Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Op dit moment vind in Hamburg de opening van de Elbphilharmonie plaats.

De bouw hiervan heeft door vertragingen, onenigheid en kostenoverschrijdingen 10 jaar geduurd, maar het is dan ook wel iets geworden. Voor een bedrag van uiteindelijk 866 miljoen euro is aan de Elbe een 110 meter hoog cultuurpaleis gerealiseerd.

De gehele grote concertzaal is los binnen het gebouw op vering geplaatst. De acoustiek schijnt geweldig te zijn dankzij de medewerking van Yasuhisa Toyota die zijn sporen al wereldwijd verdiend heeft. De afwerking bijvoorbeeld bestaat uit panelen die elk individueel voor die plek met de computer zijn berekend en gemaakt.

Muziekliefhebbers staan bijna letterlijk in de rij om een concert in de grote zaal mee te maken. Het programma is het eerste halfjaar al volkomen uitverkocht.

De livestream van de opening is te volgen via http://www.ndr.de/fernsehen/livestream/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door Obelink op 11-01-2017 19:49 ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mooi om te lezen dat men niet klaagt over het dure project (vast ook wel), maar die extra kosten aan de grandeur en uitstraling vindt bijdragen. Het is in elk geval een bijzonder bouwwerk gewordne dat in de top 12 van duurste gebouwen ter wereld staat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Er is heel veel over de kosten te doen geweest. Feit is wel dat Hamburg zich hiermee op de kaart heeft geplaatst, en over tien jaar is deze zaal nog net zo uniek.

Het schijnt zo te moeten zijn dat de bouwkosten van een concertgebouw vooraf niet in te schatten zijn.

In Los Angeles liep het met de Walt Disney Concert Hall (mede betaald door de dochter van Walt Disney en de Walt Disney Company) ook al aardig uit de hand, maar ook die zaal heeft intussen wereldfaam verworven.

En wie kent niet het Sydney Opera House waarvan volgens Wikipedia het budget meer dan veertien keer werd overschreden. Maar tot de dag van vandaag een onbetaalbare reclame voor Australië en Sydney.

De glazen gevelbekleding van de Elbphilharmonie bestaat overigens uit 2200 glazen panelen die 4-dubbel uitgevoerd zijn en met individuele licht- en warmte werende folie bedrukt zijn. Ze zijn met behulp van een vliegtuigmotor getest op wind en waterdichtheid en met een soort val-hamer van autobanden op sterkte. Kosten 20.000 euro per stuk. 595 van deze panelen hebben een kromming en kosten 72.000 per stuk.

In het gebouw worden door een projectontwikkelaar ook een aantal appartement gerealiseerd. Deze kosten 15.000-25.000 per vierkant meter. Het kleinste van 120m3 ca. 2 miljoen.

Ik vind zelf vooral de hoogte van het gebouw van 110 meter erg bijzonder. Dat is een aardig flatgebouw.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obelink schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:23:
Het schijnt zo te moeten zijn dat de bouwkosten van een concertgebouw vooraf niet in te schatten zijn.
Waarom zou een concertgebouw op dat vlak zo'n bijzonder gebouw zijn? Het probleem van de kosteninschatting moet vooral op politiek vlak gezocht worden. Als men vooraf de echte kosten zou voorspiegelen, zou het plan nooit doorgang vinden. Niemand krijgt dat verkocht. Nu is men er eenmaal en begonnen en dan kan je het budget steeds een stukje oprekken. Als je eenmaal voorbij een bepaald punt bent gaat niemand er de stekker meer uit trekken.

Edit: ik zie nu plaatjes. Allemachtig, wat een lelijk gebouw :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ja, eenmaal begonnen, is er geen weg terug.

Edit: het gaat om de binnenkant ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Obelink op 13-01-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obelink schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:36:
Ja, eenmaal begonnen, is er geen weg terug.
Niet helemaal. In de economie bestaat het begrip sunk costs. Soms is het beter je verliezen te nemen en het te laten voor wat het is, maar zoals gezegd zijn politiek en economie vaak twee verschillende dingen.
Edit: het gaat om de binnenkant ;)
Ik gok dat meer mensen tegen de buitenkant dan naar de binnenkant kijken.
Pagina: 1