Speedy55 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:28:
[...]
Ik weet niet of je helemaal begrijpt wat er wordt gezegd bij de ontheffing.
De ontheffing is optioneel, deze hoef je niet aan te vragen, dat is in sommige gevallen ook helemaal niet handig, zeker als afnemers graag b.t.w. aftrek hebben of een officiële factuur.
Als je geen ontheffing aanvraagt, dan is de verschuldigde b.t.w. (b.t.w. over omzet -/- b.t.w. over kosten) tot € 1.345,- vrijgesteld. Daarboven tot € 1.883,- krijg je nog korting op het verschuldigde bedrag.
Ik begrijp het prima, maar waarom zou deze student geen ontheffing willen aanvragen? Zonder ontheffing moet hij elk kwartaal BTW aangifte doen (ook al is dat € 0,-), administratie bijhouden én bewaren (ook als hij over 2 jaar stopt met zijn bijverdiensten), facturen sturen etc. Daar gaat een boel tijd / risico in zitten.
Stel hij bewaart zijn spullen digitaal, stopt na 2 jaar met bijverdiensten en koopt na 5 jaar een andere laptop zonder nog aan zijn administratie te denken. Na 6 jaar krijgt hij controle en is hij de klos.
Een afnemer die liever € 121 betaald dan € 100 moet ik nog tegenkomen. Ja, hij kan die € 21 in mindering brengen op zijn omzetbelasting maar tot die tijd kost het hem wel liquiditeit. Hij is dan gewoon de Belastingdienst tijdelijk aan het financieren.
Daarbij, alsof een factuur zonder BTW geen officiële factuur is
Scholen, stichtingen en dus ook kleine ondernemers hoeven (of mogen) geen BTW in rekening brengen en sturen dus facturen zonder BTW. Die factuur is net zo officieel als een factuur waar wél BTW op staat. Maar de afnemer kan dan inderdaad geen BTW aftrekken.
Net als bij intracommunautaire leveringen overigens, van EU naar EU wordt ook geen BTW in rekening gebracht, het "BTW-verlegd" principe. Die facturen zijn ook gewoon officieel.
Anoniem: 869723 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:20:
Hey allemaal,
Zit met een aantal vragen, ben een student van 19 en heb momenteel een collegekrediet van 250,- euro per maand.
Ik verdien door een klein handeltje op marktplaats nog ongeveer 400-500,- euro per maand bij.
Nu had ik gelezen op internet dat je tot ongeveer 6.000,- euro per jaar belastingvrij mag bijverdienen afhankelijk van heffingskortingen
(http://financieel.infonu....belastingvrij-inkomen.html).
1. Betekent dit dat ik geen belasting over mijn inkomen hoef te betalen?
2. Moet ik dit dan alsnog aangeven bij de belastingdienst?
3. Is voor dit kleine handeltje een inschrijving bij de KvK verplicht?
Alvast bedankt!

1. Dat zie je vanzelf als je aangifte inkomstenbelasting doet. Is ook afhankelijk van eventuele andere verdiensten.
2. Ja, zie 1.
3. Ja, google op "wanneer kvk" en klik de eerste link aan (of klik
hier)
Denk je ook aan eventuele verzekeringen i.v.m. aansprakelijkheid o.i.d.?