Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 09:17
Beste mede tweakers,

Momenteel ben ik bezig met een vragenlijst te maken die in excel moet.

Mijn vraag:
Hoe maak ik een vragenlijst waarbij er automatisch punten worden toegekend aan het gegeven antwoord?
Betreft meerkeuze vragen.

Vragen voorbeeld:

Contactniveau bedrijf?
  • Onbekend wie de beslissing neemt -5
  • Slechts een contact op technisch niveau 4
  • Diverse contacten uitsluitend op technisch niveau 8
Bedoeling is dat er na het invullen van alle vragen een bepaalde score is. Deze score moet bijvoorbeeld minimaal 50 punten zijn.
Antwoord geven op de vragen moet het liefst in combinatie met keuzerondjes.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Office 2016

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via joshje op 11-01-2017 15:22)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15
Ik zal je proberen een beetje op weg te helpen.

Als eerste moet je even het tabblad ontwikkelaars aanzetten. Bestand --> opties --> Lint aanpassen --> box bij "ontwikkelaars" aanvinken.

Daarna ga je naar het nieuwe tabblad ontwikkelaars toe. Onder het kopje "besturingselementen"klik je op "invoegen". In het dropdownmenu kies je voor het keuzerondje onder 'formuliersbesturingselementen'.

Dit rondje teken je onder je vraag in de excel sheet. Vervolgens kan je met rechtermuisklik op het keuzerondje de tekst erbij wijzigen in 1 van je antwoorden. Ook kan je keizen voor 'Besturingselement opmaken'. Daar zie je de volgende regel staan: "Koppeling met cel: " <-- Vul daar dus een cel in.

Vervolgens kopieer je dit keuzerondje een x aantal keer voor al je antwoorden bij de desbetreffende vraag. Je zult zien dat de gekoppelde cel de een 1,2,3,4,5,6,7 of 8 etc. laat zien voor verschillende keuzerondjes.

Voor elke vraag moet je dan even een aparte cel koppelen aan je keuzerondjes. Uiteindelijk krijg je dus voor elke vraag een cel met een waarde.

Beetje lasting om uit te leggen met alleen maar tekst dus ik hoop dat je het begrijpt?

don't mind me

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar loop je vast bij het maken van de sheet, welke structuur is er en welke logica/functies heb je al ingebakken? (Als je geen idee hebt: hoe zou je het op papier doen? Die methode kan je 1-op-1 in Excel doorvoeren)

Pak een half dozijn willekeurige topics over Excel-sheets en je zult alle benodigde functies zijn tegengekomen. In dit geval zou een simpele als al voldoen maar dat zou ik qua beheersbaarheid afraden, liever zoeken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:52
Als je een als functie met een selectievakje / keuzerondje die naar een bepaalde cel verwijst combineert kom je al een heel eind :) . Zoek het in die richting.

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 11-01-2017 14:46 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
F_J_K schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:43:
Waar loop je vast bij het maken van de sheet, welke structuur is er en welke logica/functies heb je al ingebakken? (Als je geen idee hebt: hoe zou je het op papier doen? Die methode kan je 1-op-1 in Excel doorvoeren)

Pak een half dozijn willekeurige topics over Excel-sheets en je zult alle benodigde functies zijn tegengekomen. In dit geval zou een simpele als al voldoen maar dat zou ik qua beheersbaarheid afraden, liever zoeken.
Bedankt voor je antwoord.

De kennis die ik mis is welke functies/methode moet ik gebruiken om de keuzerondjes klikbaar te maken.
Hoe doe ik dit. Welke functie moet ik hieraan koppelen.
Hierna moeten deze keuzerondjes gekoppeld zijn aan een score.
Ook heb ik 3 vragen waar als het antwoord "Nee" is het resultaat ook nee moet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15

Als eerste moet je even het tabblad ontwikkelaars aanzetten. Bestand --> opties --> Lint aanpassen --> box bij "ontwikkelaars" aanvinken.

Daarna ga je naar het nieuwe tabblad ontwikkelaars toe. Onder het kopje "besturingselementen"klik je op "invoegen". In het dropdownmenu kies je voor het keuzerondje onder 'formuliersbesturingselementen'.

Dit rondje teken je onder je vraag in de excel sheet. Vervolgens kan je met rechtermuisklik op het keuzerondje de tekst erbij wijzigen in 1 van je antwoorden. Ook kan je keizen voor 'Besturingselement opmaken'. Daar zie je de volgende regel staan: "Koppeling met cel: " <-- Vul daar dus een cel in.

Vervolgens kopieer je dit keuzerondje een x aantal keer voor al je antwoorden bij de desbetreffende vraag. Je zult zien dat de gekoppelde cel de een 1,2,3,4,5,6,7 of 8 etc. laat zien voor verschillende keuzerondjes.

Voor elke vraag moet je dan even een aparte cel koppelen aan je keuzerondjes. Uiteindelijk krijg je dus voor elke vraag een cel met een waarde.

Beetje lasting om uit te leggen met alleen maar tekst dus ik hoop dat je het begrijpt?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
JeroenF schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:19:

Bedankt! Hier kom ik een heel eind mee! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik reageerde overigens alleen op het -5, +4, +8-deel (maar gebruik van de besturingselementen ziet inderdaad wel mooier uit). Dat is stap 2: als je een keuze hebt gemaakt, dan kan heb je een lijst antwoorden die je met 'verticaal zoeken' kunt voorzien van een score door een hulptabel te maken met alle mogelijke uitkomsten en dan 1 kolom rechts er van de waarde die er bij moet komen. Dan kan je per selectie de bijbehorende waarde opzoeken.

Al kan het ook met een simpele als()-functie: als("Onbekend"; -4; als ("Slechts"; 4; etc.). Maar dan verdwaal je al snel in de haakjes, zou ik niet doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
F_J_K schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:50:
Ik reageerde overigens alleen op het -5, +4, +8-deel (maar gebruik van de besturingselementen ziet inderdaad wel mooier uit). Dat is stap 2: als je een keuze hebt gemaakt, dan kan heb je een lijst antwoorden die je met 'verticaal zoeken' kunt voorzien van een score door een hulptabel te maken met alle mogelijke uitkomsten en dan 1 kolom rechts er van de waarde die er bij moet komen. Dan kan je per selectie de bijbehorende waarde opzoeken.

Al kan het ook met een simpele als()-functie: als("Onbekend"; -4; als ("Slechts"; 4; etc.). Maar dan verdwaal je al snel in de haakjes, zou ik niet doen.
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1