Geluidsinstallatie voor auto (golf 2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 869165

Topicstarter
Beste,

Mijn naam is Niels en ik ben nieuw op Tweakers.
Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar een complete geluidsinstallatie voor in mijn auto (golf 2).
Nu ben ik nogal een audiophile en vind ik bass ook nogal goed klinken 8)7 .
Mijn vraag is nu aan jullie welke componenten jullie gebruiken/adviseren.
De componenten die ik nodig heb:
- Radio met bluetooth als het kan (kan ook een usb bluetooth receiver erin stoppen als het moet)
- 2 subwoofers
- Versterker
- speakers voor in de deuren (dit zijn er maar 2)

Ik twijfel of ik componenten 2e hands zal kopen. Als het een goed merk is mag het toch niet zo veel uitmaken!?

Groeten,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JortJwz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 21:04

JortJwz

VW golf MK II avance 1987

ik heb gewoon een set goede speakers via marktplaats gekocht en daarnaast heb ik de originele radio vervangen door een goed jvc. hierdoor heb ik prima geluid en kan ik mn telefoon aansluiten. wat je verder zou kunnen doen als je echt surround wilt door je hele auto is even goed zoeken naar een mod zodat je ook speakers in je voorportieren kan installeren. alleen... met die mod offer je wel wat opslagruimte op. ikzelf heb 2 gewone subwoofers, 2 mid en 2 tweeters onder de hoedenplank gemonteerd.

voor vragen kan je me altijd pb sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PT-Scribble
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
als je kwalitatief geluid wil...

head-unit : Alpine of Pioneer
waarom 2 subs??
versterkers: Helix / Precision Power (en nog tig anderen)
speakers: brand of choice ... Audison / MB Quart / Helix / (sommige lijnen) Rockford Fosgate / (sommige lijnen) Soundstream / Rainbow / Audio-System ... kan nog wel even doorgaan

Amps / Head-unit prima 2e hands te koop...

subs en speakers zou ik niet doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JortJwz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 21:04

JortJwz

VW golf MK II avance 1987

PT-Scribble schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:35:
als je kwalitatief geluid wil...

head-unit : Alpine of Pioneer
waarom 2 subs??
versterkers: Helix / Precision Power (en nog tig anderen)
speakers: brand of choice ... Audison / MB Quart / Helix / (sommige lijnen) Rockford Fosgate / (sommige lijnen) Soundstream / Rainbow / Audio-System ... kan nog wel even doorgaan

Amps / Head-unit prima 2e hands te koop...

subs en speakers zou ik niet doen ...
Als je 2 subwooferkasten bedoelt nee.. maar je kan prima net als in een stereo thuis 2x low, 2x mid en 2x hi speakers hebben. Zo heb ik het

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 15:14
Als ik zie wat mijn vorige set tweedehands nog waard was (niet van nieuw te onderscheiden), dan moet je gek zijn om nieuw te willen kopen!

De beste upgrade die ik jou kan aanraden: In de deuren ringen maken of een MDF omkasting of de deur verzwaren. De Tweeters waren bij golf 2 (of tenminste dat was zo in mijn golf 1) in de deur, voor een ideaal stereo-beeld zou je desgewenst zelf een tweeter moeten plaatsen in de A-lijst.
1 Subwoofer in een degelijke omkasting is ruim genoeg.

Misschien is het handig om een budget voor te leggen en ook hoeveel verbouwing en moeite je wilt doen in jouw auto.
Weet dat alle kosten die je erin steekt enkel de waarde omlaag zullen halen, als jouw golf 2 een zeldzame G60 rallye (ik zeg maar wat ;-) ) dan zou ik het zeker niet doen.
Weet ook dat de geluidskwaliteit in een auto voornamelijk verbeterd kan worden door een goed montage. Zeker bij een auto van 30jaar oud heb je heel veel geluidslekkage.

Wil je het "goed" doen (SQ): een eenvoudige autoradio, een DSP, een degelijke composet die goed is ingebouwd in de deuren, een stabiele versterker en eventueel een kleine subwoofer met hoge rendement in een degelijke omkasting. In het verleden had ik een composet van Morel en een subwoofer van JL met een classe GH versterker. Prijs/kwaliteit goed te doen.

Wil je veel bass en niet al teveel kosten (SPL): 2 ovale 3wegs-luidsprekers van fusion in de hoedenplank, aansluiten op een autoradio met loudness aan, een 1000W rockford versterker in de kofferbak en 2x 15" kicker subwoofers halflos zodat je die eruit kan halen wanneer je boodschappen gaat doen.

Beide oplossingen zijn prima, maar het doel is natuurlijk helemaal anders.

[ Voor 21% gewijzigd door road rebel op 14-03-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PT-Scribble
JortJwz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:00:
[...]

Als je 2 subwooferkasten bedoelt nee.. maar je kan prima net als in een stereo thuis 2x low, 2x mid en 2x hi speakers hebben. Zo heb ik het
alle installaties die een ''tube'' er in hebben zijn per definitie al van een hoger tokkie gehalte dan voor mij wenselijk.

bovendien heb je geen 2x low / 2x mid en 2x tweet nodig in een decent setup (tenzij je een 3-weg compo actief gaat aansturen bij de bestuurder en bijrijders-stoelen)

een subwoofer is dan ook geen ''low'' speaker maar ik denk dat we niet geheel op het zelfde niveau praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PT-Scribble
road rebel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:10:
Als ik zie wat mijn vorige set tweedehands nog waard was (niet van nieuw te onderscheiden), dan moet je gek zijn om nieuw te willen kopen!

De beste upgrade die ik jou kan aanraden: In de deuren ringen maken of een MDF omkasting of de deur verzwaren. De Tweeters waren bij golf 2 (of tenminste dat was zo in mijn golf 1) in de deur, voor een ideaal stereo-beeld zou je desgewenst zelf een tweeter moeten plaatsen in de A-lijst.
1 Subwoofer in een degelijke omkasting is ruim genoeg.

Misschien is het handig om een budget voor te leggen en ook hoeveel verbouwing en moeite je wilt doen in jouw auto.
Weet dat alle kosten die je erin steekt enkel de waarde omlaag zullen halen, als jouw golf 2 een zeldzame G60 rallye (ik zeg maar wat ;-) ) dan zou ik het zeker niet doen.
Weet ook dat de geluidskwaliteit in een auto voornamelijk verbeterd kan worden door een goed montage. Zeker bij een auto van 30jaar oud heb je heel veel geluidslekkage.

Wil je het "goed" doen (SQ): een eenvoudige autoradio, een DSP, een degelijke composet die goed is ingebouwd in de deuren, een stabiele versterker en eventueel een kleine subwoofer met hoge rendement in een degelijke omkasting. In het verleden had ik een composet van Morel en een subwoofer van JL met een classe GH versterker. Prijs/kwaliteit goed te doen.

Wil je veel bass en niet al teveel kosten (SPL): 2 ovale 3wegs-luidsprekers van fusion in de hoedenplank, aansluiten op een autoradio met loudness aan, een 1000W rockford versterker in de kofferbak en 2x 15" kicker subwoofers halflos zodat je die eruit kan halen wanneer je boodschappen gaat doen.

Beide oplossingen zijn prima, maar het doel is natuurlijk helemaal anders.
toon volledige bericht
ik mis SQL in je verhaal...

ik heb een 10 cm rainbow compo setje in dash
een 16,5 cm zelf samengesteld compo-setje in m'n deuren
een 10 cm coax setje vanachter (eigenlijk onnodig maar toch fijn als er mensen meerijden)
en 2 15'' rockford subs (echter nog geen 500 W op de subs) met aan de handrem een eigen getweakte bass-fader (omdat niet iedereen dikke bass apprecieert ;) )

bovengenoemde is natuurlijk wel behoorlijk degelijk ingebouwd :P

komt kwalitatief zeker geen slecht geluid uit maar ik ga het niet met een morel compo setje vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 15:14
Ja je hebt gelijk @PT-Scribble , maar waar trek je de grens denk ik dan.
Als je een compromis maakt met een bepaald budget dan leg je de nadruk op de composet met een muzikale versterker en vul je aan met een strakke bass. Of je legt de nadruk op de subs en de (classe D) versterker en je vult aan met luidsprekertjes.
Uiteraard kan je beide bereiken, maar mijn eigen ervaring is dat het dan snel oploopt qua budget. Misschien kan de TS ons hierover informeren, dan kunnen we een voorstel maken voor een set binnen een budget.

Ik denk dat we het eens zijn, de belangrijkste boodschap hier is jouw voorlaatste zin: degelijk inbouwen is een sleutelwoord in in car audio.

Je kan heel veel lol beleven met een "instap" Focal Access van <100€, terwijl een top 3weg Rainbow behoorlijk belabberd kan klinken als die los in de deur gemonteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:28
En zorg er voor dat je je auto goed op slot kunt draaien, en niet zoals de standaard golf 2 met een schroevendraaier binnen 5 seconden te openen is. Mijn golf is al meerdere malen leeg gehaald |:(
Pagina: 1