Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 13:51
Hi Tweakers,

Ik ben voor een betaalde fotografie opdracht gevraagd. Dit is voor het eerst dat ik een betaalde opdracht doe en ik probeer me in te lezen hoe dit belastingtechnisch werkt. Nu ben ik dus een hobby-fotograaf en wil ik er geen full-time baan van maken. Wél lijkt het me leuk om af-en-toe eens een betaald opdrachtje te doen.

Als ik op de site van de belastingdienst kijk dan staat er:
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby-of familiesfeer.
Misschien zoek ik verkeerd, maar ik kan écht geen informatie over bedragen vinden. Nu zal het gaan om maximaal een paar honderd euro maar wie weet moet ik van de zomer wel een (bijvoorbeeld) bruiloft fotograferen, dan gaan de verdiensten wel hard namelijk. Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst dat zal zien als een "bijverdienst uit een hobby".

De insteek is om gewoon als hobby een paar betaalde opdrachten doen (Natuurlijk ook onbetaalde opdrachten. Het is immers een hobby - geen manier om geld te verdienen). Mocht ik dit leuk vinden en er überhaupt de tijd voor hebben wil ik er wel serieuzer mee omgaan. Een KVK nummer aanvragen en er een officieel 'bedrijfje' van maken naast mijn dagelijkse baan.

Ik begrijp dat op Tweakers veel eigen research gewenst is. Normaliter doe ik dat ook altijd maar dit is voor mij onbekend terrein. Ik heb geen idee waar ik moet zoeken en welke regels voor mij gelden. Ik heb op de site van de belastingdienst zitten rondlezen, de site van de KvK en ondernemersplein maar het wordt alleen maar onduidelijker.

Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De grap is dat elders de Belastingdienst vermeldt dat je 10K "vrijstelling" hebt als ondernemer. Of dat bedrag klopt of ondertussen hoger/lager is, durf ik niet te zeggen.

Maar laten wel stellen dat het 10K is, dan kan je hobbymatig dus 9999 Euro bijverdienen en daarna zou het adviseerbaar zijn om een KvK aan te vragen.

Een andere "vereiste" zoals ik die weet, is dat uitgaven voor jouw hobby niet significant anders mogen worden dan voorheen. Kocht jij toevalig de afgelopen jaren elk jaar voor maximaal 600 Euro aan fotografie-spullen, dan zal (bij toetsing) het handig zijn dat je niet ineens 1500 Euro per jaar aan spullen uitgeeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
MAX3400 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:44:
De grap is dat elders de Belastingdienst vermeldt dat je 10K "vrijstelling" hebt als ondernemer. Of dat bedrag klopt of ondertussen hoger/lager is, durf ik niet te zeggen.
In geloof niet dat er een vrijstelling van 10k voor ROW inkomsten bestaat. De belastyingdienst zou zichzelf 3500 a 5000 euro aan opbrengsten ontzeggen.

Ben je niet in de war met de zelfstandigenaftrek (die, samen met de tijdelijke startersaftrek, bijna 10k bedraagt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

t_captain schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Ben je niet in de war met de zelfstandigenaftrek (die, samen met de tijdelijke startersaftrek, bijna 10k bedraagt)?
Dat zou dan wel eens heel goed kunnen, mijn excuses...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als muzikant 'verdien' ik bij onder de kleine vergoedings regeling (KVR). Hierbij mag je tot €163 per persoon per dag verdienen, en voor de opdrachtgever staat alles gewoon netjes op papier.
Hier hoef je geen belasting over te betalen aangezien de kosten doorgaans hoger zijn (lees: bonnetje bewaren van apparatuur en benzine, maar ook kleding en kapper natuurlijk, wat representatief), en dus 'hobbymatig'.

Als je in je eentje gaat fotograferen is die €163 waarschijnlijk niet voldoende, dus ik zou zeggen dat je waarschijnlijk jezelf dan zou moeten laten inschrijven als zelfstandig ondernemer. Veel muzikanten zijn dat bijv ook, gewoon naast hun baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gewoon even afwachten.

Als het meer kostendekkend is en relatief kleine bedragen dan moet je er niet druk om maken. Een van de eisen is namelijk dat je moet deelnemen aan het economisch verkeer, maar dat is ook een twijfelachtig begrip.

Iemand die maandelijks 400 euro verdiend met schoonmaken (praktisch geen kosten) zal het moeten opgeven. Jaarlijks is dat ongeveer €5000,-.

Een ieder die hobbymatig relatief veel uitgeeft aan zijn hobby en dat grotendeels terugkrijgt met hand- spandiensten is heeft geen resultaat en is ook geen ondernemer. Als je dat gaat opgeven dan heb je omzet met veel kosten maar praktisch geen en mogelijk negatief resultaat.
Dat zou zorgen voor teruggaaf belasting.

Ben je nog niet veel verder :P
maar als het bekenden zijn die je iets toeschuiven dat niet te vergelijken is met de commerciële waarde en meer de kosten dekt, niet druk om maken.
Zo gauw er opdrachten van buiten komen wordt het iets moeilijker. Je gaat deelnemen aan commercieel verkeer en dan kunnen kleine- incidentele opdrachten ineens wel meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:07:
Als muzikant 'verdien' ik bij onder de kleine vergoedings regeling (KVR). Hierbij mag je tot €163 per persoon per dag verdienen, en voor de opdrachtgever staat alles gewoon netjes op papier.
Hier hoef je geen belasting over te betalen aangezien de kosten doorgaans hoger zijn (lees: bonnetje bewaren van apparatuur en benzine, maar ook kleding en kapper natuurlijk, wat representatief), en dus 'hobbymatig'.
Dit bedrag moet je wel gewoon meenemen bij de aangifte inkomstenbelasting zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24

Stoney3K

Flatsehats!

Iblies schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:23:
Zo gauw er opdrachten van buiten komen wordt het iets moeilijker. Je gaat deelnemen aan commercieel verkeer en dan kunnen kleine- incidentele opdrachten ineens wel meetellen.
Houd hier ook even rekening mee: Als je opdrachten van buiten aan gaat nemen voor andere prijzen dan vrienden en familie, dan kunnen die nog wel eens gek opkijken. Want als je ineens ondernemer gaat spelen dan moet je voor iedereen de prijzen omhoog gooien om uit je onkosten te komen.

Andersom, als je voor bodemprijzen aanbiedt aan vrienden en familie, dan zul je ook mensen van buiten hebben die als 'vriend' een bodemprijs verwachten. Als je dan op de bodem blijft zitten qua prijzen dan wordt het heel moeilijk om later de prijzen omhoog te gooien. Dan schiet je jezelf dus commerciëel gigantisch in de voet want je kan daarna moeilijk op een concurrerend niveau in de markt meedoen.

Vooral in het familie-circuit zoals bruiloften is dat voor fotografen erg moeilijk, want veel families verwachten dat je met een paar honderd euro voor een bruiloft wel klaar bent. Dat is natuurlijk niet zo, al helemaal niet als je het professioneel doet en dus ook een hoop onkosten en belastingen hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 13-01-2017 15:47 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1