Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Wat zouden jullie doen? (het voelt voor mij een beetje als een dilemma)

Ik heb momenteel de boxed koeler op mijn G3258 zitten, welke ik komend jaar ga vervangen voor een 2de handse 4790K/4770K. Nu heb ik nog 8 jaar oude Scythe Mugen 1 heatsink liggen, maar geen pwm fan, montageclips of koelpasta.

De vraag is welke optie is wijsheid:
1. Goede koelpasta+budgetfan+montageclips (na 1ste demontage wordt de bevestiging soms wat minder rigide) kopen voor een 8 jaar oude 1kg Scythe Mugen, +/- 25 euro
2. Scythe Fuma kopen, nieuw 46 euro.
3. Boxed koeler erop laten zitten en de G3258 niet overklokken totdat ik de processor vervang.
4. Waterkoelingsetje van lepa/enermax/arctic erin (past mooi bovenin mijn Aerocool Aero500), kosten +/- 80 euro.
5. Anders, want....

Het ventileren van uw meningen wordt gewaardeerd, liefst met redenatie.

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 13-01-2017 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 16:42
De mounting veranderd niet als je de cpu upgrade van de g3258 naar een snellere dus ik zou niet wachten met het vervangen van de cooler, je kan deze immers gewoon weer gebruiken na je upgrade.

Optie 1 is goedkoop, de Scythe mugen is nog steeds een goede koeler en zal geen problemen hebben je nieuwe cpu koel te houden! Wel zou ik een goede fan uitkiezen om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk airflow hebt met een zo laag mogelijk geluids niveau.

Optie 2 Ik heb geen ervaring met die Fan maar gezien de Mugen een uitstekende koeler is zou ik geen extra geld uitgeven aan een (andere) lucht gekoelde oplossing.

optie 3 zie mijn eerste stuk het heeft geen zin om te wachten met de koeler aangezien deze ook past op je nieuwe cpu.

optie 4 Dit ligt aan je eigen voorkeur water koeling is vaak stiller en het scheelt een aantal graden, ook ziet het er (vind ik) mooier uit als je een window hebt. Persoonlijk vind ik het niet nodig en zou ik het extra geld er niet aan uitgeven.

Zelf heb ik een pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro C1 uit 2011 op mijn (overgeklockte) i7-2600k zitten en ik hoor hem niet met normaal gebruik en nauwelijks met zware taken.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goede koeling hoeft niet veel te kosten. Een pricewatch: Arctic Freezer i32 voldoet uitstekend, ook met overklok. Bij lage loads van de cpu staat de fan stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt voor jullie meningen!

Die freezer i32 is ook een goede koeler, maar die passieve functie wordt m.i. wat overhyped omdat juist bij lage toerentallen je de cpu-fan toch al niet hoort omdat iedere pc case een bepaalde demping heeft. Leuke gimmick dat wel.

Ik heb een mail gestuurd naar Scythe voor een totaalprijsje betreffende:
  1. Een greasespuit
  2. Een 120mm DB PWM fan
  3. Een mounting kit voor de 1150 socket
Als ze me matsen met de greasespuit dan komt de totaalprijs hopelijk uit onder de 20 euro, zou leuk zijn en daar doe ik het zeker voor. Ik had ook nog gekeken voor een bijpassende, goedkope 100% blauwe pwm fan maar dat viel tegen (moederbord is blauw/zwart).

Zodra ik een prijsje binnen heb, zal ik die posten en ook of ik het aangeschaft heb.

Nogmaals bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door govie op 13-01-2017 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThanklessMoss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 13:27
Ik heb zelf sindskort pricewatch: Cooler Master Hyper 212X Idle 29 graden! en nog goedkoop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
ThanklessMoss schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:30:
Ik heb zelf sindskort pricewatch: Cooler Master Hyper 212X Idle 29 graden! en nog goedkoop ook.
Mooi ding inderdaad, maar ik ga toch voor de Scythe Mugen 1 optie. Na wat ge-email:

2 stuks Mountingclips 1151x socket
1 stuks Thermal grease Scythe Elixer 2
1 stuks PWM-fan 120mm DB 1300rpm
--------- +
Incl. verzenden in envelop voor 22,50 euro.

Ik kan er niet goedkoper aankomen in de winkel omdat die vaak meer verzendkosten rekenen dan Scythe zelf doet met een simpel envelopje. Voor zover bij mij bekend zijn de Mugen 1 en 2 de beste mugens, dus ik vind het wel waard om de oude joekel weer van stal te halen. 8) Daarnaast bestaan er niet veel 3pin en 4pin fans die al beginnen te draaien bij 2,1V zoals die van Scythe wel doen. Ik heb gewoon door veel ervaring met hun produkten een prettig gevoel bij Scythe produkten, ze hebben me nog nooit teleurgesteld en dat kan ik van veel andere fabrikanten niet zeggen. Dus .... I'm sold!

[ Voor 17% gewijzigd door govie op 16-01-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Als je oude heatsinks schoonmaakt dan komt de schoonheid wel weer naar boven toe.

Ik heb hem een paar weken terug eerst door de vaatwasser gehaald. We maken thuis ook altijd de koffiepot schoon met een vaatwastablet+kokend water, weekt alles weer los en dat werkte ook prima bij de finnen van deze joekel.
Maar de kopervlekken is een chemische verbinding ofzoiets en die was je er niet zomaar vanaf met goed wasmiddel. Daarom heb ik vandaag heb ik 1 theelepel zout, 3 theelepels bloem en genoeg azijn gemixed zodat het blijft zitten tegen verticale oppervlakken, een papje dus. 1 uurtje laten weken, ik deed zelf 2x 30 minuten met beide een nieuwe laag pap. Zie figuur van links naar rechts voor het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qfox8pB.jpg

Een gereviseerde tien jaar oude mugen 1 van 960 gram is nog wel relevant hoop ik, ik kan niet in de heatpipes kijken natuurlijk. Vandaag of maandag ga ik hem testen.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 21-01-2017 12:33 ]

Pagina: 1