Home cinema (€2000,-)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:17

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Best Tweakers,

Binnenkort zal ik het ouderlijk huis verlaten en m'n eigen huisje trekken. Dit betekent dat ik natuurlijk het e.e.a. moet uitzoeken aan home cinema. Zelf ben ik thuis in het land des hardware en beeldschermen, echter is audio voor mij nog enigszins onbekend.
De komende tijd wil ik dan gebruiken om mij te verdiepen in de Audio-scene, om zodoende een weloverwogen keuze te maken. Om direct maar even gebruik te maken van de situatie, hebben jullie toevallig een link naar een website met wat informatief leesvoer over audio?

Ik zoek een?
Tja, en wat zoek ik dan eigenlijk? Simpel gezegd een Home Cinema zet. Op dit moment ben ik er dan ook nog niet uit of dit een 2.0, 2.1 of een 5.1 set wordt. Tevens twijfel ik nog tussen een Sonos-systeem, een zelf samengesteld systeem of een complete set speakers van bijvoorbeeld Teufel.
Ik volg de diverse 'aankoopt'-topics al een geruime tijd en ben mij er dan ook bewust van dat luisteren het belangrijkste is, maar voordat ik ga luisteren wil ik mij graag voorbereiden. Dit topic is daar ook onderdeel van.

Wat is je budget?
Het budget is variabel en afhankelijk van de set. Zo ben ik bereid meer neer te leggen voor een compleet 5.1 systeem dan een 2.0 setje. Een maximum van €2.000 voor een 5.1 set lijkt mij een goed uitgangspunt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vanzelfsprekend zal de Home Cinema worden gebruikt bij de TV waarop ik graag films en series mag kijken. Tevens is deze bedoelt om de woonkamer te vullen met muziek.
Indien het mogelijk is zou ik graag zones instellen waardoor ik een film kan kijken in de woonkamer, terwijl er in de keuken en op kantoor muziek of radio gespeeld wordt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik al zei twijfel ik direct al tussen een Sonos-systeem of een set met losse speakers en een receiver. Om tussen deze twee 'alternatieven' een goede keuze te maken is luisteren natuurlijk het belangrijkst. Maar ook de overige aspecten zoals gebruiksgemak, upgradebaarheid en looks vind ik belangrijk.
Een laatste twijfelgeval is de vraag of ik eerste voor een 2.1 (of 2.0) set ga om eventueel later uit te bereiden naar 5.1.

1. Sonos 5.1
#ProductPrijsSubtotaal
1Sonos Playbar€ 698,95€ 698,95
2Sonos Play:1 Zwart€ 198,95€ 397,90
1Sonos Sub Zwart€ 731,08€ 731,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.827,93

+ Gebruikgemak
+ Uitbreidbaarheid
+ Indelen zones
- Prijs/geluidskwaliteit

2. Teufel 5.1
#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 419,-€ 419,-
1Teufel Ultima 40 surround (Zwart)€ 799,99€ 799,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,99

+ Prijs/geluidskwaliteit
- Gebruiksgemak

3. Losse set
#ProductPrijsSubtotaal
1Dali SUB E-9F (Bruin)€ 399,-€ 399,-
2Dali Zensor 1 (Bruin)€ 149,-€ 298,-
2Dali Zensor 3 (Bruin)€ 209,-€ 418,-
1Dali Zensor Vokal (Bruin)€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.823,-

Of misschien iets meer investeren in een 2.0 (of 2.1) setje en in de loop van de tijd een upgrade doen naar 5.1...

#ProductPrijsSubtotaal
2Dali Zensor 7 (Bruin)€ 429,-€ 858,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.277,-

+ Looks
+ Geluidskwaliteit (?)
+- Prijs/geluidskwaliteit
- Gebruiksgemak

Welke vragen heb je hier nog over?

- Is het handig dat ik muziek / films mee neem naar de Audiozaak om te luisteren? Vooral muziek die ik goed ken lijkt me geschikt om het verschil te horen. Hoe kan ik deze muziek dan het beste meenemen en ik welk formaat, of is dit iets om met de betreffende zaak af te stemmen?
- In hoeverre wordt 5.1 bij de bron al 'uitgezonden'? Dan heb ik het bijvoorbeeld over TV, Netflix, gedownloade films etc...
- Welke specificaties zijn belangrijk om mee te nemen in de afweging bij de receiver, speakers en de sufwoofer?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:03

FeaR

In GoT we trust

Even kort, want over de algemene vragen is al heel wat geschreven binnen AUD en CEA.
ChillPascal schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:29:
Is het handig dat ik muziek / films mee neem naar de Audiozaak om te luisteren? Vooral muziek die ik goed ken lijkt me geschikt om het verschil te horen. Hoe kan ik deze muziek dan het beste meenemen en ik welk formaat, of is dit iets om met de betreffende zaak af te stemmen?
Hier verschillen de meningen over. Je kan bij een audiozaak een beeld krijgen van hoe een speaker klinkt. Echter is een groot deel van het geluid beïnvloed door de ruimte en hoe de speakers in de ruimte staan, de akoestiek. Dior dat laatste zal een speaker bij jou thuis anders klinken dan bij de winkel. Je kan in de winkel wel een idee krijgen van wat een speaker kan en wat eigenschappen zijn. Een speaker die in de winkel schel in het hoog is zal thuis niet opeens zijdezacht klinken.

Hoe muziek mee genomen dient te worden hangt van de winkel en de aanwezige apparatuur af. Een CD-speler zal altijd wel aanwezig zijn, maar er wordt ook wel aangeboden om muziek vanaf USB te spelen of bijvoorbeeld vanaf Spotify of Tidal te streamen.

Over speakers luisteren zijn diverse topics. Wat ik altijd mee wil geven is dat je er de tijd voor moet nemen. Speakers die direct opvallen doen veelal iets met het geluid wat op de langere termijn kan gaan irriteren.
In hoeverre wordt 5.1 bij de bron al 'uitgezonden'? Dan heb ik het bijvoorbeeld over TV, Netflix, gedownloade films etc...
De audio track zit in het bronbestand. Netflix zendt volgens mij in max Dolby Digital Plus uit, Digitale TV is tot op heden max 5.1. Films gaan tegenwoordig tot meer dan tien kanalen met bijvoorbeeld Dolby ATMOS.

Let daarbij ook op wat de receiver of apparaat ondersteunt. Sonos Sound bar doet geen DTS. Als je een film hebt met die track dan zal er of ruis klinken of geen geluid. Je kan niet zomaar DTS om laten zetten naar Dolby Digital. Wat wel kan is de receiver het aantal kanalen laten reduceren of vergroten. Een inkomend stereo signaal kan je weer laten geven over alle speakers als je zou willen. Andersom kan ook, een 7.1 track kan je ook op een 2.0 set af laten spelen.
Welke specificaties zijn belangrijk om mee te nemen in de afweging bij de receiver, speakers en de sufwoofer?
Voor beide apparaten de looks en prijs. Voor speakers natuurlijk ook de sound. Receiver moet je kijken naar de meetbare opties zoals het aantal HDMI ingangen, aanwezigheid van Spotify, netwerk, software voor de Room EQ, et cetera. De subwoofer is veelal kiezen voor open of gesloten, net wat je wilt. Laagste frequentie is leuk maar ook dat hangt weer af van de ruimte.

Let in ieder geval niet op vermogen, zie de Audio FAQ waarom. Voor speakers maakt het niet uit en voor de receiver eigenlijk ook niet. Al die tientallen of honderden Watts die op worden gegeven zijn sowieso niet altijd netjes en representatief opgegeven (waardoor diverse merken vergelijken ook lang niet altijd op gaat). Plus dat je met normaal gebruik slechts een handvol Watt nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 10-01-2017 21:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
ChillPascal schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:29:
- Is het handig dat ik muziek / films mee neem naar de Audiozaak om te luisteren? Vooral muziek die ik goed ken lijkt me geschikt om het verschil te horen. Hoe kan ik deze muziek dan het beste meenemen en ik welk formaat, of is dit iets om met de betreffende zaak af te stemmen?
- In hoeverre wordt 5.1 bij de bron al 'uitgezonden'? Dan heb ik het bijvoorbeeld over TV, Netflix, gedownloade films etc...
- Welke specificaties zijn belangrijk om mee te nemen in de afweging bij de receiver, speakers en de sufwoofer?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

P
Ik kan niets zeggen over Sonos, aangezien ik er geen ervaring mee heb. Als je echt muziek in de keuken en kantoor wilt en tegelijkertijd film in de woonkamer, heb je in elk geval een receiver met 3 zones nodig. Een alternatief is mogelijk een receiver met 2 zones en een losse receiver voor op kantoor. Als je muziek en dergelijke centraal op hebt geslagen (NAS bijvoorbeeld), kun je er makkelijk bij komen via het thuisnetwerk. Ik geloof dat veel receivers ook beperkt zijn in de bronnen die ze over de 2e of 3e zone kunnen sturen (ik dacht enkel analoge signalen), maar heb er eigenlijk te weinig kaas van gegeten om er goed antwoord op te geven.

Dat is zeker handig, het is mijns inziens zelfs een vereiste. Zonder bekend luistermateriaal kun je geen goede vergelijking maken. MP3 of Flac lijken mij de meest gangbare formaten, wat toch eigenlijk wel door elk apparaat afgespeeld zou moeten kunnen worden. USB hebben de meeste systemen ook, dus dat lijkt me het meest praktisch. Voor een surround test zijn wel dvd's of blurays te vinden. Eventueel pluk je ergens een trailer vandaan. DTS muziek kan ook, maar dat is niet zo gangbaar en je moet het maar net hebben liggen thuis.

Kijk ik naar Ziggo, dan worden films vaak in surround uitgezonden, soms moet je dit wel instellen in de ontvanger. Ik kijk verder te weinig tv om er iets meer over te kunnen zeggen. Het is niet standaard in elk geval. Verder begrijp ik deze vraag niet goed, want idealiter zal de receiver het ontvangen signaal 1:1 uitzenden. Of het nou stereo of surround is. Vaak heb je nog bepaalde instellingen die een signaal forceren naar stereo, surround of stereo via alle speakers.

Dat is lastig. Er wordt veel geschermd met cijfertjes, maar het is juist belangrijk om te weten hoe men aan die cijfertjes is gekomen. Zonder die kennis zijn ze weinig zeggend. Bij de receiver let je doorgaans op de aansluitingen (HDMI, evt S/pdif, etc) en opties (spotify, blue-tooth, wifi, etc). Bij speakers let je op kleur, formaat en vormgeving. De prestaties beoordeel je op gehoor. Bij de subwoofer eigenlijk idem als bij speakers, hoewel hier formaat en gewicht iets meer zegt over de kwaliteit dan bij de andere twee onderdelen. Belangrijk is dat de subwoofer een aanvulling is op je twee front speakers. De subwoofer bepalen op het resterende budget is dus niet de juiste te bewandelen weg. Dure, capabele speakers, dien je te combineren met een dure, capabele subwoofer.

Let op dat de twee front speakers enkel bij stereo signalen volledig tot hun recht komen. Zo gauw je te maken hebt met een surround signaal, zul je merken dat de center speaker de belangrijkste taak op zich neemt voor wat betreft hoog en midden. De subwoofer is bij muziek veelal een aanvulling, maar bij surround een speaker op zich (heeft zijn eigen signaal), en daarmee bij surround ongeveer net zo belangrijk als de center speaker. De overige 4 speakers (2 front, 2 back) zorgen bij surround juist voor de ruimtelijkheid van het geheel.

Edit:
FeaR zou FeaR niet zijn als die net even wat sneller is met zijn reactie 8) Feitelijk zeggen we hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:18:

Edit:
FeaR zou FeaR niet zijn als die net even wat sneller is met zijn reactie 8) Feitelijk zeggen we hetzelfde.
Ik zat tijdens het tikken van mijn post constant "te wachten" tot de melding dat er een nieuwe post van jouw hand was.

Maar ik ga naar bed, GoT is all yours... voor nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexussJR
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 18:03
Hallo ChillPascal,

Ik heb op een heleboel van je vragen geen antwoord maar heb wel zelf een sonos systeem thuis staan bestaande uit:

-Sonos Playbar
-Sonos Sub
-2 Sonos Play 1

Heb hem ongeveer 2 maanden geleden gekocht en sinds Trueplay Tuning ook werkt op de Iphone 7 sinds kort helemaal ingesteld zodat het bij mij thuis goed klinkt. Toen ik hem kocht was er een leuke aanbieding bij Hifi Klubben i.v.m. een BCC actie die op de site verkeerd ging waardoor het allemaal weer goedkoper werd en HIFI Klubben dan in prijs volgt. Laatst nog 2 mailtjes gekregen dat ze in 60 dagen na aankoop goedkoper waren geworden en ik 150 euro terug gekregen heb. Al met al zal ik uiteindelijk rond de 1700 betaald hebben voor de set.

Ik ben voor SONOS gegaan omdat het allemaal heel makkelijk werkt. Aansluiten en instellen is een kwestie een stekkertje erin en de instructies op je telefoon volgen. Ik kan alles streamen vanaf mijn telefoon en als ik tv kijkt springt die automatisch over. Qua looks vind ik het ook een zeer mooie set. De mogelijkheid tot uitbreiding is ook aanwezig. Heb nog getwijfeld om te beginnen met een 2.1 setje maar door de aanbieding ben ik meteen voor de 5.1 gegaan.

Qua geluid vind ik het zelf prima. Ben geen audio fanaat en hoef echt niet het beste van het beste maar ben zeer tevreden met hoe SONOS klinkt.

Al met al kan zou ik SONOS zeker aanbevelen maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-12-2024

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

Ik wil de SONOS liefhebbers nog wel even wijzen op de volgende issues bij SONOS:
Playbar with 2 Play:1s and a Sub is a 5.1 Surround system. However, because the Playbar connects through a Digitial Out/Toslink/SPDIF, its limited bandwidth prevents it from EVER being compatible with DTS-HD, Dolby True-HD or any other lossless/HD audio. However, it is possible to play Dolby 5.1 providing your TV can output a Dolby Digital signal through the Digital Out.

People realise that they are only listening to Stereo when they go to About My Sonos System and realise that the AUDIO IN listed under PlayBar is STEREO. When its 5.1 it will say Dolby Digital 5.1, or when Dolby Digital 2.0, exactly that.

DTS
DTS will have to be re-coded as Dolby Digital to be played by the PlayBar, else it will be silent (displaying "Audio not supported"). There is no way of playing DTS itself.
bron.
TL;DR: Sonos ondersteunt geen DTS.

Hier baal ik zelf ook behoorlijk van want ik heb al een aantal speakers van Sonos en wilde deze gaan uitbreiden met de Playbar. De bovengenoemde beperking (en het te kort aan tos-link aansluitingen) weerhouden mij hier nog steeds van.

Ik zit nu te twijfelen om een Edifier S760D aan te schaffen of om toch naar een hoger segment te gaan, dus losse receiver en losse boxen. De prijs staat me echter tegen, ik zou graag het verschil ergens willen horen tussen de Edifier S760D en de (veel) duurdere losse receiver+speakers sets, waardoor/waarmee het prijsverschil "gerechtvaardigd" wordt.

Om je topic niet te kapen met mijn issue, volg ik met interesse reacties van anderen hier :+

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs een Playbar te gast hier gehad voor een paar weken. Met mijn eigen Sonos speakers kon ik zo de '5.1' opstelling maken.

Mijn bevinding is dat het indrukwekkend kan klinken. Met name in actie scenes zijn de plaatsing en kwaliteit van het geluid gewoon goed.

Het grootste probleem heb ik echter met de brei van geluid die uit de Playbar komt. Zonder de 'dialogue' functie vind ik stemmen maar slecht verstaanbaar en klinkt het geheel soms rommelig.

Is het een oplossing voor mensen die weinig draden in huis willen samen met veel gebruiksgemak? ja!

Anders gewoon net als ik en vele andere tweakers: voor losse componenten gaan! Je gaat dan gewoon veel meer voor je geld in huis halen. Ik heb btw laatst in de winkel naar Dali geluisterd en was erg onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de uitgebreide reacties.

Voor mijzelf moet ik nu de keuze maken of ik voor gebruiksgemak (SONOS) ga of voor losse componenten. Simpelweg is hierbij de vraag of het verschil in geluidskwaliteit het 'gebrek' in gebruiksgemak overwint.

De kans acht ik dan ook groot dat ik voor een set met losse componenten ga. Hierdoor komt de volgende vraag om de hoek kijken. Eerst een 2.0 (of 2.1) set met vloerstaanders of direct een 5.1 set met boekenplank/satelliet-speakers. Ik ben dus heel benieuwd hoe een Dali Zensor 3 zich houdt tot een Zensor 7 of een Opticon 5. Tevens vraag ik mij af of ik in een dergelijk 2.0 setje de sub ga missen bij het kijken van films of het luisteren naar muziek.

In diverse topics op Tweakers las ik dat het kiezen van een goede sub en centerspeaker heel erg afhangt van de speakers die je al in bezit hebt. Stel dat ik kies om eerst een 2.0-set aan te schaffen om deze later uit te bereiden naar een 5.1. Zullen in dat geval de sub en de centerspeaker voldoen die ik in de startpost heb genoemd?

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen m.b.t. deze 'dillema's'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
ChillPascal schreef op maandag 23 januari 2017 @ 06:39:
Eerst een 2.0 (of 2.1) set met vloerstaanders of direct een 5.1 set met boekenplank/satelliet-speakers.
Zelf heb ik gekozen voor een 2.0 set en ik mis de rest niet echt, ik heb weliswaar nooit een echt goede 5.1 set (of meer) gehoord, de bioscoop daar buiten gelaten. Een goede sub zal je altijd missen. Dat bied toch echt veel meer diepgang. Een goede sub kenmerkt zich door niet te laten merken dat die mee staat te spelen tot het moment dat je hem uit zet.
Ik ben dus heel benieuwd hoe een Dali Zensor 3 zich houdt tot een Zensor 7 of een Opticon 5.
Imo zal er veel verschil zitten tussen een boekenplank luidspreker (Zensor 3) en een vloerstaander (Zensor 7 of Opticon 5). In audio is het nog vaak dat groter ook beter is, immers wordt er meer lucht verplaatst.
Tevens vraag ik mij af of ik in een dergelijk 2.0 setje de sub ga missen bij het kijken van films of het luisteren naar muziek.
Misschien dat je 2.1 ook kan overwegen. Zo heb je toch de sub voor films, en mits goed ingesteld/gepositioneerd is het ook een toevoeging aan muziek.
In diverse topics op Tweakers las ik dat het kiezen van een goede sub en centerspeaker heel erg afhangt van de speakers die je al in bezit hebt. Stel dat ik kies om eerst een 2.0-set aan te schaffen om deze later uit te bereiden naar een 5.1. Zullen in dat geval de sub en de centerspeaker voldoen die ik in de startpost heb genoemd?
Je wilt het liefste een centerspeaker van hetzelfde serie als de andere luidsprekers. Dit geeft het meest homogene geluid. Voor een subwoofer gaat dit veel minder (lees: niet) op en kan je kijken naar andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 13:58
of als je eens gek wil doen en een niet veel voorkomende oplossing wil kiezen.
En valt ook nog eens binnen je budget :)
https://www.hifi.nl/artik...ar-naar-hoger-niveau.html
https://www.fwdmagazine.b...ar-en-dimension-sub/19381
http://www.focal.com/en/h...ension/soundbar-dimension

Ik zou nochtans verwacht hebben dat Fear, als mede Focal liefhebber, je daar op zou gewezen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wiemelen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:12:
Ik zou nochtans verwacht hebben dat Fear, als mede Focal liefhebber, je daar op zou gewezen hebben ;)
Ik wist niet eens dat het ding bestond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
wiemelen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:12:
of als je eens gek wil doen en een niet veel voorkomende oplossing wil kiezen.
En valt ook nog eens binnen je budget :)
https://www.hifi.nl/artik...ar-naar-hoger-niveau.html
https://www.fwdmagazine.b...ar-en-dimension-sub/19381
http://www.focal.com/en/h...ension/soundbar-dimension

Klinkt interessant, hoewel ik qua looks eerder zal kiezen voor vloerstaanders of boekenplankspeakers is het zeker iets om te overwegen. Zou wel even moeten rondkijken of deze ook bij een HiFi-zaak te beluisteren is. Zoals FeaR met z'n antwoord beaamd is het (nog) geen welbekend product.

Om direct maar even door te vragen op jullie ervaringen. Voorlopig, zonder luisterervaring, heeft mijn voorkeur om eerst een 2.0 (of 2.1) setje aan te schaffen. Dit zal dan neerkomen op onderstaande configuratie. Mijn angst is echter dat de 'dure' vloerstaanders niet meer tot hun recht komen bij een 5.1 opstelling óf dat ik veel moet investeren in een goede centerspeaker. De onderstaande samenstelling overschrijdt mijn budget, maar is over een langere periode wellicht toch een goede investering.

#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 398,-€ 398,-
2Dali Opticon 5 (Bruin)€ 559,-€ 1.118,-
1Dali Zensor Vokal (Bruin)€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.502,-

Met dit laatste in het achterhoofd en een 'einddoel' van een 5.1-set de onderstaande configuratie een betere 'go'? Sowieso in de prijs natuurlijk, maar ook extra geïnvesteerd in een centerspeaker t.o.v. de twee frontspeakers. Natuurlijk blijft het een kwestie van luisteren, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde vuistregels gelden in audioland.

#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 398,-€ 398,-
2Dali Opticon 1 (Walnoot)€ 279,-€ 558,-
1Dali Opticon Vokal (Walnoot)€ 439,-€ 439,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.092,-

Allerlaatst een half offtopic vraagje: ik zie in de afbeeldingen van Tweakers een kleurverschil tussen de Opticon-serie en de Zensor-serie. Dit wordt ondersteund door de 'kleur' die Tweakers er aan geeft. Dit is respectievelijk 'Walnoot' voor de Opticon's en 'Bruin' voor de Zensors en Sub. Weten jullie hier toevallig iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ChillPascal schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:26:
[...]
Allerlaatst een half offtopic vraagje: ik zie in de afbeeldingen van Tweakers een kleurverschil tussen de Opticon-serie en de Zensor-serie. Dit wordt ondersteund door de 'kleur' die Tweakers er aan geeft. Dit is respectievelijk 'Walnoot' voor de Opticon's en 'Bruin' voor de Zensors en Sub. Weten jullie hier toevallig iets van?
Andere serie en dus andere kleur al lijkt de naamgeving anders. Op de site van Dali hebben de Zensor en de Opticon ook andere kleurnamen. Ik heb aanzienlijk wat speakers gehad in "Black Ash" en "Gloss Black" en bij elk merk is die kleur of in het eerste geval de houtnerf anders. Dat risico loop je wel met series gaan mengen, of je moet een fabrikant hebben die elke RAL kleur kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
ChillPascal schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:26:
Voorlopig, zonder luisterervaring...
Stop maar met twijfelen en samenstellen. Mijn advies is om nu eerst te gaan luisteren. De basisinformatie is gegeven, met die kennis ga je kijken wat er binnen jouw budget bevalt. Haal je het niet om ineens 5.1 te nemen, dan heb je iets om naar toe te werken. Ik ben zelf met 4.0 begonnen en heb de center en sub later bij gekocht. Ik vind dat je met 4.0 het minste mist van de surroundervaring. De center maakt spraak duidelijker en de subwoofer maakt actiescènes intenser, maar beiden zijn slechts een aanvulling/verbetering op de bestaande set.

Als muziek luisteren een belangrijke bezigheid gaat zijn, dan geef je een hoger percentage uit aan de stereospeakers. Als film het voornaamste doel wordt, dan zijn de sub en center belangrijker en kun je voor de front en back/surround speakers een setje boekenplank speakers nemen. Gewoon de kleinste of een-na-kleinste in de serie. Vloerstaanders zijn overigens niet per definitie beter, zeker niet wanneer je een goede subwoofer er aan toevoegt. Soms klinkt een boekenplankspeaker in dezelfde prijsklasse juist beter, omdat dit uit een duurdere serie kan komen.

Je kunt vaak wel speakers uit verschillende series of zelfs merken combineren, maar dat vergt een beetje geluk en/of vele uren luisteren. Speakers uit dezelfde serie zij het veiligst. De subwoofer kan van elke fabrikant zijn. Ik geloof niet dat deze genoeg herkenbare klank hebben om te zeggen dat je perse in dezelfde serie moet blijven.
Pagina: 1