Problemen met tapwater in gerenoveerd huis

Pagina: 1
Acties:

• DaanDH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05-2025
Sinds een aantal dagen woon ik dus in een compleet gerenoveerd huis. Hier zit een nieuwe Intergas Kompakt HRE ketel in.
De verwarming werkt prima en wordt ook goed heet. Gewoon zoals ik het zou willen. Het probleem zit hem in het warme water. Dit werkt enkele seconden waarna het langzaamaan afkoelt, totdat het niet meer aangenaam is, vooral vervelend onder de douche. Dit is met de thermostaat kraan op standje sambal. Alle kranen in het huis hebben hier last van.

Nu is vanmiddag de Poolse aannemer langs geweest, die heeft er even naar gekeken, maar kwam er niet uit en snapte de Nederlandse handleiding ook niet echt. Nu komt hij morgen terug als hij de handleiding heeft vertaald naar het Pools... Ik heb hier niet echt vertrouwen in, dus ben zelf maar even op onderzoek uitgegaan.
Wat ik uit meneer de aannemer zijn verhaal begreep, is dat het tapwater niet de juiste temperatuur heeft. Dit kan makkelijk aangepast worden, met behulp van de handleiding. Ik heb dit dus ook even nagekeken en vond het volgende stukje:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/eks121.png

Het tapcomfort kan dus aangepast worden. Zodra ik op het kraantje druk, gebeurt er niets op de ketel, helaas...
Zodra ik dus het tapwater temperatuur aan wil passen, moet ik het termometertje 2 seconden ingedrukt houden en daarna nog een keer indrukken om naar het tapwater temperatuur te komen. Dit gebeurt bij mij helaas niet.
Nu is mijn vraag, hoe kan dit opgelost worden? Ik zou jullie erg dankbaar zijn. Kan ik na 5 dagen eindelijk aangenaam douchen.

• DaanDH
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/t6cmki.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2rqdf20.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20szoqr.jpg

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 16:47
Kan je je de foto's bij je eerste post zetten? :) Je bent nu aan het dubbelposten.

Verder, die comfortschakeling heeft er niks mee te maken. Die wordt ook wel 'kappersstand' genoemd, omdat je dan altijd heet water had en alleen de leiding zelf was afgekoeld. Niet nuttig als je maar een paar keer per dag warm water nodog hebt.

Maar druk gecontroleerd?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:45
Laat iemand warm water tappen en controleer welke code er op het display achtereenvolgens verschijnt. Kijk in de handleiding wat de codes betekenen

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik vermoed

of de flow schakelaar. de boiler word op temperatuur gehouden maar zodra je ww vraagt trekt je ketel het niet.
dat merk je gauw genoeg want dan slaat je ketel niet (hoog) aan.

Andersd mischien de driewegklep
maar met een nieuwe ketel verwacht je dit soort dingen niet

Iperf

• DaanDH
Ik heb de oplossing, de ketel stond niet goed ingesteld. Met behulp van iemand uit een ander topic heb ik dit aangepast. Ik qoute hem even zodat andere hier ook wat aan hebben.
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:24:
http://www.heluto.nl/uplo...nstallatievoorschrift.PDF

Pagina 36.

Parameter 1 moet op 0 staan (kombi kompact HR). Staat nu waarschijnlijk op 3.

LET OP VERANDER VERDER NIETS!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
grappig die poolse stickers

nl huis, of woonzaam in polska.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-02 20:00
Ik ben alvast blij dat je niet mijn buren bent. Want als ik op de foto ziet dat het lijkt dat de gaskraan met hennep is verpakt is iets wat in Nederland al jaren niet mee is toe gestaan.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van de gaskraan war je nauwelijks bij komt omdat die aan de achterkant zit? Of de 2 witte afvoerleidingen die in één grijze afvoerbuis gepropt zijn? Of het knietje wat gaat op de verdeler voor verwarming?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02
Geeft in elk geval een hoop vertrouwen om een aannemer die niet bekend is met de apparatuur en de documentatie niet kan lezen verantwoordelijk te maken voor een ketel. Voor een paar knaken meer heb je een erkende installateur die wel weet wat hij doet. Als je die nu belt krijg je wel commentaar op de rommelige installatie.

Kreeg je er gratis een setje rook- en CO-meters bij?

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-02 21:05
Zet maar een bakje onder de inlaatcombinatie, Rob geus zou er niet vrolijk van worden van de overstort en vulkaan waar die zijn geplaatst XD

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-02 15:52
andre208 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:25:
Ik ben alvast blij dat je niet mijn buren bent. Want als ik op de foto ziet dat het lijkt dat de gaskraan met hennep is verpakt is iets wat in Nederland al jaren niet mee is toe gestaan.
Dit werd reeds eerder al gemeld in het CV tuning topic
Post met al het commentaar:
https://gathering.tweaker...message/49842759#49842759

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 06:37
De afwerking had in zijn geheel wel wat beter gekund. Het leidingverloop van de tapwater aanvoer en afvoer vindt ik niet ideaal. De leidingen lijken er een beetje bij te hangen en ik heb het gevoel dat ze kunnen gaan klapperen. Wanneer je de kraan open doet of dicht doet dan verandert de druk en zal de leiding korte tijd een beetje bewegen / trillen. Dit kan uiteindelijk resulteren in lekkage. Wanneer de leidingen netjes zijn vastgezet dan trillen ze minder en heb je kleinere kans op lekken.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 00:19
Poolse import ?
ben benieuwd of ze ook de poolse prijs hebben gerekend of gewoon de nederlandse prijs.

Verwijderd

Bij mij hangt ook zo'n Intergas Kompakt HRE. Ik vind dat er maar een miezerig straaltje warm water uit komt. In de keuken moet je lang wachten tot het water warm is en nog langer tot het een beetje heet is. Tijdens het douchen merk ik dat de temperatuur ondanks de thermostaat kraan terugloopt.

Het is nog veel erger geweest, dankzij een slimme monteur kwamen we erachter dat de vorige thermostaatkraan een terugkoppelings lek had. Koud water stroomde via die kraan in de warmwater leiding.

Pagina 36. Parameter 1 staat overigens correct.

Tapwater staat uit, niet zinvol bij weinig gebruik, en irritant om elke keer dat ding op te horen loeien.

Verwijderd

"Dubbeltje-achterste rang" ofwel een Poolse prutser is ZO'N slecht idee als het gaat om je gasaansluiting en dus om gezondheid en veiligheid. Daan toch.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:48:
Bij mij hangt ook zo'n Intergas Kompakt HRE. Ik vind dat er maar een miezerig straaltje warm water uit komt. In de keuken moet je lang wachten tot het water warm is en nog langer tot het een beetje heet is. Tijdens het douchen merk ik dat de temperatuur ondanks de thermostaat kraan terugloopt.

Het is nog veel erger geweest, dankzij een slimme monteur kwamen we erachter dat de vorige thermostaatkraan een terugkoppelings lek had. Koud water stroomde via die kraan in de warmwater leiding.

Pagina 36. Parameter 1 staat overigens correct.

Tapwater staat uit, niet zinvol bij weinig gebruik, en irritant om elke keer dat ding op te horen loeien.
De HRE is niet heel constant met tapwater en heeft flinke overshoots op de temperatuur. Douchen zonder fatsoenlijke thermostaatkraan is een drama.
Je vertelt niet welke ketel je hebt, maar hoe groter de ketel hoe hoger de overshoot. Als je de ketel hebt ingesteld op 65 graden en je ketel maakt daar 75 van, gaat je kraan knijpen tot onder de tapdrempel en gaat je ketel uit. Die gaat pas weer aan als het water inmiddels 40-45 graden is en dat merk je.
Oplossing is simpel: tapwater op 55 instellen, is je water iets minder warm, maar je komt niet snel onder de tapdrempel. Legionella hoef je niet bang voor te zijn, je ketel heeft geen voorraad en daarnaast knalt ie door de overshoot toch wel door naar 65 vanuit koude toestand.

Verwijderd

Het is een Compact HRE. De watertemperatuur is zo hoog mogelijk want ik moet er ook mee kunnen afwassen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Sodeknieters, dat ziet er zeer ....eh.. "Pools" uit. Dat kan nooit veel gekost hebben dus wellicht heb je nog geld over om de energiewacht of [vul andere normale installateur in] te laten langskomen om te zien of alles wel veilig is (gas, CO2..).

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 16:17
Sowieso zit de gaskraan op zijn kop :p

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 16:53
Leeft Daan nog wel?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Nu heb ik niet veel verstand van ketels maar:
- Wandcontactdoos aan de natte kant van de ketel??? 1 lekkage waarbij water sproeit richting wandcontactdoos en je hebt een levensgevaarlijke situatie
- Gasleiding die strak tegen warme delen van de leidingen aan zit????

Die man / bedrijf komt er bij mij niet in.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:32
If you pay peanuts you get monkeys :+

Verwijderd

Ik weet dat dit artikel al een tijdje oud is,maar ik wil er toch even op reageren:

Je probleem met warm water. Als je de intergas ketel hre 36/30 heb en je voordruk in je koudwater is te hoog dan gaat deze te snel door de ketel waardoor deze niet snel genoeg verwarmd word. Dit is op te lossen door een reduceer in je warmwater leiding te zetten. Bij de andere intergas ketels zit dit namelijk ingebouwd alleen bij de hre 36/30 niet.

Nu zit ik naar die fotos te kijken en dan springen de tranen in me ogen. Als ik dit aan zou treffen bij iemand sloop ik er direct alles af. Een stukje vakmanschap is echt verloren gegaan sinds de slangen. En daarbij:

Overstort cv zit in de verkeerde leiding.
Zit nu in de retour moet in de aanvoer omdat daar de druk hoger is.

De overstort mag ook nooit aangesloten worden op een afvoer omdat je dan niet kunt zien of deze doorlaat.

Gaskraan op zijn kop gemonteerd.
Ketel kan nu niet losgekoppeld worden van het gasnet.

Inlaatcombinatie koudwater.
Als deze nu flink gaat druppelen heb je nu kans dat het er langs loopt.

Vulpunt cv.
Zit deze nou in de vloerverwarming of zijn het leidingen naar je radiatoren toe. Als deze in de vloerverwarming zit zal hij waarschijnlijk de slangen ook niet ontlucht hebben.

Kan niet zien op welke leiding je expansievat is aangesloten. Ik hoop op je retour.

Ook altijd de vulslang eraf halen, want als de afsluiters doorlaten kan er of cv water in je drinkwater komen of je cv druk loopt te hoog op.

Verder moet je gewoon van de parameters afblijven als je er geen verstand van heb. Anders een erkend installateur laten komen en geen pool.

Hopelijk heeft hij wel de rookgassen goed aangesloten ook dit word nog vaak verwisseld.

Over het leidingwerk zal ik verder maar zwijgen.........
Pagina: 1