Basisvraagje - Aansluiting Tuimelschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 869879

Topicstarter
Voor een klein project wil ik de volgende schakelaar inbouwen:
https://www.allekabels.nl...883/tuimelschakelaar.html

Mijn vraag is nu of ik deze schakelaar rechtstreeks op de netstroom(230V) kan aansluiten?
Aangezien ik (al dan niet verkeerdelijk) begrepen had dat de netstroom 16A is en deze schakelaar max 10A kan verdragen.

Heeft iemand enig advies hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dat gaat prima een gemiddelde lichtschakelaar in NL in de muur is ook maar maximaal 10A zorg wel dat je de aansluitingen goed isoleert voor de zekerheid.

Je kan eventueel een 10A zekering of liefst minder opnemen in je project, zodat je zeker weer dat je schakelaar niet overbelast wordt.

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:17
Het antwoord is: dat ligt eraan wat je erop aan gaat sluiten. Als het apparaat dat je erop aansluit nooit meer dan 10A zal trekken, kun je deze schakelaar rustig gebruiken.

De zekeringen in je huis zorgen ervoor dat er maximaal 16A kan gaan lopen. Als je op deze schakelaar dus iets aansluit dat meer dan 10A, maar minder dan 16A aansluit, zullen de zekeringen niet ingrijpen en zal deze schakelaar in het ergste geval in brand vliegen.
Die situatie moet je dus voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:11

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Even al je vragen beantwoorden :)
Ja je kan deze schakelaar aansluiten op netspanning (230v wisselspanning)
En er bestaat niet zoiets als netstroom, maar dat is al duidelijk uitgelegd door Cactusman & lvdgraaff.

Uit je vraagstelling meen ik te halen dat je weinig tot geen ervaring met elektra hebt dus even een paar tips :
Zoals Cactus man al noemde isoleer de aansluitingen goed !
Als je met 230v (netspanning) werkt kijk dan goed uit, uiteindelijk kan 230v dodelijk zijn, dus controleer je werk goed !
Werk niet onder spanning.
Een aardlek schakelaar kan je leven redden in geval van een fout dus als je aan het klussen bent met 230v doe dit dan op een installatie met een aardlek schakelaar (maar de meeste huizen zijn inmiddels wel voorzien van een aarlek schakelaar)

En hier even een klein artikel over het verschil tussen spanning en stroom

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En om wat duidelijker te zijn, bij de stroom gaat het niet wat de aanbieder levert maar om wat het apparaat vraagt.
Als simpel voorbeeld. Een 25w lamp zal ook geen 16A (=3700watt) door zijn donder krijgen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lvdgraaff schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:38:
Het antwoord is: dat ligt eraan wat je erop aan gaat sluiten. Als het apparaat dat je erop aansluit nooit meer dan 10A zal trekken, kun je deze schakelaar rustig gebruiken.

De zekeringen in je huis zorgen ervoor dat er maximaal 16A kan gaan lopen. Als je op deze schakelaar dus iets aansluit dat meer dan 10A, maar minder dan 16A aansluit, zullen de zekeringen niet ingrijpen en zal deze schakelaar in het ergste geval in brand vliegen.
Die situatie moet je dus voorkomen.
En dat kan je ook voorkomen door de apparaatzijde (waar gaat het eigenijk om ?) correct af te zekeren. als dat > 10A is ku je de schakelaar niet gebruiken

Iperf

Pagina: 1