Vraag

• Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-10 08:43
Ik zoek een?
Slimme dumbphone of een smartphone die ik dom kan maken.

Wat is je budget?
Mijn budget is vrij beperkt, maar aangezien ik wel een fijn toestel wilt, kijk ik me niet vast op 1 prijs.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik deed al mee vanaf de allereerste smartphone. Heb de nieuwste en beste telefoons gehad. Uiteindelijk vanwege morele overwegingen de eerste generatie Fairphone gekocht. En heb die nu nog. Maar mijn Fairphone is helemaal op en ik ben helemaal klaar met smartphones. Ik doe sowieso al weinig met social media, heb geen spelletjes of bijzondere apps. Alleen met de browser kijk ik op FB, lees ik nieuws. En de gebruikelijke IM apps. Die zijn helaas noodzakelijk voor werk.
Maar zou graag een op android-draaiende telefoon willen, liefst met numeriek toetsenbord, zodat wel de IM apps (WA en Signal) erop kunnen, maar dat het voor andere apps niet handig is. Liever geen groot scherm meer, maar wel minimaal 5MP camera.
Maar als dit allemaal niet haalbaar is, zou ik ook bereid zijn om een smartphone dom te maken met een andere besturingssysteem naast Android. Maar helaas ben ik zelf niet voldoende software-technisch onderlegd om hier een oplossing voor te verzinnen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn een aantal verouderde toestellen die op android draaien, maar dan echt op een oude versie en dat gaat op den duur compabilliteitsproblemen opleveren. Bij de smartphones binnen mijn prijsklasse (onder de 250) heb ik gewoon veel twijfels.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik sta open voor alle suggesties.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Welkom op tweakers.

Je openingspost is al heel erg compleet, maar ik mis nog een aantal dingen. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je al wat toestellen gevonden hebt, maar welke zijn dit precies? Ook al voldoen ze van te voren niet, het geeft ons wel een beeld wat je zelf al gevonden en gedaan hebt.

Je geeft ook aan dat je gebruikelijke IM apps nodig hebt voor je werk, zijn dit Whatsapp en Signal, zoals later aangegeven of zijn dit ook nog andere?

Verder zou ik persoonlijk nog wel willen weten waarom je een 'dom' toestel wilt hebben? Dat je niet sociaal bent en verder weinig apps gebruikt hoeft toch niet te betekenen om dat geen smartphone te kopen? Je kan het ook gewoon niet gebruiken.

Ook zal het lastig worden om een toestel 'dom' te maken door er een ander besturingssysteem te installeren, in de eerste plaats is dit alleen mogelijk met custom ROM's en in de andere plaats heeft het weer nadelen dat je constant aan het switchen bent.

Als laatste zal het lastig zijn om een Android toestel te vinden met een numeriek toetsenbord. Full size toetsenborden zijn de laatste paar jaar al heel erg schaars, laat staan een numeriek toetsenbord.

• Akeshira
Oei, ik heb al zolang lopen zoeken dat ik kwijt ben welke telefoons het waren. Ik meen oudere modellen Nokia. Ook had ik een Ruggear gezien die op zich wel interessant was, maar die had geen WiFi. Een ouder HP toestel die op een oude Android draaide.

Ik wil graag een dumbphone omdat ik niet de discipline heb om "het gewoon niet te gebruiken". Ik merk dat ik dingen op mijn telefoonbrowser opzoek, om na een uur te denken: toch makkelijker op de laptop. Weer een uur verkwist. En dan is een uur nog weinig, zegmaar. Ik wil niet ieder moment dat ik niks te doen heb mijn telefoon erbij pakken om maar afleiding te hebben.

Een numeriek toetsenbord is geen must hoor. Het is meer als indicatie. Ik wil geen joekel van een telefoon. Gewoon een leuke kleine. Praktisch, die tegen een stootje kan. Ik weet dat het een long shot is, maar wellicht zitten hier telefoon geeks die alle modellen van alle merken kennen ;). Daarom ook de suggestie van "dommakende software". Er zijn volgens mij mogelijkheden om een telefoon te begrenzen voor kindergebruik, dan zouden er toch ook andere mogelijkheden moeten zijn.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 11:39

ZaZ

Tweakers abonnee

Misschien dat ik het effe allemaal niet helemaal goed kan volgen, maar als je zoekt naar een telefoon met Android, met een camera, met ondersteuning voor apps, met een browser om te internetten, hoe is dat dan geen smartphone?
Een dumbphone heeft dat allemaal niet en kan ongeveer alleen bellen en die kan je niet smart maken.
Een smartphone heeft dat wel (en dat wil je volgens mij ook) maar wat wil je dan 'dumb' maken?
Of is jouw definitie van dumbphone dat ie geen groot glazen scherm heeft en een fysiek toetsenbord?

Dan zou de vraag duidelijker zijn als je gewoon vraagt "ik zoek een smartphone, met fysiek toetsenbord+numeriek en mag maximaal €250 kosten"

Lekker op de bank

Verwijderd

Misschien een Blackberry Classic (met BB OS10). Zijn perfect voor messaging en email, kunnen ook Android Apps draaien maar ideaal is dat niet aangezien de "Play Services" ontbreken.

Facebook app is 'discontinued' en ook Whatsapp voor BB OS 10 wordt per Juli dit jaar discontinued ( :( ), maar de Android versie werkt (zonder de mooie Hub integratie volgens mij... :( ).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 16:05 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Voor 250 euro heb je geen slimme dumbphone, maar een slimme smartphone. Ik begrijp wel wat je bedoelt, en wmb vallen goedkope Windows 10 telefoons in die categorie, en zijn ook nog eens <100e. Een echte slimme dumbphone, dan denk ik aan een Nokia Asha oid.

BB OS10 is ook niet gek (ik stap er zelfs naar over ;)).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Akeshira
@ZaZ ,juist geen browser. Sorry als dat niet duidelijk was. En de enige apps die erop moeten werken zijn Messenger apps zoals Whatsapp en Signal. Signal draait alleen op Android of Apple, maar Apple is taboe voor mij. Dus een telefoon waar ik alleen mee kan bellen en smsen en IM-en zou ideaal zijn. En een goede camera heeft.

Ik hoef niks bijzonders te kunnen, basic tekst is prima. Foto's hoeven ook niet bewerkt te kunnen worden, dat doe ik wel op mn laptop. facebook wil ik juist liever niet. Zit er zwaar over te denken om die weer inactief te maken. Dus vind t een beetje onzin om een smartphone te kopen, terwijl ik juist al die extra's niet wil gebruiken. Helaas woont de helft van mijn familie in Duitsland en is het voor mijn werk belangrijk op whatsapp bereikbaar te zijn anders zouden die stomme IM's er ook uit gaan. Waar is de tijd dat mensen gewoon belden als ze wat van je wilden.....

En ik mis het gewoon lekker te kunnen typen met een numeriek toetsenbord :P of qwerty.

jadajada

@Brent, Ik heb ff het eea opgezocht van de BB, is inderdaad erg interessant. Maar dude, wat een ginormous Phone! Dat gaat helaas niet werken. Maar de Nokia Ashi lijkt me meer mijn formaat. Eens kijken of ik daar een recent model van kan behandigen. Thnx!

[ Voor 11% gewijzigd door Akeshira op 10-01-2017 22:15 ]

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zover ik me herinner, draaiden alle Nokia Asha's onder Symbian, en ook dat OS wordt vanaf 30 juni niet meer door WhatsApp ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 10-01-2017 23:28 ]

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 07:26
Als ik in jouw situatie zou zijn zou ik een gewone dumphone nemen en een kastje voor android op de tv en daarop dan whattsapp installeren. Dan kan je wel whattsappen maar heb je niet de hele tijd de verleiding om te klooien met je telefoon

• rens-br

rens-br

Het vervelende is dat Whatsapp heeft aangegeven om de ondersteuning voor Whatsapp te staken vanaf 30 juni voor bijna elk platform, behalve Windows Mobile, Android en iOS. Aangezien een van je eisen ook is dat Signal moet kunnen draaien blijft een (budget) Android toestel over.

• Akeshira
Precies. en dat is het grote nadeel. Zit je weer met zo'n joekel van een ding opgescheept.
Ik zit nu wat meer in de richting van toughphones aan het kijken.
Denk dat dat het meest in mijn straatje past.

• rens-br

rens-br

Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:30:
Precies. en dat is het grote nadeel. Zit je weer met zo'n joekel van een ding opgescheept.
Je wilt geen joekel van een telefoon. Aan welk formaat moeten we dan denken?

• Akeshira
Hoe kleiner hoe beter. Beetje in de richting van een 3310 ofzo. Een clamshell zou ideaal zijn maar de galaxy folder komt niet naar Europa.

Ik had van een kennis een nieuwe Motorola Dolce en Gabanna flipphone gekregen. Super formaat, super batterij, fysiek toetsenbord. Maar kon geen updates meer voor dat ding krijgen en hij had problemen met het mobiele internet. Voor MMS enzo. Dus die ligt nu te verstoffen.

Hij moet makkelijk in mijn broekzak passen, zonder risico eruit te vallen. Of in de weg te zitten. Dus dan vallen de meeste smartphones al direct af. Gewicht of dikte maakt niet niks uit.

• rens-br

rens-br

Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:45:
Hoe kleiner hoe beter. Beetje in de richting van een 3310 ofzo. Een clamshell zou ideaal zijn maar de galaxy folder komt niet naar Europa.
Ik ben bang dat je iets zoekt wat simpelweg niet bestaat of je betaald heel veel geld voor een waardeloos toestel. Er komen hier in de MAA vaker mensen voorbij die een zo klein mogelijk Android toestel willen hebben en we hebben die helaas nog nooit kunnen helpen. Lees bijvoorbeeld dit topic maar eens door: Kleinste smartphone ter wereld niet te koop in NL?.
Hij moet makkelijk in mijn broekzak passen, zonder risico eruit te vallen. Of in de weg te zitten. Dus dan vallen de meeste smartphones al direct af.
Weet eerlijk gezegd niet wat voor broeken je hebt. Maar draag al 2 jaar een 5,5" toestel mee en het zit niet in de weg en valt er al helemaal niet uit. Een 4" toestel moet al helemaal niet in de weg zitten lijkt me.

• Akeshira
Ik denk dat ik uitkom op de Ruggear RG310.
Prima formaat, oudere versie van Android, numeriek toetsenbord :*) en goede camera.
Scherm is klein genoeg om er niet te veel op te doen.

Helaas zijn dames-broeken vaak vrij strak en door mijn werk moet ik nogal eens hurken of bukken. En voordat er hier rare dingen worden gedacht; ben hoefsmid i.o. . Dus een telefoon die uit de kontzak steekt is wel erg verleidelijk voor paarden om eens aan te trekken. Of valt er makkelijk uit.

Bedankt voor het meedenken!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 18:58
Misschien de Nokia C3-01?
Ondersteunt zoals hier te lezen whatsapp, heeft een nummeriek toetsenbord. Her en der nog te krijgen.
Of bijvoorbeeld de C5
De X3 heeft 5MP camera

Edit: maar de apps werken daar natuurlijk niet op. Dat wordt dan toch een domme smartphone.

[ Voor 30% gewijzigd door Pepper92 op 11-01-2017 11:33 ]

• rens-br

rens-br

Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:27:
Ik denk dat ik uitkom op de Ruggear RG310.
Prima formaat, oudere versie van Android, numeriek toetsenbord :*) en goede camera.
Scherm is klein genoeg om er niet te veel op te doen.
Het toestel voldoet inderdaad wel prima aan je eisen. Persoonlijk gezien zijn de specificaties echt zwaar ondermaats, gezien de prijs: weinig opslag, heel weinig ram. Android versie van 4 jaar oud.
Helaas zijn dames-broeken vaak vrij strak en door mijn werk moet ik nogal eens hurken of bukken. En voordat er hier rare dingen worden gedacht; ben hoefsmid i.o. . Dus een telefoon die uit de kontzak steekt is wel erg verleidelijk voor paarden om eens aan te trekken. Of valt er makkelijk uit.
Ah ok. Ik ken weinig dames die hoefsmid zijn, klasse! Maar met dat zware en lompe werk is een rugged smartphone zeker een goede keus.
Pepper92 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:29:
Misschien de Nokia C3-01?
Ondersteunt zoals hier te lezen whatsapp,
Wellicht heb je over de eerste regel van die link heengelezen, maar daar staat:
We hebben in onze blog aangegeven dat we eind 2016 stoppen met het ondersteunen van Nokia S40 toestellen.
Eind 2016 is inmiddels 30 juni 2017 geworden, maar daarna is het wel echt afgelopen.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 11-01-2017 11:33 ]

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 18:58
Eind 2016 is inmiddels 30 juni 2017 geworden, maar daarna is het wel echt afgelopen.
Oeps, dan houdt het helemaal op.

• Brent
  • Nu online
Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:30:
Ik zit nu wat meer in de richting van toughphones aan het kijken.
Denk dat dat het meest in mijn straatje past.
BB Q5 is alles behalve een joekel, integendeel, ik stap ernaar over juist omdat ze compacter zijn dan de 5" standaard van tegenwoordig.

Overigens kun je WA blijven gebruiken, je kunt er immers Android versies op draaien, werkt prima.

• Akeshira
Dan heb ik er waarschijnlijk overheen gekeken... Zal eens kijken!

Die Q5 is inderdaad erg leuk. Past ook erg goed in mijn budget.
Software is super. Hardware lijkt prima.

Het laat alleen een probleem ontstaan. Neem ik de zwarte of de roze...????

Dun dun duuuun....

[ Voor 61% gewijzigd door Akeshira op 11-01-2017 12:16 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
Android (en WM en iOS) zijn OS'en gemaakt voor smartphones en bedoeld om zo "slim" mogelijk te zijn. Wat je zoekt bestaat dus eigenlijk niet. Zoals al genoemd is het een kwestie van niet gebruiken wat je niet nodig hebt.
Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:44:

Het laat alleen een probleem ontstaan. Neem ik de zwarte of de roze...????

Dun dun duuuun....
De keuze voor een kleur is natuurlijk nooit een probleem. Kun je kiezen uit zwart en wit dan is zwart de betere keuze maar wees eerlijk... een roze telefoon kan je toch gewoon niet aan je voorbij laten gaan? :+

• rens-br

rens-br

Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:44:

Lees ook even van te voren door hoe je Whatsapp en Signal moet installeren, je staat dan niet voor verrassingen te kijken als je het toestel inmiddels in huis hebt.

Verwijderd

Ik heb ook (nog steeds) een Q5. Kan niets anders zeggen dan dat het een geweldig toestel is. Whatsapp werkt nog steeds native, dus daar is in elk geval tot aankomende Juli geen probleem. Eigenlijk zouden ze met BBOS10 Whatsapp stoppen per 1 Januari van dit jaar, maar dit is dus wederom uitgesteld naar Juli. Ik had al een nieuwe Android telefoon gekocht, maar nu weet ik weer waarom ik zo lang als maar mogelijk is bij de Blackberry zal blijven...
Inmiddels zijn er al goede manieren om Android Whatsapp op de BB te draaien.

Misschien is een Q10 ook een alternatief. Zelfde formaat als de Q5, maar iets moderner (heeft bijvoorbeeld 5GHz WiFi, wat de Q5 niet heeft).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 16:38 ]

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:54
Mijn dochters hebben ook skinny jeans, kan niet strak genoeg schijnbaar, maar die hebben gewoon een iPhone 5(s) in hun kontzak, altijd...

Verwijderd

ArnoutV schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:38:
Mijn dochters hebben ook skinny jeans, kan niet strak genoeg schijnbaar, maar die hebben gewoon een iPhone 5(s) in hun kontzak, altijd...
Het probleem begint als je niet met je duim het hele scherm kan bereiken. Wie dat ooit bedacht heeft...

• Brent
  • Nu online
ArnoutV schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:38:
Ik heb helaas geen Nederlandse platbillen, ik moet het met rondingen doen ;) Hoe je dan in hemelsnaam met een halve tegel op zak door het leven moet, is mij niet duidelijk.

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Akeshira schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:45:

Ik had van een kennis een nieuwe Motorola Dolce en Gabanna flipphone gekregen. Super formaat, super batterij, fysiek toetsenbord. Maar kon geen updates meer voor dat ding krijgen en hij had problemen met het mobiele internet. Voor MMS enzo. Dus die ligt nu te verstoffen.

Hij moet makkelijk in mijn broekzak passen, zonder risico eruit te vallen. Of in de weg te zitten. Dus dan vallen de meeste smartphones al direct af. Gewicht of dikte maakt niet niks uit.
Ik vind het echt bizar dat er geen simpele flip phones met Android lijken te bestaan. Misschien dat er in Azië een paar modellen zijn.

Ik zou het echt prima vinden. Klein schermpje, knopjes. Kun je wel al je apps gebruiken. (oké geen games / vr enzo). Navigeren in Android gaat prima met een 4 punts / enter toets. Tekst invoeren via t9 lijkt me zat snel genoeg.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QGIdEdPfEUo]
Pagina: 1