Recente 5400 RPM's stiller en zo ja: welke?

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31
Misschien is deze al wel eens langs geweest maar ik kon met de search niet echt iets overtuigends vinden:

Ik heb een Linux machine staan die 24/7 aan staat. Nu heb ik hier twee Seagate medallist harddisk van ieder 4,3 gig in zitten.

De ene draait nu al 1,5 jaar probleemloos onafgebroken (nieuw uit een magazijn leegverkoop) en de ander draait ongeveer een jaartje (2e hands). Nou hoor ik hier niet al te beste verhalen over medallist's en ik ben eigenlijk ook wel aan wat meer opslagruimte toe.

Ik wil dus een nieuwe harddisk halen. Deze moet echter wel aan een belangrijk criterium voldoen: Het spindle geluid mag niet harder zijn dan deze medallist's (kom dus niet aan met Maxtor want die maakt echt wel meer herrie dan die twee Medallist's samen) en het seek geluid mag ook niet meer (liefst minder) zijn dan dat van de medallist's.

Nou ben ik dus op zoek naar een 5400 RPM harddisk - het lijkt me namelijk dat die minder herrie maken dan 7200 RPM harddisks en ze zijn in ieder geval koeler.

Performance is niet de grootste issue hier: iets meer dan die Medallist's zou wel fijn zijn, maar het hoeven geen top prestaties te zijn.

Betrouwbaarheid is natuurlijk ook heel belangrijk want de server draait ook als ik er niet ben, dus ik moet er redelijk van uit kunnen gaan dat het zaakje blijft draaien, ook als ik niet thuis ben.

Grootte: ongeveer 20 gig.

Iemand suggesties? :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
je merk ongeveer nix met de verschil tussen 5400rpm en 7200rpm, een lekkere stille schijf is van maxtor en IBM, dus als je een no-noise schijf koopt maak het niet uit welke snelheid hij draait..

• eymey
ok, en welke harddisks zijn hierbij als "no noise" te kwalificeren? Ik heb in m'n gewone PC een IBM 75GXP zitten en die komt redelijk in de buurt (maakt nu wel iets meer spindle noise dan toen ie nieuw was).

Ik heb er ook nog een maxtor 5 3073H6 harddisk in zitten (30 gig), die vind ik bepaald niet low noise.

btw, ik vind low noise belangrijk omdat de server in een berging in m'n kamer staat, en ik ook nog wel een beetje wil kunnen slapen :)

Een IBM 60GXP van 20 gig zou op zich een mooie kandidaat zijn, maar Mijn 75GXP doet ook iedere keer 'verdacht' en ik lees tegenwoordig, ook hier op GOT, veel problemen met IBM harddisks...

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat hij meer spindle noise maakt? Volgens mij is het gewoon meer seek noise.

• eymey
Ja, ik heb het wel over spindle (idle) noise ja. Misschien dat die Maxtor VL60 (oid.) stiller zijn dan de 40 serie, die ik heb maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Toen m'n IBM 40 GB nog net nieuw was hoorde ik hem bij idle absoluut niet als ik de kast dicht en kon ik hem pas horen bij het seeken (ratelen). Met die maxtor erbij was het geluid meteen een stuk harder.

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Je zou ook een Samsung kunnen proberen, die schijnen erg stil te zijn. Maar ja, ik weet niet hoe het met de betrouwbaarheid daarvan zit....

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

wat je dus wil is een harddisk die zelfs bij t defraggen bijna onhoorbaar is?
Maxtor valt af, mn 5400rpm Maxtor 60GB maakt best veel herrie dan.
Misschien Fujitsu???

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-05 22:47
Neem iig een AAM-compatible schijf, dat helpt erg goed bij seek-noise.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kijk eens op www.storagereview.com

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

fujitsu schijven op 5400rpm zijn ZEER stil!
ik heb er hier drie in de pc zitten en het verschil met bijvoorbeeld een seagate is opmerkelijk!

als je voor een stille schijf gaat, neem dan een fujitsu! :9

• eymey
Op dinsdag 03 juli 2001 14:40 schreef BBL the 2nd het volgende:
wat je dus wil is een harddisk die zelfs bij t defraggen bijna onhoorbaar is?
Maxtor valt af, mn 5400rpm Maxtor 60GB maakt best veel herrie dan.
Misschien Fujitsu???
Nee, want ik had het over IDLE noise en bij het defraggen is een harddisk niet echt IDLE :D

Verder is mijn maxtor uit de 40+ serie (inderdaad met AAM) bij het seeken juist wel stil, het probleem met maxtor is dus inderdaad dat de idle noise vrij veel is.

Storagereview kende ik, ik denk dat ik daar maar eens verder ga kijken. Ik denk dat ik dan toch voor de IBM ga (de 5400 rpm desktar GV40 of de 60GXP). Hoop alleen dat die wat duurzamer en betrouwbaarder zijn dan m'n 75gxp van 45 gig :(

Pagina: 1