Toon posts:

[Probleem] PC boot niet meer na stroomuitval.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik vrees het ergste (alles kapot), maar ik hoop van niet. Vandaag sloegen de stoppen door (om onbekende reden). Even later dacht ik: laat ik eens achter de computer kruipen, maar tot mijn verbazing gebeurde er niets zodra ik de aan-knop indrukte.

Meteen dacht ik, dit zal vast te maken hebben met het feit dat de stoppen door zijn geslagen eerder de dag. Wat ik toen deed:
  • Alle kabels eruit en enkel de stroomkabel aansluiten > deed niets
  • Computer naar andere kamer gebracht en enkel voorzien van stroom > machine startte weer
  • Computer afgesloten (aan- en uitknop), computer aangesloten met andere kabels en weer aangezet > toen deed die dit: YouTube: Pc boot niet meer
  • Computer open geschroefd, alle kabels uit het moederbord en wederom aangesloten > zelfde resultaat
  • Moederbord compleet ontzien van kabels en 1-voor-1 een kabel toegevoegd, lijkt fout te gaan zodra ik de 'extra'-power kabel (ATX12V1) voor de processor verbind
Wat denken jullie? Wat zou ik nog kunnen doen voordat ik begin met het vervangen van componenten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 23:10 ]

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Als ik je verhaal zo lees en naar het filmpje kijk lijkt het er op dat waarschijnlijk de voeding defect is. Heb je de mogelijkheid om spanningen te controleren? Met een multimeter of minimaal via leds zoals sommige moederborden deze hebben.

Hoe oud is de pc en welk merk voeding is geïnstalleerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Grenco op 10-01-2017 22:51 . Reden: Aanvulling ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:47:
Als ik je verhaal zo lees en naar het filmpje kijk lijkt het er op dat waarschijnlijk de voeding defect is. Heb je de mogelijkheid om spanningen te controleren? Met een multimeter of minimaal via leds zoals sommige moederborden deze hebben.

Hoe oud is de pc en welk merk voeding is geïnstalleerd?
Ik heb helaas geen mogelijkheid om de spanning te controleren, maar dat kan ik eventueel later deze week wel proberen te doen. De computer dateert uit 2013 (eind 2013). De voeding is van OCZ: pricewatch: OCZ ZS Series 550W

Ik zie inmiddels dat de voeding al sinds 2011 op de markt is :P

• Grenco
Ok, niet echt heel oud of een onbekend/slecht merk voeding.
Merk je geen branderige geur uit de voeding? Want om een stop er uit te blazen moet er een flinke stroom gelopen hebben, maar die kortsluiting lijkt nu weg te zijn (aangezien de stoppen er nu in blijven). Dat betekent meestal dat het component dat sluiting heeft veroorzaakt er nu helemaal uitgebrand is.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:44:
Ok, niet echt heel oud of een onbekend/slecht merk voeding.
Merk je geen branderige geur uit de voeding? Want om een stop er uit te blazen moet er een flinke stroom gelopen hebben, maar die kortsluiting lijkt nu weg te zijn (aangezien de stoppen er nu in blijven). Dat betekent meestal dat het component dat sluiting heeft veroorzaakt er nu helemaal uitgebrand is.
Nee, geen brandige geur o.i.d. Ik weet ook niet of de kortsluiting ook daadwerkelijk is veroorzaakt door m'n computer. Zit op een stroomnetwerk met drie appartementen, waardoor ik de oorzaak niet heb kunnen vinden.

Anyway, ik heb inmiddels een Multimeter gekocht om te kijken of m'n voeding nog werkt. Hij lijkt het goed te doen, zodra ik de voeding zonder computer aansluit. De voltages zien er goed uit. Ik had middels een paperclip de voeding 'gefaked' dat die aanstond, echter krijg ik nu helemaal geen contact meer zodra ik de grote ATX-kabel in de moederbord plug. Er gebeurt letterlijk niks meer, wel als ik hem weer via de paperclip 'fake'.

Ik weet nu niet of ik door de paperclip de voeding heb gesloopt of toch echt m'n moederbord kapot is.. :(

• Grenco
Zolang de connector er goed uitziet dan verwacht ik niet dat je de voeding gesloopt hebt. Als je moederbord de voeding niet aanjaagt, dan verwacht ik inderdaad ook het moederbord. (dubbelcheck wel even of nu niet perongeluk je front schakelaar is losgeraakt van het moederbord)

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:17:
Zolang de connector er goed uitziet dan verwacht ik niet dat je de voeding gesloopt hebt. Als je moederbord de voeding niet aanjaagt, dan verwacht ik inderdaad ook het moederbord. (dubbelcheck wel even of nu niet perongeluk je front schakelaar is losgeraakt van het moederbord)
Hm, ik weet zo niet wat een front schakelaar is? Bedoel je daar een 'jumper' mee?

• Grenco
De draden die naar de aan/uitschakelaar van je computerkast lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels gefixed!

Ik weet niet precies wat kapot / mis was, maar dit is wat ik alsnog heb gedaan:
  • Andere voeding erin gedaan van een vriend, maar helaas was het resultaat exact hetzelfde.
  • Vervolgens m'n oude voeding er terug in gedaan.
  • Voor de zoveelste keer alles eruit, en een keer booten zonder geheugen + bios gerest (jumper)
  • Ik kreeg beeld!
  • Alles één-voor-één erin gedaan en vervolgens alles up and running gekregen.
Of het zat hem dus in het geheugen of in de bios reset... I've no idea. Gisteren wat stress tests laten doen en alles werk naar behoren. Enige wat ik zie is m'n voeding die 50+ graden wordt..
Pagina: 1