asus x75a intel i7 8 cores gaat uit na 30 min

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 869513

Topicstarter
hallo iedereen

vaag probleem
ik heb een asus x75a intel i7 8 cores laptop
nu is het probleem na ongeveer 30 min gaat ie uit zijn eigen uit

nu heb ik het volgende allemaal al gedaan maar ik kom er niet achter waar het probleem ligt

memtest uitgevoert : geen problemen gevonden
videokaart : geen probleem gevonden
cpu : koeler eraf en nieuwe koelpasta erop en stof vrij
wifi kaart er voor het gemak eruit gehaalt maar zelfde
ik krijg in de logs niet tezien waarom de laptop uit zijn eigen uit gaat
temperatuur is 60 graden
bij cpu stresstest geen probleem ondervonden alleen dat me koeler even hard moest werken omdat de graden wel omhoog gingen naar de 80

wie heeft dit ook wel eens gehad en welke oplossing is er nog over

anders verdenk ik me moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Hoort die cpu in die laptop of is deze er later ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zover ik weet zat ie eral in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke nu ben ik er niet zeker van :P ik zit net op de asus site tekijken en op mijn model x75a en daar zeggen ze een i3 dual core maar er zit een i7 octa core in maar het vreemde is hij start wel gewoon op als ik een verkeerde cpu op een moederbord zet normaal gespoken moet ie piepen en nog niet eens opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Sommige biossen ondersteunen niet alle cpus. Dan vallen ze na precies een half uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke dan breng ik hem wel naar de reperateur want heb hier geen i5 of i3 liggen om tetesten of dan het probleem verholpen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Wat is het precieze type nummer? X75a-ty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
type achterop de laptop staat model nummer x75a meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Ok dat model is nooit geleverd met een i7. Deze zal er wel in kunnen werken maar dan moet je het i3 model hebben. Daar zit namelijk een HM76 chipset in en die ondersteunt het. Heb je het pentium model dan zit daar een HM70 chipset in en die ondersteunt het niet.

Met een HM70 chipset werkt de laptop wel alleen valt deze na 30 min uit. Dat is een hardware beveiliging zodat die chipset niet met de i serie processoren wordt gebruikt.

Je kunt met CPUZ kijken welke chipset je hebt. Dit staat bij mainboard. Als daar HM70 staat dan is het niet op te lossen. Tenzij je hardware gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
.Maarten schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:43:
Sommige biossen ondersteunen niet alle cpus. Dan vallen ze na precies een half uur uit.
Het lijkt meer op thermal shutdown. Die Core i7 zal standaard een stuk warmer draaien dan een i3, indien de CPU te warm begint te worden zal deze ook uitschakelen. Als de BIOS een CPU niet ondersteund kom je vrijwel nooit voorbij de POST.

Laptops zijn helemaal ontworpen rondom de hardware die erin zit. Indien het model nooit bedoeld was om met een Core i7 gemaakt te worden zal de koeling hier nooit op gemaakt zijn. Dan wordt de warmte onvoldoende afgevoerd en schakelt de CPU zich uit om schade te voorkomen. Dat gaat vrij snel al dat het beschermingsmechanisme in werking treed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Volgens de ts werd de cpu bij een stresstest 80 graden. En een thermal shutdown zou niet na 30 min gebeuren. Maar zou het veel willekeuriger gebeuren.

Dat is het probleem ook de chipset kan met die cpu overweg maar omdat Intel niet wil dat die chipset met i serie cpus wordt gebruikt valt deze na een half uur uit. Als de ts een hm70 chipset heeft dan he.

Google maar eens op hm70 shutdown after 30 min

[ Voor 6% gewijzigd door .Maarten op 11-01-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Via happybites.nl. Kan je i5 processors 2ehands kopen .
Pagina: 1