PC geeft willekeurig blue screens

Pagina: 1
Acties:

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:56
Heey beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe PC aangeschaft. Weliswaar via de V&A, maar de PC opzichzelf deed het gewoon prima. Tot dat ik thuis kwam en mijn eigen spulletjes in wou gaan bouwen. De volgende veranderingen deden zich voor:
AMD6870 > NVIDIA GTX960
+ ASUS Xonar geluidskaart
+ WI-FI antenne (PCI)

De specs van het systeem zijn:
- GIGABYTE X79-UD5
- Intel Core i7 3930K
- 32 GB RipJaws Z - DDR3 2133 MHz
- Nexus RX-8500 - 850 Watt
- SSD Samsung 830 256GB
- Met de bovengenoemde GPU

In eerste instantie ging de PC niet aan en moest ik een BIOS update doen. Deze verliep prima waardoor hij wel met de GTX 960 werkte. Deze BIOS is de volgende versie:
http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=4049#bios F13w is de nieuwste en die staat ook op mijn moederbord.
Hierbij staat wel aan gegeven dat het een BETA BIOS is, dus misschien kan dit voor instabiliteit zorgen?

Na wat overleggen met de persoon die mij goed hielp (waarvan ik de PC overnam) heb ik de ASUS geluids kaart eruit gehaald en hoppa, hij deed het weer of toch niet? Nee, ik had na een paar dagen geen blue screen te hebben gehad de geluidskaart weer in gebouwd om te kijken of hij werkte (het geluid op dit moederbord is niet prettig), en dezelfde dag kreeg ik de oude bekende weer te zien en na het verwijderen van de kaart + de drivers is het niet meer weg gegaan. Er zit geen ritme in, dus het komt op random momenten. Dat het aan de geluidskaart ligt, betwijfel ik dus.

Wat heb ik zelf al gedaan?
- Testen zonder WI-FI en geluidskaart
- 5x Een fresh install gedaan

Ik weet dat er veel meer dingen gedaan kunnen worden, maar als mijn blue screens niet komen op het moment dat ik iets verander en de volgende dag valt hij weer uit heb ik alsnog niks. Dus kaal opstarten heb ik bewust nog niet gedaan.
Mijn vraag is dus kortweg, herkent iemand de problemen en wat kan ik er zo gauw aan doen om het probleem te vinden? Mocht ik hierbij toch kaal op moeten starten, codes of crash dumps erbij moeten pakken dan doen we dat :)

Met vriendelijke groeten,

Aquila

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:24

Soggney

Zeekomkommer

De foutcode op de bluescreen zou geweldig helpen

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Mosin
Soggney schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:14:
De foutcode op de bluescreen zou geweldig helpen
Ja, die heb ik niet onthouden. Die kun je toch gewoon via crash dump vinden als ik me niet vergis?
Dan plant ik ze meteen hier neer :)

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 13:59
Ja, even kijken in je Eventviewer.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Mosin
Dit kon ik vinden, ze zijn allemaal hetzelfde:
EventData

BugcheckCode 26
BugcheckParameter1 0x5003
BugcheckParameter2 0xffffbe0010804310
BugcheckParameter3 0x1141
BugcheckParameter4 0x11430002286
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 0
CsEntryScenarioInstanceId 0

Quote: ''Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:06
Mosin schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:34:
Dit kon ik vinden, ze zijn allemaal hetzelfde:
EventData

BugcheckCode 26
BugcheckParameter1 0x5003
BugcheckParameter2 0xffffbe0010804310
BugcheckParameter3 0x1141
BugcheckParameter4 0x11430002286
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 0
CsEntryScenarioInstanceId 0

Quote: ''Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''
Probeer het eens uit te lezen met bluescreenview, hier staan meestal wel nuttige aanwijzingen in.

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Ga naar het Windows Logboek en vervolgens Systeem.
Foutmeldingen hier in het logboek met betrekking tot het BSOD zouden meestal de code 1001 hebben.

Logboek melding:
''Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''
Is enkel de melding dat die foutief is afgesloten.

Je zou even op zoek moeten gaan naar code 1001 in het logboek.
Overigens zou ik als ik jou was toch even checken of je alle drivers voor de nieuwe hardware goed geïnstalleerd hebt.

Edit:
Je zou even kunnen kijken wat er in de memory dump staat:
C:\WINDOWS\MEMORY.DMP

[ Voor 70% gewijzigd door Vatos op 10-01-2017 14:28 ]

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

• Mosin
livranca schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Probeer het eens uit te lezen met bluescreenview, hier staan meestal wel nuttige aanwijzingen in.
Vatos schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:11:
Ga naar het Windows Logboek en vervolgens Systeem.
Foutmeldingen hier in het logboek met betrekking tot het BSOD zouden meestal de code 1001 hebben.

Logboek melding:
''Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''
Is enkel de melding dat die foutief is afgesloten.

Je zou even op zoek moeten gaan naar code 1001 in het logboek.
Overigens zou ik als ik jou was toch even checken of je alle drivers voor de nieuwe hardware goed geïnstalleerd hebt.

Edit:
Je zou even kunnen kijken wat er in de memory dump staat:
C:\WINDOWS\MEMORY.DMP
Die fileviewer heb ik uitgevoerd, maar daar vond ik niks van een 1001 code. Bij de logboeken leek het er al meer op, maar wel in de vorm van dit:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-DistributedCOM
Datum: 10-1-2017 16:01:20
Gebeurtenis-id:10016
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: SYSTEM
Computer:
Beschrijving:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID

Bij de fileviewer staan overigens bug check code en parameters in de kopjes, maar ik heb geen idee welke ik van deze zou moeten zien mocht dit nog nodig zijn.
De DMP file kreeg ik trouwens niet geopend.

Alle drivers heb ik netjes geinstalleerd, op een paar na die op een hele aparte manier geopend moeten worden (ik heb geen idee hoe), dus dat was geen relevante driver.

[ Voor 5% gewijzigd door Mosin op 10-01-2017 16:23 ]

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Zoals eerder gevraagd download even bleu screen viewer of Whocrashed en maak daar desnoods even een screenshot van of een afbeelding met het 'knip programma' wat standaard in Windows zit. Wat we nodig hebben zijn 'bug check codes' zoals bijv 00xa of 00x124. En daar de bij behorende melding bij zoals bijv. MEMORY_MANAGEMENT of POWER_FAILURE.

[ Voor 14% gewijzigd door McFastFood op 11-01-2017 00:28 ]

• Mosin
McFastFood schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 00:27:
Zoals eerder gevraagd download even bleu screen viewer of Whocrashed en maak daar desnoods even een screenshot van of een afbeelding met het 'knip programma' wat standaard in Windows zit. Wat we nodig hebben zijn 'bug check codes' zoals bijv 00xa of 00x124. En daar de bij behorende melding bij zoals bijv. MEMORY_MANAGEMENT of POWER_FAILURE.
Hier zijn 2 screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ymWjXl8.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pq5CioI.jpg

• Huib_Bloodstone
  • Laatst online: 27-11 14:19
"Alle drivers heb ik netjes geïnstalleerd, op een paar na die op een hele aparte manier geopend moeten worden (ik heb geen idee hoe), dus dat was geen relevante driver."

incomplete drivers zijn al genoeg redenen voor een bsod :) laatst zat ik me rot te zoeken naar een driver, heb ik gewoon driverpack solutions online geïnstalleerd en expert modus gezet, alleen drivers geïnstalleerd. werkte als een trein.

whocrashed vind ik nog makkelijker om bsod te analyseren.

• McFastFood
Staan er geen gele driehoekjes in het Computerbeheer?

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:42:
"Alle drivers heb ik netjes geïnstalleerd, op een paar na die op een hele aparte manier geopend moeten worden (ik heb geen idee hoe), dus dat was geen relevante driver."

incomplete drivers zijn al genoeg redenen voor een bsod :) laatst zat ik me rot te zoeken naar een driver, heb ik gewoon driverpack solutions online geïnstalleerd en expert modus gezet, alleen drivers geïnstalleerd. werkte als een trein.

whocrashed vind ik nog makkelijker om bsod te analyseren.
Als ik in eerste instantie niet eens een setup vind, kan ik niet niet installeren. Ging over een bootdisk nog wat en nog een andere waarvan ik ook geen set-up vond.
McFastFood schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:53:
Staan er geen gele driehoekjes in het Computerbeheer?
Bij de logboeken wel ja, dat is volgens mij wel hetzelfde. Tenminste het lijkt er veel op.

• Huib_Bloodstone
Als je een lijstje moet afwerken voor je bsod.

- whocrashed log wil ik wel eens zien.
- Goede drivers is a must have!

dit zou ik als eerste regelen..

https://drp.su/index.htm ? expert modus en daar kan je alleen stuurprogramma's installeren :)

• McFastFood
Mosin schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:20:
[...]

Als ik in eerste instantie niet eens een setup vind, kan ik niet niet installeren. Ging over een bootdisk nog wat en nog een andere waarvan ik ook geen set-up vond.

[...]

Bij de logboeken wel ja, dat is volgens mij wel hetzelfde. Tenminste het lijkt er veel op.
Klopt, sommige drivers bestaan niet altijd allemaal uit setups maar ook soms uit .INF files. Deze moet je handmatig installeren via apparaatbeheer. Zoals je in dit filmpje ziet op 2:33. Ook word hier gedemonstreerd hoe je die .INF files handmatig moet en kunt installeren.

YouTube: How To Install Device Driver from INF file ?

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:56:
Als je een lijstje moet afwerken voor je bsod.

- whocrashed log wil ik wel eens zien.
- Goede drivers is a must have!

dit zou ik als eerste regelen..

https://drp.su/index.htm ? expert modus en daar kan je alleen stuurprogramma's installeren :)
Die driver pack installeerde een paar drivers bij, maar verwijderde bijv. ook mijn AMD GPU driver 8)7
Bij WhoCrashed log krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XsqmSvy.jpg
McFastFood schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:37:
[...]

Klopt, sommige drivers bestaan niet altijd allemaal uit setups maar ook soms uit .INF files. Deze moet je handmatig installeren via apparaatbeheer. Zoals je in dit filmpje ziet op 2:33. Ook word hier gedemonstreerd hoe je die .INF files handmatig moet en kunt installeren.

YouTube: How To Install Device Driver from INF file ?
Als ik het filmpje zie dan blijken het geen nodige drivers te zijn, want vind nergens een soort van waarschuwings tekentje. Begrijp inmiddels wel hoe het geinstalleerd moet worden, maar toch denk ik dat ze niet nodig zijn behalve als ze van toepassing komen natuurlijk.

• Huib_Bloodstone
whocrashed even op analyse drukken, dan krijg je een lap met tekst :)

zijn er nog drivers die niet geinstalleerd zijn ? AMD GPU wordt ook automatisch geinstalleerd of geupdate

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 07:02:
whocrashed even op analyse drukken, dan krijg je een lap met tekst :)

zijn er nog drivers die niet geinstalleerd zijn ? AMD GPU wordt ook automatisch geinstalleerd of geupdate
Ik heb op analyse gedrukt, want eerste stond er helemaal niks namelijk!
Jawel hoor, maar opeens verwijderde hij ze en de PC gaf aan dat de AMD kaart geen stuur programma had.

Ik probeerde net een driver te downloaden, maar nadat ik gisteren Driverpack drivers liet installeren zegt hij net opeens bij 1 driver: ''U heeft een nieuwere versie op de computer staan.'' Wat dus betekent dat Gigabyte oudere drivers op de site heeft staan. Ik zit nu eigenlijk te wachten op de volgende blue screen, maar als hij nu wel de juiste drivers heeft door Driverpack,

[ Voor 28% gewijzigd door Mosin op 13-01-2017 12:36 ]

• Huib_Bloodstone
doe ffe 2 dingen, whocrashed die dump files analyseren.

verders amd is nu toch geinstalleerd, zoniet even doen :)

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:36:
doe ffe 2 dingen, whocrashed die dump files analyseren.

verders amd is nu toch geinstalleerd, zoniet even doen :)
AMD is handmatig geinstalleerd nu.
Ik neem aan dat jij nu dit moet hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oQBVdHl.png

• Huib_Bloodstone
Heb jij deamon tools geinstalleerd ? zowel zou ik even die driver weghalen/deinstalleren

Verders als je denkt dat alles goed is met drivers, geheugen controleren.

win 10 kan dit doen voor je of download memtest.

[ Voor 42% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 13-01-2017 17:24 ]

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:19:
Heb jij deamon tools geinstalleerd ? zowel zou ik even die driver weghalen/deinstalleren

Deamon tools heb ik er niet opstaan. Dan zal ik het geheugen wel eens controleren!

• Mosin
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:19:

Ik kan geen Memtest draaien omdat ik geen USB tot mijn beschikking heb voor het progje. Een andere oplossing misschien?

• Huib_Bloodstone
even naar uitvoeren gaan en mdsched.exe intikken :)

daarna gaat de computer even herstarten en paar geheugen checks doen, daarna herstarten en komt hij met een conclusie bij je desktop omgeving.

[ Voor 58% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 17-01-2017 12:47 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mosin schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:05:
[...]

Ik kan geen Memtest draaien omdat ik geen USB tot mijn beschikking heb voor het progje. Een andere oplossing misschien?
Bootable CD / DVD? Zijn er genoeg die standaard memtest86+ erop hebben staan. Kleine side note; hoe langer je Memtest86+ laat testen, hoe beter de resultaten! Laat Memtest86+ dus een aantal passes maken (bij veel RAM duurt dat ook langer per pass) vooraleer je conclusies trekt. Ik hou als vuistregel vaak aan dat 24 uur enigszins een goede uitslag geeft.

• Mosin
CH40S schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:49:
[...]
Bootable CD / DVD? Zijn er genoeg die standaard memtest86+ erop hebben staan. Kleine side note; hoe langer je Memtest86+ laat testen, hoe beter de resultaten! Laat Memtest86+ dus een aantal passes maken (bij veel RAM duurt dat ook langer per pass) vooraleer je conclusies trekt. Ik hou als vuistregel vaak aan dat 24 uur enigszins een goede uitslag geeft.
Ga ik dat doen!
Ik hoorde er vaker van maar 24 uur is toch behoorlijk, maar mocht dat uitsluitsel geven dan is dat alleen maar mooi. Heb al eens defect geheugen gehad en dat was geen pretje. Ging gewoon in 1x kapot zonder enige reden :(
Dan probeer ik hem morgen te draaien en de resultaten te posten. Kan ik bij memtest ook zien welk geheugen brak is, mocht de PC uitvallen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
Je hebt het sinds dat je de WiFi antenne en xonar geluidskaart hebt, wat gebeurd er als je ze verwijdert, blijft het dan weg? Dan heb je daar al een probleem te pakken.

Instaleer dan eerste het ene apparaat terug en kijk dan of het blijft werken.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
Mosin schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Ga ik dat doen!
Ik hoorde er vaker van maar 24 uur is toch behoorlijk, maar mocht dat uitsluitsel geven dan is dat alleen maar mooi. Heb al eens defect geheugen gehad en dat was geen pretje. Ging gewoon in 1x kapot zonder enige reden :(
Dan probeer ik hem morgen te draaien en de resultaten te posten. Kan ik bij memtest ook zien welk geheugen brak is, mocht de PC uitvallen?
Als de pc uitvalt met memtest dan is er sowieso wat mis met het systeem.

Je hebt jezelf wel ontladen, voordat je het spul erin hebt gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2017 14:28 ]

• Mosin
freaky35 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Dat denk ik dan ook wel. Laat ik Memtest maar eerst eens draaien dan!

• Mosin
freaky35 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Je hebt jezelf wel ontladen, voordat je het spul erin hebt gezet?
Excuseer mij voor de zeer late reactie. Afgelopen week was behoorlijk druk :(
Memtest86+ is nu bezig, hij begon direct met testen en dat is gewoon de bedoeling? Heb nog wat opgezocht hierover, maar ik vond niks zinvols wat betreft deze vraag.

Ontladen heb ik wel gedaan inderdaad, maar je weet nooit wat mee komt. Misschien toch iets mee gekomen wat niet de bedoeling is.
freaky35 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:24:
Je hebt het sinds dat je de WiFi antenne en xonar geluidskaart hebt, wat gebeurd er als je ze verwijdert, blijft het dan weg? Dan heb je daar al een probleem te pakken.

Instaleer dan eerste het ene apparaat terug en kijk dan of het blijft werken.
PC valt met en zonder uit. Dus daar ligt het zeer waarschijnlijk niet aan!

• Mosin
Ziet er niet helemaal gezond uit. Lijkt toch kapotte ram te zijn? Het programma flipt helemaal uit en het is een lijst die als een tierelier door de fouten vliegt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZyUircQ.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Mosin op 26-01-2017 19:23 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
Dat is duidelijk een ram-latje die stuk is.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• McFastFood
Mosin schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:22:
Ziet er niet helemaal gezond uit. Lijkt toch kapotte ram te zijn? Het programma flipt helemaal uit en het is een lijst die als een tierelier door de fouten vliegt.
[afbeelding]
Ja, daar heb je zeer waarschijnlijk de oorzaak :) BIOS wel goed ingesteld en XMP ingesteld in de bios? Als je die mogelijkheid hebt. Hoeveel bankjes heb je draaien? En heeft het eerder wel gewoon goed gewerkt? Daarnaast heb je de voltages van het geheugen goed staan? Als het een setje is moet het hele setje terug en als het 1 stickje is dan alleen dat stickje als je er nog garantie op hebt :)

[ Voor 9% gewijzigd door McFastFood op 27-01-2017 00:08 ]

• Mosin
McFastFood schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:05:
[...]

Ja, daar heb je zeer waarschijnlijk de oorzaak :) BIOS wel goed ingesteld en XMP ingesteld in de bios? Als je die mogelijkheid hebt. Hoeveel bankjes heb je draaien? En heeft het eerder wel gewoon goed gewerkt? Daarnaast heb je de voltages van het geheugen goed staan? Als het een setje is moet het hele setje terug en als het 1 stickje is dan alleen dat stickje als je er nog garantie op hebt :)
Garantie is niet meer aanwezig helaas :(
Wat bedoel je precies met de BIOS goed ingesteld? XMP& voltage kan ik wel eens na kijken. Alle sloten zitten vol, dus 8 bankjes heb ik erin zitten.
Momenteel is Memtest86+ nog steeds bezig, mijn vraag is wel hoe belangrijk die MB's zijn? Nu heb ik een ander fail adres + 31.675MB (wat erachter staat).

Kan ik hem nu het beste testen met elke keer 1 bankje? Moet dit dan ook 24 uur draaien?

Foto (wel zo handig):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OxRcIrF.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 27-01-2017 08:59 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Ja bankje voor bankje testen. Of eerst per 4. Daarna los. Elke fout is er 1 teveel dus je hoeft niet meteen 24 uur per bankje te testen maar zodra je de schuldige hebt gevonden en deze eruit hebt gehaald kan het wel handig zijn om wat langer te testen. Gewoon voor de zekerheid.

• Mel33
Mosin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Garantie is niet meer aanwezig helaas :(
Wat bedoel je precies met de BIOS goed ingesteld? XMP& voltage kan ik wel eens na kijken. Alle sloten zitten vol, dus 8 bankjes heb ik erin zitten.
Momenteel is Memtest86+ nog steeds bezig, mijn vraag is wel hoe belangrijk die MB's zijn? Nu heb ik een ander fail adres + 31.675MB (wat erachter staat).

Kan ik hem nu het beste testen met elke keer 1 bankje? Moet dit dan ook 24 uur draaien?

Foto (wel zo handig):
[afbeelding]
Hm pak ook even de nieuwste memtest86 7.x puur om uit te sluiten of het aan memtest ligt.
XMP is een profiel extended memory profile dat de fabrikant in de latjes meegeeft en de ram-latjes zodanig instelt dat het de beste instellingen zet, als je bijv gaat OC'en is dat handig, maar het bevordert ook de compatibiliteit.

Hij test dus een fout op 17GB en op 31.5 GB dat zou dan op 2 laatste latjes duiden als je 4 van 8GB hebt.
Wss dus bank 2 en 4 op channel b (1-3 werken samen en 2-4, meestal is dat zo) Test ze 1 voor 1 en wissel eens van slot, kan helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mel33 op 27-01-2017 10:29 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Mosin
.Maarten schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:53:
Ja bankje voor bankje testen. Of eerst per 4. Daarna los. Elke fout is er 1 teveel dus je hoeft niet meteen 24 uur per bankje te testen maar zodra je de schuldige hebt gevonden en deze eruit hebt gehaald kan het wel handig zijn om wat langer te testen. Gewoon voor de zekerheid.
Dan ga ik de foute ertussen uit halen en dan de goede 1 voor 1 testen. De foute zal toch wel snel toegeven, zoals je zelf al een beetje zegt.
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
[...]

Hm pak ook even de nieuwste memtest86 7.x puur om uit te sluiten of het aan memtest ligt.
XMP is een profiel extended memory profile dat de fabrikant in de latjes meegeeft en de ram-latjes zodanig instelt dat het de beste instellingen zet, als je bijv gaat OC'en is dat handig, maar het bevordert ook de compatibiliteit.

Hij test dus een fout op 17GB en op 31.5 GB dat zou dan op 2 laatste latjes duiden als je 4 van 8GB hebt.
Wss dus bank 2 en 4 op channel b (1-3 werken samen en 2-4, meestal is dat zo) Test ze 1 voor 1 en wissel eens van slot, kan helpen.
Ik wil het goed testen, dus ik zal het allemaal na checken en dan voor de zekerheid deze draaien. Daarna ga ik met 't ram zelf aan de slag.
Ik heb 8 bankjes van 4GB, dus dan zijn ik de latjes 4&8 de boosdoeners als ik me niet vergis?

Overigens staat er nu 33563MB, dus dat is meer dan mijn totale RAM 8)7

Ik hou jullie op de hoogte! :)

EDIT:
XMP stond uit, maar nu aan. Gooi zo Memtest86+ 7.x erin en dan kan ik jullie straks misschien meer vertellen!

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 27-01-2017 11:21 ]

• Mel33
Mosin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Overigens staat er nu 33563MB, dus dat is meer dan mijn totale RAM 8)7
Het is afgerond 32GB
1 Klilo Byte is eigenlijk 1024Byte ipv 1000Byte

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:27:
[...]

Het is afgerond 32GB
Klilo Byte is eigenlijk 1024Byte ipv 1000Byte
Oke, dan zal het daar vast aan liggen haha.
Ik heb deze gedownload: http://www.memtest86.com/download.htm
7.2 en ik krijg v4.3.7..
http://www.passmark.com/f...ng-v4-3-7-instead-of-v6-0 (soort gelijk probleem) Op deze site lees ik dat het te maken heeft met settings en UEFI, maar die laatst staat bij mij gewoon aan als ik me niet vergis :o

Ik laat hem gewoon draaien nu en straks kan ik pas weer even kijken.

• Mel33
Mosin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:32:
[...]

7.2 en ik krijg v4.3.7..
http://www.passmark.com/f...ng-v4-3-7-instead-of-v6-0 (soort gelijk probleem) Op deze site lees ik dat het te maken heeft met settings en UEFI, maar die laatst staat bij mij gewoon aan als ik me niet vergis :o

hier is de iso in zip formaat op hun site bij
MemTest86 V7.2 Free Edition (also includes V4 for old machines)

Windows Downloads: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-iso.zip

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:36:
[...]

hier is de iso in zip formaat op hun site bij
MemTest86 V7.2 Free Edition (also includes V4 for old machines)

Windows Downloads: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-iso.zip
Is opgelost. Ik had hem via UEFI moeten opstarten |:( Hij is nu bezig! :)

• McFastFood
Mosin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:32:
[...]

7.2 en ik krijg v4.3.7..

Nu kunnen 2 oorzaken het zijn:

Oorzaak 1:

Je krijgt memtest fouten omdat je BIOS verkeerd is ingesteld en XMP ook niet ingesteld wat kan leiden tot instabiliteit en dus zoveel fouten op memtest. Daarnaast draai je 8 bankjes en intel proccesoren kunnen moeite hebben met 4 bankjes geheugen of meer. Soms moet je dan langzaam het voltage steeds iets verhogen voorzichtig met kleine stapjes en dan weer met de volle 8 bankjes memtest draaien en dat herhalen totdat het voltage gewoon te hoog word of dat je geen errors krijgt meer op memtest.

Het kan ook gewoon heel goed zijn dat je per bankje individueel geen errors krijgt en met alle 8 wel dan zou ik bovenstaand proberen wat ik zojuist heb verteld. Daarnaast zou je een BIOS update indien beschikbaar ook nog altijd kunnen proberen.

Maar natuurlijk kunnen een aantal ram stickjes ook gewoon defect zijn.

• Mel33
McFastFood schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:39:
[...]

Oorzaak 1:

Je krijgt memtest fouten omdat je BIOS verkeerd is ingesteld en XMP ook niet ingesteld wat kan leiden tot instabiliteit en dus zoveel fouten op memtest. Daarnaast draai je 8 bankjes en intel proccesoren kunnen moeite hebben met 4 bankjes geheugen of meer. Soms moet je dan langzaam het voltage steeds iets verhogen voorzichtig met kleine stapjes en dan weer met de volle 8 bankjes memtest draaien en dat herhalen totdat het voltage gewoon te hoog word of dat je geen errors krijgt meer op memtest.

Het kan ook gewoon heel goed zijn dat je per bankje individueel geen errors krijgt en met alle 8 wel dan zou ik bovenstaand proberen wat ik zojuist heb verteld. Daarnaast zou je een BIOS update indien beschikbaar ook nog altijd kunnen proberen.

Aan de voltage gaan zitten als beginner is geen goed advies voor nu, voltage verhogen leidt tot meer warmte en kan tot oververhitting leiden, moet je dat er ook even bij zeggen voordat het mis gaat, (de belangrijke info vergeten te vertellen is niet een goed advies).

Ten eerste moet hij uitzoeken of de latjes op zijn Mbord qvl (quality vendor list) zijn!
Natuurlijk zijn er cpus die er niet goed mee om kunnen gaan, maar een qvl van zijn Mbord type geeft aan of hij 8 kan op zijn bord, en met welke cpus en ram types.
Daarna pas met voltages gaan kloten, XMP lost dit al op namelijk. Daarom is qvl daarin/mee bij voltage verhogen ook belangrijk, geen qvl-latjes en dan voltage verhogen kan de boel goed stuk maken namelijk. (das een risico die we zelf nemen, -als we bijv OC'en-, maar das voor nu nog geen advies voor deze tshoot)

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 27-01-2017 12:09 ]

• Mosin
McFastFood schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:39:
[...]

Oorzaak 1:

Met het voltage kloten vind ik zelf maar niks. Ik heb ervaring met OC'en (AMD 945, 1090T & een i7 920), maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig trek in, ook door de lange afwezige periode bij de hardware (kennis enz. vergaat).
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Aan de voltage gaan zitten als beginner is geen goed advies voor nu, voltage verhogen leidt tot meer warmte en kan tot oververhitting leiden, moet je dat er ook even bij zeggen voordat het mis gaat, (de belangrijke info vergeten te vertellen is niet een goed advies).

Ten eerste moet hij uitzoeken of de latjes op zijn Mbord qvl (quality vendor list) zijn!
Natuurlijk zijn er cpus die er niet goed mee om kunnen gaan, maar een qvl van zijn Mbord type geeft aan of hij 8 kan op zijn bord, en met welke cpus en ram types.
Daarna pas met voltages gaan kloten, XMP lost dit al op namelijk. Daarom is qvl daarin/mee bij voltage verhogen ook belangrijk, geen qvl-latjes en dan voltage verhogen kan de boel goed stuk maken namelijk. (das een risico die we zelf nemen, -als we bijv OC'en-, maar das voor nu nog geen advies voor deze tshoot)
Het geheugen staat niet op de QVL, maar het heeft volgens de vorige eigenaar altijd goed gewerkt. Dus daar ga ik wel van uit. XMP staat nu ook aan, maar het programma heeft alweer errors gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rEmyXt7.jpg
Zoals ik al zei is OC'en geen optie aangezien mijn kennis ervan compleet naar de knoppen is en ik er goed de tijd voor wil nemen, die ik helaas niet heb op het moment.

Denk dat het toch latje voor latje wordt?

• Mel33
Ja test ze 1 voor 1, of je koopt ze gelijk QVL (zou ik altijd doen als je stabiel systeem wil draaien en niet veel gezeur wil hebben) als het toch een compatibiliteit probleem is, succes
Wat de vorige eigenaar zegt doet er niet toe, het kan zo zijn, dat zijn OS het latje nooit gebruikte zal maar zeggen.
Ook met nieuwe latjes XMP aan zetten

Er staat al wel een aanwijzing dat de ram wss op een te hoge snelheid draait, maar dat lijkt me onwaar.
(Ja je pc kan spoken met kapot ram dan)

[ Voor 23% gewijzigd door Mel33 op 27-01-2017 13:08 ]

• McFastFood
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Ligt er aan, natuurlijk verhoogt het risico en daarom heb ik ook gezegd in zeer kleine stapjes. Met 4 geheugen bankjes of meer weet ik uit ervaring dat Intel processoren soms instabiel kunnen worden en Memtest fouten kan geven en vooral veel fouten, wat de ts ook heeft. Daarnaast zegt een qvl lijst niet altijd alles en aangezien de qvl lijst uit 2012 komt kan het ook al weer out of date zijn. Daarnaast geheugen wat op die qvl lijst staat, kan nu al weer EOL zijn.
Mosin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Met het voltage kloten vind ik zelf maar niks. Ik heb ervaring met OC'en (AMD 945, 1090T & een i7 920), maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig trek in, ook door de lange afwezige periode bij de hardware (kennis enz. vergaat).

[...]

Het geheugen staat niet op de QVL, maar het heeft volgens de vorige eigenaar altijd goed gewerkt. Dus daar ga ik wel van uit. XMP staat nu ook aan, maar het programma heeft alweer errors gevonden:
[afbeelding]
Zoals ik al zei is OC'en geen optie aangezien mijn kennis ervan compleet naar de knoppen is en ik er goed de tijd voor wil nemen, die ik helaas niet heb op het moment.

Denk dat het toch latje voor latje wordt?
Als je het niks vind, dan moet je het niet gaan doen maar het kan wel je fouten en instabiliteit veroorzaken. Ik probeer alleen uit te sluiten of het gewoon aan je instellingen ligt in je BIOS of dat je ram gewoon echt stuk is (niet dat je straks nieuw geheugen haalt en dat dan het probleem nog steeds niet opgelost is). Op wat voor geheugen staat je mem voltage in je BIOS? Volgens Google moet het geheugen op standaard 1,65 volt draaien wil het stabiel gaan draaien daar kun je in ieder geval naar kijken en mocht die daar niet op staan , gewoon het memvoltage naar 1,65 zetten want dat loopt sowieso save aangezien het daar perse op moet lopen namelijk. Ik betwijfel of je fouten gaat vinden als je latje per latje test maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Ik zou het in dual channel testen maar zou eerst kijken als ik jou was of je mem voltage wel goed staat. Krijg je bijv. met 4 bankjes wel errors of geen errors? Nadat het mem voltage goed is ingesteld als die niet goed ingesteld staat.

• Mel33
McFastFood schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:48:
[...]

Ligt er aan, natuurlijk verhoogt het risico en daarom heb ik ook gezegd in zeer kleine stapjes. Met 4 geheugen bankjes of meer weet ik uit ervaring dat Intel processoren soms instabiel kunnen worden en Memtest fouten kan geven en vooral veel fouten, wat de ts ook heeft. Daarnaast zegt een qvl lijst niet altijd alles en aangezien de qvl lijst uit 2012 komt kan het ook al weer out of date zijn. Daarnaast geheugen wat op die qvl lijst staat, kan nu al weer EOL zijn.

[...]

Als je het niks vind, dan moet je het niet gaan doen maar het kan wel je fouten en instabiliteit veroorzaken. Ik probeer alleen uit te sluiten of het gewoon aan je instellingen ligt in je BIOS of dat je ram gewoon echt stuk is (niet dat je straks nieuw geheugen haalt en dat dan het probleem nog steeds niet opgelost is). Op wat voor geheugen staat je mem voltage in je BIOS? Volgens Google moet het geheugen op standaard 1,65 volt draaien wil het stabiel gaan draaien daar kun je in ieder geval naar kijken en mocht die daar niet op staan , gewoon het memvoltage naar 1,65 zetten want dat loopt sowieso save aangezien het daar perse op moet lopen namelijk. Ik betwijfel of je fouten gaat vinden als je latje per latje test maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Ik zou het in dual channel testen maar zou eerst kijken als ik jou was of je mem voltage wel goed staat.
Das mooi dat je er op terug komt, maar het kwaad kan al geschied zijn, geef dat de volgende keer gelijk mee met je advies, dan doe je het goed als trobbleshooter. Nu kan je hier weer een reactie op geven, maar had het allemaal gelijk uitgelegd, dat is wat beter dan gelijk aan voltages te zitten, ook al is dat missc de oplossing, wat ik in dit geval betwijfel met xmp aan hier.

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:05:
[...]

Das mooi dat je er op terug komt, maar het kwaad kan al geschied zijn, geef dat de volgende keer gelijk mee met je advies, dan doe je het goed als trobbleshooter. Nu kan je hier weer een reactie op geven, maar had het allemaal gelijk uitgelegd, dat is wat beter dan gelijk aan voltages te zitten, ook al is dat missc de oplossing, wat ik in dit geval betwijfel met xmp aan hier.
Naja, gelukkig weet ik wat dat betreft wel dat de oplossing daar niet ligt wat mij betreft. Dat spul is duur en moet gewoon werken. De vraag is voor mij nu wel of ik ze wel wil gaan testen 1 voor 1, want ik heb een super groot koelblok, dus na elke test moet ik hem er op zetten en eraf halen :(

Aangezien ik op AMD wacht gooi ik het misschien in de verkoop. Moeilijk, moeilijk ;(

• Mel33
Mosin schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Naja, gelukkig weet ik wat dat betreft wel dat de oplossing daar niet ligt wat mij betreft. Dat spul is duur en moet gewoon werken. De vraag is voor mij nu wel of ik ze wel wil gaan testen 1 voor 1, want ik heb een super groot koelblok, dus na elke test moet ik hem er op zetten en eraf halen :(

Aangezien ik op AMD wacht gooi ik het misschien in de verkoop. Moeilijk, moeilijk ;(
Heb je niet de oude stock koeler om tijdelijk even te gebruiken.
Let op de temps in je bios, want we willen wel een uitval van ram en niet, dat het nu de temps zijn.

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
[...]
Ik heb eergisteren sloten 2&4 (slot B ) verwijdert uit de PC. Helaas is dat net 16GB, maar hij draaide Memtest86, 9 uur lang foutloos! Dat is dus al een mooie stap vooruit.
Na 9 uur heb ik besloten om de PC te gaan installeren en nu doet hij het al een dag lang. Natuurlijk is het nog even aanzien, maar met het oog op die goede Memtest zit het nu wel al stukken beter. Helaas wel met een forse 16GB minder..

Nu zou ik alleen graag willen weten welke van de 2 gaar is uit dit set. Dat zal wel iets voor later zijn :)

• Mel33
Mosin schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:49:
[...]

Ik heb eergisteren sloten 2&4 (slot B ) verwijdert uit de PC. Helaas is dat net 16GB, maar hij draaide Memtest86, 9 uur lang foutloos! Dat is dus al een mooie stap vooruit.
Na 9 uur heb ik besloten om de PC te gaan installeren en nu doet hij het al een dag lang. Natuurlijk is het nog even aanzien, maar met het oog op die goede Memtest zit het nu wel al stukken beter. Helaas wel met een forse 16GB minder..

Nu zou ik alleen graag willen weten welke van de 2 gaar is uit dit set. Dat zal wel iets voor later zijn :)
Test ze 1 voor 1,(liefst ook in die 2 sloten, als het in andere sloten goed is) en als dat geen fouten oplevert dan zou ik eens naar de sloten kijken (stof of vuil)
Mooi dat je draait iig, 16GB is nog genoeg hoor tegenwoordig.

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:15:
[...]

Test ze 1 voor 1,(liefst ook in die 2 sloten, als het in andere sloten goed is) en als dat geen fouten oplevert dan zou ik eens naar de sloten kijken (stof of vuil)
Mooi dat je draait iig, 16GB is nog genoeg hoor tegenwoordig.
Het beste om te doen is dan 1 werkend reepje in alle sloten steken en alle reepjes in een werken slot steken. Zo is het dan het verstandigste, toch?
En per keer ook 9 uur testen of is voor snelle tests 4 uur goed?

• Mel33
Mosin schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Het beste om te doen is dan 1 werkend reepje in alle sloten steken en alle reepjes in een werken slot steken. Zo is het dan het verstandigste, toch?
En per keer ook 9 uur testen of is voor snelle tests 4 uur goed?
1 voor 1 testen of per paar, en als dat allemaal goed is,, en idd met een goeie ram, als het niet gelijk een error geeft op de slot, dan zou je mem test kunnen doen op de verdachte 2 sloten, maar ik verwacht dat het aan de 2 rammetjes ligt

[ Voor 20% gewijzigd door Mel33 op 10-02-2017 13:36 ]

• Mosin
mell33 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:27:
[...]

1 voor 1 testen of per paar, en als dat allemaal goed is,, en idd met een goeie ram, als het niet gelijk een error geeft op de slot, dan zou je mem test kunnen doen op de verdachte 2 sloten, maar ik verwacht dat het aan de 2 rammetjes ligt
Jep dat is dan duidelijk!
Ik denk dat ik alle ram setjes die er nu inzitten per paar doe en de 2 boosdoeners in een ander slot steek. Die 2 boosdoeners test ik wel apart. Als er eentje maar kapot van is, dan kan die vervangen worden :)
Pagina: 1