HDD icm SSD (IDE naar AHCI) op W10, feedback/advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:32
Ik zag dat hier al wat topics over waren, maar niet precies met de vraag die ik heb; ook al e.e.a. gegoogled uiteraard; maar zoek hier nog even bevestiging.

Systeem:
Moederbord: Gigabyte AM3 - GA-770TA-UD3 (rev. 1.0)
Samsung Spinpoint F1, 1TB
Windows 10 Pro

Ik wil inbouwen: SSD Samsung 850 Evo 500GB (en een nieuwe videokaart, maar dat is nu niet relevant).
Ik heb al netjes al mijn belangrijke files op een externe HD gebackupt.

Vragen:
Mijn C partitie waarop windows staat past met gemak op mijn SSD. Is het slim om de installatie te migreren, of zeggen jullie: fresh install op de SSD doen? (heb al een W10 install stickje gemaakt)

Wat is de juiste volgorde om van IDE naar AHCI te gaan, zowel voor mijn HDD als SSD (staan in bios nog op IDE nu)?

Kan ik mijn (nog ongebruikte) SATA3 port waarop de SSD komt alvast zonder problemen naar AHCI zetten, terwijl HDD op IDE staat?

Waar/wanneer selecteer je AHCI install tijdens W10 installatie?

Is de correcte volgorde: Disconnect HDD, enable AHCI for SSD in bios, Connect SSD, Fresh W10 install op SSD met AHCI, Enable AHCI for HDD in bios, Reconnect HDD, format C partitie? (Op mijn D: en E: partities staat slechts data (foto+videobestanden+Persoonlijke mappen)

Mis ik nog iets?

Enige reden waarom ik verkiezelijk geen fresh install zou willen doen (en de tool van samsung bijv zou willen gebruiken om C te migreren naar mn SSD), is dat ik bij een fresh install mijn licenses voor Office 365 (zit op verlopen maar nog werkend student license) en Adobe Creative Suite kwijtraak (heb de license codes niet meer 8)7 en kan dus niet opnieuw installeren (i know, stupid).

Tips, adviezen, reacties: bij voorbaat zeer bedankt!

Beste antwoord (via Orfu op 15-01-2017 00:56)

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:19
Ik raad je in ieder geval zeker een schone installatie aan.

Oftewel

Backup maken van je belangrijke data.
SSD aansluiten, hdd loskoppelen.
Bios IDE > AHCI
W10 installeren
hdd aansluiten
oude windows installatie verwijderen van HDD

en gaan met die banaan!

En die licenties. Tja migreren kan wel natuurlijk... maar windows is dan volgens mij niet geoptimaliseerd voor ssd + je hebt al je startup meuk en andere tierelantijntjes nog in je oude installatie die het minder snel kunnen maken als een fresh install.

[ Voor 32% gewijzigd door jeantje op 11-01-2017 16:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeantje
Ik raad je in ieder geval zeker een schone installatie aan.

Oftewel

Backup maken van je belangrijke data.
SSD aansluiten, hdd loskoppelen.
Bios IDE > AHCI
W10 installeren
hdd aansluiten
oude windows installatie verwijderen van HDD

en gaan met die banaan!

En die licenties. Tja migreren kan wel natuurlijk... maar windows is dan volgens mij niet geoptimaliseerd voor ssd + je hebt al je startup meuk en andere tierelantijntjes nog in je oude installatie die het minder snel kunnen maken als een fresh install.

[ Voor 32% gewijzigd door jeantje op 11-01-2017 16:27 ]

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

xAn52

Whatever...

Je kan het in ieder geval proberen. Maak (eventueel) eerst een boot USB stick aan met windows 10, ros de boel over met de samsung tool, koppel de HDD los, boot de SSD in IDE mode, google IDE naar AHCI mode voor zoiets. kijk of het werkt. Zoniet, kan je altijd nog windows installeren.
Toch?

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:32
uiteindelijk fresh install gedaan op mn ssd. Windows op mn HDD ook gewoon laten staan op de C partitie. IDE-->AHCI gedaan voor beide schijven en loopt nu als een zonnetje, zeg gerust trein. Wat een snelheidsverschil. Mocht ik nog een keer terug willen in mn oude windows met geinstalleerde applicaties, dan verander ik mn primary boot device voor de gelegenheid wel. C partitie op mn oude schijf was maar 80gb groot en had alleen windows, office en adobe erop staan. Mn data partities hoefde niets aan te gebeuren.

Dank voor de input!

• jeantje
Orfu schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:59:
uiteindelijk fresh install gedaan op mn ssd. Windows op mn HDD ook gewoon laten staan op de C partitie. IDE-->AHCI gedaan voor beide schijven en loopt nu als een zonnetje, zeg gerust trein. Wat een snelheidsverschil. Mocht ik nog een keer terug willen in mn oude windows met geinstalleerde applicaties, dan verander ik mn primary boot device voor de gelegenheid wel. C partitie op mn oude schijf was maar 80gb groot en had alleen windows, office en adobe erop staan. Mn data partities hoefde niets aan te gebeuren.

Dank voor de input!
Precies, en door je hdd tijdens de install los te koppelen heb je geen gezeur met dual boot.

Goed dat het gelukt is! have fun!