Hoe breng ik een internetkabel naar mijn kamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 743023

Topicstarter
Hallo,
Ik woon in een appartement waar mijn wifi super slecht is door de muuren, ik wil daarom graag een internetkabel van de modem naar mijn kamer, het probleem is wel dat het een beetje ver is.
In mijn kamer heb ik ook een loze leiding mijn idee was dan om dan zo’n utp kabel te trekken naar mijn kamer en dan zo’n kastje aan te sluiten dat scheelt voor mij want dan hoeft er geen lange kabel door mijn huis heen maar het probleem is dat mijn meterkast buiten mijn appartement is dus wat is het beste wat ik kan doen?
ik heb ook een schets van hoe mijn appartement eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/chMVxb.jpg

Beste antwoord (via Anoniem: 743023 op 18-01-2017 18:58)

Anoniem: 668730

Idealiter heb je twee loze leidingen naar de meterkast, eentje vanaf jouw kamer, maar ook eentje vanaf de lokatie van het modem. (De woonkamer?)

Als je een DSL verbinding hebt zou ervoor kunnen kiezen om de telefoonkabel tussen de meterkast en de woonkamer eruit te trekken en te vervangen door 1 of 2 netwerkkabels. Je kunt er dan voor kiezen het modem in de woonkamer te laten of deze in de meterkast te zetten.

Als dat te ingewikkeld wordt kun je bij de bouwmarkt van die P25/K25 gootjes halen en de kabel enigszins netjes door het huis heen leggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik ben niet meer aan het kabeltrekken begonnen maar heb voor powerline gekozen.
categorie: Powerline
ik heb alleen ervaring met deze:
pricewatch: TP-Link TL-WPA4220KIT-300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender sta...

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Beetje weinig info om advies te geven met betrekking tot de aanleg van een kabel, kan zo enkel alternatieven aanbieden zoals hierboven.

Loze leiding waar naar toe? De meterkast? En nu komt er simpelweg een internet kabel uit in de hoek van die ene ongemarkeerde kamer? Of een coax kabel? Wat is zo'n kastje? Etc etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Azraelus66 op 11-01-2017 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 743023 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:51:
Hallo,
Ik woon in een appartement waar mijn wifi super slecht is door de muuren, ik wil daarom graag een internetkabel van de modem naar mijn kamer, het probleem is wel dat het een beetje ver is.
In mijn kamer heb ik ook een loze leiding mijn idee was dan om dan zo’n utp kabel te trekken naar mijn kamer en dan zo’n kastje aan te sluiten dat scheelt voor mij want dan hoeft er geen lange kabel door mijn huis heen maar het probleem is dat mijn meterkast buiten mijn appartement is dus wat is het beste wat ik kan doen?
ik heb ook een schets van hoe mijn appartement eruit ziet.
[afbeelding]
Loze leiding naar je kamer is mooi, de vraag is of er ook een (loze) leiding loopt naar waar je internetmodem staat.

Zo ja dan is het eenvoudig:
- kabel eerst van modem naar meterkast
- vervolgens kabel doortrekken van meterkast naar jouw kamer

Zo nee moet je creatief worden. Wat mogelijk cq handig is hangt helemaal af van de situatie. Daar meld je (veel te) weinig over. Denk aan:

- wat voor vloer heb je?
- waar zijn de muren van gemaakt?
- heb je minimale plakplinten of grotere plinten waar iets onder/op kan?
- heb je een verlaagd plafond of kruipruimte onder de vloer?
- welke andere kabels heb je in huis die geen stroom dragen (dus telefoon, coax etc) en naar welke kamers lopen ze?
- wat voor internetaansluiting heb je (kabel? DSL? glas?) en waar staat de AOP/ISRA/NTU?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 668730

Idealiter heb je twee loze leidingen naar de meterkast, eentje vanaf jouw kamer, maar ook eentje vanaf de lokatie van het modem. (De woonkamer?)

Als je een DSL verbinding hebt zou ervoor kunnen kiezen om de telefoonkabel tussen de meterkast en de woonkamer eruit te trekken en te vervangen door 1 of 2 netwerkkabels. Je kunt er dan voor kiezen het modem in de woonkamer te laten of deze in de meterkast te zetten.

Als dat te ingewikkeld wordt kun je bij de bouwmarkt van die P25/K25 gootjes halen en de kabel enigszins netjes door het huis heen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 09:21
MrJayMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:04:
ik ben niet meer aan het kabeltrekken begonnen maar heb voor powerline gekozen.
categorie: Powerline
ik heb alleen ervaring met deze:
pricewatch: TP-Link TL-WPA4220KIT-300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender sta...
Heb ik ook voor gekozen, werkt als een zonnetje.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Prima toch opgelost. PS als het niet meer werkt, er zijn voldoende topics te vinden daarover.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bob-B190 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:27:
[...]
Heb ik ook voor gekozen, werkt als een zonnetje.
Pas op dat je met PLC nooit vooraf zeker kunt zijn over prestaties of zelfs functioneren. Jouw stroomnet is blijkbaar vrij 'schoon' (weinig verstoring tussen de 2 en 68MHz) waardoor PLC goed werkt. Anderen kunnen continu of bij vlagen flinke ruis daar hebben waardoor PLC traag zal zijn. Sowieso is het setje wat je aanraadt verouderd qua techniek en erg low-end. Dat wil niet zeggen dat het bij jou niet goed kan werken, maar kans dat het mis gaat is aanzienlijk hoger dan een modernere set met Homeplug AV 2.0 of G.hn en MiMo.

Ik heb field trials met dit soort apparaat gedaan, en bij een vergelijkbare AV 1.1 set met Sigma Designs "500Mbps" chipset was 35% tevreden met de verbinding, 35% had verbinding maar was er ontevreden mee (traag of instabiel) en 30% had simpelweg geen (bruikbare) verbinding. Met een G.hn MiMo set met Marvell chipset (vgl AV 2.0 "1200Mbps" of "2000Mbps") had 95% een bruikbare verbinding waar ze tevreden mee waren.

Jij behoort tot die 35% die tevreden is met zo'n apparaat. Maar als je het aan een ander aanraadt is er 65% kans dat diegene niet tevreden gaat zijn ermee. PLC is een technologie waar je echt niet de aanname mag doen dat hoe het op een locatie werkt representatief is voor een andere, en waarbij je nauwelijks tot niet kunt voorspellen hoe het ergens gaat werken :o
Frogmen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:45:
Prima toch opgelost. PS als het niet meer werkt, er zijn voldoende topics te vinden daarover.
Psst, hij is de TS niet ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 668730 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:20:

Vindt ik een goeie, maar dan wordt wel de wifi kwaliteit slecht als ik de modem in mijn meterkast leg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-04 19:59
Anoniem: 743023 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:35:
[...]

Vindt ik een goeie, maar dan wordt wel de wifi kwaliteit slecht als ik de modem in mijn meterkast leg
Wat ook een goeie is, is om even in kaart te brengen welke wifi kanalen het drukst bezet zijn om je heen.
Dit kan je doen met een simpele app als wifi analyzer. Wanneer we weet welke kanalen het drukst zijn, moet je je modem/router instellen op het minst drukke kanaal. Hier valt vaak heel wat snelheidswinst in te halen.

Check anders ook eens deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 743023 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:35:
[...]

Dat is een van de redenen dat een modem met ingebouwde router met ingebouwde WiFi-AP geen goed idee is: de meest optimale plek voor modem (bij ISRA/AOP/NTU) is dat niet voor router (9 van de 10 keer meterkast) en zeker niet AP (ergens hoog in een centrale ruimte bij 1 AP, aan tegenovergestelde kanten huis bij 2 of meer).

Je zou een losse AP kunnen nemen (die van KPN bijv is goed betaalbaar en kwalitatief prima) en die alsnog in de woonkamer kunnen plaatsen.

Maar goed, zou je aub even op m'n eerdere vragen kunnen reageren, het is heel lastig meedenken als je vragen negeert en alleen maar oneliners terug geeft :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Azraelus66 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:07:
Beetje weinig info om advies te geven met betrekking tot de aanleg van een kabel, kan zo enkel alternatieven aanbieden zoals hierboven.

Loze leiding waar naar toe? De meterkast? En nu komt er simpelweg een internet kabel uit in de hoek van die ene ongemarkeerde kamer? Of een coax kabel? Wat is zo'n kastje? Etc etc?
loze leiding gaat altijd naar een meterkast of begrijp ik dat verkeerd, het is simpel gewoon een gat in de muur waar er een trekkabel in zit(zwart), en met het kastje bedoel ik het foto hier onder
Afbeeldingslocatie: http://www.lekkerveilig.nl/files/2397/products/8911892/cm921s_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik beter een utp kabel kan halen en die aansluiten op de modem in de woonkamer en dan netjes verbergen met P25/K25 gootjes, alleen was dit echt wat ik wou.
Ik vind het trouwens ook raar dat de meterkast buiten mijn appartement is en in de trappenhuis ligt ;(.
Maar ik wil jullie graag bedanken voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dat kan. ook in mijn appartement (1985 bouw), is de meterkast in de algemene gang. Maar daar loopt een loze leiding van naar achter de oven (voor toekomstige uitbreiding bedoeld als men op elektra wilt koken). Deze buis heb ik dus "misbruikt" voor een UTP kabel. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azraelus66
Anoniem: 743023 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:34:
[...]

loze leiding gaat altijd naar een meterkast of begrijp ik dat verkeerd, het is simpel gewoon een gat in de muur waar er een trekkabel in zit(zwart), en met het kastje bedoel ik het foto hier onder
[afbeelding]
Als het voormalig een telefoonkabel geleid heeft dan zal hij zeer waarschijnlijk naar de meterkast direct gaan. Electro gaat echter naar een centraaldoos. Een zwarte trekkabel? je bedoelt gewoon een stroomkabel waarvan je vermoed dat hij er ligt om gebruikt te worden als trekkabel?
Anoniem: 743023 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:44:
Ik vind het trouwens ook raar dat de meterkast buiten mijn appartement is en in de trappenhuis ligt ;(.
Dat is redelijk gebruikelijk, ben het meer dan eens tegen gekomen in mijn huizentocht en komt ook nog vaker voor wanneer het een gebouw betreft welke voormalig voor iets anders gebouwd is zoals een schoolgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Azraelus66 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:59:
[...]

Als het voormalig een telefoonkabel geleid heeft dan zal hij zeer waarschijnlijk naar de meterkast direct gaan. Electro gaat echter naar een centraaldoos. Een zwarte trekkabel? je bedoelt gewoon een stroomkabel waarvan je vermoed dat hij er ligt om gebruikt te worden als trekkabel?

[...]

Dat is redelijk gebruikelijk, ben het meer dan eens tegen gekomen in mijn huizentocht en komt ook nog vaker voor wanneer het een gebouw betreft welke voormalig voor iets anders gebouwd is zoals een schoolgebouw.
ik weet zeker dat het een trekkabel is, stroom kabel bestaat uit 3 draden namelijk: Fasedraad, nuldraad, aarddraad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:05

Rmg

Anoniem: 743023 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:30:
[...]

ik weet zeker dat het een trekkabel is, stroom kabel bestaat uit 3 draden namelijk: Fasedraad, nuldraad, aarddraad 8)7
En wat dacht je van de schakeldraad? Die is zwart, en de l2 in een 3 fase aansluiting ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azraelus66
Anoniem: 743023 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Een trekkabel bestaat niet in de elektra, een trekveer wel :
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/Draadtrekker.jpg/250px-Draadtrekker.jpg

Nu zouden ze dus zoals ik al zei een stroomdraad (schakeldraad) achter hebben kunnen laten met als nut om hem als trekveer te gebruiken maar daar kom je lastig achter tenzij je hem in de meterkast weer tevoorschijn ziet komen.

Maar ondanks dat je hierboven al terecht gecorrigeerd bent klink je wel erg zeker van je zaak, ik denk niet dat ik je verder wil kan helpen aangezien je het zelf maar al te goed weet.

[ Voor 13% gewijzigd door Azraelus66 op 19-01-2017 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Azraelus66 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:43:
[...]

Een trekkabel bestaat niet in de elektra, een trekveer wel :
[afbeelding]

Nu zouden ze dus zoals ik al zei een stroomdraad (schakeldraad) achter hebben gelaten met als nut om hem als trekveer te gebruiken maar daar kom je lastig achter tenzij je hem in de meterkast weer tevoorschijn ziet komen.
Loze leidingen worden zeer vaak voorzien van een een kunstofachtige zwarte "draad" niet te verwarren met electriciteitsdraad (en in geval van zwart schakeldraad.)

Dit is een beetje de standaard voor loze leidingen. Door loze leidingen wordt altijd IETS gelegd. Soms wordt een schakeldraad gebruikt voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als er een telefoon kabel ligt kan je deze ook vervangen door een UTP kabel.
Een UTP kabel heeft 8 aders, maar voor ethernet gebruik je er maar 4. Er zijn dus 4 aders over.
Je kan dan alsnog 2 van de aders gebruiken voor telefonie (of je vdsl modem)!
Zorg wel voor een kwalitatief goede kabel zodat er zo min mogelijk storing optreed.

Zie http://www.instructables....and-phone-over-/?ALLSTEPS

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 19-01-2017 16:59 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mocht de loze leiding niet verder gaan dan de meterkast en WiFi ontvangst is daar wel goed, dan zou je kunnen overwegen om tot in de meterkast UTP te trekken en daan een simpele accesspoint te plaatsen als cliënt/ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is dus helaas geen Trekdraad? , Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/mBseLq.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 743023 op 21-01-2017 20:28 ]

Pagina: 1