Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme Thermostaat en/of Thermostaatknop

Pagina: 1
Acties:

• mrborrie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 08:06
Ik heb een vraag m.b.t. een slimme Thermostaat en de radiator Thermostaat knoppen.
Momenteel heb ik een Thermosmart gemonteerd en open/dicht knoppen op mijn radiator.

Het grote nadeel vind ik hiervan dat de verwarming in de woonkamer dus altijd aan moet staan om andere kamers te verwarmen. ik woon in een niet geïsoleerde woning uit 1960 en hem een vrij grote woonkamer met veel enkel glas. Daarbij komt dat wij voor de katten de deuren vrijwel altijd open hebben staan naar de gang waar de kattenbak staat (liever geen poeplucht in de woonkamer)

Alles bij elkaar is het dus vrij kostbaar om de verwarming in de slaapkamer aan te zetten s 'avonds en deze moet ook rond de 20 graden staan tijdens de winter van mijn vriendin (die uit een warmer klimaat komt)

Ik ben er dus eigenlijk al over uit dat wij veel beter per verwarming een Thermostaatknop op de radiator moeten plaatsen. De Thermosmart heb ik net op vraag en aanbod gezet maar ik kreeg toch een beetje een spijt gevoel.

Ik vond het hele concept van een Thermosmart wel gaaf, zou er niet zoiets zijn als per radiator aansturen met een app? Of een combinatie Thermosmart en Thermostaatknopen? (dat laatste is volgens mij niet mogelijk, maar ik ben ver van een expert hierin)

Tips? heel graag!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Er zijn combinaties van een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen. Daarmee kun je zowel op de thermostaat een temperatuur-programma instellen als op de radiatorknoppen, op zo'n manier dat de radiatorknop de thermostaat kan overrulen (bv: de thermostaat zegt "uit", want de woonkamer is warm genoeg, maar de slaapkamer-radiator zegt "aan", want het is nacht en koud).

Tado heeft dit (Tado Smart Thermostat Topic), maar er zullen ongetwijfeld ook andere merken zijn waarbij dit soort dingen mogelijk zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• mrborrie
Ah dit lijkt wel op iets dat mij aanspreekt.

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk echter. Kan het volgende scenario:

Woonkamer: Radiatoren met open/dicht knoppen en werken via de Tado tempratuur sensor die in die kamer hangt
Slaapkamer: Slimme radiatorknoppen
Zolder: Open dicht knop (geen sensor aanwezig)
toilet: Open dicht knop (geen sensor aanwezig)

Wat anders is hieraan is dat ik voor de kamers waar ik weinig de verwarming aanzet geen dure slimme knop wil ophangen, maar dan loop je volgens mij tegen de afwezigheid van een sensor aan... Dan zullen de aan/uit knoppen de alleen stroming hebben zolang de tado nog voor de in de woonkamer aan het stoken is.

Ergo: Alle kamer met aan/uit knoppen gaan stoken zodra de woonkamer gaat stoken, en zullen dus op woonkamer temp tuur (ongeveer) uitkomen, juiste aanname?

[ Voor 13% gewijzigd door mrborrie op 12-01-2017 16:17 ]

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 17:28
Ik gebruik Honeywell Evohome:

Slimme knoppen in de woonkamer, slaapkamers en badkamer.
Domme knoppen in de gang en wc die een beetje open staan.

's Nachts worden de slaapkamers van de kinderen op 17 graden gehouden. De rest van de slimme knoppen staan dan dicht. De domme knoppen verwarmen dan een beetje.

Als een kind in bad moet kan ik zo heel snel de badkamer opwarmen zonder dat de andere ruimtes hier last van hebben, de knoppen draaien zich daar dan indien nodig dicht.

• mrborrie
SjigEd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:29:
Ik gebruik Honeywell Evohome:

Slimme knoppen in de woonkamer, slaapkamers en badkamer.
Domme knoppen in de gang en wc die een beetje open staan.

's Nachts worden de slaapkamers van de kinderen op 17 graden gehouden. De rest van de slimme knoppen staan dan dicht. De domme knoppen verwarmen dan een beetje.

Als een kind in bad moet kan ik zo heel snel de badkamer opwarmen zonder dat de andere ruimtes hier last van hebben, de knoppen draaien zich daar dan indien nodig dicht.
gaat dit (ook) op basis van een maandelijks contract? Dat is namelijk waarom ik in de 1e instantie voor thermosmart ben gegaan. Geen maandelijkse kosten

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

mrborrie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:16:
Ah dit lijkt wel op iets dat mij aanspreekt.

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk echter. Kan het volgende scenario:

Woonkamer: Radiatoren met open/dicht knoppen en werken via de Tado tempratuur sensor die in die kamer hangt
Slaapkamer: Slimme radiatorknoppen
Zolder: Open dicht knop (geen sensor aanwezig)
toilet: Open dicht knop (geen sensor aanwezig)

Wat anders is hieraan is dat ik voor de kamers waar ik weinig de verwarming aanzet geen dure slimme knop wil ophangen, maar dan loop je volgens mij tegen de afwezigheid van een sensor aan... Dan zullen de aan/uit knoppen de alleen stroming hebben zolang de tado nog voor de in de woonkamer aan het stoken is.

Ergo: Alle kamer met aan/uit knoppen gaan stoken zodra de woonkamer gaat stoken, en zullen dus op woonkamer temp tuur (ongeveer) uitkomen, juiste aanname?
Ik gebruik het zelf niet, ik ken alleen iemand die voor Tado werkt, dus ik hoor wel eens wat use-cases. Maar precieze details over wat wel en niet mogelijk is, weet ik niet. Kijk anders even in het Tado topic dat ik gelinked heb en/of stel je vraag daar.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 17:28
mrborrie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:34:
[...]
gaat dit (ook) op basis van een maandelijks contract? Dat is namelijk waarom ik in de 1e instantie voor thermosmart ben gegaan. Geen maandelijkse kosten
Geen contract/maandelijkse kosten.
Er zit ook een app bij zodat je alles ook van je telefoon kan doen.

• mrborrie
SjigEd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:43:
[...]

Geen contract/maandelijkse kosten.
Er zit ook een app bij zodat je alles ook van je telefoon kan doen.
Ik kon het ook al niet direct vinden, dit is een grote plus voor mij! Ik ga mij eens verder inlezen in honeywell

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:21

bert pit

asdasd

Evohome is ideaal als je de diverse ruimtes op verschillende tijdstippen wil kunnen verwarmen. Je moet wel thermostaatknoppen op je radiatoren hebben.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1