Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 869723

Topicstarter
Hey allemaal, :)

Zit met een aantal vragen, ben een student van 19 en heb momenteel een collegekrediet van 250,- euro per maand.

Ik verdien door een klein handeltje op marktplaats nog ongeveer 400-500,- euro per maand bij.

Nu had ik gelezen op internet dat je tot ongeveer 6.000,- euro per jaar belastingvrij mag bijverdienen afhankelijk van heffingskortingen (http://financieel.infonu....belastingvrij-inkomen.html).

- Betekent dit dat ik geen belasting over mijn inkomen hoef te betalen?
- Moet ik dit dan alsnog aangeven bij de belastingdienst?
- Is voor dit kleine handeltje een inschrijving bij de KvK verplicht?

Alvast bedankt!

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 15:57
En waar heb je zelf al gezocht?

Vraag 1, belastingdienst.nl
Vraag 2, belastingdienst.nl
Vraag 3, KvK.nl

Daarnaast is wellicht de website van duo ook interessant.

Edit: dit haal ik van rijksoverheid.nl
https://www.rijksoverheid...t-mijn-studiefinanciering

[ Voor 33% gewijzigd door Superkanjo op 11-01-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Superkanjo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:07:

Hoezo Duo? Je mag gewoon zoveel bijverdienen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 20:28
Megamind schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Hoezo Duo? Je mag gewoon zoveel bijverdienen als je wilt.
Niet waar. Dat ligt aan het stelsel waar je onder valt en welk niveau opleiding je volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Superkanjo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:07:
En waar heb je zelf al gezocht?

Vraag 1, belastingdienst.nl
Vraag 2, belastingdienst.nl
Vraag 3, KvK.nl

Edit: dit haal ik van rijksoverheid.nl
https://www.rijksoverheid...t-mijn-studiefinanciering
Ik had zeker zelf al gezocht, en die website inderdaad al gezien.

Alleen onduidelijk is of deze 13.000 euro dan belastingvrij is?

Moet ik hier omzetbelasting over betalen?

Ik zie niks staan over welke niveau opleiding, ik studeer nu aan de TU Delft

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Als je structureel handelt ben je in elk geval ondernemer voor de BTW. Op de site van de belastingdienst kun je lezen dat je je moet aanmelden bij de KVK. Je moet BTW in rekening brengen bij je klanten en een sluitende adminstratie gaan voeren. BTW die je zelf over je inkopen betaalt kun je terugvorderen bij je BTW-aangifte. Met een omzet van 6000 euro val je onder de kleineondernemersregeling. Je mag alle in rekening gebrachte BTW dan houden (je moet er eventueel nog wel inkomstenbelasting over betalen).

De belastingdienst zal ook beoordelen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Als dat zo is dan krijg je nog wat extra aftrekposten. Maar ik vermoed dat dit voor jou niet het geval zal zijn. Je hebt er ook weinig aan, want met 6000 euro winst zal je aangifte nihil zijn. Ben je geen ondernemer voor de BTW dan geef je de inkomsten op als resultaat overige werkzaamheden. Dat is een makkelijkere aangifte dan die voor ondernemers.

De belastingdienst heeft trouwens een speciale portalpagina voor internetondernmers, mensen zoals jij die wat handelen op internet en niet precies weten hoe het netjes kan worden geregeld met de belastingen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Waarom zou jij geen belasting over deze 13.000 euro hoeven te betalen?

Als je geen ondernemer bent valt het toch onder overige inkomsten, inkomstenbelasting dus. Of je als ondernemer wordt aangemerkt kan je zelf makkelijk uitzoeken, maar belasting moet je gewoon betalen hoor.

http://www.belastingdiens...emers/internetondernemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Superkanjo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:04:
Waarom zou jij geen belasting over deze 13.000 euro hoeven te betalen?

Als je geen ondernemer bent valt het toch onder overige inkomsten, inkomstenbelasting dus. Of je als ondernemer wordt aangemerkt kan je zelf makkelijk uitzoeken, maar belasting moet je gewoon betalen hoor.

http://www.belastingdiens...emers/internetondernemers
Ja klopt, maar dan komt weer het verhaal tot (ongeveer) 6000 euro per jaar belastingvrij bijverdienen om te hoek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Ik ben geen belastingexpert maar ligt dit niet ergens rond de 6440 euro? Als je in loondienst bent wordt dit volgens mij verrekend met de heffingskorting. Hoe het in jouw situatie zit weet ik niet, en dat is er ook van afhankelijk of het bij je inkomstenbelasting wordt geteld of dat je als ondernemer voor de belastingdienst wordt aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Je mag belastingvrij geld verdienen, maar dat komt gewoon uit je belastingaangifte, dus gewoon een aangifte doen bij inkomstenbelasting en dan rolt het daar zo uit. Met zo''n eigen handeltje moet je natuurlijk wel de 21% btw afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:02:
Als je structureel handelt ben je in elk geval ondernemer voor de BTW. Op de site van de belastingdienst kun je lezen dat je je moet aanmelden bij de KVK. Je moet BTW in rekening brengen bij je klanten en een sluitende adminstratie gaan voeren. BTW die je zelf over je inkopen betaalt kun je terugvorderen bij je BTW-aangifte. Met een omzet van 6000 euro val je onder de kleineondernemersregeling. Je mag alle in rekening gebrachte BTW dan houden (je moet er eventueel nog wel inkomstenbelasting over betalen).
BTW in rekening brengen = BTW afdragen.
Ontheffing administratieve verplichtingen

Kleine ondernemers moeten ook een administratie bijhouden. Maar betaalt u € 1.345 of minder btw per jaar? En bent u een natuurlijk persoon (eenmanszaak) of een combinatie van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een maatschap of vof)? Dan kunt u een ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. U doet dan geen btw-aangifte meer en u mag dan geen btw meer factureren.

Voordelen van ontheffing

U hoeft geen facturen te sturen.
Als u toch een factuur uitreikt, dan mag u daarop geen btw vermelden. Doet u dat wel, dan vervalt de ontheffing.
En anders dus geen BTW in rekening brengen (en dat ook vermelden richting de klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Tehh schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:52:
[...]

[...]

En anders dus geen BTW in rekening brengen (en dat ook vermelden richting de klant).
Ik weet niet of je helemaal begrijpt wat er wordt gezegd bij de ontheffing.

De ontheffing is optioneel, deze hoef je niet aan te vragen, dat is in sommige gevallen ook helemaal niet handig, zeker als afnemers graag b.t.w. aftrek hebben of een officiële factuur.

Als je geen ontheffing aanvraagt, dan is de verschuldigde b.t.w. (b.t.w. over omzet -/- b.t.w. over kosten) tot € 1.345,- vrijgesteld. Daarboven tot € 1.883,- krijg je nog korting op het verschuldigde bedrag.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Speedy55 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Ik weet niet of je helemaal begrijpt wat er wordt gezegd bij de ontheffing.

De ontheffing is optioneel, deze hoef je niet aan te vragen, dat is in sommige gevallen ook helemaal niet handig, zeker als afnemers graag b.t.w. aftrek hebben of een officiële factuur.

Als je geen ontheffing aanvraagt, dan is de verschuldigde b.t.w. (b.t.w. over omzet -/- b.t.w. over kosten) tot € 1.345,- vrijgesteld. Daarboven tot € 1.883,- krijg je nog korting op het verschuldigde bedrag.
Ik begrijp het prima, maar waarom zou deze student geen ontheffing willen aanvragen? Zonder ontheffing moet hij elk kwartaal BTW aangifte doen (ook al is dat € 0,-), administratie bijhouden én bewaren (ook als hij over 2 jaar stopt met zijn bijverdiensten), facturen sturen etc. Daar gaat een boel tijd / risico in zitten.
Stel hij bewaart zijn spullen digitaal, stopt na 2 jaar met bijverdiensten en koopt na 5 jaar een andere laptop zonder nog aan zijn administratie te denken. Na 6 jaar krijgt hij controle en is hij de klos.

Een afnemer die liever € 121 betaald dan € 100 moet ik nog tegenkomen. Ja, hij kan die € 21 in mindering brengen op zijn omzetbelasting maar tot die tijd kost het hem wel liquiditeit. Hij is dan gewoon de Belastingdienst tijdelijk aan het financieren.

Daarbij, alsof een factuur zonder BTW geen officiële factuur is 8)7
Scholen, stichtingen en dus ook kleine ondernemers hoeven (of mogen) geen BTW in rekening brengen en sturen dus facturen zonder BTW. Die factuur is net zo officieel als een factuur waar wél BTW op staat. Maar de afnemer kan dan inderdaad geen BTW aftrekken.
Net als bij intracommunautaire leveringen overigens, van EU naar EU wordt ook geen BTW in rekening gebracht, het "BTW-verlegd" principe. Die facturen zijn ook gewoon officieel.
Anoniem: 869723 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:20:
Hey allemaal, :)

Zit met een aantal vragen, ben een student van 19 en heb momenteel een collegekrediet van 250,- euro per maand.

Ik verdien door een klein handeltje op marktplaats nog ongeveer 400-500,- euro per maand bij.

Nu had ik gelezen op internet dat je tot ongeveer 6.000,- euro per jaar belastingvrij mag bijverdienen afhankelijk van heffingskortingen (http://financieel.infonu....belastingvrij-inkomen.html).

1. Betekent dit dat ik geen belasting over mijn inkomen hoef te betalen?
2. Moet ik dit dan alsnog aangeven bij de belastingdienst?
3. Is voor dit kleine handeltje een inschrijving bij de KvK verplicht?

Alvast bedankt!

_/-\o_
1. Dat zie je vanzelf als je aangifte inkomstenbelasting doet. Is ook afhankelijk van eventuele andere verdiensten.
2. Ja, zie 1.
3. Ja, google op "wanneer kvk" en klik de eerste link aan (of klik hier)

Denk je ook aan eventuele verzekeringen i.v.m. aansprakelijkheid o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tehh schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:52:
[...]

[...]

Onder de kleine ondernemersregeling mag je geheven BTW onder een bepaald bedrag houden, en moet je die opgeven als inkomen. Die hoef je dus niet af te dragen. Dat gaat om iets van 1300 euro aan BTW.

Als je consistent zo weinig BTW heft kun je daar vrijstelling voor aanvragen maar dat is normaal gesproken dus niet het geval. Als je dat doet kun je ook zelf betaalde BTW niet meer aftrekken dus dat is niet altijd voordeliger.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2017 14:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Tehh schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:49:
[...]

Ik begrijp het prima, maar waarom zou deze student geen ontheffing willen aanvragen? Zonder ontheffing moet hij elk kwartaal BTW aangifte doen (ook al is dat € 0,-), administratie bijhouden én bewaren (ook als hij over 2 jaar stopt met zijn bijverdiensten), facturen sturen etc. Daar gaat een boel tijd / risico in zitten.
Stel hij bewaart zijn spullen digitaal, stopt na 2 jaar met bijverdiensten en koopt na 5 jaar een andere laptop zonder nog aan zijn administratie te denken. Na 6 jaar krijgt hij controle en is hij de klos.

Een afnemer die liever € 121 betaald dan € 100 moet ik nog tegenkomen. Ja, hij kan die € 21 in mindering brengen op zijn omzetbelasting maar tot die tijd kost het hem wel liquiditeit. Hij is dan gewoon de Belastingdienst tijdelijk aan het financieren.

Daarbij, alsof een factuur zonder BTW geen officiële factuur is 8)7
Scholen, stichtingen en dus ook kleine ondernemers hoeven (of mogen) geen BTW in rekening brengen en sturen dus facturen zonder BTW. Die factuur is net zo officieel als een factuur waar wél BTW op staat. Maar de afnemer kan dan inderdaad geen BTW aftrekken.
Net als bij intracommunautaire leveringen overigens, van EU naar EU wordt ook geen BTW in rekening gebracht, het "BTW-verlegd" principe. Die facturen zijn ook gewoon officieel.

[...]

1. Dat zie je vanzelf als je aangifte inkomstenbelasting doet. Is ook afhankelijk van eventuele andere verdiensten.
2. Ja, zie 1.
3. Ja, google op "wanneer kvk" en klik de eerste link aan (of klik hier)

Denk je ook aan eventuele verzekeringen i.v.m. aansprakelijkheid o.i.d.?
Ik zei dat dus alleen maar omdat je verhaal niet duidelijk over kwam. Ik had wat duidelijker moeten zijn met het woord officiële factuur merk ik al, daar bedoelde ik een factuur met btw mee. Met een factuur zonder b.t.w. hoef je bij sommige bedrijven niet eens aan te komen (eigen ervaring van een aantal cliënten van ons)

Administratie moet hij ook bewaren als hij ontheffing aanvraagt, want je moet ten alle tijden kunnen aantonen dat je nog voldoet aan de ontheffingsvoorwaarden. En voor de IB zal je ook je inkomsten aan moeten kunnen tonen. Anders heb je na 5 jaar nog steeds een probleem als ze het komen controleren.
Waarom ze er wel bij zetten dat je alleen je inkoopfacturen hoeft te bewaren is me daar en tegen dan een compleet raadsel.

zie dit stuk:
http://www.belastingdiens...istratieve_verplichtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Speedy55 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Ik zei dat dus alleen maar omdat je verhaal niet duidelijk over kwam. Ik had wat duidelijker moeten zijn met het woord officiële factuur merk ik al, daar bedoelde ik een factuur met btw mee. Met een factuur zonder b.t.w. hoef je bij sommige bedrijven niet eens aan te komen (eigen ervaring van een aantal cliënten van ons)

Administratie moet hij ook bewaren als hij ontheffing aanvraagt, want je moet ten alle tijden kunnen aantonen dat je nog voldoet aan de ontheffingsvoorwaarden. En voor de IB zal je ook je inkomsten aan moeten kunnen tonen. Anders heb je na 5 jaar nog steeds een probleem als ze het komen controleren.
Waarom ze er wel bij zetten dat je alleen je inkoopfacturen hoeft te bewaren is me daar en tegen dan een compleet raadsel.

zie dit stuk:
http://www.belastingdiens...istratieve_verplichtingen
Ik was inderdaad een beetje kort door de bocht. Het was waarschijnlijk duidelijker en een stuk correcter geweest als ik had gezegd: BTW vragen = BTW aangifte doen.
Volgens mij zetten ze er bij dat je alleen inkoopfacturen hoeft te bewaren omdat je geen factuur hoeft te sturen wanneer je ontheffing hebt.

offtopic:
Bijzonder overigens dat sommige bedrijven een factuur zonder BTW niet accepteren, doen die nooit zaken in Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Tehh schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:38:
[...]

Ik was inderdaad een beetje kort door de bocht. Het was waarschijnlijk duidelijker en een stuk correcter geweest als ik had gezegd: BTW vragen = BTW aangifte doen.
Volgens mij zetten ze er bij dat je alleen inkoopfacturen hoeft te bewaren omdat je geen factuur hoeft te sturen wanneer je ontheffing hebt.

offtopic:
Bijzonder overigens dat sommige bedrijven een factuur zonder BTW niet accepteren, doen die nooit zaken in Europa?
Ja dat zal wel de reden zijn inderdaad.
offtopic:
Ik denk het niet dan, maar soms ligt dat gewoon ook aan de afdeling administratie denk ik.

Pagina: 1