Toenemend aantal random freezes/restarts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zeepjes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01-2024
Situatie nu:

Moeilijk om mn pc te laten booten omdat hij zo vaak blijft hangen of random opnieuw begint met booten.

Rig:

Gigabyte GA-970A UD3P (rev 2)
AMD Phenom II x6 1090t black edition
Crucial Ballistix Sport 4gb x2 (8gb) DDR3 9-9-9-24
Palit super jetstream gtx980 4gb
OCZ ModXStream pro 700w (ocz700mxsp)
Samsung HD642JJ 640gb hard drive

Verhaal:

Zo'n jaar geleden heb ik een nieuw moederbord geïnstalleerd (ook nieuw ram). Eigenlijk vanaf dat moment heb ik af en toe gehad dat tijdens de boot of vlak nadat ik Windows had geladen mijn computer vasthing of random opnieuw opstartte (geen BSOD). Destijds dacht ik dat dit misschien door een driver fout kwam omdat de temperaturen etc. goed waren en zodra de pc eenmaal liep er nooit problemen waren (ook tijdens load, met gamen etc.).
Heb het in de loop der tijd vaker proberen te fixen maar omdat er geen errors waren en het alleen tijdens boot gebeurde kon ik het maar moeilijk via Google vinden.

Nu heb ik twee weken geleden mijn gpu van een Sapphire Radeon HD 6950 naar een gtx980 geupgrade, en sindsdien is de situatie eindelijk erger geworden: ik krijg nu voor het eerst ook freezes en random restarts als het systeem al langere tijd draait (nog steeds op voor mij totaal random momenten, niet tijdens gamen bv).
Omdat ik deze vervanging ook direct als moment wilde nemen om dit hardnekkige probleem te fixen heb ik een aantal zaken gedaan zonder succes:
- Memtest laten lopen (12 passes)
- Driver verifier (24h zonder voorval)
- Gigabyte utilities software verwijderd
- hdd lijkt prima in orde
- temperaturen constant in de gaten houden, alles is zo rond de 30 - 40 graden (gtx980 onder load ~70)
- voltages controleren, bios laat zien dat alles in orde zou zijn..
- eventviewer laat het zien als een kernel 41 fout

De laatste paar dagen krijg ik steeds meer freezes en steeds meer random start ups. Ik hoorde ook in mijn koptelefoon (die ik via een g110 toetsenbord connect had) een soort statisch gekraak tijdens het luisteren van muziek, of dit er van te voren ook al was kan ik niet 100% zeggen maar vgm niet. Toen heb ik mijn koptelefoon direct via de i/o geconnect, waar ik een tijdlang niets hoorde maar toen er ook een statisch geruis klonk, dit tot de meest recente freeze tijdens welke ik erg luid gekraak en geruis door mijn koptelefoon hoorde galmen en ik het systeem van de stroom heb gehaald.

Het lijkt alsof het de psu is die aan het overlijden is, maar omdat het pas begon nadat ik mijn moederbord heb vervangen zou dat logischerwijs de eerste reden kunnen zijn. Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden, voor ik bijvoorbeeld direct een nieuw psu koop.

Alle reacties

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Heel moeilijk te zeggen, denk dat je de belangrijkste dingen zelf al wel gecontroleerd en getest hebt. Na het lezen van jouw verhaal vermoed ik ook dat de PSU de meest voor de hand liggende veroorzaker is al ligt de gespecificeerde TDP van de oude HD6950 hoger dan de GTX980 (Dus a.d.h.v. die info zou je verwachten dat de voeding sinds die upgrade juist iets lichter belast wordt. Maar goed die theoretische waardes zeggen niet altijd alles.

Dat de voltages in de bios laten zien dat alles in orde is, zegt niet alles. In de bios draaien alle componenten IDLE en de samplerate van een moederbord is erg laag (dus er wordt maar "af en toe" een meting gedaan). Een korte dip in bijvoorbeeld de 12v voedingslijn is voldoende om een systeem te laten crashen, maar het kan maar zo zijn dat het moederbord deze korte dippen niet eens registreert. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat bij een wat zwaardere belasting (dus non-IDLE) de spanningen wel degelijk iets inzakken. Ik zou als eerste eens proberen wat temperaturen en voltages te loggen middels een van de vele beschikbare toolts ( In ieder geval een tooling die de sensors van jouw moederbord ondersteund)

Toevoeging:
Aangezien je de problemen eigenlijk al sinds dag 1 met dit moederbord hebt, zou ik zeker ook eens kritisch naar de bios instellingen kijken. (settings met betrekking tot overclocking, geheugen en chipset achtige zaken)

Verder lees ik ook dat dit moederbord er om bekend staat om nogal wat problemen met de VRM's te hebben (oververhitting). Dus ook goed de CPU voltages in de gaten houden en misschien kun je voelen (of in de bios zien) of de VRM's niet erg heet worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Grenco op 11-01-2017 16:44 . Reden: Toevoeging ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 09:14
Waar het mij naar lijkt is inderdaad een defecte PSU. Heb zelf dit probleem ook gehad en bleek uiteindelijk dat ik simpelweg teveel stroom trok uit mijn fragiele PSU'tje en dat hem uiteindelijk ietwat teveel is geworden. Toen getest met andere PSU van vriend van mij en alles was weer in orde dus lijkt mij waard om dat te proberen. Maar wel vreemd dat het is sinds dat je een nieuw moederbord hebt. Misschien ligt het probleem wel aan het moederbord? Zijn de random restarts alleen als je in Windows zit of ook in andere besturingssystemen/BIOS?

Klinkt namelijk als of een probleem met de PSU of dan toch het moederbord naar mijn idee.

Verwijderd

Welk moederbord had je eerst? Als je een moederbord had met een slecht VRM die eigenlijk niet voldoende was voor je CPU, want dat is niet de zuinigste, en dat bord throttelde de CPU onder load waardoor de CPU dus ook minder gaat verbruiken, en waar je huidige bord hier dan geen problemen mee heeft, kan dit wel het verschil zijn waardoor de voeding minder stabiel is geworden sinds je nieuwe moederbord.

Een GTX 980 verbruikt over het algemeen ook een stukkie meer stroom onder load dan een HD 6950, wat zou verklaren waardoor je er nu nog meer last van hebt.

Klopt het dat je voeding nu zo'n 6-7 of zelfs 8 jaar oud is? Langer dan dat gaan de OCZ ModXStream Pro's toch niet betrouwbaar mee, dus zelfs als de voeding het probleem niet is kan het geen kwaad om hem te vervangen.

• Zeepjes
Bedankt voor de reacties dusver!

@grenco
Ik heb nooit iets overclocked, de voltages etc. lopen daarom allemaal op default. Zal eens zoeken of ik een goede sensor tool voor mijn mobo kan vinden dan.
De voltages zijn in Windows moeilijk te meten, met programma's als HWmonitor en Speccy krijg ik veel te lage waardes (voor 12v bijvoorbeeld 8v), het leek me dat dit te wijden is aan de software, al is het misschien goed erbij te noemen dat die programma's wel consistent waren met elkaar, ze gaven dezelfde voltage waardes.
Toevoeging:
In mijn BIOS menu krijg ik atm het volgende:
cpu vcore: 1.440v
dram voltage: 1.500v
3.3 : 3.363v
5: 5.010v
12: 12.312v
CPU temp is 40~42 en system temp is 22 ~ 25

@adminappelgebak
Tot dusver heb ik geen freezes gehad in het BIOS menu. Qua besturingssystemen ben ik van w7 naar w10 gegaan op een bepaald moment (aantal maanden terug) ook in de hoop dat dit misschien het zou oplossen, maar dit veranderde niets.

@JVRadeon
Hiervoor had ik een Asus m2n68-cm. Heb op dit moment mijn voeding 3 jaar in gebruik. Hoe bedoel je precies dat de oude mobo mijn CPU onder load throttelde en dat dit mijn PSU instabiel kan hebben gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Zeepjes op 11-01-2017 18:17 ]

• Grenco
Zeepjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:47:

@grenco
Ik heb nooit iets overclocked, de voltages etc. lopen daarom allemaal op default. Zal eens zoeken of ik een goede sensor tool voor mijn mobo kan vinden dan.
De voltages zijn in Windows moeilijk te meten, met programma's als HWmonitor en Speccy krijg ik veel te lage waardes (voor 12v bijvoorbeeld 8v), het leek me dat dit te wijden is aan de software, al is het misschien goed erbij te noemen dat die programma's wel consistent waren met elkaar, ze gaven dezelfde voltage waardes.
Toevoeging:
In mijn BIOS menu krijg ik atm het volgende:
cpu vcore: 1.440v
dram voltage: 1.500v
3.3 : 3.363v
5: 5.010v
12: 12.312v
CPU temp is 40~42 en system temp is 22 ~ 25
Voltages lijken mij goed en zijn ruim binnen de ATX specs. Heeft Gigabyte zelf niet een tool voor je moederbord waarmee je de voltages onder belasting kan meten? Want 8v lijkt mij inderdaad niet realistisch.

Aanvulling: Tool heet: Gigabyte tool heet mogelijk System information viewer.

En zoals hieronder al wordt geadviseerd. Meten met een DMM zou top zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Grenco op 11-01-2017 18:36 . Reden: MSI=Gigabyte ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

Zeepjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:47:

@JVRadeon
Hiervoor had ik een Asus m2n68-cm. Heb op dit moment mijn voeding 3 jaar in gebruik. Hoe bedoel je precies dat de oude mobo mijn CPU onder load throttelde en dat dit mijn PSU instabiel kan hebben gemaakt?
Wat hij bedoeld, is, dat met je vorige moederbord (waarschijnlijk) thermal throttle optrad als je de CPU zwaar belastte (VRM's die te heet werden, niet ondenkbaar als ik dat Asus bord zag...). Als je CPU throttled dan gaat dus op veel minder Mhz draaien en is het verbruik ook veel lager. Dus als de voeding toen al niet goed meer was, zou het niet opvallen omdat het systeem minder vermogen verbruikte dan nu.

Overigens, ik zou voltages meten met een multimeter (ook niet altijd heilig, maar veel betrouwbaarder dan via software).

• Zeepjes
@Grenco
Die heb ik proberen te installeren, maar werkte niet helaas. Wat ik er verder over meekreeg was dat het blijkbaar ook niet het meest betrouwbare programma was.

@Nemesizz
Thanks voor de uitleg! Dat klinkt idd als een logische mogelijke verklaring.

Ik zal proberen of ik morgen een multimeter ergens vandaan kan toveren zodat ik het op die manier kan testen.
Daarnaast heb ik met HWiNFO wat data gelogged, tot het moment van een crash. Persoonlijk kan ik er weinig uit af lezen. Ik heb twee log files die eindigen met een crash, na de eerste heb ik gekeken of ik het de log intervallen korter kon maken om zo wel iets op te pikken maar vgm heeft dat niet geholpen. Heb het via tinyupload online gezet, hopelijk is dat hier prima.
Om terug te komen of de VRM's heel warm worden, vgm zijn VR T1 en T2 de temps daarvan? In dat geval liggen die rond de 40 graden volgens de logs.

• Grenco
Zeepjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:52:
@Grenco
Die heb ik proberen te installeren, maar werkte niet helaas. Wat ik er verder over meekreeg was dat het blijkbaar ook niet het meest betrouwbare programma was.

Ik zal proberen of ik morgen een multimeter ergens vandaan kan toveren zodat ik het op die manier kan testen.
Daarnaast heb ik met HWiNFO wat data gelogged, tot het moment van een crash. Persoonlijk kan ik er weinig uit af lezen. Ik heb twee log files die eindigen met een crash, na de eerste heb ik gekeken of ik het de log intervallen korter kon maken om zo wel iets op te pikken maar vgm heeft dat niet geholpen. Heb het via tinyupload online gezet, hopelijk is dat hier prima.
Ik heb de data gedownload en zal deze vanmiddag eens goed analyseren. Op het eerste oog zie ik niet zo heel veel, behalve dat ik een lichte piek zie in het opgenomen vermogen vlak voor de crash.

In welke regio woon je? Ik woon in Apeldoorn en als je niet heel ver weg woont, wil best wel even meekijken en een goede multimeter + FLIR meenemen.

Aanvulling:
In de data geen hele vreemde dingen gezien, behalve sommige voltages. Of de tooling heeft echt problemen om bepaalde sensors uit te meten, of er is iets goed mis met de voltages (b.v. 3.3V die maar 2,05V is).

De mensen die last hebben van oververhitting in de VRM's verwijzen niet naar gemeten waarden, maar geven aan dat ze de heatsinks niet kunnen aanraken zo heet zijn deze. (Grijze langwerpige heatsink tussen back I/O en CPU)

Ik zou die nog eens controleren en de voltages dubbelchecken met een DMM. (Goede multimeter is wel heilig >:) ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Grenco op 12-01-2017 12:58 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1