Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Belabberde Internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kan iemand mij hier vertellen hoe het komt dat mijn downloadsnelheid (5 Mbps bij diverse snelheidstests) niet gehaald kan worden. Standaard downloadsnelheid ligt hier slechts rond de 500/600 kbps. Gaat dit ergens verloren of kan ik hier het een en ander aan veranderen?

Alvast bedankt,

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dan kan aan diverse oorzaken liggen o.a.: 1) je router is brak, 2) je ligt ver van je wijkcentrale vandaan, 3) brakke netwerkbekabeling tussen jouw device en router.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 23:28
Gebruik je Wifi / kabel?

Indien je van Wifi gebruik maakt, zijn er vele dingen waarmee je rekening moet houden ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Heel simpel:
5Mbps = 500/600 KBps

Je downloadsnelheid is gelijk aan je speedtest snelheid.

https://www.checkyourmath..._kilobytes_per_second.php

[ Voor 74% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2017 10:53 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Topicstarter
D_Jeff schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:48:
Gebruik je Wifi / kabel?

Indien je van Wifi gebruik maakt, zijn er vele dingen waarmee je rekening moet houden ;)
Jup ik maak gebruik van Wifi. Maar die snelheidstesten zijn ook uitgevoerd met Wifi.
Outerspace schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:47:
Dan kan aan diverse oorzaken liggen o.a.: 1) je router is brak, 2) je ligt ver van je wijkcentrale vandaan, 3) brakke netwerkbekabeling tussen jouw device en router.
Router is zo'n experiabox van kpn. Zou kunnen ik woon wel buitenaf. Gaat via Wifi.

• laurens0619
Kbps != KBps

Een download programma drukt waarden meestal uit in KBps, niet Kbps (wat dus factor 10 8 scheelt)
Tip: controleer even goed op hoofdletters in de speedtest/download programmas die je ziet en doe dan nog een keer de check :)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2017 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Kbps != KBps

Een download programma drukt waarden meestal uit in KBps, niet Kbps (wat dus factor 10 scheelt)
Tip: controleer even goed op hoofdletters in de speedtest/download programmas die je ziet en doe dan nog een keer de check :)
Oh nou thanks. Blijf het wel vreemd vinden dat de download op 500 kbps blijft staan terwijl ik daarnaast wel een YT filmpje van 720p kan kijken. Je zou dan toch verwachten dat dat iets met die snelheid doet.

• laurens0619
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Oh nou thanks. Blijf het wel vreemd vinden dat de download op 500 kbps blijft staan terwijl ik daarnaast wel een YT filmpje van 720p kan kijken. Je zou dan toch verwachten dat dat iets met die snelheid doet.
Dat is niet zo eenvoudig te antwoorden. Een youtube filmpje kan bijvoorbeeld al gecached zijn (van te voren ingeladen) en op het moment van een speedtest stoppen met inladen (gaat dan verder op zn cache). Youtube is vrij slim en weet goed om te gaan met brakke verbindingen (net als Netflix)

Beste is om te meten:
- Welke snelheid krijg ik van mijn provider (in de papieren duiken)
- Welke snelheid haal ik met netwerk kabel verbonden aan router (speedtest, alle applicaties/youtube uit)
- Welke snelheid haal ik met wifi verbonden aan router (speedtest, alle applicaties/youtube uit)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2017 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Dat is niet zo eenvoudig te antwoorden. Een youtube filmpje kan bijvoorbeeld al gecached zijn (van te voren ingeladen) en op het moment van een speedtest stoppen met inladen (gaat dan verder op zn cache). Youtube is vrij slim en weet goed om te gaan met brakke verbindingen (net als Netflix)

Beste is om te meten:
- Welke snelheid krijg ik van mijn provider (in de papieren duiken)
- Welke snelheid haal ik met netwerk kabel verbonden aan router (speedtest, alle applicaties/youtube uit)
- Welke snelheid haal ik met wifi verbonden aan router (speedtest, alle applicaties/youtube uit)
Bedankt voor je antwoord. We krijgen hier binnenkort toch glasvezel (ligt er al maar nog niet aangesloten) dus hoop dat het dan beter wil.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 23:28
De Xperiabox is leuk als deze in de woonkamer hangt (aan het plafond).
Een externe router zou kunnen helpen, maar verder heeft Laurens goede vragen die eerst beantwoord moeten worden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:42
Dat is de verkeerde berekening. Deze moet je hebben: http://www.convertunits.c...second/to/kilobyte/second

Zelf woon ik ook achteraf, maximale wat ik kan halen is 450 kB/s. Maakt niet uit of dat bedraad is of via wifi. Dat je test hetzelfde blijft tijdens youtube komt inderdaad doordat youtube zijn filmpjes dan al gecached heeft.

Kortom, Je internetsnelheid komt dus wel overeen met wat je provider beloofd. Gewoon lekker wachten totdat je glasvezel is aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door Pindakaas op 12-01-2017 11:25 ]

don't mind me

Verwijderd

Topicstarter
JeroenF schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:24:
[...]

Dat is de verkeerde berekening. Deze moet je hebben: http://www.convertunits.c...second/to/kilobyte/second

Zelf woon ik ook achteraf, maximale wat ik kan halen is 450 kB/s. Maakt niet uit of dat bedraad is of via wifi. Dat je test hetzelfde blijft tijdens youtube komt inderdaad doordat youtube zijn filmpjes dan al gecached heeft.

Kortom, Je internetsnelheid komt dus wel overeen met wat je provider beloofd. Gewoon lekker wachten totdat je glasvezel is aangesloten.
Ik bedoel meer dat dat filmpje nog aan het bufferen was tijdens het kijken.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:42
Ah okee. Vreemde zaak dan. Misschien op hele lage kwaliteit oid?

Alsnog, je internetsnelheid komt wel overeen met de beloofde snelheid van de provider. Gewoon wachten totdat je glasvezel aangesloten wordt. In de tussentijd even behelpen met deze snelheid.

don't mind me

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-11 17:46
5 mega bits per seconde dat is echt niet meer van deze tijd, hoe kan je klanten nou 500 KiloBytes per seconde verkopen, schande!, en je betaald zeker ook nog 30eu ervoor
Jou provider had je allang op 4g kunnen zetten voor dat bedrag eventueel.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• laurens0619
Dat hij met speedtest 5Mbps haalt, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zn provider dat ook levert.
Hij zit via Wifi, dus wie weet zit hij met 1 streepje bereik ergens in een kelder youtube te streamen :P

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
mell33 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:25:
5 mega bits per seconde dat is echt niet meer van deze tijd, hoe kan je klanten nou 500 KiloBytes per seconde verkopen, schande!, en je betaald zeker ook nog 30eu ervoor
Tijdens het bestellen hoort TS op de hoogte gebracht te zijn van de lage snelheid. De meeste providers doen dit dan ook

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mell33 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:25:
Eeeh, weet jij waar TS woont? Als hij ergens tussen Bamako en Timbuktu in Mali woont, is 5Mbps best acceptabel. In downtown Tokyo of Seoul wat minder. Ook in NL zijn er buitengebieden waar 5Mbps 'veel' is. Niet iedereen woont in een stad of verstedelijkte plattelandsgemeente :o

TS, allicht handig om zoals door meerderen gevraagd wat meer info over de situatie te geven. Dan kunnen we je wat gerichter helpen.

Oslik blyat! Oslik!

• Mel33
dion_b schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Eeeh, weet jij waar TS woont? Als hij ergens tussen Bamako en Timbuktu in Mali woont, is 5Mbps best acceptabel. In downtown Tokyo of Seoul wat minder. Ook in NL zijn er buitengebieden waar 5Mbps 'veel' is. Niet iedereen woont in een stad of verstedelijkte plattelandsgemeente :o

TS, allicht handig om zoals door meerderen gevraagd wat meer info over de situatie te geven. Dan kunnen we je wat gerichter helpen.
En precies daarom is dit schande, 10jaar weten we al van dit probleem met afstand af, en dr is nog steeds niet iets wat op deze lijnen een verbetering op 6KM van een centrale op levert, met de miljarden die de providers hebben verdiend, (ook wij tweakers laten deze mensen best wel in de kou zitten, dat wij zelf daar nog niks voor hebben getweakt)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Paul
  • Laatst online: 11:12
mell33 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:01:
10jaar weten we al van dit probleem met afstand af
en
dr is nog steeds niet iets wat op deze lijnen een verbetering op 6KM van een centrale op levert
spreken elkaar volgens mij best tegen :P Wat bedoel je nou?

Op een paar kilometer van de telefooncentrale ben je blij met iedere MBit die je kunt krijgen, zeker als er ook nog eens geen kabel ligt. Ziggo wil best graven, maar dan mag je wel (minimaal) € 5000 zelf inleggen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mel33
Dat geen enkele provider de techniek heeft verbeterd voor afstanden boven de 6KM, en idd mogen we voor 5000eu het dan zelf doen, DAT!, dat is belachelijk vind ik.

• Paul
mell33 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:14:
Dat geen enkele provider de techniek heeft verbeterd voor afstanden boven de 6KM
Waarom zouden ze? En mogelijk willen de providers dat zelf wel, degene van wie de kabel is (KPN) vind het niet nodig...

Ik snap dat jij graag sneller internet wil, maar wil je er ook voor betalen? Als ze 100.000 uit moeten geven om 3.000 huishoudens te upgraden, of 5.000 om één huishouden te upgraden dan weet ik wel welke ze kiezen... Dat is meteen de pest, want die 3.000 huishoudens kunnen allemaal kiezen uit meerdere opties (minimaal DSL en kabel, en mogelijk glasvezel), maar die éne, die kan niet kiezen, en dus is er geen reden om te zorgen dat die blijft; dat doet hij/zij toch wel...

Er zijn wel initiatieven die juist dat soort huishoudens wil verglazen, maar dat gaat erg langzaam.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mel33
Voor gas en stroom hebben we de NUTS wel gepusht om in buitengebied voorzieningen te maken.
Toen werd er ook niet gezegd "dat moet je maar zelf betalen" Ik vind het schrijnend dat we niet een soort van dwang erop leggen, op de Kabel of koper of glas.
Stel gas was alleen in Groningen, en de randstad kan alleen met gasflessen zich bedruipen.
Ja er zijn veel redenen om het niet te doen in buitengebied, maar this natuurlijk zot en egoïstisch dat ze (snel internet) dat nu nog niet geregeld hebben.
Ps ik woon in binnen gebied.

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 12-01-2017 17:57 ]

• Paul
Er zijn plannen om "internet" als basisbehoefte te markeren (of mogelijk is dat zelfs al zo), maar dat is er, net zoals er stroom is. Gas niet eens overal, plekken genoeg waar ik tanks in de tuin zie staan.

Wil je echter 3x127 Ampère stroom, tja, dan mag je betalen. Net zoals je mag betalen als je 100 Mbit internet wil. Maar "internet", dat is er. En op 5 Mbit kun je echt prima Netflix of Youtube bekijken, zelfs op full HD. Je moet wat langer wachten tot je (Steam) spel gedownload is, absoluut, maar je hebt internet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:46:
Beste tweakers,

Kan iemand mij hier vertellen hoe het komt dat mijn downloadsnelheid (5 Mbps bij diverse snelheidstests) niet gehaald kan worden. Standaard downloadsnelheid ligt hier slechts rond de 500/600 kbps. Gaat dit ergens verloren of kan ik hier het een en ander aan veranderen?

Alvast bedankt,
Het kilobit / kilobyte verhaal is al een paar keer aangedragen.
Wil je nog verder uitzoeken of er een probleem is, zul je meer info moeten geven (provider, type abonnement, wat voor type aansluiting, hoe is de aansluiting in huis en hoe gaat deze verder in de woning, etc.).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 07:17:
[...]

Het kilobit / kilobyte verhaal is al een paar keer aangedragen.
Wil je nog verder uitzoeken of er een probleem is, zul je meer info moeten geven (provider, type abonnement, wat voor type aansluiting, hoe is de aansluiting in huis en hoe gaat deze verder in de woning, etc.).
Mijn vraag is al min of meer opgehelderd door het kilobit/kilobyte verhaal.

Bedankt voor het reageren allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 08:56 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mell33 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:01:
[...]

met de miljarden die de providers hebben verdiend
Pak van de afgelopen 10 jaar een willekeurig financieel overzicht van KPN, Tele2, Ziggo of welke andere ISP dan ook en je zal zien dat ze al jaren cijfers met bloed schrijven. De straatkast, 4G en glasvezel uitrol hebben tot nu toe alleen maar geld gekost.

Ik zal niet zeggen dat de ISPs heilig zijn, maar het is nou ook niet zo dat ze als dagobert ducks hun bergen met geld aan het tellen zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1