Flink virus op mijn PC - hoe te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik heb net een verkeerd bestand gedownload maar kwam daar pas te laat achter. Tijdens de scan met Malwarebytes heeft hij ongeveer 500 items gevonden en Emsisoft heeft nog eens 25 daarbovenop. Ik ben nu voor de tweede keer aan het scannen, na het opstarten van mijn PC en zal zo nog eens de Windows Defender erop af laten.

Echter twee eigenaardige punten:
- Na het opstarten stond Teamviewer aan. Deze heb ik niet in mijn applicaties staan die normaal opstarten.
- Google Chrome is (geloof ik) verwijderd. Als ik nu op het Chrome tabje druk opent hij een cleane versie van wat op Chrome lijkt. Ik denk echter dat dit gewoon een mirror is van een vage Chineze browser die tegelijkertijd met de virussen is geinstalleerd. Echter merkt hij deze niet op als Malware en weet ik ook de naam van de browser niet, omdat alles in het Chinees is.

Ik ben er dus nog vrij zeker van dat er nog een hoop troep op mijn PC staat. Wat kan ik verder nog doen om dit probleem op te lossen?

*Nog iets interessants om te vermelden: al mijn tabjes en opgeslagen pagina's van Google Chrome zijn gekopieerd naar de Chineze browser. Foto hieronder, de Chineze browser is die ene met dat eekhoorn-icoontje met de lege ´´Chrome´´ browser ernaast:

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/gpw4b9xhx/IMG_20170111_015814.jpgfree image host

[ Voor 18% gewijzigd door KetchupFTW op 11-01-2017 02:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Backup, herinstalleren, data selectief terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
johnkeates schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:09:
Enige optie? Zal me best veel tijd kosten namelijk en ik ben bang dat mijn USB dan geinfecteerd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 16:45

ComputerHoed

Electronica <3

System restore.

Kost je zeer waarschijnlijk minder tijd dan alle deeltjes te verwijderen van dit virus.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
ComputerHoed schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:12:
System restore.

Kost je zeer waarschijnlijk minder tijd dan alle deeltjes te verwijderen van dit virus.
Enig idee hoe het zit met de browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 16:45

ComputerHoed

Electronica <3

KetchupFTW schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:17:
[...]

Enig idee hoe het zit met de browser?
Die zal door system restore verdwijnen.
Je kunt proberen het handmatig te verwijderen, maar kans is groot dat je het nooit 100% zal kunnen verwijderen.
Ongeveer 2 maanden geleden tijdens het bouwen van mijn nieuwe PC dacht ik een leuke Windows activator te gebruiken wat uiteindelijk eindigde in dezelfde grap waarin jij je bevind. Ik dacht ook simpelweg het te deleten, maar na 2 dagen proberen gaf ik toch op en was system restore een betere keus.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:18

g0tanks

Moderator CSA
KetchupFTW schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:10:
[...]

Enige optie? Zal me best veel tijd kosten namelijk en ik ben bang dat mijn USB dan geinfecteerd raakt.
Het kost ook redelijk wat moeite om een dergelijk virus grondig te verwijderen, en je weet dan nog steeds niet zeker of alles weg is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
KetchupFTW schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:10:
[...]

Handmatig elk deel van het OS doorspitten duurt jaren lang, herinstallatie en backup terug zetten duurt een paar uur afhankelijk van hoeveel programma's je hebt.
En volgende keer natuurlijk niet meer troep downloaden ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

johnkeates schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 02:09:
Herinstalleren, data vanuit backup terugzetten. Als je pas gaat backuppen als je al besmet bent vraag je om extra problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Als je dit goed en veilig wil aanpakken is herinstallatie en je data vanuit je backup terugzetten de enige optie.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-05-2024
Er zijn verschillende tools voor een dergelijk ding op te ruimen (waaromder ADW cleaner die ook van Mbam is en JRT).
Aangezien MBaM al 500 items heeft verwijderd zou ik de pc ook herinstallaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

Eigenlijk is de enige adequate oplossing bij dit soort gevallen een complete herinstallatie van het OS. Indien je geen back-up hebt van data die je wil bewaren zou ik deze er eerst af halen d.m.v. een Linux Live stickje.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1