Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Unifi AP Lite SSID per VLAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Hoi Tweakers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Een frisse kijk op mijn probleem lost het misschien op.

Probleem:
Tagged en untagged poorten

Situatie:
1 Ziggo modem in bridge mode
1 Edgerouter max
2 TL-SG108E
2 Unifi AP Lite
1 Unifi controller via raspberry pi 2

Ziggo (bridge) -> Edgerouter -> 2x TP Link -> AP Lite

VLANS:

Switch 1

VLAN 1 (Default) 1-8 untagged (Niet gebruikt)
VLAN 10 MNGT 4-6 untagged, 7-8 tagged
VLAN 20 SCHUUR 7-8 tagged
VLAN 30 IP CAMERA 7-8 tagged
VLAN 40 GUEST 7-8 tagged
VLAN 50 LAN 1-3 untagged, 7-8 tagged

Poort 7 zit het accesspoint op.
Poort 8 gaat naar de router.

Switch 2

VLAN 1 (Default) 1-8 untagged (Niet gebruikt)
VLAN 10 MNGT 7-8 tagged
VLAN 20 SCHUUR 1-4 untagged, 7-8 tagged
VLAN 30 IP CAMERA 5-6 untagged, 7-8 tagged
VLAN 40 GUEST 7-8 tagged
VLAN 50 LAN 7-8 tagged

Poort 7 zit het accesspoint op.
Poort 8 gaat naar de router.

Op de switches als op de router en de AP's zijn deze VLANs aangemaakt. Controller, AP's, Router en Switches zitten allemaal in MNGT (VLAN 10).
Als ik nu poort 7 tagged doe krijg ik via SSID MNGT netjes een IP van de DHCP. Als ik poort 7 op untagged zet krijg ik geen ip meer. Maar via tagged raken de APS hun verbinding kwijt met de controller. En via untagged krijg ik weer geen ip nummer.

Ik hoop dat iemand het snapt. Wat doe ik fout?

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe heb je de router geconfigureerd en hoe het access point, mijn gevoel zegt mij in ieder geval dat je het veel en dan ook echt veel te complex maakt. Maak eerst een netwerk ontwerp (lees tekening) met al je apparatuur. Hierin teken je de fysieke verbindingen. Vervolgens ga je erbij vermelden welke VLAN het zouden moeten zijn. Vervolgens ook wat moet met wat kunnen praten, Hiermee krijg je ook inzicht in het nut van sommige VLAN's. Persoonlijk denk ik dat je er dan achter komt dat 1 gast VLAN voldoende is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rembrand20
Hoi Frogmen,

Tekening heb ik wel (alleen niet hier) en alles is aangesloten als op de tekening. Met alleen een GAST netwerk kom ik er niet. Het enige VLAN wat niet nodig zou zijn is VLAN 10 MNGT.

Daarnaast lost het mijn probleem niet op als ik terug ga naar 2 VLAN's. Wel als ik terug ga naar een plat netwerk. Maar dat is nou juist niet de bedoeling.

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat is de PVID van die poort? Untagged verkeer op die poort krijgt het vlan toegewezen van het PVID.

• Rembrand20
Zerobase schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:49:
Wat is de PVID van die poort? Untagged verkeer op die poort krijgt het vlan toegewezen van het PVID.
PVID is 10 op poort 7 en 8

• Rembrand20
update:

Het werkt allemaal weer naar behoren. Het probleem zat in het controller netwerk. Deze vrijgemaakt van VLAN nummers en op untagged gezet in de switch. PVID van 10 meegegeven en alles werkt super nu.

Pagina: 1