Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-08 17:55
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een nieuwe desktop in elkaar gezet en alles werkt, alleen maakt de PSU soms een apart geluid. Het klinkt alsof de fan af en toe heel hard trilt en dat daardoor andere componenten mee resoneren. Ik heb natuurlijk al wat research gedaan op het internet alleen niks goeds gevonden, misschien is er iemand hier op het forum die meer over voedingen weet en zou kunnen zeggen wat het probleem is! Het geluid is niet continue aanwezig maar komt ongeveer elke 30 seconden en duurt dan voor 5-10 seconden. Ik heb alle fans al een voor een uitgezet en geen enkele verhielp het probleem. De PSU fan kun je niet softwarematig uitzetten en daarnaast klinkt het alsof het van de PSU komt dus daarom denk ik dat daar ergens het probleem zit.

Ik heb al een beetje gegoogled en kwam uit op deze post: http://forum.corsair.com/v3/showthread.phpt=85166
Hier worden enkele mogelijke problemen genoemd en heb deze al getest.

- CPU power savings in de BIOS heb ik al uitgezet maar maakte geen verschil.
- Het probleem treed op zowel in een game als wanneer het systeem idle is. Het probleem treedt zelf op in de bios. De frequentie waarop de trillingen beginnen veranderen niet hierbij.

- Verder wordt er genoemd dat het mogelijk is als de voeding niet aangesloten is op een geaarde stekker. Echter woon ik in een studentenhuis en is geen enkel stopcontact geaard hier, en daarom kan ik dit niet uittesten.

Mijn systeem:

Corsair CX450M
1TB WD blue
i5 6400 met stock cooler
Crucial SSD
1x8GB Crucial DDR4 RAM
Sapphire RX 480 4GB
MSI H110M ECO
Thermaltake Versa H15

Alvast bedankt!

PS: het geluid klinkt niet statisch (hoog geluid, hoge frequentie) maar eerder van een lagere frequentie, daarom vermoed ik iets dat trilt of mechanisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Zamoraak op 11-01-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee dingen...

1. Niet geaard kan op "andere momenten" in het leven van de PC alsnog issues veroorzaken. Rare ruis op je geluidskaart, een klap krijgen als je ijzer aanraakt etc. Het is zeer onwenselijk (maar gezien jouw woonsituatie onmogelijk) om niet-geaard te werken.

2. Het geluid uit de PSU kan ook zijn dat er bij een bepaalde belasting een component niet goed functioneert. Aangezien ik niet heel erg willig ben om eerst andere forums te lezen om daar te raden wat je wel/niet hebt gedaan, zou het zomaar kunnen zijn dat jouw voeding defect is aangekocht/geleverd.

Mijn advies is: de PC toch eens geaard aansluiten, desnoods bij de buren of op school en/of de PSU retourneren naar de leverancier en daar het euvel laten oplossen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
1) Het zou inderdaad fijn zijn om op een geaard stopcontact aangesloten te zijn maar dat is inderdaad niet zomaar mogelijk, ik woon in een oud studentenhuis en ik ga zelf niet investeren om de contacten te aarden.

2) Zoals genoemd is het probleem ook aanwezig in het biosscherm of bij het opstarten. Het geluid is trouwens heel periodisch. Het komt elke 30 seconden ongeveer en duurt 10 seconden. Daarom hoop ik eigenlijk dat iemand die meer van electrotechniek/voedingen afweet hierdoor misschien weet wat het probleem kan zijn.

Retourneren zou kunnen, alleen heb ik het komende weken onnoemelijk druk door mijn studie en ik heb de pc ook nodig. Het geluid is ook niet extreem hard, het overstemt nauwelijks de fans maar ik vroeg me ook af of het schadelijk kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zou kunnen zijn dat de fan in de voeding een slecht lager heeft of de fan niet goed is geassembleerd.

Als je de fan van de voeding voorzichtig tegenhoudt en het probleem is over dan weet je waar het weg komt. Het tegenhouden van de fan mag geen probleem zijn, maar doe dit wel voorzichtig. Als je er een schroevendraaier in ramt terwijl de fan draait moet je niet raar opkijken dat je een paar fanbladen afbreekt of dat je kortsluiting maakt omdat je de schroevendraaier tussen de componenten in de voeding drukt. :p

Houd je hem echter voorzichtig tegen dan mag dit geen probleem zijn voor de fan.

Wat trouwens ook wel eens wil voorkomen is dat de fan niet goed is geassembleerd dan kun je hem alsnog goed erop drukken door het rooster van de voeding te halen en in het midden op de fan te drukken. Als je alleen het rooster van de fan voorzichtig verwijderd met een goede schroevendraaier verlies je ook niet de garantie aangezien de garantie sticker alleen op één van de vier boutjes zit welke de behuizing in elkaar houdt en niet op de vier boutjes welke de fan en het fanrooster vast houden.

Helpt dit niet dan is het waarschijnlijk het fan lager en dan zou ik de voeding RMA sturen. Kwaad kan het overigens niet, zo lang je het blijft horen draait de fan nog. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zamoraak
Yess het is gefixt! Ik had het rooster voor de fan losgeschroeft, even goed met mijn handen op de fan geduwt. Het leek niet dat ik hem er beter ingeduwt heb maar het geluid is iig weg! Waarschijnlijk was inderdaad de fan niet goed in elkaar geduwt in de fabriek! Dankje the Mask voor de gouden tip :)