Kan mijn kastkoeling beter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb een Node 804, wat een micro ATX kast is en dat kan koeling nogal een uitdaging maken. Ook heb ik een Corsair H80i + Noctua NF-F12 PWM, 120mm voor mijn CPU en voor mijn R290X heb ik een Kraken G10 + Corsair H75 + Noctua NF-F12 PWM, 120mm.

Het plaatsen van radiatoren + fans is vrij lastig in de kast, maar op dit moment scoor ik op zich wel aardige temperaturen bij full load en lage fan belasting. Maar ik dacht misschien is er iets wat ik over het hoofd zie, of hebben jullie nog suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SStp2cV.jpg

Er is niet echt veel speling, met veel moeite heb ik er nog een outtake fan gekregen aan de bovenkant. Die zit klemvast tussen de twee radiatoren maar blaast wel veel warme lucht die door de GPU radiator naar binnen wordt geblazen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Ik vind het gek dat je warme lucht (wat door je radiator gaat) je behuizing in blaast en zou het dus andersom doen. De fans die aan een rad hangen naar buiten blazen, de andere twee naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Maakt het uit of je de lucht door de radiator heen blaast of er doorheen zuigt? Want ik kan niet de radiatoren tegen het frame aanzetten. De koelers moeten tegen het frame en de radiatoren moeten daar aan vast. Het leek mij beter de koude lucht aan te voeren van buiten en door de radiator te blazen dan de engiszins warme lucht van binnen de kast door de radiator te zuigen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso zuig je met onderdruk overal in je kast stof aan, dat is dus al af te raden.
Of je beter lucht door de radiatoren kan duwen dan aanzuigen hangt van je fans af, van de dikte van je radiatoren en de vin-dichtheid, maar echt een groot verschil maakt het meestal niet, als er al een merkbaar verschil is zal dat sowieso al gigantisch gecompenseerd worden door warme lucht direct weg te voeren.
Nu blijft warme lucht in je kast en rondom je radiatoren enz. hangen, warmte maakt meer warmte, alles draait minder efficient en minder stil, oftewel lucht zo snel mogelijk weg nadat het opgewarmt wordt.
Verder mist er 1 cruciaal stuk informatie, namelijk wat je temperaturen nu zijn ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Temperaturen nu zijn acceptabel, 2 uurtjes Deus Ex en de GPU is op 70 graden en de CPU (i5) op 45 graden. Ik ga proberen de warme lucht naar buiten te zuigen en koude lucht aan te voeren vanaf de bovenkant. Helaas kan ik niet echt meer fans in de kast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
dit is niet echt bevorderlijk voor de Airflow, Ik zou eerder kijken of de cpu koeler naar de andere kant van de behuizing kan, of op de voorkant monteren, de koeler van de GPU zou ik dan aan de boven kant maken (met de fan zuigend door de radiateur) zodat je de GPU ook op de 1e pciE lane kan plaatsen (geen idee welk moederbord je hebt maar het lijkt mij dat de eerste pciE de meeste "lanes" heeft, kan een klein beetje schelen in prestaties..
Wat me ook opvalt is dat je al een aardig lading stof in de kast hebt, ik heb exact de zelfde behuizing en heb na genoeg geen stof...

Het maakt zeer weinig uit of je nou lucht door de radiateur heen blaast of zuigt (puss/pull)
(Ik heb zelfs 2 fans op mijne kleine 120mm radiateur zitten)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hierboven: Het gaat erom dat je de warme lucht wat van je radiator af komt zoveel en zo snel mogelijk je kast uit wil hebben. Nu belast je daar onnodig andere componenten mee. Natuurlijk zou het bij een 100% goede airflow weinig moeten uitmaken, maar we weten allemaal dat dat zo is.

Daarnaast is de airflow momenteel niet optimaal vanwege de twee tegenwerkende fans naast elkaar, dat los je dan ook op. Nu creer je een mooie airflow door je kast :).

Dus tip: Draai de fans om die aan je radiators zitten (daar voel je dan wel de warmte uit komen als je hem goed belast). Je hebt genoeg aanzuiging aan de voorkant.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
wel raar, Ik heb hier op Tweakers, Youtube dan wel elders op het www toch echt builds voorbij zien komen waar geregeld een dikke radiateur op de front panel zit en deze zodanig is geplaatst dat alle warmte van de radiateur verder de behuizing binnenkomt, en dat gaat ook prima...
maar je kan natuurlijk ook gewoon de boel zo laten en alleen de fans omdraaien...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Alle fans behalve die aan de voorkant omdraaien en dan heb je een redelijke airflow. Ik zou zelfs overwegen om de bovenste fan zonder radiator helemaal weg te halen. Die trekt anders alleen de uitlaatlucht van je radiator weer naar binnen.

Dan heb je dus 1 inlaat voor. 1 uitblaas + radiator achter en 1 uitblaas + radiator boven. Dan voldoe je aan alle airflow checkpunten:
- De luchtstroom in je kast heeft dan nog maar 1 richting.
- De lucht gaat van onder naar boven.
- Je hebt niet meer inlaat dan uitblaas.
- Je inlaat zuigt verse lucht aan.
- De lucht die je heetste onderdelen koelt (radiatoren) gaat zo snel mogelijk de kast uit.

Eventueel kun je je 2 uitblaas fans op 7 Volt zetten en de inlaat fan op 12 Volt. Dan heb je wat minder last van onderdruk in je kast.
Zit er op de voorste fanaansluiting ook een stoffilter? Dan zou je met deze setup ook meteen fan stofproblemen af moeten zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat airflow lijkt echt op een tornadokweker.
geenwindows schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:40:
wel raar, Ik heb hier op Tweakers, Youtube dan wel elders op het www toch echt builds voorbij zien komen waar geregeld een dikke radiateur op de front panel zit en deze zodanig is geplaatst dat alle warmte van de radiateur verder de behuizing binnenkomt, en dat gaat ook prima...
maar je kan natuurlijk ook gewoon de boel zo laten en alleen de fans omdraaien...
Front Rads kan je doen maar dan blaas je dus warme lucht naar binnen. Je CPU wordt dan wel goed gekoeld, maar je GPU zal dan niet zo blij worden. Ideale scenario is rads omhoog als exhaust want warme lucht gaat sowieso omhoog. front intakes voor koude lucht. maar dan moet je alsnog zorgen voor meer intakes dan exhausts anders staat je GPU naar lucht te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Dat klopt, Maar deze behuizing heeft plek voor 2 fans, je zou dan evt de radiateur op de bovenste plek kunnen monteren en de fan die al aan de onderkant zit gewoon kunne laten zitten.
Of zoals ik al in een eerdere bericht zei, radiateur aan de andere kant van de behuizing plaatsen mits het past, of gewoon de fans omdraaien en niks anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
geenwindows schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:10:
Dat klopt, Maar deze behuizing heeft plek voor 2 fans, je zou dan evt de radiateur op de bovenste plek kunnen monteren en de fan die al aan de onderkant zit gewoon kunne laten zitten.
Of zoals ik al in een eerdere bericht zei, radiateur aan de andere kant van de behuizing plaatsen mits het past, of gewoon de fans omdraaien en niks anders..
Radiator aan de andere kant plaatsen was natuurlijk fantastisch geweest. Helaas is dat niet mogelijk. Ik ga nu even met Aid64 de temperatuur voor een uurtje of twee loggen met mijn huidige setup daarna de fans van de radiators omdraaien om de warme lucht naar buiten te zuigen (ipv koude lucht naar binnen blazen) en zien of ik nog een koude lucht intake kan plaatsen aan de voorkant van de kast.

Ik heb inderdaad veel stof in de kast, dat komt omdat de stoffilter van de top verwijderd is. Moet maar weer eens een stofdoekje doorheen. Niet de het heel veel uitmaakt want de radiatoren zijn wel gewoon netjes en de fans ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
de bovenkant heeft geen los neem baar filter (dacht ik, bakbeest van mij staat al klein jaartje te prutelen en kan me het ff niet goed herinneren)
en volgens mij is het zelf zo dat de behuizing dusdanig in elkaar is gebouwd om de bovenkant als afvoer/uitgang te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb aan de voorkant nog een intake-fan geplaatst en alle andere fans omgedraaid. Dus warme lucht naar buiten zuigen en de bovenste losse fan blaast koude lucht naar binnen. De CPU is ~4 a 5 graden koeler, het moedebord is 10 graden koeler (doordat de warme lucht uit de kast wordt geblazen en er meer koude lucht wordt toegevoerd. Maar de GPU is dan weer 5 graden warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
die 5 graden hoger voor de GPU zou ik me geen zorgen maken, die mogen volgens mij gerust de 90 graden aantikken. wat je kan doen is die intake fan boven in op ook op de radiateur plaatsen (moet je wel even bij passende schroeven hebben, gebruik je even 2 schroeven van de achterste fan.) want die fan aan de boven kant verstoort namelijk nog steeds de airflow, iets wat 'RocketKoen' ook al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik wandel zo toevallig ff door dit topic heen en vraag me dan het volgende af: in de opstelling nu blaas je koude lucht van buiten naar binnen over je rad. Dus de lucht in je kast heeft een hogere temp dan als je het andersom zou doen, maar die tempstijging in je kast is voor mijn gevoel minder goed te merken aan je onderdelen dan als je warme lucht over je rad van binnen naar buiten blaast. Immers koel je dan je rad minder.

zou dat effect niet meer wegen?
Dus koelere lucht over de rad tov warme ucht in je kast?

de rest van je componenten heeft niet zo veel last van die iets warmere lucht in je kast toch?
Pagina: 1