Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Content creation / low-end game PC rond de 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ignavusvon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 11:21
Hallo allemaal. Ik ben van plan om voor het eerst in mijn leven een PC te gaan bouwen. Ik heb inmiddels flink wat research gedaan, maar heb nogsteeds wat vragen. Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik doe veel aan audioproductie, met name in Ableton. Daarnaast werkt ik zo nu en dan met verschijdene adobe programma's. Ik werkt er lang niet zo veel mee als met Ableton, maar wanneer ik er gebruik van maak moet ik vaak grote projecten renderen. Ableton heeft geen voordeel aan hyperthreading op de manier waarop ik hem gebruik. Adobe wel, maar ik gebruik dat dermate weinig dat ik daar niet behoefte aan heb.

Daarnaast wil ik ook graag gamen. niks over de top, ik wil graag Overwatch 1080p 60fps kunnen draaien en trippel A titels op medium settings 1080p. Ik zou wel graag de optie om over een paar mijn GPU te upgraden open willen houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zonder rand-apparatuur, rond de 800 euro. Het liefste eronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een kast: Cooler master k280 (sorry, ik ben er nog niet achter hoe ik een pricewatch pagina link)
niks speciaals, grote kast, maar hij komt toch onder mijn bureau te staan, en er zit een (meegeleverde) fan bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 223,20€ 223,20
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 180,-€ 180,-
1Toshiba P300 (Retail), 1TB€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 124,90€ 124,90
1Samsung 750 EVO (bulk) 250GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,08

Ik wil graag een tijdje vooruit, dus een 7e generatie i5 leek mij handig. Zoals eerder vermeld heb ik geen behoefte aan hyperthreading, maar wel aan een sterke CPU. Overclocking is niet van belang.
Het belangrijkste is dat ik goede ram heb. Dit was de snelste hoogst gewaardeerde ram die ik kon vinden. 16 Gb is genoeg voor nu. Ik neem aan dat mijn game eisen vervuld worden met een 1050ti(?)
Ik wil niet meer van SSD af, vandaar de 250 GB, en wegens content creation is de extra 1 TB noodzakelijk.

De grote vraag is: Wat is het beste moederbord en voeding die hierbij past? ik heb mij hierin verdiept, maar zie door de getallen het bos niet meer. Welk moederbord ondersteund de CPU en Ram het beste (Het liefste 4 ram slots, mocht ik nog willen upgraden naar 32). Daarnaast de voeding. Ik heb nog niet helemaal door waar de kwaliteit vandaan komt en hoe dit van belang is. Deze twee componenten zijn het grootste vraagstuk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd met intel gewerkt en merk dat Ableton hier goed mee werkt, maar ik zou niet weten of andere merken dat niet doen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het liefste een wat stiller systeem hebben (wanneer ik de GPU niet gebruik). ik wil nog wel eens wat dingen opnemen in dezelfde kamer. Vandaar ook geen overclocking en de nieuwe generatie CPU.

Ga je overklokken?
nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het liefste een goede suggestie voor het moederbord en de voeding. Mocht ik iets totaal over het hoofd hebben gezien bij de rest van de componenten, dan waardeer ik het natuurlijk als je dit meld :)

p.s. voordat ik de research begon was ik uberhaupt nog nooit op tweakers geweest. het is één van de best in elkaar gezette wesites/forums die ik ooit heb gezien. Bravo.

Beste antwoord (via ignavusvon op 14-01-2017 13:54)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Op tweakers zijn dingen inderdaad erg goed geregeld. Zelfs zo goed, dat je een pricewatch pagina kunt linken door de URL te copy pasten.

Je hebt inderdaad een snelst draaiend RAM oplossing gevonden. De true latency is echter niet spectaculair, door vrij hoge CAS latencies. Ook zul je voor kloksnelheden boven de 2400 MHz een Z270 bord moeten gebruiken, wat toch een significante meerprijs heeft. Ik zou dit oplossen door voor RAM te gaan met lage CAS latency te gaan. Hierdoor kun je nog lagere true latency bereiken, terwijl je met een B250 bord prima zit. pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B2400C10 Dan kun je als moederbord iets als pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P nemen. Verder heb ik geen idee hoe relevant RAM snelheid voor ableton is, heb geen ervaring met het programma.

Verder zou ik voor een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB gaan ipv de 750 evo omdat de Total Bytes Written (voor een verwacht defect) toch meer dan 2 keer zo hoog liggen. Ook vraag ik me af of je daadwerkelijk de bulk prijs krijgt als je er 1 koopt.

Verder zou ik voor de 20% meerprijs, de performance boost van zo'n 40% die je krijgt door een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G te nemen niet laten liggen. Driver updates van AMD zijn ook al jaren beter, dus dit verschil wordt vermoedelijk alleen maar groter.

Verder kun je als voeding het beste pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M nemen, aangezien deze van dermate goede kwaliteit is dat je hem ook nog kunt gebruiken in een volgende PC. Je kunt ook voor 55-60 euro een budget voeding kopen, maar dan zul je hem in de volgende PC moeten vervangen.

Verder kun je mocht je het systeem stiller willen, nog een CPU koeler erbij nemen zoals pricewatch: Arctic Freezer i32. Je kunt echter ook eerst de boxed koeler proberen, en mocht dit te luid zijn, een nieuwe aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Op tweakers zijn dingen inderdaad erg goed geregeld. Zelfs zo goed, dat je een pricewatch pagina kunt linken door de URL te copy pasten.

Je hebt inderdaad een snelst draaiend RAM oplossing gevonden. De true latency is echter niet spectaculair, door vrij hoge CAS latencies. Ook zul je voor kloksnelheden boven de 2400 MHz een Z270 bord moeten gebruiken, wat toch een significante meerprijs heeft. Ik zou dit oplossen door voor RAM te gaan met lage CAS latency te gaan. Hierdoor kun je nog lagere true latency bereiken, terwijl je met een B250 bord prima zit. pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B2400C10 Dan kun je als moederbord iets als pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P nemen. Verder heb ik geen idee hoe relevant RAM snelheid voor ableton is, heb geen ervaring met het programma.

Verder zou ik voor een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB gaan ipv de 750 evo omdat de Total Bytes Written (voor een verwacht defect) toch meer dan 2 keer zo hoog liggen. Ook vraag ik me af of je daadwerkelijk de bulk prijs krijgt als je er 1 koopt.

Verder zou ik voor de 20% meerprijs, de performance boost van zo'n 40% die je krijgt door een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G te nemen niet laten liggen. Driver updates van AMD zijn ook al jaren beter, dus dit verschil wordt vermoedelijk alleen maar groter.

Verder kun je als voeding het beste pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M nemen, aangezien deze van dermate goede kwaliteit is dat je hem ook nog kunt gebruiken in een volgende PC. Je kunt ook voor 55-60 euro een budget voeding kopen, maar dan zul je hem in de volgende PC moeten vervangen.

Verder kun je mocht je het systeem stiller willen, nog een CPU koeler erbij nemen zoals pricewatch: Arctic Freezer i32. Je kunt echter ook eerst de boxed koeler proberen, en mocht dit te luid zijn, een nieuwe aanschaffen.

• ignavusvon
Inmiddels gaat mijn lijst er dan zo uit zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 223,20€ 223,20
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 99,55€ 99,55
1Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G€ 209,-€ 209,-
1Toshiba P300 (Retail), 1TB€ 49,99€ 49,99
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B2400C10€ 143,75€ 143,75
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 891,94

Het ligt wel wat boven mijn budget, maar als meerdere mensen positief zijn dat dit een betere build is ben ik bereid nog een maandje te sparen. Het klinkt allemaal erg logisch zoals je het zegt.

En ja, erg handig van tweakers. had ik kunnen bedenken :)

Verwijderd

Waarom dat geheugen van 144 euro? 16GB van Crucial 2400MHz is er al vanaf 89 euro: pricewatch: Crucial CT2K8G4WFS824A

Ik zie nu dat Azerty er erg lage prijzen in zet ivm de rest maar dat ze pas over 10+ dagen leverbaar zijn... Anyway, hier 16GB DDR4 geheugen van 2400MHz gesorteerd op prijs: categorie: Geheugen intern

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 17:53 ]

• ignavusvon
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:50:
Waarom dat geheugen van 144 euro? 16GB van Crucial 2400MHz is er al vanaf 89 euro: pricewatch: Crucial CT2K8G4WFS824A

Ik zie nu dat Azerty er erg lage prijzen in zet ivm de rest maar dat ze pas over 10+ dagen leverbaar zijn... Anyway, hier 16GB DDR4 geheugen van 2400MHz gesorteerd op prijs: categorie: Geheugen intern
Er is wel een 60% CAS en true latency verschil. Ik ben niet helemaal zeker hoeveel dat uit zal maken. Wat denk je van de rest van de build?

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:50:

TS geeft aan dat RAM in dit geval (waarschijnlijk met oog op content creation) een belangrijke component is. Dan is het inderdaad de vraag of de meerprijs voor lagere latency gerechtvaardigd is..
in de pricewatch is de true latency bij het ram te vinden in nanoseconde

https://tweakers.net/pricewatch/compare/487061;473625/

• ignavusvon
TweakerXs schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:05:
[...]

TS geeft aan dat RAM in dit geval (waarschijnlijk met oog op content creation) een belangrijke component is. Dan is het inderdaad de vraag of de meerprijs voor lagere latency gerechtvaardigd is..
in de pricewatch is de true latency bij het ram te vinden in nanoseconde

https://tweakers.net/pricewatch/compare/487061;473625/
Het ziet ernaar uit dat de ram die nu in de build zit de goedkoopste is met maar 8,33 ns. De klasse daarboven is 10ns en die zijn allemaal duurder:
categorie: Geheugen intern

Dit lijkt qua prijs kwaliteit dus toch erg goed te liggen. RAM wil ik liever ook niet op besparen, dus ik denk dat ik hem er wel in houd.

Zou er verder nog iets op aan te merken zijn?

Verwijderd

Okee, dat had ik effe niet uit de openingspost gehaald. Ze adviseren hier op het forum altijd die voordelige Crucials. Ik had er even niet bij stil gestaan verder over CAS enzo.

• ignavusvon
Geen probleem, ik waardeer de moeite.
Pagina: 1