Ander WIFI kanaal gaat steeds op mijn frequentie zitten

Pagina: 1
Acties:
  • 10.840 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Beste Tweakers,

Ik heb nou al een tijd problemen met mijn wifi en ik zou het graag willen oplossen. Het signaal van mijn TL-WR1043ND router is op zolder en soms beneden erg slecht te ontvangen. Nou heb ik gekeken naar het wifi kanaal en daar zag ik een ander signaal steeds op hetzelfde kanaal zitten als dat ik zit. Als ik switch van kanaal (van 1 naar 6 bijvoorbeeld) dan verandert dit signaal mee. Het betreft een access point want het begint met AP. Zou het kunnen dat mijn router nog een signaal uitzendt? Zo ja, hoe voorkom ik dat? Ik heb deze net namelijk al terug gezet naar fabrieksinstellingen maar hou hetzelfde probleem. Zou het kunnen komen door ziggo wifi hotspots? Al zit de modem op een andere frequentie. Of is er een andere oorzaak?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Leg even de situatie uit s.v.p. Heb je zelf naast de WR1043ND router een AP in je woning of is dat AP van de buren o.i.d.? Een router zendt default een wifi signaal uit, tenzij je er een AP van maakt.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
O sorry.
Nee ik heb geen AP in mijn woning. Alleen een modem (Ubee van Ziggo) en dus de genoemde router. Ik heb geen idee waarvan de AP is want er staat geen naam bij. Als ik de frequentie van mijn router aanpas en dan reboot verandert de AP al naar dezelfde frequentie als mijn router tijdens het reboot proces (bij 60% ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:42

Hegeman

Weet van alles wat

Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:23:
O sorry.
Nee ik heb geen AP in mijn woning. Alleen een modem (Ubee van Ziggo) en dus de genoemde router. Ik heb geen idee waarvan de AP is want er staat geen naam bij. Als ik de frequentie van mijn router aanpas en dan reboot verandert de AP al naar dezelfde frequentie als mijn router tijdens het reboot proces (bij 60% ongeveer).
Heb je geen Mediabox van Ziggo? Als je deze standaard instelt kan deze ook een WiFi signaal uitzenden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 13:06

SambalBij

We're all MAD here

Kijk eens met een tool als InSSIDer of Netspot naar de MAC adressen van die SSID's.
Als die heel erg op elkaar lijken (een cijfer verschillen) dan is het hetzelfde access point.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Klinkt dus eerder alsof jouw verbinding gewoon door een AP gekopieerd wordt en uitgezonden.
Een van de buren die je wachtwoord toevallig kent? en dus een repeater heeft opgehangen?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
hegemanjelle schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Heb je geen Mediabox van Ziggo? Als je deze standaard instelt kan deze ook een WiFi signaal uitzenden!
Nee die heb ik niet dus dat zal het niet zijn.
SambalBij schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:25:
Kijk eens met een tool als InSSIDer of Netspot naar de MAC adressen van die SSID's.
Als die heel erg op elkaar lijken (een cijfer verschillen) dan is het hetzelfde access point.
Ok zal ik zo doen.
Rubman schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:26:
Klinkt dus eerder alsof jouw verbinding gewoon door een AP gekopieerd wordt en uitgezonden.
Een van de buren die je wachtwoord toevallig kent? en dus een repeater heeft opgehangen?
Ik zou niet weten hoe maar zou ik dat eventueel kunnen verhelpen door een nieuw wachtwoord in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:30:
Ik zou niet weten hoe maar zou ik dat eventueel kunnen verhelpen door een nieuw wachtwoord in te stellen?
Ok ik heb het getest. Dat werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Toevallig geen andere apparaten zoals je mobieltje als AP ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Is het niet het open wifi(spots) netwerk van ziggo?

[ Voor 7% gewijzigd door [RNMC] Viper op 11-01-2017 11:50 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 19:33

Dido

heforshe

Als ik even google op Ziggo Ubee staat deze ziggo-pagina bovenaan.
Eigenschappen
wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband
tot 4 computers bedraad aansluiten
downloadsnelheid tot 200 Mbit/s
Dus die Ubee lijkt gewoon WiFi te doen. Als je die hebt teruggezet naar de fabrieksinstelling vermoed ik dat hij gewoon als router geconfigureerd staat en dat de WiFi aan staat.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

Barrycade

Through the...

Denk dat de buren een AP / repeater hebben opgehangen en aan het foute netwerk hebben gehangen. Dus als die repeater je netwerk weer online ziet komen switched hij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Dido schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:54:
Als ik even google op Ziggo Ubee staat deze ziggo-pagina bovenaan.

[...]

Dus die Ubee lijkt gewoon WiFi te doen. Als je die hebt teruggezet naar de fabrieksinstelling vermoed ik dat hij gewoon als router geconfigureerd staat en dat de WiFi aan staat.
Hij zend ook een wifi signaal uit maar dat zit volgens mij op een andere frequentie.
Hier nog wat fotos ter verduidelijking. Het wifi signaal van mijn router heet Schavemaker Wifi (groen) en dat wordt dus overlapt door de blauwe AP. De rode is mijn modem.
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0B3nHAd72iQptam8taFdCaFZHTVk/view?usp=sharing%20https://drive.google.com/file/d/0B3nHAd72iQptbWtrdlRFazE1YkE/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Je kan makkelijk je eigen apparaten uitsluiten door deze beiden uit te zetten. Wordt er nog steeds een signaal uitgezonden komt dit dus niet bij jou vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
SambalBij schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:25:
Gedaan maar deze lijken niet op elkaar.
xinix03 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:44:
Toevallig geen andere apparaten zoals je mobieltje als AP ingesteld?
Ik heb zowel mijn tablet alsook mobiel om de beurt uitgezet maar dit had geen effect helaas.
Barrycade schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:57:
Denk dat de buren een AP / repeater hebben opgehangen en aan het foute netwerk hebben gehangen. Dus als die repeater je netwerk weer online ziet komen switched hij mee.
Ok en hoe kan ik dit makkelijk tegen gaan? Ik heb het wachtwoord al veranderd maar dit hielp niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 10:47
Zo te zien heeft je router nog een gastnetwerk.
Als je deze uitschakelt, is dat andere netwerk er dan nog?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:35
Babycam ?

Toevallig deze week ontdekt dat ons bedrijfsnetwerk werd verstoord door verschillende babycams. Verstoren de complete 2.4GHz band :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34

D4NG3R

kiwi

:)

hhoekstra schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:22:
Babycam ?

Toevallig deze week ontdekt dat ons bedrijfsnetwerk werd verstoord door verschillende babycams. Verstoren de complete 2.4GHz band :X
Die zijn niet te zien als naam en blijven constant op dezelfde frequentie (en daarmee het kanaal).

Richting de TS: Als je al jouw netwerkapparatuur uit zet, zie je dan nog steeds dat AP verschijnen?

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 11-01-2017 12:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:17:
Zo te zien heeft je router nog een gastnetwerk.
Als je deze uitschakelt, is dat andere netwerk er dan nog?
Ok en kan je mij ook vertellen hoe ik dat doe? Ik kan het namelijk niet vinden in het menu van de router.

https://drive.google.com/...nHAd72iQptZDZONGo1R0dRSnc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is je TP, die via Ziggo modem staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:27:
[...]

Ok en kan je mij ook vertellen hoe ik dat doe? Ik kan het namelijk niet vinden in het menu van de router.

https://drive.google.com/...nHAd72iQptZDZONGo1R0dRSnc
Kijk eens onder wireless. Pak ik ondertussen de handleiding erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:31:
[...]

Kijk eens onder wireless. Pak ik ondertussen de handleiding erbij
Ok dankje. Ik zie bij wireless nog niks relevants staan geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Ok dankje. Ik zie bij wireless nog niks relevants staan geloof ik.
En op de tp-link site is er geen complete handleiding te vinden.
Dus ik ben bang dat je daar zelf moet zoeken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Is dit m? Al ziet mijn router er op het plaatje anders uit?

http://www.airospot.net/T...User_Guide_1910010817.pdf

Kan je zeggen hoe het heet waar ik naar moet zoeken? Guestnetwork?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:40:
[...]

Is dit m? Al ziet mijn router er op het plaatje anders uit?

http://www.airospot.net/T...User_Guide_1910010817.pdf

Kan je zeggen hoe het heet waar ik naar moet zoeken? Guestnetwork?
Kun je kijken welke hardwareversie van de router je hebt. Ik zag net dat v1 en v2 geen gastnetwerk hebben. Mocht je v1 of v2 hebben, dan hoef je al niet meer verder te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:46:
[...]

Kun je kijken welke hardwareversie van de router je hebt. Ik zag net dat v1 en v2 geen gastnetwerk hebben. Mocht je v1 of v2 hebben, dan hoef je al niet meer verder te zoeken ;)
WR1043ND v1 00000000 Dus het gastnetwerk gaat dan niet op. Zou het dan dat van de buren kunnen zijn? Hoe gooi ik die er vanaf? Of heb je nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Geen complete handleding? Er is zelfs een volle UI emulator 8)7 :
http://static.tp-link.com...tor/TL-WR1043ND/Index.htm

Ik zie in het geheel geen guest network opties.

TS, heb je niet toevallig een repeater ("range extender") ergens in huis hangen dat verbindt met de TL-WR1043ND?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
dion_b schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:17:
[...]
TS, heb je niet toevallig een repeater ("range extender") ergens in huis hangen dat verbindt met de TL-WR1043ND?
Nee heb ik ook niet. Ik heb alleen een modem en een router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
dion_b schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:17:
[...]

Geen complete handleding? Er is zelfs een volle UI emulator 8)7 :
http://static.tp-link.com...tor/TL-WR1043ND/Index.htm

Ik zie in het geheel geen guest network opties.

Versie 1 en 2 hebben idd geen guest network.
Die emulator heb ik overheen gekeken.
De V4 emulator geeft wel netjes de instellingen voor guest network aan, maar die naam is ook totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:30
Ik gok dat je een omvormer hebt voor zonnepanelen die een WiFi adapter heeft. Aan de naam te zien zou het zomaar een Omniksol omvormer kunnen zijn en in dat geval kan je het netwerk niet uitzetten. Wel kan je de transmission power lager zetten (via de webinterface > Advanced > Wireless Point) maar persoonlijk zou ik me er niet druk om maken omdat het WiFi netwerk hoogst waarschijnlijk amper stoort omdat het niet gebruikt wordt, en het handig kan zijn als je direct op de omvormer wilt inloggen wanneer de WiFi verbinding tussen jouw netwerk en de omvormer niet meer werkt.
Voor de geïnteresseerden heb ik een screenshot van de betreffende webinterface pagina toegevoegd.
omvormer

Deze omvormer springt aldoor mee omdat deze maar één radio heeft en niet aldoor van kanaal kan wisselen voor de verbinding met jouw netwerk en zijn eigen netwerk.

Een makkelijke test is om te kijken of vanavond het netwerk er nog steeds is. Praktisch alle omvormers gaan namelijk uit wanneer er geen zon is en dan is dus ook het netwerk verdwenen
Maar je kan ook gewoon even inloggen in de interface van je omvormer (als je die hebt :D ) en kijken of het SSID overeenkomt.

[ Voor 82% gewijzigd door RobinF op 11-01-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:55:
[...]

Nee heb ik ook niet. Ik heb alleen een modem en een router
Wat je nog zou kunnen proberen is bedraad verbinding maken met de tp-link, de wifi uitschakelen en dan kijken wat die andere SSID doet.

Zit er trouwens in die analyzer die jij gebruikt ook geen signaalmeter?
Zo te zien zijn beide signalen even sterk. Anders zou je nog kunnen peilen waar het signaal vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 14:30

donny007

Try the Nether!

Post anders een screenshot van inSSIDer met de netwerken in beeld, dan wordt het misschien duidelijker.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
RobinF schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:57:
Ik gok dat je een omvormer hebt voor zonnepanelen die een WiFi adapter heeft. Aan de naam te zien zou het zomaar een Omniksol omvormer kunnen zijn en in dat geval kan je het netwerk niet uitzetten. Wel kan je de transmission power lager zetten (via de webinterface > Advanced > Wireless Point) maar persoonlijk zou ik me er niet druk om maken omdat het WiFi netwerk hoogst waarschijnlijk amper stoort omdat het niet gebruikt wordt, en het handig kan zijn als je direct op de omvormer wilt inloggen wanneer de WiFi verbinding tussen jouw netwerk en de omvormer niet meer werkt.
Voor de geïnteresseerden heb ik een screenshot van de betreffende webinterface pagina toegevoegd.
[afbeelding]

Deze omvormer springt aldoor mee omdat deze maar één radio heeft en niet aldoor van kanaal kan wisselen voor de verbinding met jouw netwerk en zijn eigen netwerk.

Een makkelijke test is om te kijken of vanavond het netwerk er nog steeds is. Praktisch alle omvormers gaan namelijk uit wanneer er geen zon is en dan is dus ook het netwerk verdwenen
Maar je kan ook gewoon even inloggen in de interface van je omvormer (als je die hebt :D ) en kijken of het SSID overeenkomt.
Ja die heb ik en die zit ook op zolder. Ik krijg echter een heel andere interface als ik inlog op omnikportal.com en kan de wireless access point nog niet vinden om aan te passen.
https://drive.google.com/...nHAd72iQptNVpNZUxXZFpLUTA

En als je niet denkt dat het daar aan ligt, heb je dan een ander idee waarom mijn internet soms gewoon niks doet?
donny007 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:10:
Post anders een screenshot van inSSIDer met de netwerken in beeld, dan wordt het misschien duidelijker.
Ik heb er twee gemaakt want het netwerk van mijn router verspringt de hele tijd.
https://drive.google.com/...nHAd72iQptVi0xS2lseV81ZXM
https://drive.google.com/...nHAd72iQptd1dIM1dqT09rRXM
https://drive.google.com/...nHAd72iQptenZid3A2dkd2QXM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Een lookup van het MAC adres komt uit op "LSD Science and Technology Co Ltd", een bedrijf dat (onder andere) WiFi modules maakt voor gebruik in embedded systemen: https://fccid.io/document.php?id=3094516

Dat kan dus goed van die omvormer zijn.

Overigens is je eigen netwerk ingesteld op een kanaalbreedte van 40 MHz. In het drukbevolkte 2.4 GHz spectrum zorgt dat alleen maar voor meer interferentie/overlap.

Probeer je router eens in te stellen op kanaal 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20(22) MHz.

[ Voor 48% gewijzigd door donny007 op 11-01-2017 15:43 ]

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-04 10:30
Heb je wellicht een Chromecast? Deze maakt op dezelfde frequentie een netwerk als waar deze op verbonden is, en deze is ook zonder SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:30
RobinF schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:57:
[afbeelding]

Dit....

Hier hangt ook een Omnik thuis, volgens mij gaat hij 's avonds overigens niet uit...

Op de Omnikportal kan je niks instellen, kan alleen als je direct op de omvormer inlogt. Als je installateur netjes het AP netwerk heeft beveiligd kan het verder weinig kwaad omdat er nagenoeg geen data over het netwerk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennert_S
Ok maar als het niet door de omvormer komt? (waarvoor heeft deze eigenlijk uberhaupt internet nodig?) Kan iemand mij dan mijn internet probleem helpen oplossen? Zoals gezegd, soms doet ie gewoon niks, soms nauwelijks internet maar op andere momenten heb ik geen enkel probleem.
Ik dacht dus dat ik het probleem gevonden had, namelijk een signaal op dezelfde frequentie maar als jullie zeggen dat dit niet zo is, dan moet ik verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Maar, je zei aan het begin van dit verhaal, dat die AP_**** (wat het ook moge zijn) met jou kanaalwisselingen mee sprint.
Als je nu bedraad op die TP-Link de wifi uitschakelt en dan nog een keer kijkt, wat doet die AP_**** dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:19:
[..] Zoals gezegd, soms doet ie gewoon niks, soms nauwelijks internet maar op andere momenten heb ik geen enkel probleem.
Ik dacht dus dat ik het probleem gevonden had, namelijk een signaal op dezelfde frequentie maar als jullie zeggen dat dit niet zo is, dan moet ik verder zoeken.
Heb je dit al gedaan:
donny007 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:21:
Overigens is je eigen netwerk ingesteld op een kanaalbreedte van 40 MHz. In het drukbevolkte 2.4 GHz spectrum zorgt dat alleen maar voor meer interferentie/overlap.

Probeer je router eens in te stellen op kanaal 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20(22) MHz.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:50:
Maar, je zei aan het begin van dit verhaal, dat die AP_**** (wat het ook moge zijn) met jou kanaalwisselingen mee sprint.
Als je nu bedraad op die TP-Link de wifi uitschakelt en dan nog een keer kijkt, wat doet die AP_**** dan?
Die blijf ik gewoon zien op kanaal 1, het laatste kanaal waar ik met schavemaker Wifi op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Die blijf ik gewoon zien op kanaal 1, het laatste kanaal waar ik met schavemaker Wifi op zat.
En is die AP boven en beneden even sterk qua signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:30
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Ja die heb ik en die zit ook op zolder. Ik krijg echter een heel andere interface als ik inlog op omnikportal.com en kan de wireless access point nog niet vinden om aan te passen.
https://drive.google.com/...nHAd72iQptNVpNZUxXZFpLUTA

En als je niet denkt dat het daar aan ligt, heb je dan een ander idee waarom mijn internet soms gewoon niks doet?

[...]

Ik heb er twee gemaakt want het netwerk van mijn router verspringt de hele tijd.
https://drive.google.com/...nHAd72iQptVi0xS2lseV81ZXM
https://drive.google.com/...nHAd72iQptd1dIM1dqT09rRXM
https://drive.google.com/...nHAd72iQptenZid3A2dkd2QXM
Omnikportal is niet de webinterface van de omvormer. De webinterface van de omvormer vind je op het IP met poort 80 van de omvormer.
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:19:
Ok maar als het niet door de omvormer komt? (waarvoor heeft deze eigenlijk uberhaupt internet nodig?) Kan iemand mij dan mijn internet probleem helpen oplossen? Zoals gezegd, soms doet ie gewoon niks, soms nauwelijks internet maar op andere momenten heb ik geen enkel probleem.
het extra signaal komt door de omvormer. Dat problemen waarschijnlijk niet. Bij mij doet dit probleem zich in iedergeval niet voor terwijl de omvormer wel actief is.
De omvormer gebruikt je internetverbinding om de gegevens naar Omnikportal (en eventueel andere systemen) te sturen.
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:50:
Dan blijft die actief op het laatst gebruikte kanaal. Zodra de TP-Link weer WiFi uitzendt zal hij weer verbinding maken en de gemiste data uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ik zie inderdaad nu het signaal niet meer. Dat zal er dan mee te maken hebben dat het donker is.
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:10:
[...]

En is die AP boven en beneden even sterk qua signaal?
Ik kan dit morgen nog wel testen maar dan lijkt het mij toch dat het van de omvormer komt.

Heeft iemand enig idee wat ik dan aan mijn internet kan doen? Of moet ik eerst uitgebreider testen of hij het beter doet in de avond, als ik dus geen "last" heb van de omvormer? Voor mijn gevoel maakt het weinig uit en doet hij het savonds ook best vaak niet maar heb dit niet bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:20
Laat ook eens wat screenshots zien van inSSIDer waarbij je een ander kanaal hebt ingesteld.

Betere wifi kun je o.a. realiseren door op alle 3 de verdiepingen een AP te plaatsen, allen dezelfde SSID met hetzelfde PW, maar de kanalen mogen niet overlappen.
Je kiest dan de kanalen 1, 6 en 11, of 2, 7 en 12 of 3, 8 en 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 10:02
Lennert_S schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:34:
Heeft iemand enig idee wat ik dan aan mijn internet kan doen?
donny007 in "Ander WIFI kanaal gaat steeds op mijn frequentie zitten"

Reageer daar eens op. Grote kans dat het heel veel helpt.
Of moet ik eerst uitgebreider testen of hij het beter doet in de avond, als ik dus geen "last" heb van de omvormer? Voor mijn gevoel maakt het weinig uit en doet hij het savonds ook best vaak niet maar heb dit niet bijgehouden.
Nee. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je daar last van zou ondervinden als hij niet gebruikt wordt. Het feit dat je het netwerk ziet 'overlappen' in een netwerkmonitor betekent niet dat het netwerk ook daadwerkelijk interfereert.

Netwerken die daadwerkelijk gebruikt worden en andere (non-WiFi-)apparaten op de 2.4 GHz-band zijn wel problematisch. Beide kun je niet checken met een 'op welk kanaal zit een access point'-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
donny007 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Heb je dit al gedaan:
[...]
Excuus had de reactie gemist en was even weg. Nu wel. En ik heb deze naar kanaal 11 veranderd en een screenshot van inSSIDer gemaakt.

https://drive.google.com/...nHAd72iQptNk9EUzBHbFdFNVU

Ik zal morgen laten weten of ik verschil merk. Bedankt alvast allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thralas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Netwerken die daadwerkelijk gebruikt worden en andere (non-WiFi-)apparaten op de 2.4 GHz-band zijn wel problematisch. Beide kun je niet checken met een 'op welk kanaal zit een access point'-app.
Precies. Beste is eigenlijk om gewoon kanaal voor kanaal te proberen en kijken welke beste resultaten geeft.

Maar...

WiFi is veranderlijk en als het eenmaal op een locatie druk is kun je je donder erop zeggen dat je geluk van korte duur gaat zijn. In dat geval wordt het tijd om te upgraden naar een nieuwere router (of AP: met de routerfunctie van die WR1043ND is weinig mis) die 5GHz ondersteunt. Mogelijkerwijs hoef je daar niet eens iets anders voor te kopen: twee van de drie Ubee modems die Ziggo uitgeleverd heeft kunnen in 5GHz werken. Welke heb je exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

dion_b schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:46:
[...]

Precies. Beste is eigenlijk om gewoon kanaal voor kanaal te proberen en kijken welke beste resultaten geeft.
Op de WR1043ND geven kanaal 1, 6 en 11 het beste resultaat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jorruchie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:58:
[...]

Op de WR1043ND geven kanaal 1, 6 en 11 het beste resultaat is mijn ervaring.
Want jij woont in zelfde huis als TS en ervaart zelfde interferentie :? :+

Op alle 2.4GHz AP's (zeker niet alleen de WR1043NDv1) zijn per default 1, 6 en 11 aan te raden. Helaas wonen er paar prutsers bij hem in de buurt die getuige z'n InSSIDer uitdraai op kanalen 2, 8 en 13 rondhangen. Als dat nou net de drukste netwerken in de buurt zijn, dan zit je beter op die kanalen en niet op 1, 6 of 11. Bovendien, zoals Thralas terecht aangeeft heb je ook non-WiFi interferentie dat werkelijk overal kan zitten. Daarom geen aannames doen en gewoon alle 13 kanalen proberen.

Zie je verschil tussen kanalen? Dan heb je last van interferentie.
Is er geen enkel kanaal waar het langdurig goed gaat? Dan moet je naar 5GHz.

Zo simpel kan het zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

^Nee, ik gaf zoals gezegd mijn ervaring.
Wifi Analyzer stelde voor om kanaal 2 te selecteren en de performance was bagger.
Mijn internetradio kon niet eens meer verbinden etc.
Toen terug gegaan naar kanaal 1 en alles was weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
dion_b schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:46:
[...]

Maar...

WiFi is veranderlijk en als het eenmaal op een locatie druk is kun je je donder erop zeggen dat je geluk van korte duur gaat zijn. In dat geval wordt het tijd om te upgraden naar een nieuwere router (of AP: met de routerfunctie van die WR1043ND is weinig mis) die 5GHz ondersteunt. Mogelijkerwijs hoef je daar niet eens iets anders voor te kopen: twee van de drie Ubee modems die Ziggo uitgeleverd heeft kunnen in 5GHz werken. Welke heb je exact?
Het is de Ubee EVW3200 die kan dus naar 5ghz maar mijn router nog niet? Als ik dus problemen hou na het testen van de kanalen raad jij een andere router aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lennert_S schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:
[...]

Het is de Ubee EVW3200 die kan dus naar 5ghz maar mijn router nog niet?
De EVW320 is de allereerste generatie modem met ingebouwde WiFi - en daar word je echt niet vrolijk van, niet in 2.4GHz en ook niet in 5GHz. Maar...
Als ik dus problemen hou na het testen van de kanalen raad jij een andere router aan?
Waarschijnlijk wel, maar voor je een cent uitgeeft is het wel zo handig om zeker te weten dat dat gaat helpen. Daar kan die EVW320 je wel bij helpen: zet dat ding op 5GHz en kijk hoe dat gaat. Dekking zal beroerd zijn, maar als het stabiel is weet je dat een betere AP met 5GHz support een zinnige investering gaat zijn.

Dan de vraag of je een andere router wilt, of dat je deze WR1043ND (of trouwens de EVW320) laat routeren en met losse AP(s) werkt. Dat laatste is ws goedkoper en zeker flexibeler. Zowel Ziggo als KPN verkopen voor erg schappelijke prijs prima AP's. Die van KPN is goedkoper (EUR 50) en out-of-the-box beter qua specs (vooral DFS support), die van Ziggo is niet veel duurder (EUR 60) en heeft meer mogelijkheden voor zelf te hobbyen (waarbij je ontbrekende DFS alsnog kunt realiseren).

Meest eenvoudige lijkt mij om de EVW320 te laten routeren en de WR1043ND te vervangen door een van die twee. Enkel als je bijzondere dingen doet qua routering in de WR1043ND die niet op de EVW320 kunnen zou ik overwegen de WR1043ND te laten staan of een andere router te nemen. Bijkomend voordeel van losse AP: het hoeft niet per se bij de modem en router te staan, dus je kunt het op optimale plek voor WiFi-dekking ophangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ok heel erg bedankt. Ik blijf eerst nog even testen hoe dit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjampio
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik had ook zoiets. Bij mij was het mijn (samsung C460w) netwerkprinter die steeds met het kanaal mee veranderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981965

Ziggo modems zenden 2 wifi signalen uit op dezelfde frequentie. 1 voor jou 1 voor ziggo hotspot. Ik heb het zo opgelost. Bel ziggo zeg dat je er last van heb. Hun loggen in zetten de hotspot uit probleem opgelost. Bij mij werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 981965 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:14:
Ziggo modems zenden 2 wifi signalen uit op dezelfde frequentie. 1 voor jou 1 voor ziggo hotspot. Ik heb het zo opgelost. Bel ziggo zeg dat je er last van heb. Hun loggen in zetten de hotspot uit probleem opgelost. Bij mij werkt het.
Eh, klok-klepel...

Ziggo modems zenden 2 WiFi SSID's uit met dezelfde radio en dezelfde signalen. In de 2.4GHz neemt geeft een SSID maximaal 3% overhead op de airtime, dus je houdt 97% van je capaciteit over als er geen verkeer over de WifiSpot heen gaat. Gaat er wel verkeer overheen, dan concurreert dat met je eigen netwerk om bandbreedte, maar het kan per definitie niet interfereren omdat het hetzelfde netwerk is in de lucht (alleen een andere SSID, meer niet) - en het is gecapped (weet niet meer exact waarop, maar veel is het niet). Als je daar last van hebt zegt het vooral dat je je eigen WiFi binnenhuis niet op orde hebt. In ieder geval zou ik weinig vertrouwen hebben dat enig probleem wat je had hier langdurig mee opgelost is.

Bovendien is dit offtopic hier, want TS had wel degelijk last van een ander signaal van een ander apparaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:04
Ik moet het topic nog goed doorlezen, maar ik heb ook zo'n probleem. Ik heb twee AP's (Netgear R7000) aan mijn Ziggo modem (TC7210) hangen. AP1 op de benedenverdieping en AP2 op zolder. Wifi van de Ziggo-modem en Wifi-spots allebei uitgeschakeld. AP1 zit op kanaal 1, AP2 op 11. SSID's verschillend van naam. Kanaalbreedte op 20 MHz ingesteld.

Wat ik nu zie is dat er SSID beginnend met UPC.... , en met een signaal ongeveer net zo sterk als mijn AP2, continu op het zelfde kanaal als mijn AP2 gaat zitten. Volgens het MAC adres is het een Samsung apparaat.
Als ik het signaal van mijn AP2 verander, dan switch het UPC... SSID binnen een minuut of 10 ook naar dat kanaal. Verbinding maken met AP2 wordt daardoor bemoeilijkt.

Ik denk dat het een Mediabox van de buren is die dit doet. Mogelijk eens een gesprekje aangaan, en eventueel verzoeken om een vast kanaal in te stellen.

Het vreemde is natuurlijk waarom dat apparaat er steeds voor kiest om op hetzelfde kanaal gaat zitten, terwijl dat kanaal dan in principe als "bezet" gezien moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 12-10-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Masimo schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:06:
... Volgens het MAC adres is het een Samsung apparaat...
Wat voor TV('s) heb je thuis staan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Twee maal Sony en een LG.
Maar Samsung in combinatie met UPC.... doet me vermoeden naar een Ziggo Mediabox XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Masimo schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:55:
Maar Samsung in combinatie met UPC.... doet me vermoeden naar een Ziggo Mediabox XL.
Want je hebt thuis niet zelf een Ziggo Mediabox XL staan die opgenomen is in het thuisnetwerk?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Masimo schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:55:
Kwenie hoor, ik ontvang hier op 2,4 GHz zo'n 70 netwerken, verdeeld over 11 kanalen is dat 7 netwerken per kanaal. Toch kunnen m'n beide kinderen "gezellig" zitten whatsappen en youtuben. Je moet in ieder geval van het idee af dat jij een kanaal kunt claimen; da's nooit het idee geweest van 802.11b. Je kunt het beste op al je AP's het kanaal op automatisch zetten; dan zoeken die AP's wel uit welke ze het beste kunnen gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 02:28:
[...]

Kwenie hoor, ik ontvang hier op 2,4 GHz zo'n 70 netwerken, verdeeld over 11 kanalen is dat 7 netwerken per kanaal.
En verdeeld over 3 niet-overlappende kanalen is het zelfs 23 per kanaal ;)
Toch kunnen m'n beide kinderen "gezellig" zitten whatsappen en youtuben.
Dan durf ik twee uitspraken te doen over de situatie bij jou:
1) een flink deel van die netwerken ontvang je met minder dan -82dBm. Dat is namelijk de drempelwaarde voor de WiFi collision avoidance algoritme. Als er ander verkeer is >-82dBm, dan wacht hij kort door de bocht met zenden tot het gestopt is. Onder de -82dBm wordt ander verkeer genegeerd. Die 'netwerken' zijn eigenlijk SSID's, en met default settings (1Mbps data rate en 100ms beacon interval) nemen alleen al de beacons van een SSID 3% van de airtime (=capaciteit) van een 2.4GHz kanaal in beslag. Met 23 zou je alleen al aan de beacons dus 69% van je capaciteit kwijt zijn, nog voordat er een bit daadwerkelijke data over een van die netwerken zou gaan - waarmee zelfs Youtube op een 2.4GHz 1x1 device een uitdaging zou worden. Maar als een derde van de beacons <-82dBm binnenkomen zou je 'maar' 46% van de capaciteit kwijt zijn aan de beacons, wat beter zou lukken.
2) in je omgeving wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van WiFi.

Ik ken de situatie iig, had het zelf ook op m'n vorige adres - 67 SSID's in de 2.4GHz (van ~50 unieke AP's). Toch was er maar een netwerk waar ik last van had, van mijn directe buurman. Wat je wel zag was dat de auto channel select algoritmes van AP's met zoveel netwerk flink de mist in gingen - zodra iemand iets aanpaste kreeg je een cascade van reacties door al de AP's heen met als eindresultaat dat m'n buurman en ik op 'auto' altijd op zelfde kanaal terecht kwamen. Gelukkig was hij niet alleen grootgebruiker maar ook technisch meer dan competent, dus we kwamen tegelijk tot die conclusie en hebben gewoon onze 2.4GHz handmatig op verschillende kanalen ingesteld. Problem solved. Maar dat ging alleen omdat er maar twee daadwerkelijk actieve netwerken tussen die 67 zaten...
Je moet in ieder geval van het idee af dat jij een kanaal kunt claimen; da's nooit het idee geweest van 802.11b. Je kunt het beste op al je AP's het kanaal op automatisch zetten; dan zoeken die AP's wel uit welke ze het beste kunnen gebruiken
Meh, 'auto' werkt in de meeste gevallen je komt echt brakke algoritmes tegen... goed met een klein aantal netwerken, maar zodra je met tientallen te maken hebt gaan al die apparaten op elkaar reageren en is maar de vraag of ze slim kiezen. Eigenlijk zou ik het nog simpeler stellen: zodra je in de 2.4GHz last krijgt van structurele interferentie moet je over gaan naar 5GHz, punt. En dan bij sterke voorkeur ook 5GHz met DFS. Daar kun je tenminste nog een paar jaar mee vooruit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 23:45
Gezien er offtopic nog wat doorgepraat wordt: op o.a. de mediabox van UPC (nu Ziggo) is het mogelijk om 2.4 en 5 GHz signalen tegelijk aan te zetten met elk dezelfde SSID. Dit zorgt er voor dat ontvangende apparaten die beide signalen kunnen volgen de verbinding niet in stand kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dracoz schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 01:46:
[...]

Want je hebt thuis niet zelf een Ziggo Mediabox XL staan die opgenomen is in het thuisnetwerk?
Ik heb zelf ook een Ziggo box ja. Daarvan staat de wifi echter uit (met zekerheid!).

Ik snap de verhalen over de drukke 2,4 GHz band, maar het valt hier erg mee. Hooguit een stuk of 10 netwerken, allemaal behoorlijk ver weg.
De stoorzender echter, het netwerk dat mijn kanaal instelling steeds volgt, heeft een sterkte van -55 dB. En dat zit dus mijn AP2 op zolder in de weg, dat een signaalsterkte van ongeveer -45 dB heeft. Zie plaatje: home is mijn AP2, met de rode pijl het "vijandige" netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FX35yjrsp5oYPajAqoq50ywX/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 14-10-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icepegel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 08:11
Lekker een router in DLD bestellen, die kanaal 15 ondersteund! Hebben we in NL niet ... problemen zijn bij mij weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:53
Masimo schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:51:
[...]

Ik heb zelf ook een Ziggo box ja. Daarvan staat de wifi echter uit (met zekerheid!).
En je weet ook zeker dat je ziggo-box niet verbonden is met je home wifi?
Dan staat ie wel uit als je kijkt via de GUI in je browser, maar via de gewone bediening-settings staat het wel aan omdat je hem koppelt met je thuis netwerk..
Hier ook hetzelfde geintje gehad 8)7

En kan het tevens niet iets zijn als een wifi-printer die ook een wifi-direct optie heeft? Dat ie z'n wifi-direct kanaal mee verhuist met het kanaal waar je gewone netwerk ook op zit?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Nope. Ziggo box hangt niet aan het netwerk, is helemaal stand-alone. Geen wifi printer. Slechts één WiFi direct apparaat, de chromecast, en die heeft geen UPC... SSiD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1313068

Weliswaar een oud onderwerp, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan en kon geen bevredigend antwoord vinden.

Ik had nl. problemen met de verbinding van mijn Ring draadoze videodeurbel - die was heel instabiel. Uit analyze met app Wifi Analyzer bleken mijn 2 Omnik omvormers (die nl. vrij dicht bij de deur zitten) de vermoedelijke bron van verstoring.

Ik heb uiteindelijk volgende oplossing gevonden:
* De 2 Omniks heb ik gekoppeld aan mijn Ziggo modem Wifi. Deze heb ik ingesteld op kanaal 13
* Mijn Netgear router Wifi (waar de overige apparaten + plus deurbel op zitten) heb ik ingesteld op kanaal 6

Het toewijzen van de Omniks aan een andere SSID lukt helemaal niet (!) via de webinterface wifi menus. De enige manier die ik gevonden heb, is een factory reset forceren via de webinterface (reset knopjes e.d. herstellen alleen de eerdere verbinding). Vervolgens via 10.10.100.254 volledig opnieuw initaliseren.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Goedemiddag @Anoniem: 1313068 , Welkom op GoT *O*

Bedankt voor je bijdrage, goed om te lezen dat je het probleem op heb kunnen lossen ;)

Gezien de leeftijd van dit topic gooi ik deze dicht.
Het omhoogschoppen/ ‘kicken’ van een dermate oud topic is nml. ongewenst.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.