Frequentieregelaar 3 fase, 3 motoren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi ben bezig met een home automation UniPi project, een van de onderdelen van het project is de centrale huisafzuiging stiller te krijgen, op zolder staat daar een 750m³ afzuiger.

En die maakt behoorlijk lawaai als die voluit staat, en is goed hoorbaar in de zolder slaapkamer.

Nu zit ik te denken om 3x 550m³ (1650m³) afzuigers parallel te nemen en ze op 50% te laten draaien voor het zelfde afzuig vermogen, met eventueel nog wat reserve vermogen.

Nu kan ik een Danfoss VLT2800 series frequentieregelaar regelen, over op werk.

Dat is er zo een met '220v in' en '380v frequentiegeregelt uit', kan ik dan tussen de 3 fases elk een motor plaatsen.

Ik weet nog niet of dit mijn oplossing wordt, of dat ik toch een enkele grotere afzuiger neem, zou ik dan trouwens die enkele dan gewoon tussen twee fases kunnen plaatsen, om hem aan te sturen?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lijkt me een slecht plan. Dat danfoss ding is bedoeld voor één (eventueel meerdere) 3-fasen motoren.
Als er te grote verschillen tussen de belasting van elk van de drie fasen ontstaan, schakelt-ie uit.
En die verschillen ga je krijgen, na een paar dagen/weken/maanden draaien.

En die 550m3 afzuigers, zijn die geschikt voor 400 V?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30
Wat is het type nummer van de drive en welke motoren ga je toepassen (foto van motorplaatje?). Zomaar aansluiten met deze opzet raad ik af!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30

SA007

Moderator Tweaking
Overigens heeft een 1-fase motor op een frequentieregelaar weinig effect.
1-fase motoren zijn niet heel erg frequentiegevoelig, die moet je met bij fase-snijding aansturen.

3 3-fase motoren op een regelaar gaat waarschijnlijk prima zolang je onder de belasting van de frequentieregelaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat voor ventilatoren je op het oog hebt, maar de standaard Itho/Brink/Stork woning ventilatoren (de 450m3 modelletjes) gebruiken allemaal gelijkstroommotoren (want zuinig), dus dan heb je niets aan een frequentieregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-05 09:16
player-x schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:50:
En die maakt behoorlijk lawaai als die voluit staat, en is goed hoorbaar in de zolder slaapkamer.
Post eerst eens de gegevens van dit stofzuigersysteem. Stofzuigermotoren, vooral diegene die heel veel herrie maken zijn seriemotoren (DC-motoren ipv AC) en daarvoor moet je eenvoudigweg de spanning regelen. Een dimmer volstaat dan. Frequentie veranderen heeft zelfs geen enkele invloed. Ook als dit werkelijk een inductiemotor zou zijn heb je nog alle gegevens nodig om iets zinnigs te kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Bedankt met me er op wijzen dat een frequentieregelaar niet zo een goed plan was.

Ga 2x deze nemen heeft 0-10V of PWM control, en de UniPi heeft een 0-10V uitgang welk daar prima voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Daar heb je "niets" extras voor nodig. Deze motor heeft al de nodige elektronica (vermoedelijk BLDC motor) en een stuuringang. Die UniP moet natuurlijk wel een gepaste analoge uitgang (0-10V) hebben.

Is dit toestel overigens geschikt als stofzuiger? Kennis schiet tekort hier, maar dit lijkt eerder iets dat gebruikt wordt voor ventilatie- en afzuigtoepassingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Merion op 13-01-2017 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Merion schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 05:07:
Die UniP moet natuurlijk wel een gepaste analoge uitgang (0-10V) hebben.
Zoals ik zij de UniPi heeft een 0-10V uitgang, (die analoog output + 2x 2-10V ingang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yiCIugnCk8ntbHOu5WubXstf/full.jpg

Er is zelfs een uitbreidingskaartje waar mee je er nog 4x 0-10V + 8x PWM porten kan toe voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tge8HncWzy9zWuaGVUq5F2dK/full.png
Is dit toestel overigens geschikt als stofzuiger?
Stofzuiger? :? , heb een huis afzuiging nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 13-01-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Stofzuiger? Tja, we worden precies al een dag ouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
player-x schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:50:
Nu zit ik te denken om 3x 550m³ (1650m³) afzuigers parallel te nemen en ze op 50% te laten draaien voor het zelfde afzuig vermogen, met eventueel nog wat reserve vermogen.
Je gaat er hier vanuit dat je bij 50% vermogen ook de helft van de afzuigcapaciteit overhoudt, maar dit hoeft niet altijd lineair te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:26:
Je gaat er hier vanuit dat je bij 50% vermogen ook de helft van de afzuigcapaciteit overhoudt, maar dit hoeft niet altijd lineair te lopen.
Hoeft ook niet lineair te zijn, gaat er om dat ik gewoon meer reserve heb, en daardoor met minder belasting kan draaien, en er dus minder geluid zal worden geproduceerd.

En ik kan in de software instellen wat de max belasting is, goede kans dat dat rond 1200M³ zal liggen, de meeste blowers en fans gaan vanaf 66%~75% pas echt lawaai maken, ik zie wel wat het wordt, en de kast die ik ga maken, waar ze in geplaatst worden, houd ik ruimte voor eventueel nog een 3de blower.

Pagina: 1