franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is gewoon geen oplossing, want het vergrootglas is niet veranderd in Windows 10..Maarten schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:00:
Niet helemaal de oplossing maar de upgrade naar W10 is gratis als je visuele hulpmiddelen gebruikt. Zie ook https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade
Zelf ben ik ook slechtziend (ong. 20% gezichtsvermogen) en werk dus regelmatig met dit soort oplossingen. Er zijn voor mijn gevoel een aantal opties:
- Groter scherm met een lage PPI. Pak echter niet een te groot scherm, want dan is er nog steeds geen overzicht als je dicht op het scherm zit. Zelf gebruik ik met alle liefde een 27" met 1920x1200 resolutie. Dat geeft een PPI van ongeveer 83 en is dus al aan de lage kant.
- Scherm met een hogere resolutie. Hierdoor wordt in ieder geval alles scherper. Dat kan soms ook heel prettig zijn. Vanaf Windows 8.1 is het dan tevens ook mogelijk schermschaling aan te zetten, wat tegenwoordig in nagenoeg alle apps erg lekker werkt. Zo gebruik ik mijn werk bij full hd op 24" 125% en full hd op 15" 150% schaling. Dit zorgt ervoor dat ik beide schermen redelijk tot goed kan lezen in de meeste gevallen.
- Dual monitor setup, waarbij je het Windows vergrootglas vastzet in een schermpje. Dit heet "vergrendeld" in de Nederlandse Windows. Dit heb ik net getest en werkt redelijk, maar zou voor mij niet ideaal zijn...
Buiten de standaard Windows oplossingen zijn er ook betaalde oplossingen. Deze zijn in mijn ervaring vaak niet veel beter dan wat er tegenwoordig in Windows zit. Vroeger was dat echter wel een wereld van verschil.
Dit lijkt hetgene dat ik wil gaan proberen, het scherm is dus vast te zetten, ik ga er mee prutsen - dank!alex3305 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:11:
[...]
<>Dual monitor setup, waarbij je het Windows vergrootglas vastzet in een schermpje. Dit heet "vergrendeld" in de Nederlandse Windows. Dit heb ik net getest en werkt redelijk, maar zou voor mij niet ideaal zijn.. <>
Klopt, ik zal eens kijken waar dat bij hem op staat, al werkt dat in een pdf natuurlijk niet maar die print ie dan en dan verder met een loep.Maak tevens ook gebruik van website schaling in bijvoorbeeld Chrome. Dit werkt fantastisch en is als default in te stellen. Bij mij staat die standaard op 110%.
<>
Allen bedankt zo ver!
Bij een oudere kennis heb ik een 24" (1920x1200 16:10!) op 1280x800 gezet.frickY schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:18:
Is het niet eenvoudiger om de resolutie te verlagen?
Dit werkt voor hem inderdaad het beste/eenvoudigst.
Dankzij de goede schaling van de monitor ziet het er nog prima scherp uit.
In Chrome kun je PDF ook op paginabreedte instellen. Bij de meeste portret PDFs werkt dat prima. En anders simpelweg Ctrl+muiswiel gebruiken om even lekker te zoomen.franssie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:47:
[...]
Dit lijkt hetgene dat ik wil gaan proberen, het scherm is dus vast te zetten, ik ga er mee prutsen - dank!
[...]
Klopt, ik zal eens kijken waar dat bij hem op staat, al werkt dat in een pdf natuurlijk niet maar die print ie dan en dan verder met een loep.
Allen bedankt zo ver!
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 12-01-2017 19:49 ]

Ik heb het zelf even getest en het lijkt alleen te werken bij door-windows herkende vensters, bijvoorbeeld het print-dialoog. De cursor versprint direct, maar de Windows Zoom beweegt helaas wel pas mee waneer de cursor opnieuw wordt bewogen, maar dan komt wel het venster in beeld wat aandacht nodig heeft!
(het aanvinken van de onderste instelling en op CTRL drukken is ook helaas geen trigger voor Windows Zoom om naar de cursor te springen)
edit:
je noemt overigens de zoom optie, maar heb je de lens-variant daarvan ook eens laten proberen ? De grootte van de lens is ook aan te passen (wisselen en grootte aanpassen zijn knoppen beschikbaar op de werkbalk van het windows zoom vergrootglas)
[ Voor 16% gewijzigd door C0rnelis op 12-01-2017 20:53 ]