Toon posts:

MacBook Pro op 4k scherm met koppelkabeltje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond

Ik loop ergens tegen aan en kan met de nodige google searches geen antwoord vinden. Hopelijk hebben jullie een tip:

Mijn Mac Pro retina heb ik via een hengedock aangesloten op een monitor. Nu heb ik een 4k LG scherm (LG 27UD58-B) gekocht met HDMI uitgangen die ik graag wil aansluiten op mijn thunderbolt poort.

Waarom? Omdat de kabels dan netjes onder het bureau zijn weggewerkt. :)

Nu komt het issue; als ik de monitor rechtstreeks met een HDMI kabel aansluit op de mac heb ik super beeld. Zet ik het converterkabeltje ertussen naar thunderbolt ingang heb ik niet de juiste resolutie. |:(

Mis ik nou een slimme instelling of maak ik een denkfout en is het gewoonweg niet mogelijk?

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-01-2017 07:35)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Tnx, die link naar de apple site heb ik ook gebruikt. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt; gebruik maken van de displayport?
De monitor heeft naast twee HDMI ingangen ook een DisplayPort ingang. Met een simpele mini-DisplayPort naar DisplayPort kun je de monitor direct aansluiten op je MacBook. Als je een 15-inch MacBook Pro hebt, draait het scherm dan ook op 60 Hz, in plaats van 30 Hz.
En betreft idd een macbook pro uit 2013. Dit is de converter die ik er nu tussen heb zitten: https://www.allekabels.nl...MXMpI_zutECFYSfGwod4RYBIw
Ah ja, in de specificaties van de converter staat ook dat de maximale resolutie 1920 x 1080 is, en niet '4k'.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Welk adapter gebruik je? Kans is groot dat het verloopje geen 4k ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Neem aan dat het hier om een MacBook gaat en niet een Mac Pro. Om welke MacBook Pro gaat het precies? Wellicht is Using 4K displays, 5K displays, and Ultra HD TVs with your Mac bruikbaar. Daarnaast: als je het toch via Thunderbolt wilt aansluiten, waarom niet direct gebruik maken van de DisplayPort die erop zit inplaats van moeilijk doen met een converter naar HDMI?

[ Voor 27% gewijzigd door Daedalus op 11-01-2017 19:24 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:20:
Neem aan dat het hier om een MacBook gaat en niet een Mac Pro. Om welke MacBook Pro gaat het precies? Wellicht is Using 4K displays, 5K displays, and Ultra HD TVs with your Mac bruikbaar. Daarnaast: als je het toch via Thunderbolt wilt aansluiten, waarom niet direct gebruik maken van de DisplayPort die erop zit inplaats van moeilijk doen met een converter naar HDMI?
Tnx, die link naar de apple site heb ik ook gebruikt. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt; gebruik maken van de displayport?

En betreft idd een macbook pro uit 2013. Dit is de converter die ik er nu tussen heb zitten: https://www.allekabels.nl...MXMpI_zutECFYSfGwod4RYBIw

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:11:
[...]

De monitor heeft naast twee HDMI ingangen ook een DisplayPort ingang. Met een simpele mini-DisplayPort naar DisplayPort kun je de monitor direct aansluiten op je MacBook. Als je een 15-inch MacBook Pro hebt, draait het scherm dan ook op 60 Hz, in plaats van 30 Hz.
Ah ja, in de specificaties van de converter staat ook dat de maximale resolutie 1920 x 1080 is, en niet '4k'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:55
Thunderbolt is DisplayPort. https://support.apple.com/nl-nl/HT204149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de handreiking. Dit is er een in de categorie "te snel iets willen en dan niet goed lezen".

Bedankt, ik ga dit toepassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allright, ik heb nu een andere bijzondere "bevinding":

Ik heb een nieuwe kabel gekocht: https://www.alternate.nl/...duct/1200238?event=search

Beeld is top, alleen mijn appel blue tooth muis en toetsenbord werken niet goed. Zware vertraging en haperen, kan er feitelijk niet mee werken. Dit is met een HDMI niet het geval.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:11:
Allright, ik heb nu een andere bijzondere "bevinding":

Ik heb een nieuwe kabel gekocht: https://www.alternate.nl/...duct/1200238?event=search

Beeld is top, alleen mijn appel blue tooth muis en toetsenbord werken niet goed. Zware vertraging en haperen, kan er feitelijk niet mee werken. Dit is met een HDMI niet het geval.

Zie ik iets over het hoofd?
I don't get it. Wat heeft dat te maken met een 5M HDMI Cable? Heb je de display input instellingen bekeken dat de verversingsfrequentie hoog staat? De aanbevelingen hier geven ook aan dat je een Mini display port (Thunderbolt) naar normaal display port Cable moet kopen. Geen HDMI.

[ Voor 9% gewijzigd door supersnathan94 op 15-01-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:46:
[...]

I don't get it. Wat heeft dat te maken met een 5M HDMI Cable? Heb je de display input instellingen bekeken dat de verversingsfrequentie hoog staat? De aanbevelingen hier geven ook aan dat je een Mini display port (Thunderbolt) naar normaal display port Cable moet kopen. Geen HDMI.
supersnathan94, ik heb ook een Mini-DisplayPort > DisplayPort gekocht, zie de link. Met deze kabel werken mijn BT apple accessoires dus niet, de displayinstelling staat op 30hz. Dit verschijnsel heb ik dus niet als ik hem met een HDMI kabel aansluit, ik ben dus op zoek naar een instelling oid.

Heb jij daar een tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ooh ik zie het ja. Verkeerd gekeken. De kabel die je gekocht heeft kan maximaal 4K@30Hz. Staat ook op de product pagina. Dit komt waarschijnlijk ook door de lengte van de kabel.

Maar werken ze helemaal niet of heb je gewoon erg veel lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:43:
Ooh ik zie het ja. Verkeerd gekeken. De kabel die je gekocht heeft kan maximaal 4K@30Hz. Staat ook op de product pagina. Dit komt waarschijnlijk ook door de lengte van de kabel.

Maar werken ze helemaal niet of heb je gewoon erg veel lag?
Klopt die 30hz heb ik ook gezien. Maar als ik mijn settings bekijk als die HDMI kabel erop zit staat het ook op 30hz..

Ze werken wel, maar zo traag en schokkerig dat je er feitelijk niets mee kan doen.

Maar als ik je vraag interpreteer dan denk jij dat de oplossing in de hardware zal liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nee mijn vraag is wat je nu precies ervaart. Zijn de haperingen constant (dus soort van input lag) of blijven toetsaanslagen gewoon uit om ze vervolgens ineens in te tikken (woorden die na het typen ineens heel snel ingetikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:27:
Nee mijn vraag is wat je nu precies ervaart. Zijn de haperingen constant (dus soort van input lag) of blijven toetsaanslagen gewoon uit om ze vervolgens ineens in te tikken (woorden die na het typen ineens heel snel ingetikt worden).
Dan is dat laatste meer het geval. Zelfde geld voor de muis, vertraging met als gevolg dat je dan muisklikken op de verkeerde plaats activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Dat heb ik ook eens gehad. Ik kan me vaag herinneren dat een PRAM en SMC reset toen hielp.

Wat je ook zou kunnen proberen is de apparaten ontkoppelen, bleutooth uitschakelen en dan een reboot. Heb je wel even een usb muis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga ik vnvd proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
wat je ook nog kunt proberen: YouTube: Which USB-C to HDMI Dongle Will output 60hz 4K on The New Macbook Pr...

Er is blijkbaar een Hidden setting in het menu waar je 60 hertz kunt selecteren, misschien is dat ook zo bij andere verloopjes..

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de reboot gedaan en het lijkt vooralsnog te werken. Moet even wat uurtjes achter het scherm kruipen om te zien hoe lang hij het blijft doen :-)

Die hidden setting heb ik wel gevonden maar werkt niet op mijn mac, hij blijft lichtgrijs op 30Hz staan.

Bedankt voor jullie tips!
Pagina: 1