Bootproblemen Samsung 850 EVO SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaliZup
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-07 23:30
Hallo tweakers!
Ik zou graag een vraag willen stellen over mijn SSD probleem.
Ik heb een zelf gebouwde pc met daarin twee harde schijven. Een 500gb Samsung 850 EVO SSD voor mijn OS en een paar programma's/spellen en een hybride harde schijf van 4tb voor al het andere.
Gisteravond was er niks aan het handje en heb ik lekker een spelletje zitten spelen en heb voor het slapen gaan de pc normaal afgesloten. Toen ik vandaag mijn pc aanzette kreeg ik een foutmelding in een zwart scherm 'operating system not found'.
Ik heb toen de restart knop ingedrukt maar geen verschil. Dus maar even de UEFI bekeken en daar zag ik mijn SSD niet meer tussen staan! Schrik!
Pc open geschroeft en de SATA kabels verwisseld nogsteeds niks..
Als laatste poging heb ik de SSD verwijderd en in mijn oude laptop geschroefd (in plaats van de data schijf die daar in zat).
Gelukkig zie ik daar in de BIOS wel gewoon Samsung 850 EVO staan dus hij wordt wel weer gedetecteerd. Maar als ik de laptop opstart (niet van de SSD maar de originele harde schijf die erin zit) dan zie ik het windows vlaggetje verschijnen maar blijft hij een eeuwigheid laden (al dik een uur nu).
SSD er weer uit gehaald, deed de laptop het weer. Enkel de SSD in de laptop krijg ik hetzelfde bericht als op de pc!

Ik heb gelezen dat het kan komen door een firmware fout en dat dat te fixen is met 'samsung magician' maar dat wordt natuurlijk niks als ik niet in windows kan komen!

Heeft iemand hier ideeën of meningen over? Ik zou het erg op prijs stellen!

Vriendelijke groet,
Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Waarschijnlijk data corruptie (mogelijk veroorzaakt door de firmware).
Sommige/meeste UEFI biossen zien een SSD/HDD niet als UEFI boot device als de UEFI-boot files er niet op staan. Door corruptie kan de bios die waarschijnlijk niet vinden.

Mogelijk dat je bios de schijf wel ziet al legacy device?

Helaas heeft (bij mijn weten) Samsung geen ISO files meer waarmee je je 850 EVO buiten windows om kan updaten.

Misschien dat je windows (tijdelijk) op een usb-stick oid kan installeren zodat je met Magician toch een firmware update kan doen? Vervolgens SSD Partities verwijderen en windows er opnieuw op installeren en hopen dat het inderdaad door de firmware veroorzaakte corruptie is en geen hardware defect.

Aanvulling: Of de SSD natuurlijk even aan een andere windows machine hangen en daarmee de firmware flashen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grenco op 11-01-2017 14:07 . Reden: Aanvulling ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 11:02
Ik heb dit probleem pas ook gehad. Een reset van de BIOS naar fabrieksinstellingen en het was opgelost.

Bij mij was het ook een Samsung 850 EVO die niet meer werd gezien in de BIOS. BIOS gereset, laptop afgesloten. Laptop weer aangezet en hij bootte weer normaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Hoshingen op 11-01-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
Bedankt voor de reacties!
Ik heb bij mijn pc de UEFI wel op standaarinstellingen gezet en toen geprobeerd maar dat heeft niet geholpen.
Mijn laptop is na een dik uur eindelijk ineens opgestart en nu ben ik aan het kijken wat ik kan doen.
Ik heb meteen samsung magician geprobeerd maar die ziet de schijf niet.
In apparaatbeheer kan ik de schijf wel zien maar bij deze computer kan ik hem dus niet openen.
Schijfbeheer openen duurde een hele lange tijd maar is wel gelukt maar volgens mij als ik daar een nieuw volume maak wordt de schijf geformatteerd (klopt toch?) en ik wil eerst even proberen om de schijf werkend te krijgen zonder formatteren.

Ik ga hem nu eerst weer even in mijn pc pluggen om te zien of hij het toevallig weer wel doet.

Weten jullie misschien nog een manier op de bestanden op de schijf te openen vóór dat ik formatteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Als je een nieuwe volume maakt, moet je er inderdaad vanuit gaan dat je je bestanden kwijt raakt.

In jouw situatie zou ik een Ubuntu bootstickje maken en kijken of je vanuit Linux/Ubuntu de schijf kan benaderen en je belangrijkste bestanden kan backuppen.

Met Universal USB Installer kun je heel simpel een Linux/Ubuntu (live) USBstick maken
https://www.pendrivelinux...-installer-easy-as-1-2-3/

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
Ok top! Ga ik dat doen!
Mijn pc kan in de UEFI ondertussen wel de SSD zien maar vind bij opstarten nog steeds geen OS. Ik heb de UEFI ook teruggebracht naar default (niet dat ik er veel aan veranderd had buiten de bootpriority)
Bedankt voor de tip en ik laat weten wat eruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
Ok dus ik heb nu ubuntu op een stickje staan en heb daarvanaf mijn pc opgestart.
Maar ik kan niet mijn hybryde harde schijf aflezen en ik zie ook mijn SSD niet.
Ik heb geen ervaring met ubuntu behalve dat ik mijn oude kamergenoot het wel eens heb zien gebruiken.
In de instellingen zie ik niks over de hardware van mijn pc. Ik ga nu en na het eten gewoon door googlen en proberen dit op te lossen maar als een van jullie de oplossing heeft hoor ik het natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Je hardeschijven zouden (onder)in de taakbalk (linkerkant) zichtbaar moeten zijn. Mogelijk omdat het NTFS partities zijn als "read only" maar dat is juist goed.

Indien je ze niet ziet, dan zou je via het programma "Disks" (zoeken in het "startmenu") kunnen kijken of de schijven daar wel zichtbaar zijn en kunnen worden gemount. (Mounten is het koppelen van een schijf in Linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
Ik was niet succesvol en omdat ik vrij zeker ben dat er geen belangrijke data op staat wil ik de schijf nu gewoon formatteren en weer herinstalleren.

Ik kan de schijf in schijfbeheer wel zien en in apparaatbeheer wordt de SSD gewoon herkend als Samsung 850 EVO. Als ik dubbelklik in apparaatbeheer staat er dat het apparaat correct werkt.

Maar als ik de schijf wil initialiseren dan krijg ik steeds een foutmelding 'kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een i/o apparaat'.
Wat kan ik hieraan doen? Is er een manier op de schijf te formatteren zonder initialiseren?

Vraag 2: Ik wil graag windows installeren op de hybride schijf van mijn pc zodat ik niet alles op mijn supertrage 6 jaar oude laptop hoef te doen. Is dat mogelijk zonder dat de bestanden verloren gaan? Ik heb een installatie usb stick gemaakt maar die geeft maar 2 opties: 'Upgrade' en 'Custom Installation' maar bij custom staat dat alle bestanden verloren gaan en voor upgrade moet er een harde schijf aanwezig zijn waar windows al op staat (diepe diepe zucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Kun je al wel de firmware van de SSD updaten? Dan dat misschien eerst even doen.

V.w.b. vraag 2. Als er nog geen windows op die schijf heeft gestaan, dan zal de windows installatie de schijf willen partitionieren en dus ook formatteren. Ik zou zeker geen installatie starten zonder eerst een backup te maken van wat je wilt bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik gebruik altijd WinToUSB. Daarmee kan je een zogenaamde "Windows To Go" aanmaken vanaf een USB stick, alsof Windows gewoon geinstalleed is op je PC > http://www.easyuefi.com/wintousb/index.html (ik heb de betaalde versie maar volgens kan het ook met de gratis versie)

Je komt dan in het eerste scherm van de instellingen van Windows, zoals na een gewone installatie. Deze gewoon doorlopen en dan heb je een volledige Windows. Ideaal in gevallen als dit, waarbij je niet de harde schijf kan benaderen, maar toch wilt kijken of je hem kan benaderen en dingen back-uppen, maar niks wilt wissen/verwijderen. Je hebt wel een Windows ISO nodig om die USB stick aan te maken.

Kan je dit proberen en je bevindingen terugkoppelen? Je wilt alles geprobeerd hebben voordat je gaat formatteren/wissen/verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Hij leest mijn Intenso USB3.0 2,5tB wel maar zodra ik hem wil initialiseren op iets zegt hij foute functie. Verder maakt hij soms piepgeluiden en leest hij hem niet in Mijn Computer. Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Eigen topic aanmaken met alle voor jou geldende gegevens erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
Ik realiseer mij dat ik nooit het einde van dit verhaal heb gepost op het forum en dat is een slechte zaak! Dus vandaar nog even een laatste reactie.
Ik heb de SSD niet meer aan de praat gekregen. Ik heb contact opgenomen met Samsung en heb de schijf naar hen op moeten sturen. Na een kleine twee weken kreeg ik een reactie met de vermelding dat er een nieuwe SSD onderweg was. Keurig afgehandeld door Samsung naar mijn mening.
De nieuwe SSD zit nogsteeds in mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
1 - 0 voor Samsung voor de nette afhandeling! _/-\o_
Pagina: 1