware vaarwel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja oké, ik snap nu dat ik goede airflow moet hebben. En dat het probleem mijn cpu is die dan te warm word. En underclockt. Maar als ik na de fps loss weer nvidia driver installeer kan ik uren door gamen, en heb ik geen fps drop. Zie hier snap ik het even niet. Het probleem is mijn cpu die te warm word. Maar als ik dan een nieuwe driver voor mijn gpu installeer is het probleem opgelost. Pc word nog wel best warm en moet Msi voluit zetten maar ik kan gewoon uren gamen.
Dus mijn vraag is hoe kan het dat mijn cpu probleem opgelost is als ik een gpu driver installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik zie dat je Windows 10 gebruikt, misschien dat die telkens weer een nieuwe driver installeerd (die mogelijk niet goed werkt met je GPU), en dat het probleem oplost door die oudere driver die je zelf installeerd. Maar dat met de volgende boot Windows doodleuk weer de nieuwe (mogelijk instabiele) driver pakt.

Vergelijk de driver versie eens die je zelf installeerd, en welke driver versie er is al je PC reboot.

Kan ook zijn dat er een conflict is tussen drivers (restjes van oude, of oude en nieuwe door elkaar).
Je zou dan alle nVidia drivers moeten verwijderen met DDU (Display Driver Uninstaller, ideaal programma om drivers te verwijderen, simpele 'uninstall' laat vaak veel 'rommel' achter, dit programma draaien in safe-mode en de boel is echt schoon).

Daarnaast, zorgt Game DVR in Windows 10 bij sommige systemen ook voor performance verlies. Je zou kunnen proberen dat uit te zetten (staat default altijd aan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx man hier heb ik wat aan!!
Als ik na de FPS drop, bij geforce experience kijk staat er gewoon dat de nieuwste driver is geinstaleerd.

Ik heb ook wel us deze melding gekregen:
Er is een fout opgetreden tijdens het starten van C:\WINDOWS\system32\nvspacecap64.dll.
Maar dat is als het goed is opgelost (RegCure erover heen gehaald) maar denk meld het toch ff.

DVR heb ik uitgezet.

ik zal later op de avond DDU installeren en uitvoeren is safe-mode.

Ty again Nemisizz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens al ik bij www.systemrequirementslab.com een game check en ik heb de nieuwste driver geinstaleerd zegt www.systemrequirementslab.com dat mijn driver 8 maanden oud is :S (8 months out-of date) nu weet ik niet hoe betrouwbaar http://www.systemrequirementslab.com/ is maar dacht alle info kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:25
Welke versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
376.33
Pagina: 1