Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-02 09:44

Ibanezsz

Ik weet het eigenlijk ook niet

Topicstarter
Beste techgeeks

Ik ben van plan mijn eerste PC te bouwen. De PC is voor gamen, normal use en video editten en foto's bewerken
Dit is waarom ik graag kies voor een super snelle SSD. Ik kwam op de Samsung 950Pro met 256 voor een prijs van ongeveer 200 euro.
Nu kwam ik de 960EVO tegen met soort gelijke specificaties voor een gunstige prijs. Is dit nou gewoon de beste optie of is er een redden dat ik moet gaan twijfelen voor de 950pro 256GB?

Mijn budget voor een SSD is maximal 250 euro en het liefste heb ik dan een 500GB versie.

Wat zijn jullie tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Op mijn profiel kan mijn wenslijst bekijken worden. Daar staan de producten die ik voor de build wil gebruiken. Elk advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 19:09
In de wenslijst op je profiel staat geen videokaart vermeld maar je wilt wel gaan gamen?
de 960EVO is al meer dan snel genoeg, zelfs het verschil tussen een 960 evo en bijvoorbeeld een mx300 zal bijna niet te merken zijn in de meeste gevallen.
Voeding is trouwens ook erg overkill, je zou meer dan genoeg hebben aan een pricewatch: Corsair RM550x of zelfs een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M met videokaart erbij

[ Voor 40% gewijzigd door Finntasy op 11-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste verschil tussen de 2 is dat de 960EVO sneller kan lezen en schrijven. Mocht je bv. veel foto's van je camera naar SSD overzetten dan is de 960EVO ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Finntasy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:28:
In de wenslijst op je profiel staat geen videokaart vermeld maar je wilt wel gaan gamen?
de 960EVO is al meer dan snel genoeg, zelfs het verschil tussen een 960 evo en bijvoorbeeld een mx300 zal bijna niet te merken zijn in de meeste gevallen.
Voeding is trouwens ook erg overkill, je zou meer dan genoeg hebben aan een pricewatch: Corsair RM550x of zelfs een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M met videokaart erbij
Ik heb al een GTX760 gekocht en gebruikt in de oude pc van mijn vader om te gamen. Echter heeft die pc de power niet om geschikt te zijn voor het videobewerken. De pc is ondertussen al 5 jaar oud.
Het prijs verschil tussen de 550W en 650W voeding van corsair vind ik zo klein dat ik kies voor de 650W versie voor eventuele uitbreidingen in de toekomst.
Qwa SSD vroeg ik mij vooral af waarom de 950pro nog voor die prijs aangeboden wordt terwijl er een net zo goede/betere 960 evo al op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:48:
Het grootste verschil tussen de 2 is dat de 960EVO sneller kan lezen en schrijven. Mocht je bv. veel foto's van je camera naar SSD overzetten dan is de 960EVO ideaal.
Het is voor mij vooral belangrijk dat de schijf groot en snel gegoeg is om tijdelijk video bestanden op te slaan en deze dan te gebruiken voor in het videobewerkingsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 19:09
De enige soort uitbreiding waar je 650W misschien voor zou nodig kunnen hebben is een SLI config, verder zal je echt nooit in de buurt komen, als je daadwerkelijk een GTX760 gaat gebruiken zit je nog makkelijk onder de 300W en dan zelfs met SLI blijf je onder de 450w.
Bij videobewerking ligt het er aan hoe groot de bestanden zijn die je tijdelijk moet opslaan, als de tijdelijke bestanden grotendeels kleiner zijn dan 2GB zal je het verschil ook niet merken (misschien een seconde of 3/4, weet niet of dat voor jou 100€ extra waard is.)
Wat ik zelf denk is dat m.2 de toekomst is, maar dat consumenten momenteel nog meer dan genoeg hebben aan doodnormale SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Finntasy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:00:
De enige soort uitbreiding waar je 650W misschien voor zou nodig kunnen hebben is een SLI config, verder zal je echt nooit in de buurt komen, als je daadwerkelijk een GTX760 gaat gebruiken zit je nog makkelijk onder de 300W en dan zelfs met SLI blijf je onder de 450w.
Bij videobewerking ligt het er aan hoe groot de bestanden zijn die je tijdelijk moet opslaan, als de tijdelijke bestanden grotendeels kleiner zijn dan 2GB zal je het verschil ook niet merken (misschien een seconde of 3/4, weet niet of dat voor jou 100€ extra waard is.)
Wat ik zelf denk is dat m.2 de toekomst is, maar dat consumenten momenteel nog meer dan genoeg hebben aan doodnormale SSD's.
Goed punt over de voeding. Misschien ga ik dan toch voor de 550W versie. Misschien later upgraden naar een videokaart met meer vermogen maar dat moet nog wel lukken.
De bestanden die ik gebruik kunnen maximaal 6GB zijn. En dan natuurlijk meer tegelijk.
De vraag is inderdaad of ik het geld er voor over heb. Als ik er zo over nadenk is een minumum van 500GB wel een must. Omdat de 256GB erg snel vol zal raken.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 950pro is bijna de kleiner en een stuk langzamer (read 2500MB/s vs 3200MB/s, write 1500MB/s vs 1800MB/s).

Voor video wil je veel opslag.

De snelheid zal je waarschijnlijk alleen merken als je tussen twee van deze SSDs kopieert. Het renderen van je video zal een stuk langzamer gaan dan 1500MB/s en de bepalende factor zijn voor de performance.

Veel belangrijker bij grote bestanden schrijven: de 960EVO kan veel langer (dus meer data) op volle snelheid schrijven voor throttling optreed.

Met gamen en foto bewerking zal je geen verschil zien tussen deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:15:
De 950pro is bijna de kleiner en een stuk langzamer (read 2500MB/s vs 3200MB/s, write 1500MB/s vs 1800MB/s).

Voor video wil je veel opslag.

De snelheid zal je waarschijnlijk alleen merken als je tussen twee van deze SSDs kopieert. Het renderen van je video zal een stuk langzamer gaan dan 1500MB/s en de bepalende factor zijn voor de performance.

Veel belangrijker bij grote bestanden schrijven: de 960EVO kan veel langer (dus meer data) op volle snelheid schrijven voor throttling optreed.

Met gamen en foto bewerking zal je geen verschil zien tussen deze twee.
Ah oké duidelijk. De 960 evo is de betere optie. Nu is inderdaad nog de vraag of ik niet gewoon een 500GB 2.5 inch SSD moet kiezen om 100 euro te besparen.
Zou het die 100 euro waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar maar maar, als je hier ook mee wil gamen zit je met een 760? Dit was bij de introductie al geen hoogvlieger en nu met zijn beperkte VRAM al helemaal niet meer. Mijn advies zou zijn, koop gewoon een (net zo prima) crucial SATA SSD en een krachtiger videokaart... Tweedehands of niet, tenzij je op sub FHD resolutie gamet, is de 760 nu geen aanbeveling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:58:
Maar maar maar, als je hier ook mee wil gamen zit je met een 760? Dit was bij de introductie al geen hoogvlieger en nu met zijn beperkte VRAM al helemaal niet meer. Mijn advies zou zijn, koop gewoon een (net zo prima) crucial SATA SSD en een krachtiger videokaart... Tweedehands of niet, tenzij je op sub FHD resolutie gamet, is de 760 nu geen aanbeveling meer.
Dat ga ik niet doen. Ik gebruik de gtx760 tot ik weer het budget heb voor een betere nieuwere videokaart. Dit heeft geen haast. En de kwaliteit van die kaart valt reuze mee. Met een i5 2500 en 8gb 1333mhz ram speel ik GTA op medium settings met ruim 50fps. Een prima kaart dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Ibanezsz schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:12:
[...]

Dat ga ik niet doen. Ik gebruik de gtx760 tot ik weer het budget heb voor een betere nieuwere videokaart. Dit heeft geen haast. En de kwaliteit van die kaart valt reuze mee. Met een i5 2500 en 8gb 1333mhz ram speel ik GTA op medium settings met ruim 50fps. Een prima kaart dus!
Als je bij je build overklokken achterweg laat. (bied bijna geen prestatie winst in games) een Crucial SSD haalt zoals Brooky zegt kun je voor 200 een prima kaart halen die GTA 5 op Ultra met 70+ fps haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
MichaelvD2203 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:30:
[...]

Als je bij je build overklokken achterweg laat. (bied bijna geen prestatie winst in games) een Crucial SSD haalt zoals Brooky zegt kun je voor 200 een prima kaart halen die GTA 5 op Ultra met 70+ fps haalt.
Zoals ik al zei. Ik heb geduld. En wil later inversteren in een goede kaart. Video editten is een belangrijk onderdeel wat ik ga doen op de PC. En daarom denk ik er dus over na om zo'n M.2 snelle SSD aan te aanschaffen.
Het gaat mij niet om de hoogste game prestaties. Zoveel game ik nou ook niet haha (of nog niet omdat ik nu voornamelijk game op een gtx740m in mijn laptop) zo'n beetje alles is beter dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Finntasy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:00:
Er is geen relatie tussen het formaat van het video bestand en hoeveel vram er nodig is. Ik weet niet waarmee hij edit maar 2GB is vaak nog genoeg.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een combinatie is ook mogelijk. Een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB voor Windows en opslag en een pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB als scratchdisk al betwijfel ik of je met de laatste snelheidsverschil gaat merken tov een sata ssd https://nl.hardware.info/...eleken-pcmark8-deelscores

Off topic: je setup is niet helemaal in balans. Het moederbord zal geen geweldige overklokker zijn door het beperkt aantal fases waarvan een deel nog ongekoeld ook. Ook de cpu koeler heeft moeite met een lekkere overklok. De voeding is veel te zwaar. Een GTX 1080 verbruikt minder dan een GTX 760 en videokaarten worden steeds zuiniger. Wat je bedoelt met toekomstige upgrades welke een grote impact op het verbruik gaan hebben is mij een raadsel.
Als een nvme zo belangrijk is waarom geheugen met hogere snelheid en lagere latency dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibanezsz

Ibanezsz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:26:
Een combinatie is ook mogelijk. Een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB voor Windows en opslag en een pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB als scratchdisk al betwijfel ik of je met de laatste snelheidsverschil gaat merken tov een sata ssd https://nl.hardware.info/...eleken-pcmark8-deelscores

Off topic: je setup is niet helemaal in balans. Het moederbord zal geen geweldige overklokker zijn door het beperkt aantal fases waarvan een deel nog ongekoeld ook. Ook de cpu koeler heeft moeite met een lekkere overklok. De voeding is veel te zwaar. Een GTX 1080 verbruikt minder dan een GTX 760 en videokaarten worden steeds zuiniger. Wat je bedoelt met toekomstige upgrades welke een grote impact op het verbruik gaan hebben is mij een raadsel.
Als een nvme zo belangrijk is waarom geheugen met hogere snelheid en lagere latency dan niet?
Het grootste gedeelte van de build zit zo in elkaar omdat ik verleid werd door de upgrade kit van alternate met de nieuwe i7 er in. RAM en koeler wil ik in de toekomst wel gaan upgraden. Overclocken ben ik niet van plan ook al zou het leuk zijn als het mogelijk is. Ik heb nog nooit een PC gebouwt en weet er dus ook niet veel van.(budget voor nu zonder videokaart is maximaal 950 euro)
Ik zie snelle SSD's en denk ''hé dat kan wel eens van pas komen als het gaat om opstarten, programma's laden, over het algemeen een snellere PC en video/foto bewerken''. Echter zie ik nu dat een groot gedeelte hiervan niet zo veel sneller is dan met de SATA SSD's. Daarom begin ik te twijfelen.
De voeding is inderdaad te zwaar hier zal ik toch de 550W versie van kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brontosaurus1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-02 21:34
Ik zou ook een nieuwe videokaart kopen. Tweede hands 970 is al voor 180 euro te krijgen, misschien kun je nog 50 euro krijgen voor die 760, dan is het verschil nog maar 130.

En dan de goedkoopste ssd qua prijs/GB. Verschil merk je toch niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Brontosaurus1 op 12-01-2017 10:58 ]

Pagina: 1