Elektronicaproblemen bij aansluiten autoradio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-01-2024
Beste tweakers,

Ik heb een auto gekocht ben 20 jaar en student. het gaat om een peogot 206 GTI nummerplaat 91-hx-sb. Nu wou ik er zelf wat dingen aan doen en heb ik hem bij een particuliere dealer gekocht. Nu wil ik een autoradio installeren. Het probleem is dus dat hij aanblijft staan nadat ik hem van het contact af haal en de auto op slot doet. Hij blijft zo'n anderhalve minuut aanstaan daarna gaat hij uit. Gegoogeld en het zou wel eens te maken kunnen hebben met het gele en de rode draad om te wisselen. Ik heb hem eerst terug gebracht aangezien er wat probleempjes waren met de motor en een paar dingen zaten los. Nu heeft de dealer een goede deal met een bosch garage waar hij korting krijgt. Zo heeft hij alles laten maken en nakijken. Ik weet niet alsof er na de zekeringen is gekeken daar is mij niks over verteld. In ieder geval naar de mistlampen en die kabel was aan een kant doorgebrand.

Nu heb ik dus toen ik hem terug gekregen heb de kabels geel en rood omgewisseld. Toen bleef die de hele tijd aanstaan. verder gegoogled en zo heb ik vandaag de draden weer terug veranderd aangezien het ook iets met zekering 24 ofzo kon zijn(denkend aan de mistlampen waarnaar gekeken zijn hij miss een verkeerde zekering heeft vervangen of alles nagekeken heeft?). Nu heb ik weer het zelfde probleem als eerst. Hij gaat uit na 1,5 minuut +- . Dus ik weet nu niet wat er aan de hand was en ik heb geen multimeter om te meten waar de stroom opstaat. Hopend dat een spanningsmeter van 230V misschien een heel erg zacht lampje weer zou geven.(wat volgens mij best wel dom is.....). Ik dus met verschillende kabels contact maken. Ik hoorde steeds tik ik dacht huh? kan ik haar aan horen alsof er wel of geen stroom opzit(sleutel in contact dus moest eigenlijk overal wat horen). Ik dus de kabels afgaan ik denk huh owja ik moet de sleutel er wel uit halen en die 1,5mins even wachten... zie ik opeens geen dashboard verlichting meer. Ik denk potverdrie hoe kan dat dan? Is het mogelijk dat de zekeringen geknald zijn omdat ik een spanningszoeker tegen de kabels heb aangehouden? mijn meters doen het niet meer dashboard verlichting inclusief de klok(in de middenconsole). Ik weet niet wat ik gedaan heb en wat ik moet doen. Ik hoop dat jullie raad weten. Ze zeggen meten is weten maarja als al mijn zekeringen er uit liggen kan ik sowieso niks meteen. Wat is verstandig om te doen? ik wil gewoon dat mijn radio zenders onthoud en aan gaat als ik hem start. de vorige eigenaar heeft ook een geluidsinstallatie gehad aangezien er kabels naar achter lopen voor een versterker. ]

ps: sorry voor mijn spreektaal... Ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk heb uitgelegd 8)7

Ik hoop dat iemand raad weet en ik hoop dat het gewoon een knop is net als in de meterkast tegenwoordig die je om kan draaien dat alles het weer doet maar dat zal wel niet.................... HELLUPP MEEE _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via teunes1 op 11-01-2017 01:59)

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Een korte Google over het radio-probleem gaf dit:
http://www.peugeottuningc...viewtopic.php?f=16&t=8447
en
http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=10485

Komt erop neer dat schijnbaar van sommige Peugeot's de "ISO"-stekkers een iets andere pinout hebben dan een standaard ISO-stekker en er een verloopje voor bestaat.

In die 2e wordt ook iets van uitvallende dashboard-verlichting genoemd na het aansluiten van een after-market radio zonder verloopje.

Misschien ook van toepassing op jouw situatie?

Verder heb ik er helaas niet zo heel veel verstand van. Heb wel radio's in- en uitgebouwd in m'n eigen auto (2002 Renault) en wat vrienden ermee geholpen die er niet uit kwamen, maar dat was grotendeels (toevallig) zonder vreemde problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
ook nog een vraag trouwens, de autoradio maakt wel geluid als ik hem op aux zet en dan het geluid hard. komt dit omdat de kabels dan niet goed gegrond zijn? Want er moet dan toch ergens spanning vandaan komen als er geen input geluid is via de aux input..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik denk dat je in de handleiding moet gaan zoeken naar de zekering voor het instrumentencluster en die eens moet vervangen. Kijk dan of het weer werkt en ga daarna pas weer verder met de radio, lijkt me handig om je snelheid te kunnen zien :P

Weet niet exact hoe het bij een ouder Peugeotje zit, maar meestal is er bij een moderne auto een zekeringkast onder het dashboard en vaak ook naast de accu. De zekeringen die daar in zitten zijn meestal plastic rechthoekjes van ongeveer een centimeter lang en 2mm breed met het nummer van het aantal ampere erop. Die kun je makkelijk eruit trekken en weer erin doen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
Dankjewel kuusje98! ik heb inderdaad zekeringen onder mijn stuur zitten. had er al even kort gekeken maar zag er ingewikkeld uit. Als het me te veel moeite kost kies ik de dure garage weg maar :P.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Een korte Google over het radio-probleem gaf dit:
http://www.peugeottuningc...viewtopic.php?f=16&t=8447
en
http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=10485

Komt erop neer dat schijnbaar van sommige Peugeot's de "ISO"-stekkers een iets andere pinout hebben dan een standaard ISO-stekker en er een verloopje voor bestaat.

In die 2e wordt ook iets van uitvallende dashboard-verlichting genoemd na het aansluiten van een after-market radio zonder verloopje.

Misschien ook van toepassing op jouw situatie?

Verder heb ik er helaas niet zo heel veel verstand van. Heb wel radio's in- en uitgebouwd in m'n eigen auto (2002 Renault) en wat vrienden ermee geholpen die er niet uit kwamen, maar dat was grotendeels (toevallig) zonder vreemde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
Dit is inderdaad een goede dat peogot inderdaad zijn eigen soort van iso stekker heeft.... Heel erg bedankt Josefien! ik ben inderdaad al weer een stuk verder. thank you verry much!

word ff een multimeter halen zekeringen nalopen en de kapotte vervangen en hopen dat de dashboard verlichting het weer doet! als dit gedaan is kan ik verder kijken naar de radio

:)

De zekeringen zijn er waarschijnlijk uitgeknald omdat de spanningszoeker teveel stroomt vraagt aangezien hij voor het lichtnet bedoelt is. Best wel logisch ook.... heb havo natuurkunde gehad maar in de praktijk weet ik het altijd te verknooien. Ik kan weer verder... bedankt voor jullie hulp.

Zie de laatste kabel
http://www.kabelstekoop.nl/contents/nl/d1588_Peugeot.html
Staat voor 206 geschikt waarsch heb ik die nodig _/-\o_ u

Ik laat weten alsof dit het probleem was en ik alles gefixt heb.

Correct me if im wrong

[ Voor 76% gewijzigd door teunes1 op 11-01-2017 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik zou voordat je een verloopje gaat bestellen eerst de pinnen van je bestaande aansluiting meten, kijken wat er op welke pin zit.

Het verloopje wat je aangeeft lijkt door de enorme lijst van "compatibele" modellen verdacht veel op een gewone 1-op-1 kabel. Er staat zelfs Renault Mégane vanaf '96 bij, terwijl ik zeker weet dat dat model zowel '99 als '02 een standaard ISO hebben en zo'n kabel dus niet nodig hebben.

Google eens op "Peugeot 9706.86". Is een artikelnummer van een verloopkabeltje van Peugeot zelf die ik met zoekopdrachten vaak tegenkom.

Dan kom ik zelfs uit in een ander topic van dit forum, waar een probleem wordt beschreven wat héél erg lijkt op dat van jou. Ook een 206 vanaf 2001, mèt oplossing:
GAIAjohan in "Het grote Peugeot topic - deel 2"

Een spanningszoeker (zo'n kleine schroevendraaier met metalen bovenkantje en een lampje erin) zou in principe geen zekeringen moeten laten doorbranden, tenzij je er meerdere draden mee tegelijkertijd hebt geraakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

kan het niet zijn dat je je geschakelde plus aangesloten hebt op je dimmer? dus dashboardverlichting?
is de duur namelijk constant? dus na 1,5 minuut of is dit wisselend. kan zijn dat er spanning op je kabel blijft staan voor een korte tijd na het uitschakelen van je contact. Mijn Kia Sportage éérste generatie blijft het dashboard verlichting ook een kleine 45 seconden nabranden.

hopelijk heb je hier wat aan.
http://wiring.secondfeast...car-radio-wiring-diagram/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Begin idd met een multimeter te kopen bij de Action of whatever. 10 euro verder kun je dan in ieder geval meten wat je aan het doen bent.

Verder lijkt het erop dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent, in die gevallen kun je natuurlijk doorklooien of jezelf eerst een keer goed inleren wat nu eigenlijk elektriciteit in een auto is. Het is allemaal niet moeilijk maar je moet wel weten wat je doet. Een spanningszoeker zoals je nu gebruikt zal eigenlijk nooit een zekering eruit kunnen laten springen tenzij je kortsluiting maakt.

In het kort heeft een autoradio tegenwoordig eigenlijk altijd 3 aansluitingen nodig om te kunnen werken.

Een massa die meestal of vanuit de auto zelf aangeleverd wordt door montage in een metalen frame of via een zwarte kabel op de aansluitingen.

een continue 12 volt die gebruikt wordt om het geheugen van de radio te laten werken
een geschakelde 12 volt (die pas 12 volt levert als het contact aanstaat) en die de radio aan en uit kan zetten.

succes,

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Heel simpel, ik ken de auto.
Wissel de 12v geschakeld om met de 12v continue en het werkt weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Hou alsjeblieft op met beunen voordat je nog meer sloopt, als je boft is het enkel een zekering maar je kan net zo makkelijk je instrumentencluster gesloopt hebben.
Zoek een universele garage op die sluit het binnen een kwartiertje goed voor je aan en rekent daar niet veel voor. Kan je voor 10 Euro een multimeter halen, 3 uur bezig zijn en de halve auto slopen maar als je voor datzelfde 10tje het iemand anders laat doen kost het je al met al een stuk minder.
Als je in de buurt van leiden/bollenstreek woont wil ik het ook voor je doen, helemaal voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
Haha op houden met klooien.... nou bedankt voor jullie adviezen.... met een multimeter een auto slopen is ook nog nooit gebeurd.

En dutch developer dat heb ik dus gedaan en dat werkte niet.. het momt waarsch doortdat het geen iso kabel is maar peogts eigen en die hebben blijlbaar dezelfde aansluiting... iedereen bedankt ik blijf lekker doorknooien vanmiddag en ik durf te wedden dat alles het weer doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik pas de titel even aan naar iets dat de lading beter dekt en wat minder schreeuwerig is :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Wat ik mis in je verhaal: je geeft wel je nummerplaat mee maar daar is niemand hier iets mee, interessanter om te weten zou zijn: van welk bouwjaar is jouw Peugeot?

Problemen met de elektronica zijn nl. vaak afhankelijk van specifieke versies van een bepaald bouwjaar. Met een beetje geluk moet je gewoon je ECU laten updaten in de (merk)garage.

Alhoewel ik weet dat wagens van PSA (Peugeot-Citroën groep) van een aantal jaar geleden heel gevoelig waren aan de elektronica bij installatie van niet merk-eigen spullen... soms zelfs gewoon bij het aansluiten van een aanhangwagen of caravan ging heel het systeem flippen.

Zo bouwde ik eens DRL's in een Berlingo van BJ2013 (en ik was niet aan m'n proefstuk toe) die perfect gehomologeerd waren, het begon met binnenboordverlichting die flipte en ruitenwissers met een eigen willetje maar het werd steeds erger; 'storing airbag, storing ABS-systeem, Motorstoring, Algemene storing, etc...' + een complete panne van alle rijhulpsystemen inclusief stuurbekrachtiging, de snelheidsaanduiding bleef op 0 etc etc etc...

Bij Citroën zelf gaven ze toen toe dat hun wagens van die periode daar overgevoelig aan waren en raadden me toen zelfs letterlijk aan om niet alleen geen DRL's maar ook géén aftermarket autoradio te installeren want zelfs na een update zou het voor problemen kunnen blijven zorgen.
Bvb. in het geval van een lege accu (gebeurt 's winters nogal eens) waardoor de ECU een soort "reset" doet en terugvalt op beginwaarden en alle eerder uitgelezen fouten weer als 'nieuw' gaat zien.
Ze raadden zelfs af om andere wagens te starten d.m.v. startkabels... In latere versies is dit probleem opgelost maar zelfs dan raden ze nog aan om alleen merk-eigen toestellen te gebruiken, voor een deel misschien marketingpraat maar er zit wel een zekere logica achter zo blijkt.

Nu denk ik niet dat er na 2013 nog veel 206 GTI's werden gemaakt maar als blijkt dat jouw wagen van dat jaar is zou ik toch maar eens een simpele ECU update aanvragen bij een Peugeot-garage. Het duurt een half uurtje en kost 45 euro (en dan vragen ze al veel vind ik persoonlijk) en met wat geluk is je probleem opgelost, al is het afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
teunes1 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:46:
Haha op houden met klooien.... nou bedankt voor jullie adviezen.... met een multimeter een auto slopen is ook nog nooit gebeurd.
Dat gebeurt vaak genoeg, meet even de weerstand van de airbag door om een overdreven duidelijk voorbeeld te noemen(niet doen want hij zegt plof gevolgd door een flinke piep in je oor en poeder in je gezicht).

Het is heel simpel en al vermeld in het topic wat betreft constante en contact geschakelde plus, en massa. Hij zit/zat waarschijnlijk achter de binnenverlichting/km teller display aangesloten welke zelfs na sluiten auto na blijft branden.

Ik probeer je enkel te waarschuwen want een tellerunit kost wel iets meer dan het een garage laten doen voor een 10tje/service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
PinusRigida schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:12:
Wat ik mis in je verhaal: je geeft wel je nummerplaat mee maar daar is niemand hier iets mee, interessanter om te weten zou zijn: van welk bouwjaar is jouw Peugeot?
Het kenteken wat de TS geeft is van een 206 uit 2002 (https://ovi.rdw.nl/). Daarom gaf ik vervolgens dit aan:

Dat beschrijft een probleem wat er zeer op lijkt (rekening houdend met het bouwjaar) mèt oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Josefien schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:55:
[...]
Het kenteken wat de TS geeft is van een 206 uit 2002 (https://ovi.rdw.nl/). Daarom gaf ik vervolgens dit aan:

Dat beschrijft een probleem wat er zeer op lijkt (rekening houdend met het bouwjaar) mèt oplossing.
Ok thanx for the info! mja, ik ben niet bekend met NL kentekens bij ons werkt dat ietwat anders. bvb. 1AKB567... is niet echt een jaartal uit te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:52
" Hij blijft zo'n anderhalve minuut aanstaan daarna gaat hij uit. "

Ik wil niet vervelend zijn, maar dan gaat hij toch gewoon uit?

Je moet niet teveel verwachten van de Peugeot x06 en x07 electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunes1
Zoals ik zelf al zei zou ik de zekeringen vervangen. Net gedaan waren inderdaad 2 zekeringen stuk gegaan door mijn stomiteit met de spanningszoeker. Vervangen alle lampjes doen het weer. Nu alleen nog even een verloop iso stekker en waarschijnlijk doet de radio het dan ook weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:05
Ik heb een Citroën Xsara break(dus ook PSA) gehad van 2002 en daarbij bleef de radio ook na het uitzetten ongeveer nog een minuut aan om vervolgens uit te gaan. De radio ging ook aan bij van van het slot halen van de auto of het openen van deuren (ook de kofferklep). Ik keek hiervan in het begin wel van op bij het installeren van de radio maar toen ik erachter kwam dat na ongeveer 1 minuut de radio uit ging vond ik het wel best. Hij is uit.
Er lijkt in de elektronica een soort van relais te zitten dus voor de spanning.
Ook de display van de kilometerteller had een vertraging, maar die was niet gelijk aan die van autoradio.

Ik ben er zelfs zo aan gaan wennen dat ik het nu mis in mijn huidige auto :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teunes1
Alles werkt nu! Ik heb een verloopkabel gekocht. Iso female naar iso male eigenlijk.
De draadjes na gemeten en nu zal het waarsch franse logica geweest zijn. Uiteindelijk moest ik rood op geel ansluiten. Oranje op rood en geel op oranje. Nu onthoud hij de instellingen en gaat hij aan en uit op contact. Super tof nu kan je zo wegrijden en staat hij op je favorite autozender. Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor hun reacties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Mooi! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
teunes1 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 01:41:
De zekeringen zijn er waarschijnlijk uitgeknald omdat de spanningszoeker teveel stroomt vraagt aangezien hij voor het lichtnet bedoelt is. Best wel logisch ook.... heb havo natuurkunde gehad maar in de praktijk weet ik het altijd te verknooien. Ik kan weer verder... bedankt voor jullie hulp.
Dan zou je ook moeten weten dat bij een lagere spanning met dezelfde weerstand de stroom kleiner is dan bij een hogere spanning.

Als je gaat meten doe je dat doorgaans niet met een spanningzoeker, zo'n schroevendraaiertje waar een lichtje gaat branden wanneer je contact maakt met de achterkant (en de voorkant een spanningsvoerend deel aanraakt). Spanning meten doe je met een multimeter.

EDIT: Je laatste bericht over dat het opgelost is niet gelezen.
Dat spanning pas na 1,5 minuten ná het uitzetten van je auto er af gaat zou best logisch kunnen zijn. Bij heel veel auto's gebeurt dit ook met hoofdverlichting en binnenverlichting. Daar zit iets van een tijdrelais tussen, wat best de oorzaak kan zijn dat je op dat moment ook een klikje hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 909435

Goedenavond,

Ik zit met hetzelfde probleem. Kan je me vertellen welke kabel je uiteindelijk aangeschaft hebt?

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 10:06
In principe hoef je geen kabel te kopen. Alleen de peugeot gebruikt een iets andere pin out. Om daar achter te komen kan je het volgende doen:
1. Zorg dat je bij je kabelboom kan en raak daarna de auto niet meer aan. (geen deuren sluiten etc, NIKS)
2. Ga een bakje koffie drinken (15 minuten)
3. Nu ga je met een spanningszoeker (massa pak je vanuit de deurvanger bijvoorbeeld), alle pinnetjes langs. Diegene die nu spanning heeft is constante stroom.
4. Nu zet je het contact aan, nu zijn er waarschijnlijk 2 bijgekomen. Zet nu het contact uit. Diegenen die nu geen spanning meer heeft is de 'over contact' spanning.

Wanneer er geen pinnetje is kan je er gewoon draad over de stekker solderen

[ Voor 26% gewijzigd door wuppie007 op 13-04-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PinusRigida schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:12:
Zijn nederlanderse platen, daar is een plaat aan een voertuig gekoppeld en blijft die de wagen volgen. Bij ons Belgen, is de plaat gekoppeld aan de eigenaar en blijft die bij eigenaar of wordt die geschrapt als de wagen verkocht wordt.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

azz_kikr schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 01:36:
[...]

Zijn nederlanderse platen, daar is een plaat aan een voertuig gekoppeld en blijft die de wagen volgen. Bij ons Belgen, is de plaat gekoppeld aan de eigenaar en blijft die bij eigenaar of wordt die geschrapt als de wagen verkocht wordt.
Idd, iemand anders gaf dit al aan maar toch bedankt. 8)
Pagina: 1