Oude beestje upgraden naar een Budget PC

Pagina: 1
Acties:

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 11:22

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Graag roep ik jullie inzicht en expertise in voor het volgende:

Momenteel zit ik opgescheept met een PC die niet de titel "Game PC" mag dragen, al zeg ik het zelf.

Oordeel zelf: (ik heb een poging gedaan om een inventaris lijstje te maken van de componenten van de PC, maar dit bleek niet te doen i.v.m onderdelen die niet (meer) te vinden waren).
Het gaat om een Acer Aspire M5201 (91.LCWFS.T9P) met de volgende specs:
  • AMD Athlon X4 620, 2.6 Ghz
  • Acer RS780HVF (mobo, 780G Chipset)
  • 8 Gb RAM (een of ander Nanya Technology branded reepjes) (4x 2Gb)
  • EVGA GeForce GTX 750 1GB Superclocked (deze heb ik recentelijk er in geprikt)
  • Naamloze Voeding (400W) (Stock Acer spul)
Ik zoek een?
Flinke upgrade vanaf hier, ik denk aan een nieuw moederbord, CPU, Voeding en RAM reepjes. Volgens mij is op dit moment mijn CPU de absolute bottleneck, het is een oud beestje en is gewoon aan vervanging toe.

Wat is je budget?
Als het kan, wil ik onder de 300 euro blijven. Liefst nog lager, maar ik wil wel een beetje performance behouden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wel wil ik graag in de toekomst, mocht er meer budget voor handen zijn, kunnen upgraden. Een goed upgrade-path zou dus wel fijn zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals de titel zegt: Uiteindelijk wil ik een budget game systeem hebben.

Dit is wat ik op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 129,45€ 129,45
1MSI B150M PRO-VDH€ 73,99€ 73,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 51,70€ 51,70
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,09

Waar ik bij deze lijst op gelet heb:
  • Geheugen slots (Ik wilde graag 4 ipv 2. Bij de BBG van Januari had het Mobo er 2.
  • 1151 Socket (voor eventueel in de toekomst makkelijk te kunnen upgraden)
  • Voeding (Ik wil een betrouwbare voeding, daar de huidige moeilijk in te schatten is op betrouwbaarheid)
  • RAM geheugen, om eerlijk te zijn ben ik voor goedkoop gegaan
Zelf heb ik het idee dat ik de kast nog wel kan (her)gebruiken. Mobo past er prima in, en omdat het geen monster van een PC gaat worden m.b.t. hitte productie, lijkt me deze kast nog prima (de originele Aspire 5201 kast). Graag corrigeren als dit niet slim is.

Omdat ik natuurlijk niet over 1 nacht ijs ben gegaan, heb ik ook wat andere opties bekeken. Dit zou mijn plan B zijn: V&A aangeboden: AMD A10-7800 Met Mobo

Ook alweer wat verouderd, upgrade-path lijkt mij iets minder en ik zal sowieso eerder wederom moeten upgraden. Plus ik zit nog steeds met de oude voeding (uiteraard kan ik die nog altijd los erbij kopen).

Zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb? Ben ik vreemd aan het redeneren?

Ik dank alvast voor de reacties en de mogelijk hulp en inzichten.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Tis allemaal niet heel bijzonder cpu is geen hardloper en ook de 750ti is een zeer matige kaart.

Weet ook niet of alles in de kast past ze hebben soms (zeker bij oude modellen) moederborden die anders zijn dan standaard.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou dat moederbord omruilen voor een MSI B250 mortar.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Quellien schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:36:
Zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Een goede upgrade voor bijna iedere pc is een ssd. Of heb je die al?

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-01 15:56

Simii

[u]bold[/u]

Het is gelijk duidelijk dat het om een budget build gaat. Zeker geen probleem!

CPU
Tegenwoordig kunnen de i3 cpu's met HT al best wat games handelen op prima fps.
En aangezien de GPU een 750ti is denk ik niet dat je The Witcher 3 op ultra verwacht ;)

Je zou Ryzen (AMD) kunnen afwachten, maar daarover is een compleet speculatietopic of dat wel aan de verwachtigen gaat voldoen :p Zie daarvoor; Op welke segmenten gaat AMD met Ryzen de concurrentie aan?

Dus wat mij betreft, CPU = prima!

Edit: Het is nog enigszins vaag of elk moederbord een update nodig heeft voor kaby lake, hiervoor zou je een mailtje naar de winkel kunnen sturen :)

Moederbord
Ga voor goedkoop zolang je geen speciale eisen hebt (M.2, SLI, etc).
Enige eis 4 RAM banken, dan ga voor de goedkoopste met 4 RAM banken.
Overclocken gaat toch niet, displayport gebruik je niet ivm discrete gpu, fans headers gebruik je splitters

Zelf zou ik niet duurder kiezen, dat verschil merk je niet.
Tenzij je wilt futureproofen, maar dat kost meer geld

RAM
Ik zou gaan voor een 1x 8GB stick. Deze zijn enkele € goedkoper en geven ruimte om later een toe te voegen.
Dual channel verschil merk je niet :)

In deze prijsklasse zijn ze allemaal; 2.133Mhz, single chanel 8gb, latency 14.07ns, levenslange garantie
Zou hier dus kiezen voor een (naar eigen voorkeur) enkele 8GB stick.

Voeding
Ik gok dat de kast niet speciaal is met een window of iets dergelijks (aangezien deze niet geboemd wordt). Dus een modulaire voeding is een luxe, geen pré gok ik.

De voeding is 80+ Bronze. Laten we dit aanhouden.
Voedingen vanaf 450Watt zijn vanaf €45 verkrijgbaar, echter zijn dit veelal B of C merken.
Zelf geeft ik de voorkeur aan een van de volgende; Be Quiet! - Corsair - Cooler Master - EVGA - Seasonic - Antec (enkel vanaf bepaalde prijsklasse) - Super Flower - XFX

Sorry als iemands favoriet is weggelaten, met deze heb ik ervaring gehad en/of heb ik er genoeg over gelezen (of van gezien) om er zelf voor te kiezen.

Corsair CX450M is prima!

TLDR;
Verwissel het ram stickje naar 1x 8GB (goedkoper/futureproof), rest is prima!
EDITdit: Let even op een eventuele bios update, vraag dit na bij de winkel

[ Voor 5% gewijzigd door Simii op 15-01-2017 07:35 ]

cursief

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
dragon2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:41:
[...]

Een goede upgrade voor bijna iedere pc is een ssd. Of heb je die al?
Die heb ik inderdaad al een tijdje er in zitten. Heerlijke upgrade was dat. Excuses, was ik vergeten er bij te zetten.
govie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:59:
Ik zou dat moederbord omruilen voor een MSI B250 mortar.
Waarom precies? Is toch alweer een stuk duurder.
Simii schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:20:
TLDR;
Verwissel het ram stickje naar 1x 8GB (goedkoper/futureproof), rest is prima!
EDITdit: Let even op een eventuele bios update, vraag dit na bij de winkel
Uitgebreid maar duidelijk verhaal, bedankt!

Zit erover te twijfelen om eventueel de voeding om te ruilen voor een Corsair Builder CX430, scheelt weer een tientje, ook 80+ Bronze. En inderdaad, looks wordt niet op gelet, dus modulair is niet benodigd.

1x 8GB stickje lijkt me prima.

Heel erg bedankt voor de feedback, kan ik weer een stapje verder.

Verwijderd

Je zou kunnen beginnen met een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed wat ook een dualcore met HT is. Zal in games niet veel onder doen voor een i3. Upgraden kan altijd nog naar een i5 of i7.

De CX430 kan je beter laten staan. De CX450M is de betere voeding al is een Vengeance nog veel beter voor een bescheiden meerprijs.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,76€ 67,76
1MSI B250M PRO-VDH€ 85,47€ 85,47
1G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 61,-€ 61,-
1Corsair Vengeance 400W€ 58,49€ 58,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,72

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Quellien schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:48:

Waarom precies? Is toch alweer een stuk duurder.
Verschillen:
- B250 chipset past out of the box bij kaby lake, bij B150 moet je een biosupdate doen.
- Intel optane ready (komt dit jaar opzetten)
- USB type C
- M2 slot
- Crossfire
- Displayport
- Led verlichting (maar daar doe je voorlopig niks mee)

.Omdat je geen raampje hebt lijkt me die MSI B250M PRO-VDH in de bovenstaande post ook prima (toch 12 euro goedkoper). Er zitten ook weer kleine verschillen tussen deze twee B250 moederbordjes: Crossfire support, video uit, Ledverlichting & mysticlight etcetc. De mortar is gewoon gericht op gamers (zie LED verlichting & mystic light) en die PRO-VDH is meer algemeen bordje met wat minder gamingsaus er overheen. Als je van plan bent ooit een case met een raampje aan te schaffen, dan heeft de mortar meerwaarde, anders denk ik dat je in 9 van de 10 gevallen beter af bent met die goedkopere PRO-VDH.

[ Voor 28% gewijzigd door govie op 16-01-2017 16:00 ]

Verwijderd

Simii schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:20:
Voedingen vanaf 450Watt zijn vanaf €45 verkrijgbaar, echter zijn dit veelal B of C merken.
[sub]Zelf geeft ik de voorkeur aan een van de volgende; Be Quiet! - Corsair - Cooler Master - EVGA - Seasonic - Antec (enkel vanaf bepaalde prijsklasse) - Super Flower - XFX
Enkel vanaf een bepaalde prijsklasse geld voor alle fabrikanten die je daar noemt.

be quiet! System Power 8 is namelijk niet heel geweldig, Pure Power 9 is een volledige grap.
Corsair VS serie is ook niet echt interessant.
Cooler Master B v2 serie geld hetzelfde voor als Corsair VS.
EVGA is helemaal erg, op dit moment niks interessants onder de 95 euro.
Seasonic is het nog enkele maanden wachten voordat überhaubt weer wat interessants gaat leveren. De hoge vermogens van de Prime series is bijna voor niemand interessant en die voedingen zitten allemaal dik boven de 150 euro. De rest (Core en Core+ en Focus en Focus+ en lagere vermogens van de Prime serie) moeten allemaal nog gelanceerd worden. Oudere series zijn niet meer interessant.
Antec VPxxxPC is niet interessant, maar de VP350P vanaf een dikke 40 euro is dat wel en ook de VPF serie vanaf 55 euro. Dus Antec valt nog best wel mee in vergelijking met sommige andere fabrikanten.
Super Flower Bronze FX serie is ook niet interessant, maar lijkt al niet eens meer verkocht te worden ook al is die nog maar een half jaar op de markt.
En XFX XT kun je ook wel links laten liggen.

Zoals je ziet is is het bij bijna elke fabrikant wel zo dat de goedkoopste series weinig interessant zijn.

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:12:
[...]

Zoals je ziet is is het bij bijna elke fabrikant wel zo dat de goedkoopste series weinig interessant zijn.
Heb het Voeding advies en informatie topic (nog een keer) goed doorgenomen. Denk dat ik wel een redelijk beeld heb. Een 400W Corsair Vengeance lijkt me wel erg geschikt.

Zeker ook gezien ik (zover ik nu kan beoordelen) waarschijnlijk nooit/niet binnen 10 jaar een high end (gaming) pc in elkaar ga schroeven, lijkt me 400W genoeg.

Iedereen bedankt voor de bijdrage, ik ben ontzettend geholpen. Tijd om knoopjes door te hakken en het in elkaar schroeven kan beginnen!

Verwijderd

Quellien schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:51:
[...]

Heb het Voeding advies en informatie topic (nog een keer) goed doorgenomen. Denk dat ik wel een redelijk beeld heb. Een 400W Corsair Vengeance lijkt me wel erg geschikt.
Dat is zeker een uitstekende voeding.
Zeker ook gezien ik (zover ik nu kan beoordelen) waarschijnlijk nooit/niet binnen 10 jaar een high end (gaming) pc in elkaar ga schroeven, lijkt me 400W genoeg.
Met de Corsair Vengeance 400W kom je nog een heel eind op zich. Een Intel Core i7 7700K met GTX 1080 of Titan X Pascal is namelijk gewoon mogelijk, mits je niet overklokt. Met de GTX 1080 of bijvoorbeeld een GTX 1070 heb je trouwens nog wel wat ruimte voor een overklokje.

Met pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed en GeForce GTX 750 haal je de 125W waarschijnlijk niet eens. Meeste PC's gebruiken dan tegenwoordig ook niet zo veel meer, helemaal niet als je ze niet zwaar belast dan is het verbruik hooguit enkele tientallen watts of zelfs niet eens in geval van een zuinige PC waarmee alleen wat geïnternet wordt.

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden: Dit is hoe hij uiteindelijk samengesteld is.

Best grappig, want er is geen onderdeel hetzelfde tov van mijn voorstel. Merken zijn dan wel weer opvallend genoeg hetzelfde gebleven.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI B150 PC MATE€ 87,95€ 87,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 65,-€ 65,-
1Corsair Vengeance 400W€ 63,30€ 63,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,25
Kanttekeningen hierbij zijn dat ik het moederbord en RAM via de V&A heb gekocht. Respectievelijk 60 en 50 euro, wat prima binnen budget paste. Moederbord heeft al een update van BIOS gehad, dus is geschikt voor Kaby Lake.

Uiteindelijk had ik op 2 advertenties gereageerd en ook een 2e reepje RAM gekocht voor 45 euro, waardoor mijn impulsaankoop me op 16GB DDR4 ram brengt. (Beide Crucial reepjes, Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB en Crucial Ballistix BLS8G4D240FSA)

Uiteindelijk bedrag (afgerond): €288 (2e V&A reepje RAM staat niet in overzichtje hierboven)

Ik krijg vandaag de CPU binnen en vandaag of morgen ook de voeding, daarna kan ik hem fijn gaan testen.

Ik wil jullie allen danken voor de bijdrage!

@govie@dragon2@Simii@Verwijderd@Verwijderd Wat mij betreft: Helden!
Pagina: 1