Laptop voor remote desktop en compatibel met linux?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-01-2023
Ik zit een beetje te twijfelen, ik heb een laptop nodig die hoofdzakelijk word gebruikt om via remote desktop een andere computer te bedienen (over wifi).

Je zou zeggen remote desktop heeft niet zo'n goede hardware nodig, dus dan is een laptop onder 300 euro perfect, bijvoorbeeld de hp steam 11.

Maar windows 10 is toch aardig veel eisend en dan is zo'n laptopje toch misschien niet genoeg... Is het dan verstandiger om te kijken naar laptop onder 600 euro bijvoorbeeld LENOVO Ideapad 510 (i3).

Of misschien toch iets anders?

Ik wil toch graag wat flexibel blijven en als windows 10 me niet bevalt er bijvoorbeeld ubuntu of andere linux distributie opzetten. Het probleem hierbij is dat laptops (althans vroeger) niet goed worden ondersteund door linux.

Budget zit zo onder de 650 euro.
Hij zal in de auto staan, dus gewicht is niet belangrijk.
Een laptop met mat scherm heeft wel de voorkeur, vast scherm zonder touch functionaliteit is ook fijn.

Alvast bedankt voor de ideeën! ;)

Beste antwoord (via tinustate op 11-01-2017 09:20)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

tinustate schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:29:
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar omdat ik zelf nog geen windows 10 heb weet ik niet of dat op zo'n mini laptop met weinig geheugen (meeste hebben 2gb) allemaal lekker loopt.
Dan neem je er toch eentje met 4GB? Onder de €500 zijn er meer dan 200 Win10 laptops te krijgen met 4GB of meer.....
categorie: Laptops

Seriously; het is geen rocket science. Je eisen stellen helemaal niets voor. Zelfs 2GB is meer dan genoeg voor wat je wilt doen en ik zou je aanraden om *geen* SSD te nemen. Veel te duur voor wat je wilt doen. De laptops met 32GB eMMC geheugen zijn ook genoeg en voor deze toepassing sneller dan een HDD en nauwelijks langzamer dan een SSD.

Ik denk dat resolutie, formaat, gewicht, veel interessantere selectie criteria zijn.

Voor zover ik kan zien komt die HP Steam die je noemt nog het beste er uit. Goedkoper dan een Chromebook en net zo functioneel voor je toepassing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:00

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Goedkoop laptopje pakken al dan niet met een SSD. Anders zelf de SSD inbouwen. Ik zou het iig zonde vinden om meer dan 500euro uit te geven voor een laptop die gebruikt wordt voor de doeleindes die jij opnoemt.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Is een Chromebook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 21:43
@TS: Welke Software Tools ga je gebruiken?
Info is een beetje karig.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Techno Overlord schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:54:
Goedkoop laptopje pakken al dan niet met een SSD. Anders zelf de SSD inbouwen. Ik zou het iig zonde vinden om meer dan 500euro uit te geven voor een laptop die gebruikt wordt voor de doeleindes die jij opnoemt.
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar omdat ik zelf nog geen windows 10 heb weet ik niet of dat op zo'n mini laptop met weinig geheugen (meeste hebben 2gb) allemaal lekker loopt.
Ooh, ik wist niet dat chromebook een remote desktop app had, even gezocht en er blijkt er eentje te zijn. Daar ga ik eens verder naar kijken. Nadeel chrombook blijft wel de lock in en de onmogelijkheid om zelf een linux distributie erop te zetten.
D_Jeff schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:57:
@TS: Welke Software Tools ga je gebruiken?
Info is een beetje karig.
Een remote desktop client, meer eigenlijk niet. Maakt niet zoveel uit welke, de meeste kunnen een windows 7 pc wel bereiken.

[ Voor 27% gewijzigd door tinustate op 10-01-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Ooh, ik wist niet dat chromebook een remote desktop app had, even gezocht en er blijkt er eentje te zijn. Daar ga ik eens verder naar kijken. Nadeel chrombook blijft wel de lock in en de onmogelijkheid om zelf een linux distributie erop te zetten.
Je hebt gewoon de Chrome Remote Desktop app en die werkt echt heel goed.
Overigens heb je wel gewoon de mogelijkheid een Linux distro op een Chromebook te zetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

Dan neem je er toch eentje met 4GB? Onder de €500 zijn er meer dan 200 Win10 laptops te krijgen met 4GB of meer.....
categorie: Laptops

Seriously; het is geen rocket science. Je eisen stellen helemaal niets voor. Zelfs 2GB is meer dan genoeg voor wat je wilt doen en ik zou je aanraden om *geen* SSD te nemen. Veel te duur voor wat je wilt doen. De laptops met 32GB eMMC geheugen zijn ook genoeg en voor deze toepassing sneller dan een HDD en nauwelijks langzamer dan een SSD.

Ik denk dat resolutie, formaat, gewicht, veel interessantere selectie criteria zijn.

Voor zover ik kan zien komt die HP Steam die je noemt nog het beste er uit. Goedkoper dan een Chromebook en net zo functioneel voor je toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
[Update]
Het is de hp stream 11 late 2016 editie geworden! Vanmiddag komt ie binnen.
De 2016 editie omdat deze 4 gb aan boord heeft ipv 2 gb.
Verder lijkt de steam11 veel op mijn favoriete netbook destijds de eeepc met windows xp.
Op eerdere edities van de hp stream past ubuntu met wat puzzelwerk, dus waarschijnlijk ook andere linux distributies.
Ik heb ook gekeken naar stream 14, precies hetzelfde als stream 11 maar dan met 14 inch scherm, helaas heeft deze een glanzend scherm iets wat zeer irritant is, geen hogere resolutie maar alles is groter.
Op het eerste gezicht een prima machinetje die ik eerst op zij had gezet ivm 2gb ram, maar nu met 4gb ram is ie prima!
Natuurlijk processor is langzaam, maar prima rond te werken.
[edit] hij is ook zeer populair, dus als er wat kapot gaat is net zoals bij de eeepc zo op ebay een onderdeel te koop, wat erg fijn is want dan heb je niet opeens hardware waar je niks meer mee kan doen.

[ Voor 16% gewijzigd door tinustate op 11-01-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Phew, dat was me even tweaken :9
De laatste 2 dagen full time windows 10 onderhanden genomen. Want wat er allemaal op de achtergrond draaide en wat voor programma's hp had geïnstalleerd was niet normaal. Met het uiteindelijk resultaat:
- dat de cpu usage rond 0 hangt als ik niks doe
- 15 gb vrij van de 25 gb
- avast draait prima
- zelfs minecraft zit op 40-45 fps standaard

Prima laptopje zoals verwacht:
- start lekker snel op
- windows 10 is vlot, programma's zijn vlot (ik gebruik opera om te browse)
- videotjes worden zonder problemen afgespeeld
- geluid is netjes zolang je harde ondergrond hebt
- scherm is prima mat, maar even wennen en niet perfect kwa kleuren
- touchpad gebruikt cpu wanneer touchpad gebruikt word, ik vermoed probleem met driver, maar prima werkbaar
- lekker licht ook!
- prettige ribbeltjes op buitenkant :o

En dat voor minder dan 300 euro!

Nadeel is wel dat er geen netwerk kabeltje inpast, maar ik verwacht dat er wel hardware beschikbaar is om bekabeld netwerk om te zetten naar wifi access point, dan kun je alsnog gebruik maken van bekabeld netwerk. (even gezocht en met m'n oude wifi linksys router moet dat prima gaan!, misschien even zoeken naar wat compacter wifi routertje)

[ Voor 6% gewijzigd door tinustate op 13-01-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Met één van deze kan dat natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
blinkenlights schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:22:
Met één van deze kan dat natuurlijk ook.
Dank je! Dat is een nog betere oplossing.
Ga ik meteen bestellen.
Pagina: 1