WD Hard disk overleden? BIOS herkent hem met moeite

Pagina: 1
Acties:

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Hebben jullie nog ideeën die ik kan uitvoeren om een Western Digital 2TB WD20EARX SATA harde schijf te reanimeren?
  • De harddisk is een jaar of vijf in gebruik, maar ineens gestopt met werken. Is HFS (Apple) geformatteerd. Zodra power on maakt hij wel een vertrouwd geluid. Geen rare tik.
  • Harddisk wordt niet herkend met USB > SATA adapter. Op verschillende computers, zowel Apple als PC.
  • Direct aansluiten in PC geeft problemen, BIOS doet er een paar minuten over en zegt dan SMART Capable but command failed. Verschillende SATA poorten en kabels geprobeerd. Type harddisk wordt wel herkend door de BIOS.
  • Na PC opstarten in Windows (met andere harde schijf uiteraard) is schijf niet terug te vinden
Alle ideeën zijn welkom! Zeker aangezien er nog data op de schijf staat (niet kritiek, dus geen backup)

WD20EARX SMART Capable

[ Voor 3% gewijzigd door oscar op 12-01-2017 13:29 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13

MsG

Forumzwerver

Je vindt op de Windows-computer helemaal geen extra apparaat bij Schijfbeheer terug?

Wat als je in het BIOS eventuele SATA-time-out verhoogd?

Maar naar alle waarschijnlijkheid gezien de symptomen is de schijf wel aan vervanging toe, dus als het je niet om de data gaat zou ik gewoon een nieuwe schijf er in zetten en de boel weer installeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02
Als ik het zo lees, ben ik bang dat die data als verloren kan worden beschouwd...
Maar wat bedoel je met niet terug te vinden? in apparaat beheer/schijfbeheer?
Of als benaderbare disk in Computer?

• oscar
Inderdaad, de harde schijf is niet terug te vinden in Schijfbeheer. Ik dacht wellicht is er nog een andere manier, buiten Windows om of in Linux, om de schijf te benaderen. Aangezien de BIOS hem - met moeite - herkent.

Het enige andere wat ik nog kan verzinnen is een identieke schijf kopen en de printplaatjes wisselen. Maar nogmaals, andere ideeën zijn welkom!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11-2025
vervelend. klinkt als de controller is aan het overleiden '
Wat je kan proberen is de contact puntjes van het bordje ff met een watje schoonmaken ,
En dan kijken wat hij doet. (Dit is op eigenrisico he)
Maar goed als de schijf al dood is maakt het niet meer uit ofc

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
En als je in de BIOS SMART gewoon uitzet voor de harde schijf?

• oscar
Dank voor het meedenken!
  • Contactpuntjes printje schoongemaakt, geen resultaat
  • SMART uitgezet in de BIOS, opstarten duurt nog steeds even lang, uiteindelijk geen resultaat
  • R-Studio Emergency GUI ISO erbij gepakt (Linux Bootable), herkent de schijf wel en start met scannen alleen in 8 uur nog maar 1Gb verder. Dat schiet dus niet op.
Ik ga eens zoeken of ik een betaalbare identieke schijf tegen kom op Marktplaats en ga het printje wisselen. Anders gaat deze schijf naar de eeuwige jachtvelden.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
zo maar printje wisselen werkt in 9 van de 10 gevallen niet !
Je moet zowat altijd ook de chip met firmware en key overzetten..

Doe ff wat research online, en kijk even of dat voor jouw model ook het geval is..

• MsG

MsG

Forumzwerver

Er staat geen kritieke data op de schijf en dus geen backup maar toch wil je al het mogelijke proberen inclusief printplaten bestellen om de data te redden?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
offtopic:
Heb nog een defecte liggen, heb je een DM gestuurd.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48
MsG schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:18:
Er staat geen kritieke data op de schijf en dus geen backup maar toch wil je al het mogelijke proberen inclusief printplaten bestellen om de data te redden?
daarom zitten sommigen juist hier op tweakers..
iets doen, om het gedaan te hebben.
de een steekt graag wat tijd en geld in een poging niet-kritieke data proberen te redden, (dat het niet kritiek is wil niet zeggen dat het ook wel fijn is als hij het terug heeft ;) )
een ander koopt graag 3x per jaar een nieuwe pc omdat die het bouwen van een systeem gewoon leuk vind.

helaas is dit de instelling die ik de afgelopen jaren steeds meer mis hier op het forum, en zijn het voornamelijk standaard vraagstukken i.p.v. dat mensen weer echt aan het knjtselen gaan.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• oscar
FlorisVN schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:16:
zo maar printje wisselen werkt in 9 van de 10 gevallen niet !
Je moet zowat altijd ook de chip met firmware en key overzetten..
Thanks! Inmiddels weet ik dat inderdaad bij deze type schijven je de BIOS moet vervangen. Dat wordt dus nog even slim solderen. Maar ik hou wel van een uitdaging!
MaD_co schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:18:
de een steekt graag wat tijd en geld in een poging niet-kritieke data proberen te redden, (dat het niet kritiek is wil niet zeggen dat het ook wel fijn is als hij het terug heeft ;) )
De spijker op zijn kop. Juist door het te doen leer je er van, weggooien kan altijd nog.

• MsG

MsG

Forumzwerver

MaD_co schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:18:
[...]

een ander koopt graag 3x per jaar een nieuwe pc omdat die het bouwen van een systeem gewoon leuk vind.

helaas is dit de instelling die ik de afgelopen jaren steeds meer mis hier op het forum, en zijn het voornamelijk standaard vraagstukken i.p.v. dat mensen weer echt aan het knjtselen gaan.
Nou ja het was mijnsinziens niet heel duidelijk beschreven, maar nu het waarom duidelijk is kan ik me er wel wat bij voorstellen hoor, zo rommel ik ook weleens langer door dan gebruikelijk met kapotte rommel.

Je kan soms ook een seriële adapter verbinden met de extra pinnen van de schijf en zo low level commando's geven. Het is redelijk abstract en het biedt vast niet per se soelaas, maar voor mij was het wel een eye opener wat nog mogelijk kan zijn.

Zie bijv hier:
https://www.webfoobar.com/node/6
http://www.hddoracle.com/viewtopic.php?f=22&t=217

Wat ik vaak ook even check is de hardeschijf openen en kijken of de leeskop wel in ruststand staat. Heel soms blijft deze zitten op de schijf in plaats van de ruststand en dan kan je met een beetje voorzichtigheid en souplesse de schijf weer klaarmaken. Heb zo weleens een schijf weer bruikbaar gemaakt, in ieder geval voor het benaderen van de data.

Bij meer low level knutselen met schijven heb je helaas al gauw een superdure interface nodig genaamd PC-3000.

Pagina: 1