Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BBG januari 2017 - Welke gpu en mogelijk kosten besparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanJaapBlanke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-04 15:10
Hallo tweakers,

Ik wil een basisgamesysteem maken, soortgelijk aan deze van januari 2017. Nu heb ik enkele vragen bepaalde componenten.
Welke van deze twee grafische kaarten is beter? De Gigabyte versie stond in de Best Buy Desktop 2017, maar ik zie nu dat de Sapphire slechts €3,- duurder is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G€ 204,08€ 204,08
1Sapphire Radeon RX 470 4G D5€ 207,25€ 207,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,33

Ik heb nu dit als idee voor mijn build, kan ik ergens nog geld besparen zonder veel kwaliteit te verliezen? De HDD wil ik fixen via 'Vraag & Aanbod', daar heb ik ook al wat leuke gezien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 121,70€ 121,70
1Asus H110M-K€ 58,95€ 58,95
1Sapphire Radeon RX 470 4G D5€ 207,25€ 207,25
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,45€ 51,45
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,70€ 35,70
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX450M€ 55,65€ 55,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,60

Alvast bedankt!
JJ

Beste antwoord (via JanJaapBlanke op 10-01-2017 21:34)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
lactaxative schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:15:
Een i3-6100 is niet erg interessant meer omdat Kaby Lake pentiums ook hyperthreading hebben. Het verschil tussen pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed en de i3-6100 is waarschijnlijk minimaal. (Omdat we dit sinds gisteren weten, heeft nog niemand dit daadwerkelijk getest)

Je zult alleen vermoedelijk wel de BIOS van het moederbord moeten flashen naar de nieuwste versie, voordat Kaby Lake processoren werken. (Mogelijk wilt de verkoper het doen als je er specifiek om vraagt)

De gigabyte kaart wordt warm, maar is wel stil. Geen ervaring met de Sapphire kaart, maar de koeler ziet er erg reference uit. De reference coolers op AMD kaarten staan niet bekend om hun stilte.
Intel maakt het wel heel verwarrend met die benaming:
- G4500 en G4520 zijn Skylake,
- G4560 is Kaby Lake.

Als het nog niet duidelijk genoeg was dat Kaby Lake niet veel meer is dan een Skylake Refresh...

Er was wel meer verschil dan Hyperthreading, Pentiums ondersteunen geen AVX 2.0. Voor een game pc zou ik wel zorgen dat zoveel mogelijk instructies ondersteund worden, dat betekent dan minimaal een Core i3.
JanJaapBlanke schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
Ik heb nu dit als idee voor mijn build, kan ik ergens nog geld besparen zonder veel kwaliteit te verliezen? De HDD wil ik fixen via 'Vraag & Aanbod', daar heb ik ook al wat leuke gezien.
Als je dan toch de V&A route op wilt voor je HDD, waarom niet meteen ook een paar andere componenten daar kopen. Een tweedehands HDD zou ik net mee opletten, omdat dat een component is die verslijt naarmate deze gebruikt is. Aan de andere kant, de meeste HDD's die falen doen dat wanneer ze nog vrij nieuw zijn of wanneer ze versleten zijn, dus tweedehands kun je ook wel een HDD kopen die zich al bewezen heeft.

Zeker de videokaart kun je tweedehands een sneller en/of goedkoper alternatief vinden, die nog wel een hele tijd mee kan. Dan denk ik aan een GTX 970 of R9 290. Maar vooral de R9 290, je vindt er goede voor rond de €150 en ze presteren beter dan een RX 470 (het verbruik is ook wel een stuk hoger, maar die 450W voeding volstaat daar wel voor). Neem wel eentje met een goede koeler, geen reference blower want die zijn luidruchtig.

En moest je moederbord en processor ook tweedehands kopen, zou je een Haswell Core i5 met bijhorend moederbord (socket 1150) kunnen hebben in dat budget ongeveer bv V&A aangeboden: Intel Core i5-4590 Tray wel nog koeler bijkopen en V&A aangeboden: MSI Z87M Gaming. Dan moet je ook wel DDR3 kopen ipv DDR4.

Alle reacties

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Zelf zou ik gaan voor de Gigabyte. De blower koeler van Sapphire zal de kaart minder goed koelen, de custom cooler is dan beter. Daarnaast zou ik ook gaan voor een WD Blue HDD en niet Seagate ivm slechte ervaringen van mezelf en andere tweakers.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een i3-6100 is niet erg interessant meer omdat Kaby Lake pentiums ook hyperthreading hebben. Het verschil tussen pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed en de i3-6100 is waarschijnlijk minimaal. (Omdat we dit sinds gisteren weten, heeft nog niemand dit daadwerkelijk getest)

Je zult alleen vermoedelijk wel de BIOS van het moederbord moeten flashen naar de nieuwste versie, voordat Kaby Lake processoren werken. (Mogelijk wilt de verkoper het doen als je er specifiek om vraagt)

De gigabyte kaart wordt warm, maar is wel stil. Geen ervaring met de Sapphire kaart, maar de koeler ziet er erg reference uit. De reference coolers op AMD kaarten staan niet bekend om hun stilte.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 07:17
In het verlengde hiervan: Ik heb deze variant van de kaart:

pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G

Muisstil is deze. De fans beginnen pas te draaien bij 58 graden. Alles daaronder koelt hij passief. Als je niet gamed hoor je dus geen ventilator.

De Gigabyte zal dus ook waarschijnlijk stiller zijn dan de Sapphire vanwege de dubbele fans.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Dat zijn 1 van de betere schijven qua betrouwbaarheid en presaties. Seagate zou ik persoonlijk links laten liggen vanwege een hoge failure rate

pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
pricewatch: Toshiba DT01ACA050, 500GB

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
lactaxative schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:15:

Intel maakt het wel heel verwarrend met die benaming:
- G4500 en G4520 zijn Skylake,
- G4560 is Kaby Lake.

Als het nog niet duidelijk genoeg was dat Kaby Lake niet veel meer is dan een Skylake Refresh...

Er was wel meer verschil dan Hyperthreading, Pentiums ondersteunen geen AVX 2.0. Voor een game pc zou ik wel zorgen dat zoveel mogelijk instructies ondersteund worden, dat betekent dan minimaal een Core i3.
JanJaapBlanke schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
Als je dan toch de V&A route op wilt voor je HDD, waarom niet meteen ook een paar andere componenten daar kopen. Een tweedehands HDD zou ik net mee opletten, omdat dat een component is die verslijt naarmate deze gebruikt is. Aan de andere kant, de meeste HDD's die falen doen dat wanneer ze nog vrij nieuw zijn of wanneer ze versleten zijn, dus tweedehands kun je ook wel een HDD kopen die zich al bewezen heeft.

Zeker de videokaart kun je tweedehands een sneller en/of goedkoper alternatief vinden, die nog wel een hele tijd mee kan. Dan denk ik aan een GTX 970 of R9 290. Maar vooral de R9 290, je vindt er goede voor rond de €150 en ze presteren beter dan een RX 470 (het verbruik is ook wel een stuk hoger, maar die 450W voeding volstaat daar wel voor). Neem wel eentje met een goede koeler, geen reference blower want die zijn luidruchtig.

En moest je moederbord en processor ook tweedehands kopen, zou je een Haswell Core i5 met bijhorend moederbord (socket 1150) kunnen hebben in dat budget ongeveer bv V&A aangeboden: Intel Core i5-4590 Tray wel nog koeler bijkopen en V&A aangeboden: MSI Z87M Gaming. Dan moet je ook wel DDR3 kopen ipv DDR4.
Pagina: 1