Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zouden jullie mij jullie tips en adviezen kunnen meegeven over hoe ik een goede sollicitatie brief schrijf voor een stage met de opleiding applicatie ontwikkeling?

Belangrijk is ook de spelling en het taalgebruik. Maar wat schrijf ik er ongeveer in?

De brief begint met een inleiding, waarom ik de brief schrijf en wat voor brief het is? Het midden-stuk daar staat mijn motivatie? En het slot, daar geef ik wat precies aan?

Zou ik a.u.b. goede tips kunnen krijgen hiervoor? Ik ben namelijk ook van plan om eerst te bellen en te vragen of ze plek hebben en dan daarna ook een motivitatie brief te schrijven met een cv en portfolio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:37

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat voor type opleiding/school je doet maar heb je hier niet een studiebegeleider / mentor / les voor?

/edit: een stagebrief is niets anders dan een sollicitatiebrief maar dan voor bepaalde termijn en met bepaalde doelen (geformuleerd door school en klant); als ik Google op "voorbeeld stagebrief" kom ik zowel van scholen als uitzendbureaus voldoende voorbeelden tegen.

[ Voor 54% gewijzigd door MAX3400 op 12-01-2017 17:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
Verder staat het internet vol met tips voor goede sollicitatiebrieven en zelfs complete voorbeelden. Als je die gebruikt en aanpast naar jouw situatie lijkt het me dat je een heel eind moet komen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
Zoals eerder al aangegeven, wat heb je zelf al gedaan om aan deze informatie te komen? Een simpele zoekopdracht en je wordt bedolven onder voorbeelden en tips.

Persoonlijk vind ik overigens dat een sollicitatiebrief er niet TE gelikt uit moet zien. Een standaard brief kan iedereen maken en dan ben je een van de vele. Je moet jezelf verkopen en het stagebedrijf moet interesse krijgen om je op een gesprek uit te nodigen. Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat MAX3400 in "Advies bij schrijven brief stage" zegt: de algemene tips over solliciteren gaan hier ook wel op.

-
Wat wil je, wat moet je, wat kan je? Ook: een weekje MBO-snuffelstage, een halfjaar onderzoek tijdens je master-afstudeerfase, iets anders? Het soort stage is m.i. relevant voor de inhoud en vorm.
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:14:
Zouden jullie mij jullie tips en adviezen kunnen meegeven over hoe ik een goede sollicitatie brief schrijf voor een stage met de opleiding applicatie ontwikkeling?

Belangrijk is ook de spelling en het taalgebruik.
offtopic:
Maak dan niet dergelijke fouten in de brief zelf, als je het woord sollicitatiebrief en de naam van de opleiding al verkeerd spelt dan is het geen goed begin ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 07:56

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

Ik heb rechten gestudeerd en volgens mij bevind ik mij daarmee in meer traditionelere beroepen dan in de IT, maar wat ik altijd aangehouden heb en wat altijd goed ontvangen werd:

adresvermelding, aanhef, datum en "betreft"
alinea 1: Inleiding
alinea 2: Waarom wil ik werken/stage lopen binnen branche X?
alinea 3: Waarom wil ik juist bij dit bedrijf werken/stage lopen?
alinea 4: Waarom ben ik de geschikte persoon?
alinea 5: Afsluiting

Dit alles kort en bondig op maximaal één zijde van een a4'tje; een recruiter/personeelszakenmiep heeft geen zin en tijd om hele epistels te lezen. Daarnaast is het veel moeilijker om kort, bondig en duidelijk te schrijven dan om vier kantjes vol te schrijven. Dat op zich kan al getuigen van een bepaalde kwaliteit die waardevol is in je (toekomstige) dagelijkse werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:32
Wat wipe-out hierboven zegt is ook een beetje de layout die ik zelf altijd heb aangehouden:

1. Aanhef

2. Hoe kom je bij het bedrijf?
Ken je iemand die er werkt (altijd een voordeel, zeker noemen) of ben je zelf naar hun website op zoek gegaan en waarom?

3. Waarom wil je bij het bedrijf aan de slag / wat spreekt je aan?
Doe altijd onderzoek naar het bedrijf en laat dat in deze alinea ook zien. Kijk op hun site welke doelstelling en waarden het bedrijf belangrijk vindt en wat jou hierin aanspreekt.

4. Wat is je relevante ervaring tot nu toe?
Aangezien het een stageplek betreft heb je wellicht nog weinig ervaring, maar misschien zijn er toch dingen die je kunt noemen die jouw als werknemer aantrekkelijk maken. Desnoods bijbaantjes in dezelfde hoek of relevante vakken die je goed hebt afgerond?

5. Wat kun je en waarom moeten ze jou kiezen?
Vat hier kort en krachtig samen wat jouw sterke punten zijn. Denk niet alleen aan kennis of praktische skills, maar ook aan persoonlijkheid of het vermogen om snel dingen op te pakken. Je mag hier best zelfverzekerd overkomen, maar beperk je wel tot die zaken waar je zelf echt achter staat. Het moet een geloofwaardige "ik"-show blijven. Zelf kijk ik ook altijd goed naar gevraagde eigenschappen in de vacature (vb. vloeiend in engels), of ik ze bezit (ja) en hoe ik dat kan aantonen (internationale publicaties op CV).

6. Afsluiting
Sluit netjes af en geef duidelijk aan wat je wilt bereiken. Voorbeeldje: Ik hoop dat ik uw interesse heb kunnen wekken en dat u mij de gelegenheid wilt geven om deze sollicitatie in een gesprek toe te lichten.

Belangrijkste is denk ik dat je jezelf verplaatst in het bedrijf en je afvraagt wat jij voor hen kunt betekenen. Om dit goed te kunnen doen is het ook belangrijk uit te vinden wat voor soort bedrijf het is.

Voor een stage zal dit misschien allemaal wat overdreven lijken, maar straks ga je ook op echte banen solliciteren en dan is een beetje oefening altijd meegenomen! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 12-01-2017 23:53 ]

Pagina: 1