PSU doorgebrand door HDD/connector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Mijn vraag

Gisteren was ik bezig met een kleine upgrade en update van een oude Pentium I, heb recent een Disk on Module aangeschaft ter vervanging van een HD met slechte sectoren (dit was goedkoper dan een oude period correct HD). Eerst had deze direct op de primary IDE gezet op Mobo en de HD en ODD op de secondary, maar ik wilde in de toekomst graag 2 DoM aansluiten op de primary IDE en een ODD op de de secondary IDE, dus heb ik een een IDE male/male coupler gekocht om de DoM via een IDE kabel te splitten zodat ik in de toekomst mijn 2de hierop kan aansluiten. Alles goed en wel plug ik de Dom en de HD in op primary en ODD op de secondary. Boot mijn PC voor de eerste keer, begint mijn PSU te roken (Direct alles uitgezet en alle kabels los getrokken van het Mobo). Alles getest om te kijken waar het probleem zat blijkt de DoM en de IDE kabel vanaf de Dom tot de HD doorgebrand te zijn. (shade is beperkt tot PSU, DoM en een IDE kabel).
nu is mijn vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren om dit in de toekomst te kunnen voorkomen (mijn 2de DoM is al onderweg)?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Specs:
P1 233 Mhz
Asus TX97-TE
Kingspec DoM 8GB
Samsung 1,2 Gb HD
Toshiba CD-rom 32x
PSU 500W (hier was de zekering van vastgesmolten op printplaat)
S3VirgeDX
Voodoo 1
AWE64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Probleem is gevonden maar ben nieuwsgierig wat de reden hiertoe is geweest en voorkomen kan worden zodat ik toch in de toekomst 2 DoM kan koppelen samen met een ODD
Alvast bedankt voor de reacties.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Alle reacties

• r2bit
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:59
Kan het zijn dat je de DoM per ongeluk verkeerd om hebt aangesloten?
Als ik zo eens foto's bekijk van het moederbord en de DoM dan zie ik dat ze een andere manier gebruiken om te voorkomen dat je ze verkeerd aansluit. Het moederbord heeft op pin 20 een "loze" pin en de DoM gebruikt een "key" op de connector. Omdat ze beiden een andere methode gebruiken is er dus niets wat het verkeerd aansluiten verhinderd.

Als het goed is dan is er op het moederbord en de DoM aangegeven wat pin 1 is, deze moeten dan beiden aan de zelfde kant zitten bij het aansluiten. Als je een IDE kabel gebruikt zou dat hier ook op moeten staan.

[ Voor 0% gewijzigd door r2bit op 11-01-2017 16:35 . Reden: typo ]

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
r2bit schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:34:
Kan het zijn dat je de DoM per ongeluk verkeerd om hebt aangesloten?
Als ik zo eens foto's bekijk van het moederbord en de DoM dan zie ik dat ze een andere manier gebruiken om te voorkomen dat je ze verkeerd aansluit. Het moederbord heeft op pin 20 een "loze" pin en de DoM gebruikt een "key" op de connector. Omdat ze beiden een andere methode gebruiken is er dus niets wat het verkeerd aansluiten verhinderd.

Als het goed is dan is er op het moederbord en de DoM aangegeven wat pin 1 is, deze moeten dan beiden aan de zelfde kant zitten bij het aansluiten. Als je een IDE kabel gebruikt zou dat hier ook op moeten staan.
het is me al vaker gebeurt dat ik een drive verkeerd om aansluit, wat op zich geen ramp is want dan word de drive gewoon weg niet gelezen, dit was ook het geval met mijn Dom de eerste keer op het moederbord waarna ik wist waar pin 1 zat (stond er niet op aangegeven), dus het was me al eens gebeurt maar toen kreeg ik geen vlam in de pijp:(

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX