Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 17:28

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Hi mede-tweakers,

Ik wil mijn mobiele telefoon verkopen via een website en nu krijg ik de vraag of ik misschien de IMEI code van de telefoon kan sturen. Hoogstwaarschijnlijk wil de potentiële koper controleren of de mobiel niet als gesloten geregistreerd staat, omdat ik de bon helaas niet kon vinden.

Maar is het veilig om de IMEI-code aan de potentiële koper te verstrekken? Of kan dit geen kwaad?

Alvast dank. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zou het persoonlijk niet geven, al is het maar omdat je niet weet wat ermee gedaan kan worden.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
pven schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:34:
Ik zou het persoonlijk niet geven, al is het maar omdat je niet weet wat ermee gedaan kan worden.
zoals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:30
Je kan toch zelf die check doen, screenshotten en een deel van de code painten?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
pven schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:34:
Daarom mijn vraag. :)
utbone schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:35:
Slim, daar had ik niet aan gedacht.

[ Voor 33% gewijzigd door nlboy op 11-01-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nou, jij twijfelt, ik twijfel, 2x twijfel lijkt me reden om het niet te geven. (Oh, je bent niet de TS :P)
Is dat via https://www.stopheling.nl/?

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 11-01-2017 09:40 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wie zegt dan dat je het antwoord van de website ook niet paint? Ik zou daar als koper in ieder geval ook niet mee akkoord gaan.

offtopic:
Heb van je topic even een vraag-topic gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 11-01-2017 15:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 11:48
TS geeft aan de bon niet meer te hebben / niet te kunnen vinden.
Welke 'garantie' heeft de koper verder, dat de telefoon werkelijk van jou is & niet geblokkeerd is?

Persoonlijk zou ik dan ook om een IMEI code vragen.
Op deze manier heeft de koper nog enige manier om bij politie e.d. na te vragen of een telefoon met de IMEI opgegeven is als gestolen.

Er van uitgaande dat het om je ´Samsung Galaxy S6 64GB´ welke in de V&A staat, is het verdacht dat je geen factuur hebt. Ik kan me niet voorstellen dat je geen kopie in je mailbox hebt, of dat hij niet te vinden is op de site waar jij je abbo hebt verlengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Imei nummers zijn te klonen en daar kan iemand met kwade bedoelingen voordeel uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een deel van de code bluren/wegstrepen gaat niet want de koper wil natuurlijk de complete code zien, want anders valt er niks te controleren.

Spreek met de koper af dat hij jouw toestel koopt en hij jouw het geld betaald. En als hij na de koop kan bewijzen dat het een gestolen toestel betreft (tot 5 dagen na aankoop), dat jij dan het toestel weer terug neemt en zijn geld terug geeft. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

robertpNL schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:01:
Een deel van de code bluren/wegstrepen gaat niet want de koper wil natuurlijk de complete code zien, want anders valt er niks te controleren.

Spreek met de koper af dat hij jouw toestel koopt en hij jouw het geld betaald. En als hij na de koop kan bewijzen dat het een gestolen toestel betreft (tot 5 dagen na aankoop), dat jij dan het toestel weer terug neemt en zijn geld terug geeft. .
Mooi afspraak, als de deur dicht is heeft die niks meer te willen. Wil je het zwart op wit vastleggen, prima. Ga je doen dan, iemand voor de rechter slepen. In theorie allemaal leuk, praktijk werkt het niet. Desnoods waar hij bij staat, zal die niet moeilijk over doen.

Ik zou die code niet geven, eventueel vragen wat hij ermee wil. Als die diefstal check wil doen, dan doe jij die voor hem. Anders komt er morgen weer een nieuwe koper.

[ Voor 3% gewijzigd door NeoMe op 11-01-2017 16:05 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:11
Je kan toch met een ander mobiel toch een foto maken van de 'te verkopen' mobiel met de IMEI code op het scherm. Daarvan dek je laatste 5 cijfers af met een papiertje aangezien je niet de volledige imei code nodig hebt om dit te controleren bij stopheling.
Controleer voor je iets tweedehands koopt of het aangeboden product bij de politie als gestolen geregistreerd staat. Voer een deel (minstens 5 cijfers of letters) van het serienummer in bij het invoerveld en klik op Checken.
Je kan zelfs een filmpje opnemen moet jouw ander mobiel waarbij je een papiertje op een kwart van de scherm (te verkopen mobiel) legt, zodat hij ziet dat dit ook daadwerkelijk het mobieltje is dat hij wilt kopen.

Wilt hij echt zekerheid dan moet hij het gewoon ophalen dan kan hij het direct zelf controleren.

Oh de telefoon (s6 64GB) is nog geseald, dan is dat inderdaad wat lastiger aangezien jij dan als potentiele koper niet weet of de imei die jij opgeeft uberhaupt van de te verkopen mobiel is. Je kan wel gewoon een foto van de imei code op de doos (met een post-it blaadje op de laatste 5 cijfers) sturen lijkt mij. mocht hij daarmee niet tevreden zijn dan kan je of de doos openmaken of een ander koper zoeken.

Het enigste wat je op dit moment volgens mij kan doen met een IMEI code is of het toestel als verloren registreren bij de politie, zodat jouw mobiel op dat heling website komt oftewel dan is jouw mobiel bijna onverkoopbaar. Daarnaast kan je met de aangifte ervoor zorgen dat die mobiel geblokkeerd wordt op het mobiele netwerk? Maar dat vind ik persoonlijk wel heel ver gezocht uitgaande dat de koper een onbekende van jou is.

[ Voor 50% gewijzigd door Exor op 11-01-2017 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 58485

*#06# :?

Imei is volgens mij uniek per telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:11
[verwijderd]

[ Voor 124% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken.

De telefoon is aangeschaft in een winkel, dus vandaar dat ik de bon helaas niet digitaal heb. Ik blijf uiteraard verder zoeken.

Wat ik zo begrijp kan het geen kwaad om de imei-code te sturen naar de koper (niet via tweakers). Op zich moet het vertrouwen van twee kanten komen en bij deze koper heb ik een goed gevoel. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:35
met dit soort bedragen toch altijd lekker laten ophalen? Hij kan de IMEI checken bij jou thuis. Geen gezeik achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Enne, is zo'n IMEI nog nuttig zonder De laatste 1 a 2 cijfers? Anders kan De koper toch 10x de tool doorlopen en als er 10x uitkomt dat het niet gestolen is weet je niet welke IMEI Het toestel heeft maar wel dat hij niet gejat staat geregistreerd.

Of een escrow natuurlijk... Ook simpel genoeg.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

nlboy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:41:
Wat ik zo begrijp kan het geen kwaad om de imei-code te sturen naar de koper (niet via tweakers). Op zich moet het vertrouwen van twee kanten komen en bij deze koper heb ik een goed gevoel. :)
Zou me er ook niet zo'n zorgen over maken. Als de koper op het imei nummer uit is om te kunnen spoofen is dit natuurlijk wel een ontzettende omweg. Zo iemand spoofed gewoon een willekeurig imei-nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 18:50
Om welk toestel gaat het? Ik had de IMEI code namelijk nodig om de VR bril aan te vragen voor m'n S7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
nlboy schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:32:
Hi mede-tweakers,

Ik wil mijn mobiele telefoon verkopen via een website en nu krijg ik de vraag of ik misschien de IMEI code van de telefoon kan sturen. Hoogstwaarschijnlijk wil de potentiële koper controleren of de mobiel niet als gesloten geregistreerd staat, omdat ik de bon helaas niet kon vinden.

Maar is het veilig om de IMEI-code aan de potentiële koper te verstrekken? Of kan dit geen kwaad?

Alvast dank. :)
Tenzij het een heel moeilijk te verkopen toestel is zou ik het lekker niet doen. Komt vanzelf een koper welke er niet om vraagt.

Kopers welke mij willen bellen. IMei codes willen, te veel foto's eisen. Afdingen. Thuis willen ophalen, noem maar op sla ik allemaal over.

Overmaken (Bank/tikkie/Paypal) en versturen en anders niets. Heb er nog nooit een toestel niet om verkocht eigenlijk.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 23:09
Ik vind het nog niet zo'n slechte vraag van de koper. De koper wilt natuurlijk zeker weten dat de telefoon niet gestolen of verloren is.
Zie : https://www.stopheling.nl/

Maar er zit natuurlijk ook een nadeel aan het geven van het gehele EMEI nummer.
Gelukkig werkt https://www.stopheling.nl/ ook met maar een deel van de informatie.
Je kan zelf dan ook eerst uitzoeken welk deel van je code je wilt geven.

Als je het gehele EMEI nummer weet dan kan je ook iemand een hak zetten door deze telefoon als gestolen aan te merken zodat hij wordt geweigerd door mobiele netwerken. Dat is nu ook niet wat je wilt.
Dat blokkeren kan je doen op een site als: https://www.mobimy.info/nl/en

Mijn advies. Laat bij de koop pas zien dat de telefoon niet gestolen is of zoek anders uit hoe je een 'gestolen' melding ongedaan kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jnhgm bedankt voor je toevoeging. Dit topic is inmiddels al meer dan één jaar oud. Topics kicken wordt dan ook niet gewaardeerd.
Pagina: 1