Macos Sierra op oude iMac (eind 2009/begin 2010?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik zit niet meer zo in de Apple systemen daarom een vraag. Mijn vader heeft een iMac uit 2010 geloof ik en als ik bij hem langskom draai ik altijd ff updatjes enzo en los wat probleempjes voor 'm op. Nu zie ik dat ik die MacOS Sierra kan upgraden. Neem aan als die klaarstaat ik 'm er ook op kan zetten en die iMac er geschikt voor is.

Mijn vraag is nu, voor zo'n ouder systeem is het verstandig die update erop te zetten of moet ik het zo laten?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat zijn de verdere specificaties van die Mac? Dat is wel handig om te weten. Met 2GB RAM is het niet bijster verstandig moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt inderdaad heel erg aan de specificaties. Als er nog de originele harde schijf in zit en 2-4GB geheugen dan is het echt huilen, sowieso eigenlijk al wel sinds Yosemite.

Maar als de optie er staat betekent het niet zozeer dat het kan. Mijn mid 2007 MacBook pronkt er ook mee, terwijl die toch echt stopt bij Lion.

[ Voor 29% gewijzigd door nelizmastr op 12-01-2017 10:55 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 08:42
Updaten voor een standaard configureerde iMac late 2009 is af te raden.

Vanuitgaande dat de host een Core2Duo CPU heeft, raad ik aan om geheugen te verhogen naar de max. 16GB, PC3-8500 DDR3. BRON: http://www.everymac.com/a...um-imac-ram-capacity.html
Let wel. Dit is wat de chipset ondersteund. Apple wil er nog wel eens onder zitten.

Daarnaast zou ik de HDD vervangen voor een SSD. Alleen heb je hier een bracket voor nodig om de 2.5" SSD in een 3.5" slot te plaatsen. Deze dus: http://www.newertech.com/products/adaptadrive.php.. Veel mensen gebruiken ook dubbelzijdigtape, maar dat vind ik een suboptimale oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 14:54

KRAI.7

Bwoah...

Een upgrade naar een SSD is aan te raden, maar de upgrade naar 16GB volgens de reactie hierboven vind ik een beetje overdreven als er nog niet eens bekend is wat er met de iMac gedaan wordt. Als de iMac alleen voor internet/mailen gebruikt wordt is een upgrade naar 4GB ook wel voldoende samen met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Welk systeem heeft hij nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00

franssie

Save the albatross

KRAI.7 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:01:
Een upgrade naar een SSD is aan te raden, maar de upgrade naar 16GB volgens de reactie hierboven vind ik een beetje overdreven als er nog niet eens bekend is wat er met de iMac gedaan wordt. Als de iMac alleen voor internet/mailen gebruikt wordt is een upgrade naar 4GB ook wel voldoende samen met een SSD.
DDR3 wordt wel duurder nu het minder geproduceerd wordt. 4 GB is afhankelijk van het gebruik ruim voldoende, 8 GB wel een optie mocht de mac zwaar gebruikt gaan worden. Dat gezegd hebbende draai ik alles op 4GB zonder problemen (voornamelijk html lezen) ;)

SSD is echt een no brainer - de grootste snelheidswinst die je op welke computer dan ook kan krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon updaten. De overtrokken reactie hierboven dat je 16GB nodig hebt slaat nergens op. Als je 4 of 8 GB ram hebt kan je ook prima updaten. Ik heb hier een 24" iMac met 4 gb ram, draait als een zonnetje. Moet er wel bij zeggen dat een SSD die van mij heeeeel veel goeds gedaan heeft.

Wat ik je nog wil meegeven is een clean install te doen en geen update van het OS. Iets meer werk maar je neemt ook minder ellende mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 05:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Ik heb zelf een MacBook Pro 2010 met een Core2Duo, 4 GB en met de oude 5400 toeren HD was het geen doen. Dan kreeg het arme ding eigenlijk niets meer voor elkaar.

Ik heb er nu een SSD in en hij voelt als een nieuwe laptop. Snel zat voor alles dat je wilt doen. Start in 8 seconden op. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00

franssie

Save the albatross

Op een 2010 zou je ook sierra moeten kunnen draaien? Er is een hack voor de mid-2009 maar dat werkt bij mij helaas niet. Maar misschien zal ik daar een nieuw topic voor openen, heb net een tweede erbij gekocht als test bak dus kan weer verder experimenteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
franssie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:38:
Op een 2010 zou je ook sierra moeten kunnen draaien? Er is een hack voor de mid-2009 maar dat werkt bij mij helaas niet. Maar misschien zal ik daar een nieuw topic voor openen, heb net een tweede erbij gekocht als test bak dus kan weer verder experimenteren.
Mijn 2010 gaf destijds gewoon de update naar Sierra weer in de Appstore ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter8265
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 21:47
heb een oude mac mini uit 2009. (Processor 2.53ghz core 2 duo, 4gb geheugen)
Met Mac OS x 10.6.8

Nu kan ik geen verbinding krijgen met de App Store.

Melding; De verbinding met de app store is mislukt.

Iemand idee hoe dit op te lossen?

Enige doel wat ik heb is het volgende te kunnen installeren: windows remote desktop voor de MAC.

Kan hiervoor ook geen DMG vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 19:15
@peter8265
Probeer ergens een 10.8 installatie dmg op de kop te tikken, die heb je minimaal nodig om in de huidige app store te kunnen.

Remote Desktop is ook onderdeel van MS Office 2008 en nieuwer, dus als je die hebt, dan heb je ook Remote Desktop (het heet alleen net even anders).

En anders kun je de beta van Remote Desktop proberen:
https://rink.hockeyapp.ne...89a51fca2d3bfa39ce7f2b06/

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter8265
ikweethetbeter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:25:
@peter8265
Probeer ergens een 10.8 installatie dmg op de kop te tikken, die heb je minimaal nodig om in de huidige app store te kunnen.

Remote Desktop is ook onderdeel van MS Office 2008 en nieuwer, dus als je die hebt, dan heb je ook Remote Desktop (het heet alleen net even anders).

En anders kun je de beta van Remote Desktop proberen:
https://rink.hockeyapp.ne...89a51fca2d3bfa39ce7f2b06/

Succes!
Dankje voor de reactie!

De Beta werkte ook niet helaas.

Heb nu een oude versie van Royal TSX erop gezet.
Hiermee kan ik iig een RDP opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Mooi dat het toch gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter8265
Nog wel 1 vraag. Als ik voor 20 euro versie 10.8 koop uit de apple site...tot hoever kan ik dan nog updaten naar meest recente os?
En blijft hij soepel draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@peter8265
Ik heb een iMac 2008 Core 2 Duo 2,4GHz met 4GB RAM gehad, en die draaide perfect op OS X 10.8. Ik heb 'm verkocht aan iemand die er 10.11 (El Capitan) op wilde draaien. Dat werkt, en als je niet teveel tegelijk wilt doen, dan gaat het goed. Maar als je even op de achtergrond een film wilt omzetten met HandBrake, dan gaat het browsen op de voorgrond toch echt wel merkbaar trager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

peter8265 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:31:
[...]

Nog wel 1 vraag. Als ik voor 20 euro versie 10.8 koop uit de apple site...tot hoever kan ik dan nog updaten naar meest recente os?
En blijft hij soepel draaien?
De 2009 eindigt op El Capitan (10.11.6) maar op een gewone harde schijf en 4GB geheugen gaat dat net. Verwacht niet dat het snel is. Met een SSD kan-ie nog wel even vooruit en voelt-ie weer als nieuw.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
kijk eens op dosdude1.com : veel oude systemen draaien prima op high sierra
Jammer dat apple een beetje scorched earth hardware politiek voert ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 10:05
tweazer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:58:
kijk eens op dosdude1.com : veel oude systemen draaien prima op high sierra
Inderdaad. Dankzij dosdude1 draait mijn iMac uit mei 2009 (9,1) als een zonnetje op High Sierra. Ik heb er wel een SSD en 8GB geheugen in zitten.

De witte MacBook van mijn vriendin (ook uit 2009) draait dankzij dosdude1 eveneens prima op High Sierra. Hier zit een SSD in en 4GB geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door pporrio op 07-06-2018 19:44 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
De laatste hippe trend is je firmware patchen zdd je nvme schijfjes als opstartvolume kunt gebruiken. Disk I/O snelheden van 1 en middels raid tot wel 3GB per sekonde liggen binnen bereik voor een habbekrats (de nvme schijf zelf even buiten beschouwing gelaten) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Mijn late 2009 27" i5 met 8GB en SSD draait nog hartstikke goed met de laatste updates, ik kan er alles nog mee.

Toen ik 'm overnam zat er wel zo'n stofwolk rechtsboven het scherm, dit zat tussen de lcd en de backlight. Een erg bekend probleem. Ik heb dit eruit weten te krijgen, wat een hele operatie was. Daarna alle kieren van de lcd unit goed afgeplakt. Nu jaren later is 'ie nog steeds stoffvrij :).

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:48
Zelf High Sierra draaien op een iMac 21" uit 2010. Gaat best. Ik update altijd alles totdat het niet meer kan, en kan dat iedereen aanraden.
Pagina: 1