Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:42

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Mijn vraag:
Met auto's hoor ik vaak het advies rij met een auto zo lang mogelijk door totdat de reparatiekosten teveel stijgen.
Met een smartphone heb ik nog geen advies gehoord.

Wanneer is het financieel gezien het beste om een smartphone te verkopen en nieuwe te kopen?

Software ervaringen:
Cyanogenmod en custom roms kunnen de levensduur en snelheidvan een smartphone verbeteren. Met een HTC HD2 had ik 4jaar lang kennis gemaakt met custom rom en flashen.
Samsung touchwiz heeft altijd een touch lag, dat wordt steeds erger met de jaren.
Bijna alle fabrikanten zijn traag met updates en support is maar voor 2 jaar.
Iphones worden trager na 2 jaar met de nieuwste updates en klein deel van de nieuwe functies zijn voor oudere iphones bruikbaar.

Momenteel heb ik een Oneplus One en die is qua snelheid nog goed. Alleen is de afschrijving weg hoog, dus ik wil het wel verkopen als ik redelijk wat voor terugkrijg. De HTC HD2 was na 4 jaar moeilijk te verkopen en de prijs was ook al laag.

Mogelijkheden:
- elk jaar
- om de 2 jaar
- om de 3/4/5 jaar
- wanneer de updates stoppen
- functionele rendement van een nieuwe beter is (sneller, veel handige functies, iemand die blij is = productiever)
- zo lang mogelijk, totdat het toestel kapot gaat

[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 11-01-2017 07:44 ]

Beste antwoord (via Archimond op 26-01-2017 20:56)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Financieel gezien het beste? Dat is een lastige, maar voornamelijk persoonlijke vraag.

Het hangt er heel erg vanaf in welke maten je huidige toestel kan verkopen en wat je daarna wilt kopen. Verder is het natuurlijk ook belangrijk hoelang je met een toestel doet en wat de aanschafprijs van al je toestellen is.

Om je OnePlus One als voorbeeld te nemen. Die zal je +/- 2 jaar geleden voor ongeveer 300 euro hebben gekocht, momenteel zie ik het toestel voor ongeveer de helft in de V&A staan. Stel je krijgt er nu dus nog 150 euro voor, is de afschrijving dus 75 euro per jaar geweest.

Doe je echter met je OnePlus One 4 jaar ipv. 2 en het toestel is dan (waarschijnlijk) niks meer waard is de afschrijving ook 75 euro per jaar.

In het eerste geval heb je echter nog 150 euro over voor een nieuw toestel en in het tweede geval heb je niks meer.

Stel we zouden in de eerste situatie na 2 jaar weer een telefoon kopen van 300 euro, ben je op dat moment €300 + €300 - €150,- = €450,- kwijt. Stel ook dat toestel verkoop je weer na 2 jaar voor €150,- ben je een totaal kwijt van €450 - €150 = 300 euro. Je hebt dan 4 jaar lang 2 telefoons gehad voor de prijs van 300 euro.

In de tweede situatie heb je ook 4 jaar lang een telefoon gehad, maar dan maar één en dat koste ook 300 euro.

Beide situaties zijn dus financieel na 4 jaar even voordelig gebleken. In de eerste situatie ben je alleen na het tweede jaar tijdelijk meer geld kwijt, want dat moet je uitgeven aan je nieuwe toestel. Daarbij loop je meer risico, want je moet beide toestellen nog wel zien te verkopen voor €150,-, als die uiteindelijk minder is zijn beide situaties niet meer gelijk en ben je met situatie 1 meer geld kwijt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 07:14
Archimond schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:21:
Mijn vraag:
Met auto's hoor ik vaak het advies rij met een auto zo lang mogelijk door totdat de reparatiekosten teveel stijgen.
Met een smartphone heb ik nog geen advies gehoord.

Wanneer is het financieel gezien het beste om een smartphone te verkopen en nieuwe te kopen?

Software ervaringen:
Cyanogenmod en custom roms kunnen de levensduur en snelheidvan een smartphone verbeteren. Met een HTC HD2 had ik 4jaar lang kennis gemaakt met custom rom en flashen.
Samsung touchwiz heeft altijd een touch lag, dat wordt steeds erger met de jaren.
Bijna alle fabrikanten zijn traag met updates en support is maar voor 2 jaar.
Iphones worden trager na 2 jaar met de nieuwste updates en klein deel van de nieuwe functies zijn voor oudere iphones bruikbaar.

Momenteel heb ik een Oneplus One en die is qua snelheid nog goed. Alleen is de afschrijving weg hoog, dus ik wil het wel verkopen als ik redelijk wat voor terugkrijg. De HTC HD2 was na 4 jaar moeilijk te verkopen en de prijs was ook al laag.

Mogelijkheden:
- elk jaar
- om de 2 jaar
- om de 3/4/5 jaar
- wanneer de updates stoppen
- zo lang het toestel niet kapot gaat
Het is eigenlijk je eigen keus. Meestal kppen mensen om de 2 a 3 jaar een nieuwe. Dit is om de reden dat de meeste telefoons 18 maandwn ondersteut wordt. Maar dat zegt niet dat de telefoon niet meer werkt. Persoonlijk zal ik ook om de 2 a 3 jaar een nieuwe halen. Maar ik werk dan ook niet met custom roms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Archimond schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:21:
Financieel gezien is het het beste om een nieuwe te kopen wanneer de oude dood is. Volledig dood. Zodra je de doos open maakt is het ding al niks meer waard dus met de verkoopprijs kun je geen rekening houden.

Maar dat is helemaal niet interessant. Technisch gezien is het namelijk beter om niet te wachten tot het ding helemaal dood is aangezien je dan een tijd lang met een zwaar veroudert, en daarmee kwetsbaar, apparaat rond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hier omgekeerde ervaring maar ik loop dan ook bij release al meteen achter: ik heb al jaren WindowsMobile / WindowsPhone. In het begin is de firmware vaak "rotter" maar tot nu toe (of ik moet boffen) lijkt het na een jaartje vaak te verbeteren en dan ga ik pas echt mijn toestel gebruiken.

Voordeel: deze telefoons zijn vaak ietsjes goedkoper dan de high-ends van iOS/Android en daardoor doe ik 2 tot 3 jaar met een toestel. En omdat ik niet lease in mijn abonnement, moet ik dus gemiddeld eens in de 2.5 jaar ongeveer 500 Euro sparen voor een nieuwe smartphone.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42
"Als de oude niet meer voldoet", en dat is natuurlijk een breed begrip. Ik heb nu een iPhone 5 en heb kortgeleden voor de keuze gestaan om een nieuwe telefoon te krijgen (zakelijk, dus het kostenaspect telt voor mij niet mee). De iPhone7 was toen net uit en mijn huidige telefoon vond ik steeds vervelender worden met accuduur. Voor de rest echter niets mis mee.

Allereerst vind ik het formaat van de 5 gewoon goed - 6 en 7 zijn (veel) groter en dat lijkt mij minder prettig/handig - hoewel ik er geen ervaring mee heb. Daarom maar eens gaan zoeken naar "accuproblemen", appje om capaciteit te meten geïnstalleerd en wat bleek: gewoon rotte accu (duh...). Eventuele vervangingskosten: €39.

Daar heb ik toen maar voor gekozen en hij werkt weer fantastisch.

Overigens speelt hier een beginnende afkeer van de wegwerpmaatschappij ook wel een beetje mee - ik ben dan ook de 35 al gepasseerd :).

[ Voor 0% gewijzigd door sjroorda op 11-01-2017 10:15 . Reden: @MAX3400: niets tegen wegwerkers, ik pas m'n snelheid altijd netjes aan en heb grote waardering voor wat ze doen :). Wegwerpers daarentegen, da's een ander verhaal - dat wordt tegenwoordig wel heel erg makkelijk gemaakt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sjroorda schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:37:

Overigens speelt hier een beginnende afkeer van de wegwerkmaatschappij ook wel een beetje mee - ik ben dan ook de 35 al gepasseerd :).
Wat heb je tegen wegwerkers? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:42

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Voor tablets en televisies is hetzelfde eigenlijk.
Bij wasmachines, koelkasten en CV ketels is meestal de reden rendement van het verbruik.

Is het misschien het beste te vervangen wanneer een nieuwe smartphone meer rendement oplevert qua tijd en handige functies?
Als jij productiever bent en makkelijker taken kan afhandelen met een nieuwe smartphone dan scheelt dat tijd.
Tijd is geld en mogelijkheden (meer tijd voor andere dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Croga schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:33:
[...]

Financieel gezien is het het beste om een nieuwe te kopen wanneer de oude dood is. Volledig dood. Zodra je de doos open maakt is het ding al niks meer waard dus met de verkoopprijs kun je geen rekening houden.

Maar dat is helemaal niet interessant. Technisch gezien is het namelijk beter om niet te wachten tot het ding helemaal dood is aangezien je dan een tijd lang met een zwaar veroudert, en daarmee kwetsbaar, apparaat rond loopt.
Niets meer waard? Als ik vandaag een iP7 aanschaf en die over een half jaar weer verkoop dan kan ik daar nog een leuke cent voor vangen, zo geld dat ook voor andere toestellen al is de restwaarde nogal merk&model afhankelijk.

Wanneer je een nieuwe telefoon moet aanschaffen is ontzettend subjectief, het ligt er voor een groot deel vooral aan wat je als gebruiker allemaal met de telefoon doet. Iemand die heel intensief de telefoon gebruikt voor games etc. en het belangrijk vind om bij te blijven met al het nieuwste wat er beschikbaar is, dan zal die persoon bijna ieder jaar een nieuw toestel willen/nodig hebben.

Maar een gebruiker zoals ik die de telefoon voornamelijk gebruikt om te bellen, berichten te sturen, wat googlen en Netflix kijken in wat verloren tijd, ik kan makkelijk een jaar of 3 met een telefoon doen als ik dat zou willen... misschien nog wel langer zolang het toestel het mij toestaat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Croga schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:33:
[...]
iPhones zeker niet. De tweedehands prijs van iPhones ligt dermate hoog dan zelfs elk jaar vernieuwen financieel interessanter kan zijn als om de twee jaar. Grote financiele voordeel van een iPhone is dat ze rustig 4-5 jaar volledig ondersteund worden en daarom 2 tot 3 keer van eigenaar kunnen wisselen. Nadeel is wel dat je initieel een flink bedrag op tafel moet leggen en elke beschadiging je geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Er worden hier redelijk wat opmerkingen gemaakt over iPhones.

Maar let's face it. We praten hier over de financieel meest interessante tijd om je telefoon te vervangen. Zodra je praat over "Financieel meest interessant", speelt de iPhone simpelweg geen rol meer.
Zelfs al ga je hem ieder jaar vervangen dan is hij nogsteeds vele malen duurder dan alternatieven van andere merken. Voor het prijs verval van een iPhone in een jaar tijd kun je een aardig functioneel androïd toestel krijgen.

Ik heb vorig jaar voor €300 een Nexus 5X gekocht; een toestel wat functioneel op alle mogelijke gebieden gelijk was aan een iPhone. Als ik die gewoon op gebruik (ik verwacht dat dat zo'n 4 jaar zal zijn) heeft het toestel mij €75 per jaar gekost. Dat ga je nooit trekken met een iPhone.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Financieel gezien het beste? Dat is een lastige, maar voornamelijk persoonlijke vraag.

Het hangt er heel erg vanaf in welke maten je huidige toestel kan verkopen en wat je daarna wilt kopen. Verder is het natuurlijk ook belangrijk hoelang je met een toestel doet en wat de aanschafprijs van al je toestellen is.

Om je OnePlus One als voorbeeld te nemen. Die zal je +/- 2 jaar geleden voor ongeveer 300 euro hebben gekocht, momenteel zie ik het toestel voor ongeveer de helft in de V&A staan. Stel je krijgt er nu dus nog 150 euro voor, is de afschrijving dus 75 euro per jaar geweest.

Doe je echter met je OnePlus One 4 jaar ipv. 2 en het toestel is dan (waarschijnlijk) niks meer waard is de afschrijving ook 75 euro per jaar.

In het eerste geval heb je echter nog 150 euro over voor een nieuw toestel en in het tweede geval heb je niks meer.

Stel we zouden in de eerste situatie na 2 jaar weer een telefoon kopen van 300 euro, ben je op dat moment €300 + €300 - €150,- = €450,- kwijt. Stel ook dat toestel verkoop je weer na 2 jaar voor €150,- ben je een totaal kwijt van €450 - €150 = 300 euro. Je hebt dan 4 jaar lang 2 telefoons gehad voor de prijs van 300 euro.

In de tweede situatie heb je ook 4 jaar lang een telefoon gehad, maar dan maar één en dat koste ook 300 euro.

Beide situaties zijn dus financieel na 4 jaar even voordelig gebleken. In de eerste situatie ben je alleen na het tweede jaar tijdelijk meer geld kwijt, want dat moet je uitgeven aan je nieuwe toestel. Daarbij loop je meer risico, want je moet beide toestellen nog wel zien te verkopen voor €150,-, als die uiteindelijk minder is zijn beide situaties niet meer gelijk en ben je met situatie 1 meer geld kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het goedkoopst is om goedkoop 2e hands een eenvoudige smartphone te kopen en daar vervolgens zo lang mogelijk mee te doen.

Mijn vorige telefoon (Galaxy Nexus) heeft me 100 euro per jaar gekost. Voor de huidige verwacht ik dat die op <80 euro/jaar uit gaat komen (levensduur >3 jaar).

Succesvol voor een goede prijs doorverkopen is aan een minderheid besteed. De bovengenoemde vraagprijs voor een 2 jaar oude OnePlus One is leuk, maar het is een teken aan de wand dat er meerdere al lange tijd te koop staan.
Pagina: 1