[Win7] Ram verbruik blijft groeien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:51
Beste Tweakers,

Ik heb 4 identieke Win7 clients SP1 die draaien op een VMware omgeving.
Ik zeg identieke want alle clients zijn afkomstig van dezelfde image.

Deze 4 clients worden via RDP overgenomen door een ThinClient.
Op deze client draait een Siemens applicatie (WinCC) die zorgt voor de automatische van een industriël proces.

Nu is er met 1 van deze 4 een probleem dat blijft aanhouden.
Het probleem is dat het beschikbare RAM geheugen langzaam maar zeker afneemt in de tijd tot als de VM crasht en unresponsive wordt.
Via het gewone taakbeheer was het onmogelijk om de oorzaak hiervan te vinden. Ook het monitoren van de individuele processen gaf geen resultaat.

Met de RAMMap tool heb ik ontdekt dat een groot deel van het geheugen gebruikt wordt door de Nonpaged Pool.
Uit mijn testen blijft dat het ook deze component is die alsmaar groeit in de tijd ivm de overige clients.

Nu rest er mij nog het probleem te verklaren waarom deze nonpaged pool alsmaar blijft groeien.
Via taakbeheer kan ook een kolom "NP Pool" toegevoegd worden maar ook hier valt dit niet uit af te leiden.
Ik had ergens gelezen dat de RAMMap resultaten niet overeenkomen met de resultaten die uit taakbeheer vallen af te leiden.

Iemand enig idee hoe ik kan afleiden waarom dit deel alsmaar blifjt groeien en vooral wat daar verantwoordelijk voor is?
Bijkomend probleem is dat ik deze clients niet zomaar kan overnemen omdat er dan een deel productie moet stilgelegd worden.

Edit: laatste versie VMware tools in geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dotacom schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:26:
...Bijkomend probleem is dat ik deze clients niet zomaar kan overnemen omdat er dan een deel productie moet stilgelegd worden...
Je kunt toch een kopie van die machine maken en kijken of daar het probleem ook speelt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet toevallig de VMWare balloon driver die ingrijpt in het geheugen van de VM's omdat je host overcommit is? Zal niet de eerste keer zijn dat ik dit tegenkom...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Question Mark schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:24:
Niet toevallig de VMWare balloon driver die ingrijpt in het geheugen van de VM's omdat je host overcommit is? Zal niet de eerste keer zijn dat ik dit tegenkom...
Hûh? Doet-ie dat door de non-paged pool te vergroten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

In taskmanager kun je kolommen toevoegen, zo ook die van de non-paged pool. Wanneer je ziet dat een applicatie steeds meer geheugen in die NP pool alloceert, dan kan dit wijzen op een memory leak. Soms los je dit op door de applicatie te herstarten, maar soms kan het simpelweg een fout zijn in de applicatie zelf!!! Oftewel, als ik jou was zou ik de maker van die applicatie aanschrijven.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Dat had TS al gedaan, maar leverde niets op. Lijkt me ook meestal niet de veroorzaker, userspace en nonpaged allocs zijn een beetje een curieuze combinatie.

Met poolmon kun je in ieder geval de pool tag, en waarschijnlijk vervolgens de bijbehorende driver achterhalen.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:47:
Hûh? Doet-ie dat door de non-paged pool te vergroten?
Klinkt cru, maar hoe anders? Beslag leggen op pageable memory lijkt me niet heel nuttig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's juist wel wat hij doet... Door fysiek memory te claimen in de VM forceert de balloon driver de VM om data van memory naar zijn pagefile te schrijven, waardoor er dus fysiek geheugen vrijkomt. Het voordeel van deze methode tov swappen door de hypervisor is dat de VM beter in staat is om te bepalen welke delen van het memory geswapt kunnen worden dan de hypervisor.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Volgens mij heb je m'n post niet goed gelezen, want we lijken het gewoon met elkaar eens te zijn ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 13-01-2017 12:58 ]

Pagina: 1